Pech weekend
Vorig weekend nog 2 vluchten met de T22 gedaan, doch geen goeie...
Vorige week de laatste brandstof met BP2389 olie verbruikt en de jet vrijwel leeg laten draaien, enkel in de hoppertank nog een klein beetje ingelaten.
Daarna op brandstof met DTE light overgeschakeld.
Eerste vlucht zaterdag ging prima, doch niet kunnen vliegen zoals ik wou omdat er para's boven de piste hingen. dus gewoon wat rondgetuft op veilige hoogte en weg van de para's.
Landing was niet schitterend. Ietsje te traag, gas bijgegeven maar door de trage opspooltijd met weinig resultaat. Toch net de piste gehaald en daar vanop een halve meter hoogte ofzo neergeploft. 3 vinnetjes van mijn raketten af en de nieuwe veertjes van het landingsgestel meteen al terug wat uitgerokken. Naja niet erg.
Bij de 2e vlucht echter ging het goed mis met een flame out bij de start. Gelukkig was de jet nog net niet losgekomen en bolde hij gewoon uit op de piste, met een witte rookpluim er achteraan. Fuelfail liet de ecu mij netjes weten. Max pompvoltage was 4.7V waar dit normaal rond de 4.2V ligt.
Volgens de jetcat manual betekent dit in 99 van de 100 gevallen lucht in de brandstofleiding.
De jet op de grond nog eens gestart en paar keer volgas gegeven maar het probleem herhaalde zich niet. Voor de zekerheid toch niet meer gevlogen en thuis het fuel systeem gespoeld door de leiding uit de turbine te halen en de pomp flink te laten pompen (4V). Geen luchtbellen gezien.
Zondag dan toch terug gaan vliegen. Ongeveer midden in de vlucht op een gemiddelde hoogte terug flame out met een witte rookpluim. Mijn eerste noodlanding dus.
Helaas stonden we aan de 'moeilijke' kant van het veld, vlakbij de parking en het publiek en de flame out gebeurde ongeveer recht voor me. Hierdoor kon ik de jet geen ruime bocht laten maken en netjes aanvliegen, maar moest ik hem recht op me af laten komen om vlak voor me in te draaien en neer te zetten.
Doch de snelheid van de jet bleek nog te hoog om vlak voor me in te draaien, en te laag om voorbij te gaan en een 270° bocht te maken. Gewoon rechtdoor ging ook niet want dan zou ik op de baan van de zwevers terecht kunnen komen.
Achter me door dan maar en indraaien met 90°bocht, doch daarbij moest ik dan rond de pilotenbox vliegen waar veel volk stond. Ik zag dat ik voor een goeie landing over de pilotenbox zou moeten vliegen, doch dat wou ik vermijden. De bocht dus wat ruimer genomen en de jet wat op hoogte gehouden totdat ik de pilotenbox voorbij was.
Tot hier dacht iedereen dat het perfect goed ging komen, maar nu ging het fout.
Landingsgestel uit (2 knoppen gelijk bedienen) en mogelijk heb ik daarbij iets te veel hoogte getrokken of misschien was de snelheid er toch al teveel uit, in elk geval de jet ging in high alpha, verloor heel veel snelheid, liet een vleugel vallen en draaide zijn neus de grond in vanop een meter of 3 hoog.
Schade blijkt enorm mee te vallen voor zo'n smak. Enkel de neus is eraf + wat cracks, de as van 1 canard is scheef en de vinnetjes zijn weer van de raketten af. Turbine heeft netjes nagekoeld en alle electronica lijkt nog ok. Neus lijkt repareerbaar met wat matjes en epoxy, plamuren, schuren en spuiten.
Voor extra gewicht hoef ik me geen zorgen te maken : er zat 450g lood in de neus
Achteraf bekeken waren er wel wat opties die de jet mogelijk heel hadden gehouden : buiklanding maken ipv landingsstel uitklappen, buiten de piste landen, gewoon langs de andere kant van de piste te landen, het was toch vrijwel windstil, dan had ik wel ruim kunnen bochten en aanvliegen... Echter was er niet veel tijd om alle opties te overwegen + ik kende de zweefeigenschappen met motor uit niet goed (motor uit is toch flink verschillend van een idle met nog altijd 0.5kg thrust)
Over de parking vliegen had ook een mooie aanvliegroute opgeleverd, maar dat leek me niet verantwoord.
Naja, ik weet weer wat doen de komende dagen