Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Beste Student.ok, maar in deze test heb je de spreekwoordelijke auto gemeten met 100 km/uur.
belasting hetzelfde, aangezien je de prop niet hebt gewisseld.
In je eerste stukje zet je de motor op alle drie de brandstoffen geheel volgas, waardoor je die waarden heel mooi in vergelijk kunt zien.
en je kunt mooi zien hoeveel vermogen de motor daadwerkelijk gaat geven bij meer % nitro.
dit is namelijk een getal wat eigenlijk zelden vermeld wordt.
Dat de motor bij meer nitro op die 11.000 rpm minder gaat verbruiken, vind ik grappig..
gevoel zegt wat anders.
toerental is hetzelfde, dus het geleverde vermogen om die prop rond te slingeren hoort ook hetzelfde te zijn.
Dat zou in deze test dus geen verschil mogen maken.
het is grappig dat dit uit je test komt. en consequent voor de hogere nitro percentages.
misschien nog een andere factor van toepassing?
Over wonderolie, die smeert juist minder bij hoge temperaturen of hogere draaisnelheden.
Dat het wat koeler draait, kan voor mijn gevoel best..
Het legt een soort "gum"laag tussen zuiger en bus, waardoor oneffenheden etc worden gevuld.
gevolg is minder wrijvingswarmte (als dat al veel is trouwens), maar de ontstane warmte kan ook makkelijker worden afgegeven aan de bus. Meer raakvlak.
aan de andere kant, moderne synthetische olie spoelt deze gumlaag er juist weer uit.
Daarom moet je zo opletten wanneer je een oude motor op moderne brandstof gaat draaien. kan zijn dat een motor met veel compressie, na 2 tankjes opeens de compressie kwijt is.
die gum laag vult de ruimte tussen zuiger en bus..
op wonderolie kan zo'n motor misschien nog wel een seizoen of wat mee voor hij echt rot wordt..
alleen met synthetische olie gaat de laag eruit, en laat hij het sneller zien.
het kan wel een redmiddel zijn voor de motor die wat rotter is, om hem nog even wat langer door te laten gaan.
Mijn punt, ik weet niet of wonderolie samen met moderne olie nog wel de specifieke goede eigenschappen van wonderolie geeft.
een moderne syntheet smeert tegenwoordig zodanig goed, dat de grote motoren opeens een stuk langer meegaan..
Als de toepassing maar juist is.
De heftruck hier op mn werk hoeven we geen syntheet in te gooien. is die motor in no time weg.
Maar bij automotoren heeft het wel serieus nut..
Nu is tegenwoordig de bouwkwaliteit ook beter..scheelt natuurlijk ook al.
Al zal Brutus meer kunnen vertellen over olie en zijn verschillen dan ik ooit kan doen ;-)
Interessante resultaten. Op een testbank draai je mogelijk wat heter. In de lucht toert de motor iets op, draai je iets schraler, maar de koeling verbeterd ook. Temperatuur moet je dan meten met een sensor zoals Bert heeft aangesloten en via log en/of telemetrie boven water hebben.
Moderne syntheten hebben een goede warmte overdracht en goede smeereigenschappen. Vaak wordt 5% (of 10%) wonderolie toegevoegd. Klotz heeft standaard 5% bijgemengd. Wellicht eerder als roest preventie? De castor krijgt bijna de kans niet om neer te slaan. Hoewel... Klotz gaf op den duur een beroet zuigertje en kopje... Airosafe alles brand schoon.
Wonderolie geeft weer lang leven aan een modelmotor, omdat het die glazing geeft in de verbrandingsruimte, de castor-verbrandingsresten, krasjes opvullen etc.
Alleen wordt alles onmogelijk vies en plakkerig. Met nitro helemaal. Vraagt dus meer poetsactiviteit.
Geurbeleving is natuurlijk fantastisch... dus dat is een keuze.
En de manual zegt van alles... dat is niet het argument. 5 tot 20 voor een OS tweetakt, tot 5 - 15 voor een viertakt. Vroeger sythetische olie, thans castor, ze kunnen de kwaliteit van de motoren niet garanderen. Heb gemerkt dat thans het aluminium van OS, Magnumkwaliteit is geworden. Slap! Pardoes draad overtrokken in AX carb. Nog nooit meegemaakt...
Een Laser Engine schrijft 0% voor. RCV-CD schrijft 10% nitro en echt niet meer, synthetische olie, en vooral geen castor (loopt de motor mee aan gort, omdat de warmtehuishouding in de soep draait...) En dat alles aan nitro, voor een wat controleerbaarder afstelling en een stukje vermogen extra. Voor die paar vluchtjes zal ik de Mach 1 wel op 20 nitro, wonderoliemix zetten. Kijken hoe dat jaagt...(eerst m'n onderstel fixen)
Gr Bas
PS: Om 210 km/h te rijden heb je aan 120 pk genoeg, met een lage cw. (Moderne auto)
Om 260 op de TomTom over de 31 in Duitsland te halen heb je aan 220 pk genoeg... zeer goede cw... maar de lucht wordt al aardig appelstroop... beetje octaan 100, dus zal iets meer power zijn geweest. Haha.![]()
Nog zo'n misverstand. Nitromethaan is nauwelijks giftig! Je moet het niet gaan drinken maar zelfs dan heb je heel wat nodig om het gevaarlijk te laten zijn. Ook de opname van nitro door de huid gebeurt zo goed als niet...... en de giftigheid van het stofje op je huid.
Bij hoge waarden moet je al met handschoenen gaan werken... bijkans???
......
Het grote probleem in deze is dat er een soort van hetze tegen nitro is.
Ik weet niet waarom maar overal waar ik kom en als ik zeg dat ik 20% gebruik verklaren ze mij voor gek.
Er wordt waarschijnlijk geleerd dat het met 0% ook kan.
Dit klopt ook het kan ook met 0% .
Maar dan is het niet makkelijk om een motor aftestellen.
Zeker als je een beginner bent.
Ik heb dat al meerdere jaren op vliegclubs gezien ongeveer nu 40 jaar maar het verandert niet.
Nitro is gewoon not dan.
En ik snap het niet het wordt er zo veel makkelijker van.
Misschien dat iemand mij dit uit kan leggen.
Henk.