Nee, was toendertijd een klein jochie. Weet de verhalen nog van de vliegmaatjes van mijn opa. Ik kan me voorstellen dat het door een lagere thermische belasting komt. En het feit dat er niks gaat corroderen. Lagers werden ook niet verwisseld. Kan mijn vader wel eens vragen om het om specifieke motoren ging of in het algemeen. Het is toch ook enigzins logisch dat dingen harder slijten met een hogere belasting. Big end, krukas lagers. Slijtage van de cilinder en zuiger durf ik mij niet over uit te laten met gebruik van nitro. Wel dat ik met rc auto's om de zoveel uur een nieuwe drijfstang moest monteren(RB). Of dit kwam door de conische cilinder of de klappen van de verbranding( combinatie van beide?) Durf ik geen beweringen over te doen
Dat zaken harder kunnen slijten bij hogere belasting is zeker waar. Echter dit is niet aan de orde, ik gebruik namelijk niet meer Nitro dan de fabrikant max. voorschrijft. De belasting in de motor is dus ook niet groter dan max voorgeschreven.
Nitro geeft heel veel extra kracht aan motoren. Als ik met mijn Curare een RC-1 programma vlieg gaat de motor met 5% Nitro aan de bovenkant van het figuur inhouden. Met 20% Nitro gebeurd dat niet (met dezelfde propellor) en vliegt het model soepel door het figuur.
Degene die me niet geloofd nodig ik uit om eens in het komende seizoen te komen kijken dan zal ik het demonstreren. Ik heb het al vaker gedemonstreerd en de discussie was meteen gesloten.
Vroeger kon je je brandstof laten mixen via iemand bij de olvc. Die had lijsten met meng mengverhoudingen waar vliegtuigen in de regel geen nitro std hadden toegevoegd. Dat kan ik me herinneren. Wil uiteraard niet zeggen dat niemand er op vliegt, Er stond ook in de regel.
Niet alleen de Nitro maar ook de brandstof zelf is inderdaad zeer bepalend. Hoe zuiverder de brandstof hoe beter en constanter de motor loopt. "Vroeger" moest je als je een nieuw blik brandstof ging gebruiken de motor vaak opnieuw afstellen, tegenwoordig hoeft dat niet meer als je een goed product gebruikt. Coolpower en Rapicon zijn zeer goede en zuivere brandstoffen. Coolpower is helaas lastig verkrijgbaar. Klotz is op zich niet ook niet slecht alleen is de olie wat dik. (vind een YS niet fijn)
Motoren van vroeger liepen een eeuwigheid zonder nitro. Corrodeerde niks en een lagere belasting ?
Bijna iedere motor ,ook tegenwoordig, zal lopen zonder Nitro alleen komt er dan minder vermogen uit. Vlieg je met een trainer of een willekeurig sportmodel waar de meeste modelvliegers rondjes mee vliegen dan maakt het inderdaad niet veel uit.
Ga je met een performance model vliegen en meer van de motor vragen dan zijn de verschillen heel groot en zichtbaar.
Grt,
Arnoud.
Laatst bewerkt: