Ikzelf rij met een Sanwa MT-4 (wordt niet meer geproduceerd, vervangen door MT-S). Daarvoor had ik een Spektrum DX3.0. Toegegeven, de Spektrum was van een oudere generatie dan de Sanwa, maar het verschil was echt dag en nacht. Niet alleen de betrouwbaarheid van het signaal, maar ook het 'gevoel' is veel beter, ongetwijfeld door de hogere framerate. Op onze club zijn een aantal jongens van recentere Spektrums overgestapt op Sanwa. Eigenlijk iedereen die dat heeft gedaan bij ons op de club is zeer enthousiast. Ik ga in ieder geval nooit meer terug naar Spektrum.
Qua servo's rijd ik Savox. De 1252, die werken zowel op gas als stuur uitstekend. Goede, betrouwbare servo's voor niet al te veel geld. Ik heb een LiFe ontvanger accu (6.6V). Als je een LiPo accu (7.4V) neemt zal je naar high-voltage (HV) servo's moeten zoeken. Ik kan overigens geen goede reden bedenken om een LiPo ontvanger accu te nemen. De belangrijkste specificaties voor een servo in een 1:10 zijn: digitaal, snelheid 0.1 sec/60graden of sneller, kracht 8kg.cm of meer. In 1:10 zijn de zogenaamde low-profile servo's momenteel het meest gekozen. Die zijn lichter en werken in een 1:10 net zo goed als normale servo's. In sommige 1:10 modellen passen geen normale servo's, maar alleen low-profile servo's.
Zenders/ontvangers en servo's zijn niet de items waar je op moet besparen. Dat betekent niet dat je perse de nieuwste, duurste top-of-the-line items hoeft te hebben, maar dat betekent wel dat je het best iets van de gerenommeerde merken kunt nemen. De mid-range modellen van Sanwa (MT-4, MT-4S, MT-S, MT-44) of Futaba (4PL, 4PLS, 4PV) bevatten meer features dan je ooit nodig zal hebben, zijn betrouwbaar en hebben een goed 'gevoel'. Ik heb ook wel eens met een M12 gereden, maar vond die niet beter, wel groter en zwaarder. Moet het echt goedkoper dan is de Sanwa MX-V een interessante keuze, maar wel eentje die je over een paar jaar zal willen vervangen. De zenders van een paar tientjes zou ik, ondanks alle mooie specificaties, ver vandaan blijven.
Je zult ook zien dat bij de meeste clubs ongeveer de helft van de rijders met Sanwa en Savox rijdt. Dat wil niet zeggen dat het altijd voor iedereen het beste is, maar wel dat het een solide keuze is waar je geen spijt van krijgt.