Nitromethaan en terrorisme

Algemeen : : Dreigend te kort aan Nitromethaan???

door: Warrior of the Wasteland datum 3 Jun 08 9:00:00

dit is echt al heel oud nieuws...

er is op RC-junkies meetingen aardig wat over gediscusieerd en behalve de prijsstijgingen merken de meesten er tot nu toe nog weinig van...

de oplossing is gewoon electro of 2-takt motoren

De link in mijn openingbericht gaat niet over een tekort maar over restricties op het gebruik. En ik heb ook verwezen naar de RCjunkies site. Oplossing(en) zijn ook al gegeven. Volgende keer toch maar de hele thread lezen, met name de titel, i.p.v. er midden in te vallen ;) ?

Nieuwsgierig: weet jij zo wat andere toepassingen/producten uit je mouw te schudden?

Product Description
NITROMETHANE
[Molecular formula] CH3NO2
[Molecular weight] 61
[Appearance] Colourless Transparent Liquid
[Physicochemical characteristics]

Colorless liquid easy to flow. Inflammable substance, poisonous, specific gravity: 1.13-1.139g/ml(20/4). Melting point: 101, freezing point: -29, flash point: 35, autoignition Temperature: 415, explosion limits: 7.1-63.0%.

[Main use] Used as solvent, combustion adjuvant, surface active agent, also used in producing dynamite, rocket engine fuel, medicine, dyestuff, insecticide and gasoline additive etc...

[Technical Requirements] Industry nitromethane should be in accordance with the requirements of following table:
[Packaging] Packed in plastic pail (zinc plated pail) of 200L, NW: 225kg/pail.
More Product Features
<TABLE class=prodetailtable cellSpacing=1 cellPadding=0 border=0><COLGROUP><COL width=120><TBODY><TR><TD>Trademark:</TD><TD>Luguang</TD></TR><TR><TD>Standard:</TD><TD>99% 99.5%</TD></TR><TR><TD>Productivity:</TD><TD>1200 Ton/YEAR</TD></TR><TR><TD>Company:</TD><TD>Shandong Luguang Chemical Co., Ltd.</TD></TR></TBODY></TABLE>

Ergo:
oplosmiddel, medicijnen, kleurmiddelen, raketbrandstof, toevoegingen bij gewone brandstof (die toepassing kennen we).

Nitromethaan, veresterd met glycol, geeft nitroglycerine (even uit mijn hoofd hoor, scheikunde is alweer een jaar of 18 geleden). Nitroglycerine opgezogen in cellulose = dynamiet.

En dynamiet, daar gaan ze de productie echt niet van staken. Dan staat de hele mijn-industrie stil...

Maar zoals ik al zei, het zal wel uitdraaien op een eindgebruikersverklaring.

Mocht iemand interesse hebben (vanuit commercieel oogpunt) in grotere hoeveelheden nitromethaan, afgekeurd voor de medische industrie, laat het dan via een PB weten.

Quartel had ik al gebeld, maar de markt voor nitromethaan in pure vorm is niet groot. Weinig mensen die zelf hun brandstof mengen, blijkbaar...

Jongens, wake up and smell the music. Nitro is geschiedenis. Ongetwijfeld zullen er nog tientallen jaren mensen mee vliegen, maar het zal nu rap gaan verworden tot iets waarmee af en toe nog eens een ouder clublid mee komt spelen, uit vervlogen tijden, zoals bv. enorm grote NiCD pakketten als aandrijfaccu's. Het zal niche worden.

Electro heeft de toekomst en voor de brandstofmensen de benzinemotoren. Het gesmeer met nitro heeft echt zijn beste tijd gehad. Je ziet het nu al, op een normale vliegdag op ons veld gaan er meer electromodellen de lucht in dan brandstofmodellen. Dat geldt zowel voor vliegtuigen als (schaal)heli's.

Afgezien van de enorme nadelen van een tweetakt methanolmotor (met of zonder nitro), nitromethaan zal steeds strakker op gelet worden en duurder worden. Als je nu op dit moment de kosten voor vliegen over een jaar berekend, is het bv. duurder om een jaar lang elk weekend 5 vluchten met een 1m40 methanol-aangedreven model, dan met een 2m benzinekist, of een gelijkwaardig electromodel.

Nitro is slecht verkrijgbaar, althans, hier in de omgeving wel, je moet al snel kopen wat de winkelier toevallig heeft liggen, wat lang niet altijd is wat je wil.

Nu nog investeren in nitro is wat mij betreft hetzelfde als nu nog de duurste 35Mhz zender kopen die je vinden kan, zonder dat daar modules in gaan. Het zal best werken, maar is van een uitstervende soort.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jongens, wake up and smell the music. Nitro is geschiedenis. Ongetwijfeld zullen er nog tientallen jaren mensen mee vliegen, maar het zal nu rap gaan verworden tot iets waarmee af en toe nog eens een ouder clublid mee komt spelen, uit vervlogen tijden, zoals bv. enorm grote NiCD pakketten als aandrijfaccu's. Het zal niche worden.

Electro heeft de toekomst en voor de brandstofmensen de benzinemotoren. Het gesmeer met nitro heeft echt zijn beste tijd gehad. Je ziet het nu al, op een normale vliegdag op ons veld gaan er meer electromodellen de lucht in dan brandstofmodellen. Dat geldt zowel voor vliegtuigen als (schaal)heli's.

Afgezien van de enorme nadelen van een tweetakt methanolmotor (met of zonder nitro), nitromethaan zal steeds strakker op gelet worden en duurder worden. Als je nu op dit moment de kosten voor vliegen over een jaar berekend, is het bv. duurder om een jaar lang elk weekend 5 vluchten met een 1m40 methanol-aangedreven model, dan met een 2m benzinekist, of een gelijkwaardig electromodel.

Nitro is slecht verkrijgbaar, althans, hier in de omgeving wel, je moet al snel kopen wat de winkelier toevallig heeft liggen, wat lang niet altijd is wat je wil.

Nu nog investeren in nitro is wat mij betreft hetzelfde als nu nog de duurste 35Mhz zender kopen die je vinden kan, zonder dat daar modules in gaan. Het zal best werken, maar is van een uitstervende soort.

:spam::spam:

Hoe is dat spam vliegman? kun je mij aanwijzen waar ik je iets probeer te verkopen? Het is volledig on-topic.

Natuurlijk is het mijn mening en geen feit, het staat je vrij er anders over te denken. Maar met Spam heeft het 0,0 niets te maken.

electro heeft de toekomst en voor de brandstofmensen de benzinemotoren. Het gesmeer met nitro heeft echt zijn beste tijd gehad. Je ziet het nu al, op een normale vliegdag op ons veld gaan er meer electromodellen de lucht in dan brandstofmodellen. Dat geldt zowel voor vliegtuigen als (schaal)heli's.

Om nu zo maar te zeggen dat methanol uit is ook grof gezegd en ik weet dat er steeds kleinere benzinemotoren komen maar de meeste 2t motoren hoeven geen nitro te hebben dus laat dit maar weg.

En ja Electro is wel makkelijk maar als je het goedkoop noemt dan vindt ik electro toch wel vreselijk duur, wil je grotere kisten gaan vliegen dan heb je toch wel aardige pakketten nodig en een aggregaat voor je accu's te laden dus loop dit weer uit de hand wat de kosten betreft.

OP de grote kisten, zeg boven de 2m, zet bijna niemand een methanolmotor. Daar gaat praktisch altijd benzine op. Op kistjes onder de 1m20 zet praktisch geen hond meer een brandstofmotor, nu al.

Dan blijft over de groep tussen de 1m20 en 2m. Daar zijn inmiddels uitstekende benzinemotoren voor te krijgen, maar ook electro is daar een optie.

Voor een 2m kist heb je idd wel 10s pakketten nodig, maar die kosten tegenwoordig minder dan de nitro die je anders op zou vliegen. Een 10s setup inclusief 1 pack, lader/balancer voor 10s, motor en regelaar, heb je tegenwoordig al voor rond de 500~600 euro, en houdt er rekening mee dat je daarnaa geen brandstofkosten meer hebt. Een complete brandstofsetup kost hetzelfde, maar dan moet je nog brandstof kopen.

Hoe dan ook, ik denk echt dat methanol/olie/nitro als brandstof meer dan z'n langste tijd gehad heeft.

Heel iets anders: de verkoop van kunstmest wordt al op gelet tegenwoordig. Wat ik uit het krantje van de KNVVL begreep, is dat de KNVVL in overleg is met de overheid wat betreft nitromethaan.

en houdt er rekening mee dat je daarnaa geen brandstofkosten meer hebt.

Tenzij je je Lipo weer eens opfikt, gaat weer een 300 eurie's de lucht in. Slijtage? Een Lipo heeft ook geen eeuwig leven. Altijd met grote waakzaamheid moeten laden, anders fikt het huis weer af! En zo zijn er nog wel een paar. Electro is niet zo heilig als sommigen wel denken. Ja, gemakkelijk maar niet heilig!

Nee, ik hou het gewoon bij methanol en benzine :D Een vliegtuig hoort een motorlawaai te produceren (oke oke, kan een generator in), anders is het geen vliegtuig maar een speeltje met propellor (oei wat zeg ik nu :rolleyes: )

Let wel, dit is gewoon een persoonlijke mening ;)

Dit is weer zo'n schijn-veiligheids maatregel. Lijkt erop dat er weer iemand punten probeert te scoren op veiligheids gebied na een of andere aanslag.

Hmm, wat ze in de States zeggen zal hier natuurlijk ook weer gebeuren....:rolleyes: (als het aan onze politici ligt). We letten veel te veel op Amerika en laten ons te veel beinvloeden door die Yanks aan de overkant. Kom op zeg! Laten we aub in ieder geval onze identiteit behouden.!!!

bij de quartel betaalde ik eerst +-15 euro voor 5 liter brandstof met 5% nitro. Nu is dat al opgelopen naar €20. Gelukkig heb ik hier nog +-20 liter staan, dus kan ik nog even vooruit. Als dit op is misschien maar electro ombouw gaan overwegen...

Laatst bewerkt:
Wat ik uit het blaadje van de KNVvL begrijp, is dat het vooral gaat om het 'pure spul', dus 'onversneden' :P

Tweede ding wat ik er uit begrijp, is dat de KNVvL er op tijd bovenop gesprongen is en dat de dialoog vol in gang is. In het KNVVL blaadje noemen ze als optie dat je alleen nitro kunt kopen als 'legitieme koper' (wat dat dan ook is), en dan geen contante betalingen en dat je je moet identificeren, waar in dit geval mogelijk ook de KNVVL ledenkaart voor gebruikt zou kunnen worden.

@Teus: Tot 2m is electro goedkoper, ook als je een defect gaande 10s lipo meerekent. Reken jij maar eens uit wat een 26cc brandstofmotor verbruikt.. als ik vrijuit had kunnen vliegen qua kosten, had ik afgelopen jaar veel weekenden zo 100 euro aan brandstof weggevlogen.. dat hoef je maar 3 weekenden te doen en je hebt een nieuw 10S pakket eruit ;)

had ik afgelopen jaar veel weekenden zo 100 euro aan brandstof weggevlogen.. dat hoef je maar 3 weekenden te doen en je hebt een nieuw 10S pakket eruit ;)

Met 10% nitro, 20% olie en dan zelf mengen, zat ik aan 3.50 per liter. Zal nu iets duurder zijn door de nitro-prijsverhoging, maar met 5% vliegt ie eigenlijk net zo goed. 100/3.5=28.6 liter. Mijn 160FX verbruikte ongeveer 350cc per 8 minuten. 28.6/0.350=bijna 82 vluchten per weekend Henri? Damn, dan komt het vliegen je neusgaten uit lijkt me:p

Back