Off Topic:
Ik denk dat Ruud de eerdere antwoorden niet echt kan waarderen Peter. Nu kan ik dat goed begrijpen omdat Ruud probeert mensen warm te maken voor een onwijs leuk, sportief en gezellig seizoen NK 1/10 brandstof en de eerste antwoorden hier niet echt een positieve inbreng aan geven.
On Topic:
Na twee seizoenen met dit concept op clubniveau te hebben gereden met deze motor moet ik zeggen dat dit goed bevalt. De motor heeft zicht zeer goed gedragen, ben nog steeds met de 1e aan het rijden en de 2e ligt nog nieuw in het doosje te wachten op mooi weer voor dit seizoen

, en heeft misschien aan vermogen iets ingeleverd maar is bijna net zo snel als een topmotor van 4x de prijs.
Ook is het nu weer veel belangrijker om je auto in orde te hebben. Betekent dat je dus minder tijd kwijt bent aan het (te kritisch) afstellen van je motor en meer tijd moet/kunt investeren in de auto. De onderlinge verschillen zijn kleiner, je hebt niet meer te maken met geselecteerde tegen standaard motoren, en de strijd is veel groter. NK/EK rijders die hebben meegedaan aan deze (club)competitie, het verschil per ronde is ca. 0.3~0.5 seconde ten aanzien van hun top motoren., hebben hier veel aan gehad en vinden het zeker geen straf om hieraan mee te doen.
Voor een kleine RC markt, wat Nederland eigenlijk maar is, met diverse clubs en hun eigen regels is het misschien wel een uitkomst om een "standaard" competitie te starten. Als je in de echte autowereld kijkt zijn (bijna) alle klassen gereguleerd en zijn de "cup" klassen nog steeds de meest aantrekkelijke om zelf aan mee te doen. Dit zijn ook de klassen waar de meeste inschrijvingen op zijn. De hoop is dan ook dat andere verenigingen deze competitie gaan steunen om zo op club niveau een brede basis aan (nieuwe) rijders klaar te hebben voor een onwijs leuke competitie. Dit is ook eigelijk hoe had moeten gaan. De clubs eerst, daarna pas de NOMAC.
Als je naar de elektro 1/10 kijkt zie dat het grootste evenement (ETS, ca 150 rijders per evenement in 6 landen) dit in heel Europa op deze manier van de grond heeft gekregen. Ook hier waren de rijders eerst sceptisch maar is nu uitgegroeid naar de succesformule in de on-road RC.
Al met al zijn er een hoop afwegingen om dit wel/niet te doen en is er door de NOMAC rijders voor dit concept gekozen. Ikzelf denkt dat dit een kans bied om deze klasse weer te laten groeien (van onderuit) en dat dit weer naar een groei zal leiden in een aantal jaren waarmee weer een "echt" NK van de grond komt.