nitro vs 2takt

Hallo.

Misschien een domme vraag dat ik nu ga stellen.
Ik heb een truggy kyosho inferno race spec nitro.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is van op deze auto een 2 takt benzine motor te plaatsen...
Zoja wat moet er dan nog aangepast worden?

Hier is een voorbeeld.

Altijd mogelijk om het te doen als je maar kennis, geld en gereedschap ervoor hebt.
qua aanpassen moet je kijken wat je voor ruimte hebt en wat de motor nodig heeft. en voor ontsteking natuurlijk een goede stroomvoorziening.

Losi heeft de LST XXL ook uitgevoerd met een benzinemotortje dus het moet te doen zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zegt hij ook in zijn openingspost.. Topictitel is anders. :)

"is van op deze auto een 2 takt benzine motor te plaatsen.."

hoeveel het kost...

wat doe je zelf, wat ga je kopen?
nitro motoren draaien een hoger toerental, dus je moet je tandwielen aanpassen.
volgend daaruit, kan het zijn dat de plaatsing van de motor iets aangepast moet worden.
misschien kom je wat andere dingen tegen van het frame, die dus opzij moeten. misschien ook niet.
misschien is de door jou gewenste motor wel langer dan een methanol versie.. of breder.

en je moet echt even goed nadenken over de ontsteking. zomaar aan de besturing plakken zonder aanpassingen kan er voor zorgen dat de auto volgas wegrijd, en nooit meer terug komt.

Dit soort dingen doe je doorgaans ook meer voor de lol..
evt met een auto die niet dagelijks gebruikt wordt.
soms kunnen deze projecten extreem veel tijd opslokken. soms past niets in 1 keer, moet je dingen aanpassen of zelf dingen gaan maken
soms past het in 1 keer, en ben je zo klaar.

dus hoeveel het kost?
dat kun je naderhand vertellen ;-)
minimaal de prijs van de benzine motor :mrgreen:

Waarom zou je dat uberhaupt moeten willen? Goedkopere brandstof?

Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat voor de veel-rijder die geen competitie rijd, inderdaad de prijs van de brandstof een grote rol speelt, naast het gemak van geen gloeiplug, en het niet meer hoeven nadenken over welke olie, hoeveel Nitro, welke plug, etc etc etc.

In hoeverre die voordelen reeël danwel denkbeeldig zijn.... dat is natuurlijk een heel andere vraag.

Maar kijkend naar de Marders, zeg ik dat de kosten en het gebruiksgemak inderdaad stukken gunstiger zijn.
Ik heb nog geen ervaring met kleinere benzinemotoren, maar ga dat binnenkort wel testen (niet in auto's, dat dan weer niet).

Afschaffen van gloeiplug alleen al, geeft een heel andere dimensie aan het gebruiksgemak, vind ik.... Anders, niet altijd per sé makkelijker, zeker niet als je "gloeiplug kennis" probeert toe te passen op "vonken-techniek"...

Maar zodra die vonkenboel een beetje "in het bloed" zit, ja, dan zijn op zijn minst vonken, een stuk makkelijker.

Groet, Bert

Wil je een hoogtoerige motor perfect op een vonk onteking laten lopen moet je ook iets van een ontstekingsvervroeger hebben hetgeen een gloeiplug en de flex in de krukas wel veroorzaakt.

Daarom zijn die benzinemotoren van HPI (OS) en Losi (SH) niet echt hoogtoerig.

Als het om de kosten gaat kunnen kleine aanpassingen er voor zorgen dat je om weinig tot geen nitro kan rijden en vergeet niet dat het zelf mengen van brandstof ook al de helft kan schelen.

Losi 8ight & 8ight-T petrol off-road RTR kits » Red RC ? RC Car News

Losi8ightPetrolBuggy-3.jpg

Wil je een hoogtoerige motor perfect op een vonk onteking laten lopen moet je ook iets van een ontstekingsvervroeger hebben hetgeen een gloeiplug en de flex in de krukas wel veroorzaakt.

Dat moet je me eens uitleggen, wat je bedoelt met die flex in de krukas, want dat begrijp ik even niet....

Naar mijn beste weten is het ontstekingstijdstip voor benzine uitsluitend te verstellen bij toerentallen die dusdanig laag zijn, dat de gemiddelde RC-automotor er niet eens komt. Daarboven is vervroeging volkomen overbodig. de meeste ontstekingen doen slechts wat met de timing beneden de 4000 toeren. Een RC automotor loopt ergens in de buurt van de 6000 toeren (of zelfs veel hoger) stationair.

Die Losi zal dan niet super hoogtoerig zijn, maar ik geloof dat hij nog steeds in de buurt van 30.000 toeren draait, en dat is voor een .32 ERG hoog.... Ik weet dat de kleine gloeipluggers hoger draaien, maar dat is ook niet zo gek, zuiger en drijfstang zijn aanmerkelijk lichter.
Het heeft ook niet zo heel veel met vonkontsteking te maken, maar meer met dat je domweg het mengsel niet snel genoeg in die motor krijgt als de cylinderinhoud groter wordt. Een gloeiplugger van die inhoud krijg je ook slechts niet of met moeite boven de 30.000 toeren.
Maar ik denk dat de hogere temperaturen en veranderde smeercondities er ook wel mee te maken hebben....

Groet, Bert

De ontsteking wordt opgewekt door een samenspel van compressie en hitte (naast de bestaande katalysatorwerking van de gloeidraad).

De gloeiplug kent na de ontbranding een afkoeling, deels uit zichzelf en voor een groot deel de inkomende brandstof. Hoe hoger de toeren des te minder tijd tussen de ontbrandingen en dus minder de de afkoeling. Tegelijk wordt de plug (en de zuiger/cilinder/kop) op de hogere toeren door de hevige ontbrandingen ook heter.
De variabele temperatuur zal ook de ontsteking verschuiven.

De flex...
Misschien niet wenselijk maar wel nodig om de krukas heel te houden is flex. Flex dempt de piekbelastingen waardoor de krukas niet breekt. Bij een hogere zuigesnelheid zal het gewicht van de zuiger/drijfstang hard aan de krukas trekken als de zuiger bij de hoogste punt komt. De zuiger zal dus dichter bij de kop komen. Dit verhoogd de compressie waardoor het punt dat de compressie hoog genoeg is voor de ontsteking wat eerder komt te liggen.
Hoppa, ontstekingsvervroeging door flex.

Geloof je niet in flex? Zet de kopspeling maar op 0.3~0.4 als deze normaal een 0.6 is en ga er mee rijden. Laagtoerig gaat het goed, hoogtoerig ga je vreemde geluiden horen en zal je bij het openmaken zien dat de zuiger tegen de kop aangelopen is.

De flex...
Misschien niet wenselijk maar wel nodig om de krukas heel te houden is flex. Flex dempt de piekbelastingen waardoor de krukas niet breekt. Bij een hogere zuigesnelheid zal het gewicht van de zuiger/drijfstang hard aan de krukas trekken als de zuiger bij de hoogste punt komt. De zuiger zal dus dichter bij de kop komen. Dit verhoogd de compressie waardoor het punt dat de compressie hoog genoeg is voor de ontsteking wat eerder komt te liggen.
Hoppa, ontstekingsvervroeging door flex.

Geloof je niet in flex? Zet de kopspeling maar op 0.3~0.4 als deze normaal een 0.6 is en ga er mee rijden. Laagtoerig gaat het goed, hoogtoerig ga je vreemde geluiden horen en zal je bij het openmaken zien dat de zuiger tegen de kop aangelopen is.

:rolling::rolling::rolling:

Sorry, maar hier moet ik even HEEEEEEL hard om lachen....

Die krukas, die beweegt minder dan 0.000001 mm onder belasting (als ik heel ver terugzoek in mijn school-theorie kan ik het voor je uitrekenen, maar het is echt maar iets in de orde van die grootte).

Wat jij ziet als "de zuiger heeft tegen de kop aan gelopen" is detonatie omdat de squishband dusdanig klein wordt, dat het mengsel lokaal gaat ontsteken nog vóór de vlam vanaf de plug die rand bereikt heeft.
Dat veroorzaakt schokgolven en dusdanig hoge oppervlakte-temperaturen dat de zuiger en kop er inderdaad zo uit gaan zien alsof er iets op heeft lopen hameren, maar het is NIET het geval.

Ik heb dit verschijnsel namelijk ook gezien bij een Rossi 10 cc helimotor met vonkontsteking, die het vóór de ombouw naar vonk niet had, maar na de ombouw wel, simpelweg omdat ik hem zo schraal kon draaien dat hij als diesel ging lopen. De compressie was niet veranderd, en het toerental ook niet, het enige wat er veranderd was, was dat het mengsel dusdanig schraal gezet kon worden dat je de ontsteking uit kon schakelen en het ding gewoon door bleef lopen, de motor ging detoneren en na enige draaiuren zagen kop en zuiger er ook zo uit....

Je hoeft me niet te geloven, maar ik weet ondertussen genoeg van motoren, motoren constructies, materiaal flexibiliteit alsmede de ontstekingseigenschappen van Methanol, om te weten dat dit niets met rek, vervorming, of onderdelen die elkaar raken te maken heeft.

Ik kan je verzekeren, overigens, dat er geen, of nagenoeg geen rek op de drijfstang staat: de gaskrachten compenseren de traagheid in de zuiger en drijfstang nagenoeg volledig of zelfs méér dan dat.
Het hoger komen van de zuiger bij hoge toerentallen is, sorry dat ik het zeg, totale onzin.

Groet, Bert

Lach maar, Het beweegt meer dan we allemaal denken.

Proefondervindelijk hebben we dit bewezen. Uitgerekend zit er bij 46.000 rpm een 140 kilo aan de krukas te trekken. Diverse hardingen op een krukas gaf al aan dat waneer deze te hard is binnen 15 minuten breekt. Daarom zijn veel krukassen vandaag de dag niet door en door hard.
Detonatie ontstaat wanneer de compressie te hoog wordt en zie je een soort van zandgestraalde oppervlakte over de hele zuiger en verbrandingskamer, Een paar putjes langs de buitenrand waar de zuiger het meest dicht bij de kop komt duid op het raken er van, zeker als je tijdens de loop merkt dat de motor even 2 rondjes zwaarder gaat lopen om weer los te komen heeft de zuiger even een klap gehad.

Als je met verschillende verbrandingkamers bezig bent om de juiste vorm en volume bij een zo laag mogelijke kopspeling te zoeken kom je hier proefondervindelijk achter.

Ben al wat jaartjes betrokken bij de ontwikkeling van een motor en door de jaren heen met schade en schande hebben we veel gezien en geleerd en kan je met 100% zekerheid zeggen dat er zoveel flex is.

Back