Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Henk, je gooit hierboven van alles door elkaar. Niet doen. Heb je al eerder gedaan.
Dat je er dol-happy mee bent, staat als een paal boven water. En dat je blij bent met hoe het motortje loopt...
Ook niet 'manuel' roepen, dat is niet aan de orde.
Bert is niet respectloos. Hij onderbouwd wat jij niet goed onderbouwd kunt krijgen met gevoel.
En hoe je dat omschrijft. Hij heeft het niet over hobby beleving.
Helpt je, vooral ons, met het boven water krijgen van de randvoorwaarden om te kunnen meten.
Wat wil je nog meer?
Het vermogen dat bijvoorbeeld OS specificeert klopt ook niet.... maar kan je wel proberen boven water te krijgen.... wat het dan wel is. Lijkt mij persoonlijk zelf wel interessant.
Ga nu eens die tevredenheid voor de leut staven met waarnemingen en echte metingen. Want dat is hier nu ter discussie gesteld. En hebben een aantal geïnteresseerden hun 'bouwtijd in gestoken'.
Dat proces van meten kost tijd, om het ook echt nauwkeurig te krijgen. Je hebt er goede vliegdagen voor nodig, ruimte om vrij te kunnen bewegen om te kunnen meten. En het vraagt ook om discipline.
En natuurlijk is het een leuke bezigheid.
Heb 3 vliegende modellen en 1 boot vol met sensoren gebouwd. En die krengen meten van alles. Motortemperatuur, buitenlucht. Toerental, snelheid... etc. Om gestelde vragen te beantwoord te krijgen. De antwoorden heb ik gekregen... duurde wel effe, en koste klauwen met modelbouwbudget.
Ga nu maar eens rustig meten. Dat is al een hele klus om dat goed te doen (eerder iets voor een taem, met de club).
Wat ik al schreef. Gaat wel geld kosten om goed te kunnen meten. Neem er vooral de tijd voor.
Doe je niet effe gisteren.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig waarmee je allemaal vliegt. Zou ik graag eens wat plaatjes van het schoons zien, wat het luchtruim mag kiezen.
Voorlopig even m'n laatste bijdrage voor nu.![]()
Henk, je gooit hierboven van alles door elkaar. Niet doen. Heb je al eerder gedaan.
Dat je er dol-happy mee bent, staat als een paal boven water. En dat je blij bent met hoe het motortje loopt...
Ook niet 'manuel' roepen, dat is niet aan de orde.
Bert is niet respectloos. Hij onderbouwd wat jij niet goed onderbouwd kunt krijgen met gevoel.
En hoe je dat omschrijft. Hij heeft het niet over hobby beleving.
Helpt je, vooral ons, met het boven water krijgen van de randvoorwaarden om te kunnen meten.
Wat wil je nog meer?
Het vermogen dat bijvoorbeeld OS specificeert klopt ook niet.... maar kan je wel proberen boven water te krijgen.... wat het dan wel is. Lijkt mij persoonlijk zelf wel interessant.
Ga nu eens die tevredenheid voor de leut staven met waarnemingen en echte metingen. Want dat is hier nu ter discussie gesteld. En hebben een aantal geïnteresseerden hun 'bouwtijd in gestoken'.
Dat proces van meten kost tijd, om het ook echt nauwkeurig te krijgen. Je hebt er goede vliegdagen voor nodig, ruimte om vrij te kunnen bewegen om te kunnen meten. En het vraagt ook om discipline.
En natuurlijk is het een leuke bezigheid.
Heb 3 vliegende modellen en 1 boot vol met sensoren gebouwd. En die krengen meten van alles. Motortemperatuur, buitenlucht. Toerental, snelheid... etc. Om gestelde vragen te beantwoord te krijgen. De antwoorden heb ik gekregen... duurde wel effe, en koste klauwen met modelbouwbudget.
Ga nu maar eens rustig meten. Dat is al een hele klus om dat goed te doen (eerder iets voor een taem, met de club).
Wat ik al schreef. Gaat wel geld kosten om goed te kunnen meten. Neem er vooral de tijd voor.
Doe je niet effe gisteren.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig waarmee je allemaal vliegt. Zou ik graag eens wat plaatjes van het schoons zien, wat het luchtruim mag kiezen.
Voorlopig even m'n laatste bijdrage voor nu.![]()
Als ik je goed begrijp wil je drie verschillende motoren bij exact hetzelfde toerental (7500) exact hetzelfde vermogen laten draaien (12 x 6)
Ik denk dat alledrie de motoren redelijk in de buurt zullen zitten van het toerental van maximum koppel (Ruwweg 3?4 van het toerental van max vermogen, wat voor de meeste RC viertakten rond de 10K ligt), en de 6,5 levert dat in dat geval want het gas staat vol open, en draait dus min of meer optimaal.
De 10 cc zal meer verbruiken en de 15 cc flink meer...
Het verschil in rendement zit in twee dingen: bij gelijk toeren en vermogen, is bij een grotere cylinderinhoud, noodgedwongen de effectieve druk lager, en het thermisch rendement hangt deels af van het verschil tussen hoogste en laagste druk. Daarnaast gaat er een goed deel rendement verloren omdat die 10 cc bij datzelfde toerental veel meer lucht moet verpompen dan die 6,5 cc, en lucht verpompen kost vermogen (hou maar eens de starter op je motor, gas vol open, en daarna vinger op de inlaat....)
Voor je Svenson Duke zal dat niet opgaan: de motor die er nu op zit, draait neem ik aan max toeren EN max vermogen en dus boven zijn optimale rendement. Een 15 cc zal denk ik niet de optimale oplossing zijn, maar je hebt best kans, dat een 12,5 cc zuiniger vliegt, MITS je een grotere prop met een lager toerental gebruikt, zodat je alsnog vol gas vliegt, maar nu bij toerental van grootste koppel.... Met dezelfde prop als die 10 cc zul je alleen maar meer verbruiken (zie verhaal hierboven)
Als je zuiniger wilt vliegen, moet je vonken gebruiken, scheelt je 20% verbruik omdat je niet meer de ontsteking door middel van rijker of armer hoeft te controleren.
Je kunt dan ook de Nitro overboord gooien, je hebt het alleen nog nodig als je een heel slechte carburateur hebt (of niet kunt afstellen) want voor het warm lopen of stationair lopen o.i.d. is het overbodig (je wint er nog steeds wel vermogen mee hoor, dat wel...)
En als je ECHT zuinig wilt vliegen, moet je ombouwen naar benzine: mijn Chartertje pruttelt op kwart gas ongeveer een uurtje aan één stuk, op een tankje van 180 ml... Da's 3 ml per minuut ongeveer.
Maar daarvoor moet je wel je carb aanpassen....
Och... ik denk dat met "vermogen om te vliegen zoals je wilt", inhoud dat je echt wel van gras op kunt stijgen, want ik denk niet dat er iemand is die genoegen neemt met vol gas rondtokkelen met een max stijgsnelheid van 1 meter per minuut.... Ikke niet in elk geval...En je heb dan geen reserve om bijvoorbeeld van het gras op te stijgen.
Nogmaals dank voor de toelichting.
Het bevestigt wel mijn gedachten.
Wil je zo zuinig mogelijk vliegen dan zou je dus (als ik het goed heb) eigenlijk een motor moeten hebben die bij volgas op het toerental draait van het maximale koppel en dan het juiste vermogen geeft om te vliegen zoals je zou willen. In de praktijk zou je dan echter wel verschil kunnen krijgen in het rendement van de prop. En je heb dan geen reserve om bijvoorbeeld van het gras op te stijgen.
Ik vlieg overigens al zonder nitro.
Ik heb ook al een vonken doos klaarliggen om wat om te bouwen.
Echter gebrek aan tijd...
Jan
Ik doe eerst een volgas test met diverse nitro s.Ik ben benieuwd Henk!
Hoe wil je het gaan doen?
prop hetzelfde houden, en 1 toerental aanhouden, om bij dat ene toerental het verbruik te meten? Of je meet de tijd tot die ene tank compleet leeg is ;-)
Vermogen om met een "normaal" toestel in de lucht te blijven is bijna niets...