De flex...
Misschien niet wenselijk maar wel nodig om de krukas heel te houden is flex. Flex dempt de piekbelastingen waardoor de krukas niet breekt. Bij een hogere zuigesnelheid zal het gewicht van de zuiger/drijfstang hard aan de krukas trekken als de zuiger bij de hoogste punt komt. De zuiger zal dus dichter bij de kop komen. Dit verhoogd de compressie waardoor het punt dat de compressie hoog genoeg is voor de ontsteking wat eerder komt te liggen.
Hoppa, ontstekingsvervroeging door flex.
Geloof je niet in flex? Zet de kopspeling maar op 0.3~0.4 als deze normaal een 0.6 is en ga er mee rijden. Laagtoerig gaat het goed, hoogtoerig ga je vreemde geluiden horen en zal je bij het openmaken zien dat de zuiger tegen de kop aangelopen is.
:rolling::rolling::rolling:
Sorry, maar hier moet ik even HEEEEEEL hard om lachen....
Die krukas, die beweegt minder dan 0.000001 mm onder belasting (als ik heel ver terugzoek in mijn school-theorie kan ik het voor je uitrekenen, maar het is echt maar iets in de orde van die grootte).
Wat jij ziet als "de zuiger heeft tegen de kop aan gelopen" is detonatie omdat de squishband dusdanig klein wordt, dat het mengsel lokaal gaat ontsteken nog vóór de vlam vanaf de plug die rand bereikt heeft.
Dat veroorzaakt schokgolven en dusdanig hoge oppervlakte-temperaturen dat de zuiger en kop er inderdaad zo uit gaan zien alsof er iets op heeft lopen hameren, maar het is NIET het geval.
Ik heb dit verschijnsel namelijk ook gezien bij een Rossi 10 cc helimotor met vonkontsteking,
die het vóór de ombouw naar vonk niet had, maar na de ombouw wel, simpelweg omdat ik hem zo schraal kon draaien dat hij als diesel ging lopen.
De compressie was niet veranderd, en het toerental ook niet, het enige wat er veranderd was, was dat het mengsel dusdanig schraal gezet kon worden dat je de ontsteking uit kon schakelen en het ding gewoon door bleef lopen, de motor ging detoneren en na enige draaiuren zagen kop en zuiger er ook zo uit....
Je hoeft me niet te geloven, maar ik weet ondertussen genoeg van motoren, motoren constructies, materiaal flexibiliteit alsmede de ontstekingseigenschappen van Methanol, om te weten dat dit niets met rek, vervorming, of onderdelen die elkaar raken te maken heeft.
Ik kan je verzekeren, overigens, dat er geen, of nagenoeg geen rek op de drijfstang staat: de gaskrachten compenseren de traagheid in de zuiger en drijfstang nagenoeg volledig of zelfs méér dan dat.
Het hoger komen van de zuiger bij hoge toerentallen is, sorry dat ik het zeg, totale onzin.
Groet, Bert