Ik heb 2 keer een serieuze 'remark' geplaatst.. bij een kandidaat die z'n rondje rugvlucht vlak vloog (zuiver op rudder) heb ik een keertje 'bank angle!' genoteerd en bij Raymon heb ik een keer gewaarschuwd dat z'n stallturns héél dicht bij wingovers zaten.
Dat zijn de enige 2 remarks die ik bij de score gezet hebt, het valt dus nog wel mee
Wat losse flodders die mij opvielen:
- Derk de lefgozert.. de eerste ronde vloog hij de halve vierkante los met halve rol zoals hij oorspronkelijk hoort, maar dat flopte een beetje, was meer een halve lus met halve rol. De tweede ronde vloog hij 'm zoals iedereen deed, halve vierkante lus gevolgd door halve rol, máár, de derde ronde deed hij het toch weer 'op de moeilijke manier', en nog goed ook, hij heeft daar een 10 voor gekregen van mij. Helaas voor hem, had Niels óók een 10 op dat figuur, omdat die de 'makkelijke manier' koos en dat perfect deed
- Niels die in z'n eerste vlucht liet zien hoe zo'n torque uit het A programma precies moest. Heeft er ook een 10 voor gekregen van mij. Zou je over kunnen discusseren of het een 9 had moeten zijn vanwege een klein wobbeltje in de exit, maar ik denk dat je die Torque niet beter gaat krijgen dan dat. Het lukte 'm de twee keer erop ook niet meer om 'm nog een keer zo te doen.
- steeds meer mensen die het aankunnen en -durven om het A programma te vliegen
- stallturns blijven moeilijk indoor.. meest gemaakte fout: laag invliegen, hoog uitvliegen. Vlieg 'm dan ook wat hoger in
- in de B vlogen 2 mensen die snel een ander kistje moeten nemen, als ik mij niet vergis vlogen die beide met een oudere xerxes (vorige model?), een paars/groene en een wit/oranje oid. Die kistjes hadden een relatief hoge vleugelbelasting en waren denk ik ook aan de zware kant, waardoor ze bv. in die vierkante 8, als een gek naar beneden kwamen denderen
- er waren een aantal kistjes waarvan de differentiatie niet klopte. Testen: 45 graden lijn, rol, als ie dan van z'n lijn afgeweken is en je moet corrigeren met rudder, klopt de differentiatie niet. Kost je op elke rol een punt.
Opmerkingen voor het B programma:
- halve omgekeerde cubaanse 8: die rol hoort in het midden van de 45 graden lijn te zitten. Een behoorlijk aantal deelnemers vloog een 45 graden lijn tot ongeveer bovenaan, rolde dan, en begon dan aan het lusdeel.
- 45 graden daallijn met halve rol: na de rol, moet er nog een stuk 45 graden komen. Er waren meerdere kandidaten die 'm eigenlijk direct na de rol, uit de lijn trokken
- torquerol (verminderd ook van toepassing op de A); vlieg 'm rustig in, wacht even, en doe dan je torqueroll, hang 'm weer stil, en vlieg 'm uit op dezelfde hoogte. Wat je nu veel zag is dat mensen het eerste kwart van de torque al gedaan hadden, voordat het kistje echt recht in de torque hing, en ook veel kisten die behoorlijk hoogte verloren bij het uitvliegen ervan
Opmerkingen voor het C programma:
- neem de tijd! je mag in het C programma tussen elk figuur door een keer passeren, maak daar gebruik van! Het is mss niet leuk voor organisatie/jury (vluchten duren langer) maar het maakt je vlucht rustiger en beter, geeft je de tijd goed op te lijnen voor een figuur, enzovoort.
- rondje rugvlucht: er moet een recht stuk tussen rollen en rondje rugvlucht en ervoor en/of erna liggende figuren zitten. Er waren een aantal mensen die doorvlogen tot het midden, dan snel rolden, en direct aan het rondje begonnen, en bij de exit hetzelfde deden. Kost je 2 punten. Je maakt je hetzelf makkelijker door al vroeg je rol te maken, stukje rechtuit, rondje rugvlucht, stukje rechtuit, rol, etc. Ook hiervoor: zorg dat je voor en na het figuur je vrije passage maakt om jezelf tijd te gunnen!
Wat mij over het geheel opviel is dat nagenoeg iedereen, ook de A vliegers, vaak net iets te laat 'op het gas' gaan. Als jij een verticaal ingaat, weet je dat de snelheid eruit zal gaan, dus ga eerder op het gas.
Losse opmerking voor Niels Rijkhoff: ik denk dat er teveel flex in de elevators en de tips van je kistje zitten, mogelijk iets teveel uitgefreest, daardoor krijg je soms even het idee dat je storing hebt.
Dit allemaal van iemand die zelf binnen het C programma amper doorkomt, voor de duidelijkheid
