Nitro nodig of niet en hoe werkt dat dan.

Arnoud... dat heet agree to disagree.

Draaide Prettner met die tor op hoog of laag nitro gehalte in wedstrijden?
Ja, ik denk ook dat je een groter koppel kan draaien... zonder te oververhitten?
Maar vermogen vraagt altijd meer brandstof. (En meer koppel... kan slijtage sterk bevorderen, big end krijgt op zn lazer als de oliefilm doorbroken word. Lagers lig ik niet wakker van. Disposable.
En bij de Hanno dan liever een zuigerveer variant. Want ik heb hier een Hanno ABC bus... alleen bloemetjesbehang is erger...

Bas,

Hanno vloog zijn laatste Wk in 1993 met de OS Hanno Special, brandstof met 10% nitro en een 13 X12 prop :

upload_2018-12-3_22-32-2.png


De ontwikkeling van de OS Hanno Special is een interessant verhaal. Maar ik zal het hier niet posten, heeft niets met de nitro discussie te maken.

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2018-12-3_22-26-17.png
    upload_2018-12-3_22-26-17.png
    741,1 KB · Weergaven: 219
In gloeiplug maten hebben ze niks.
Alleen een vaag verschil in “merk” en iridium en merk iridium.
Dan houd het volledig op.

Dus het duurde ff voor ik mijn goede bougie had.
Maar dat weet ik nu, en de anderen die dit doen nu ook.

Op benzine moet je meer aan de carb gaan rommelen, heb ik inderdaad geen zin in.
Of brutus moet opeens een .90 in een 600 frame gaan passen.. op benzine.. is wel eens gedaan geloof ik..
Maar is dit het geld waard :D
 
Als jij een .90 in een 600 frame weet te persen, wil ik wel proberen hem voor je aan te passen hoor....

Tip: de Amerikaanse Fabrikant Audacity heeft vanaf het ontwerp al rekening gehouden met de mogelijkheid een 90 in een .50 frame te lepelen, ze hebben er de structurele sterkte voor, en de passende motordragers, tandwielen etc etc.
Als ik het al zou proberen, dan met zo'n ding.

Dan houd het volledig op.
Is niet helemaal waar.
http://sparkplugs.morrisonandmarvin.com/
 
Armoud dank voor de data...
had 13 x 10 tot 11 in mijn hoofd voor de FA100 op Sultan... of 14 x10?
‘tmoet perse met deze bromtor. Zo rond 10k rpm ben ik happy... overtoeren niet...
 
qua .90 in een 600: daar zijn al vele mensen (succesvol) mee bezig geweest..
er zijn zelf originele ombouwsets geweest. ook vele andere partijen die deze aanboden.
alleen zijn die er een beetje mee gestopt volgens mij.

anders hebben we onze mede forumgenoot @Sirolf nog, die heeft het ooit een keer gedaan.
ik vraag me met name af of er echte nadelen aan de ombouw zitten.
houden de tandwielen zich goed?
zuipt die .90 niet zodanig veel dat je met 4 minuten op de grond staat?

zou je naar benzine gaan, is dat natuurlijk geen probleem...
Wordt wel een uitdaging om alles in dat frame te passen.
.90, vonkendoos, grotere uitlaat.. en je standaard spul nog.
 
Stelt in feite nix voor om het om te bouwen.. maar dan heb ik het dan wel alleen over de Trex.
De fan mount is belangrijkste dat deze goed aangepast wordt verder blijft alles heel. Zelfs de originele clutch
doet prima z'n werk
 
dat geeft dan weer perspectieven voor een benzine ombouw...
Is trouwens de motorsteun niet anders dan bij de 55HZ?

Heb je trouwens foto's van dat monster :D
 
Ik gebruik gewoon de originele 600 motorsteunen en heb de 90er aangepast daarop. Steunen heb ik dan wel van M2.5 opgetapt naar M3

04IVMTxCiEGwH4Z4UNzRYk3MRiLbAznT2L0kgldHQMJFwp9QUdnZiEV250iMI0wf-wjDR9CGPnIgc9w8lzo3gphrcdoRidQe_WOl-vdzmu3x1Clpyd84KzagexF4_Z52vbj3EqEvr7o-XOFspp8HbXUY_wsh1YyrRLg0cqCYjRrxEyh-smOkDe2-oMsVv2VSwKtTbJBomspjJazkTh7N7-VWQl5E1qEZQ2GgHb9Uev9Uqw_r5V1oWCLsm5Y8xLPBQ_eix0bNMNTN7IrKY4PrzERYA6cuid1jk68hBrojNnvoSovaxejsu4w5FI1Pn9AVH7U0Uwzp2Gw2R2Zy7hZbulBTxN09wvcUFzqqraFivhfICYuKiaVkdeb9yWfnHPAk0hgr4A17Aagot65HyGKXGTySkFlH6hc9SSMcOZHAGrCudZsQhgXp0ekvvsf7pfCrIlEDx2ieNdHlX0L5oI_B-c1ce53nrkYGSElIYf4oFdjSXEjBdrqphBqlwkdNQ3uDFOB2FWvxvqgYmxTE32ZE49XYRJmkDo1OXWFsszJnNwpHEWEWA88uSqWGNDaSBxKcayKNe5WC4tHf3qxH_B0FqMRpJpp37mKBhIs0MMQ-o7QeVgrH5flD0eNWVGS5MfkQC3Cb4oIWg9ATuJ4TAqlgNP0g9g=w1736-h976-no


20121115_214545.jpg

20121115_214616.jpg


De OS GT15HZ moet dan ook passen als je op de benzine toer wilt
 
de originele 600 motorsteunen en heb de 90er aangepast daarop
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt... Want een 90er is nogal wat breder op de krukkast dan een 50er
(nu weet ik niet, of een T-rex "twee halve" motorsteunen heeft, of dat dat uit een geheel bestaat).
 
Armoud dank voor de data...
had 13 x 10 tot 11 in mijn hoofd voor de FA100 op Sultan... of 14 x10?
‘tmoet perse met deze bromtor. Zo rond 10k rpm ben ik happy... overtoeren niet...

Bas,

Een 13x10 - 11 prop zou inderdaad ok moeten zijn voor de FA100, met 5% nitro zal 10k moeten lukken. Een 14x10 prop is wel aan de grote kant, haal je geen 10k meer denk ik.(net eronder)
10k is inderdaad voor een Saito een mooi toerental, loopt de motor mooi door en geeft voldoende vermogen af.
Kijk ook even met welke prop het model het prettigst vliegt. Sultan neem ik aan ? Weerstand en gewicht van het model zijn zeer bepalend voor de propkeuze, moet je proberen, is geen vaste regel voor. Is bovendien ook nog sterk persoons afhankelijk, wil je meer kracht of meer snelheid ?

Grt,

Arnoud.
 
... De ontwikkeling van de OS Hanno Special is een interessant verhaal. Maar ik zal het hier niet posten, heeft niets met de nitro discussie te maken. ...
Wat mij betreft kun je het gewoon plaatsen, altijd interessant, en Bas ook weer blij. Per slot van rekening is het hier ook al over motormateriaalkeuzes gegaan, zelfs over heli's.
Desnoods in een nieuw draadje, of toevoegen in Brandstof motoren nostalgie draadje.
 
Laatst bewerkt:
Armoud, top! Ja, moet ik gaan afwegen in de vlucht. Kijken wat de sultan gaat doen. 14 x 10 staat als ‘sport’ in het boekje. Maar is best een lel! Had 5 tot 10% of... vonkendoos.
Een van de eisen is reductie van noise, had ik reeds aangegeven. Herzog demper.
Bocht moet ik zelf broeden.
Komen er wel.. [emoji6]
 
Ha Bas,

Bocht kun je ook laten maken bij Weston UK.
Toevallig heb ik afgelopen weekend een bocht binnen gekregen, geheel volgens klantenspec gemaakt !
Foto's van het model had ik gestuurd naar Weston UK en de maten erin getekend, kreeg een mooie bocht toegestuurd die netjes past.
Ze kunnen eigenlijk alles maken vertelde James van Weston UK mij. Is iets duurder dan een standaard bocht, maar past dan wel mooi in het model.
Ben nog aan het inbouwen, zal als het klaar is een plaatje posten.

Grt,

Arnoud.
 
Bocht kun je ook laten maken bij Weston UK.
JustEngines maakt ook custom bochten. Ik weet niet of ze duurder of goedkoper zijn dan Weston, want ik heb nog nooit wat van Weston gekocht, en nog nooit een bocht laten maken bij JE.

Gaan we vanzelf achter komen, want ik heb een custom boch nodig voor het project met de Saphir.
 
Klopt Just Engines levert inderdaad ook bochten. Ik kwam toevallig bij Weston UK uit omdat ik een swanneck bocht zocht. Kwam deze tegen op hun site waarna ik de vraag heb gesteld. De bocht is keurig gemaakt en ze geven ook netjes antwoord op alle vragen via de mail.
Geen idee wat die bocht los heeft gekost. Ik heb een complete set, custom bocht, resopijp, resopijpbevestiging en resopijp (silicone) verbindingsstuk voor naar de bocht. Alles inclusief verzendkosten voor 107 pond,
Kan ik niet heel duur vinden omdat de bocht speciaal gemaakt is.

Grt,

Arnoud.
 
Oh, dat klinkt niet duur... JustEngines gaf aan dat gemiddeld een swan-neck bocht (heb ik namelijk ook nodig) bij hun zo rond de 38 pond uit zou komen.
Demper moet ik nog kijken wat ik doe, moet geen reso-pijp zijn, dus ik denk dat ik een Zimmermann heli-demper ombouw. Als het maar stil wordt en geen tegendruk problemen veroorzaakt.

Moet eerst maar eens die Saphir ophalen (hoop in de loop van volgende week weer thuis te zijn, dus dan kan ik hem bij Henk ophalen), dan nog een motor op de kop zien te tikken (ASP is aan het verhuizen, dus er zijn wat lever-vertragingen), en dan pas kunnen we aan het knippen, plakken, hakken en zagen. Zal wel volgend voorjaar worden voordat hij vliegt, ben ik bang....
 
Back
Top