nog een lizard extreme in aanbouw

Spulletjes zijn binnen

eerste indruk:
naad tussen deksel en romp ziet er rafelig en lelijk uit, daar moet maar een mooie striping overheen

bootstandaardje kan prima uit een wijnkistje

IMG_4553.JPG


regelaar met een hoop spaghetti, als definitieve locaties bekend zijn maar eens goed inkorten
wie heeft er nog tips voor 'montage van de regelaar, of die eerst maar eens los neerleggen?
IMG_4554.jpg


volle bak met 2 5s lipos. ben nog niet uit de locatie van de regelaar
IMG_4552.JPG


mtc strut en chinees roertje (komen naast elkaar). Moet de messing buis nog verlijmd worden in de strut?
IMG_4551.JPG


vind de motor nog een beetje hoog zitten in de romp (waarschijnlijk door de deep V)
hoeveel mag de messing nog in een bocht lopen? hij moet recht de romp uit?

kan ik de servo mount met epoxy vastlijmen aan de romp (steuntje steunt af op 4 moertjes, zou ik die kunnen verlijmen?

Iemand advies over balanspunt (vanaf de spiegel? 30% is standaard, maar graag ervaringsadvies met zo'n boot)

montagevolgorde (dit is mijn eerste zelfbouw, dus alle advies welkom!)

strut (as zo laag mogelijk uit de romp laten komen?)
roer
servo
motormount + motor
dan balanspunt bepalen (dit geeft aan waar regelaar moet komen)
liposteunen maken (nog tips, hoeft niet mooi)
dan spiegel versterken met wat hout??
laagje kevlar aramide over spiegel

dan alles definitief vast zetten
ontvanger er in
koelleidingen aanleggen

proefvaren
 
Leuk als het allemaal zo nieuw is he Rob :)?

Om op je vragen te antwoorden:

1. Regelaar montage

Ik deed het vroeger altijd met van die blauwe klittenband van Hobbyking. Eens dat die klittenband wat vochtig is geworden begint hij wel wat los te komen. Zo'n probleem is dat niet totdat je eens een stevige flip hebt. Ik heb voor de watersnake dezelfde grote van regelaars als jij, enkel de 200A 8s variant. Voor de montage heb ik het volgende gemaakt: uit 3 of 5mm triplex hout zaag je een rechthoekje uit ter grote van je regelaar. Vervolgens zaag je ook 2 latjes uit die even lang zijn als de breedte van dat vorige rechthoekje en ongeveer een centimeter breed. Je lamineert de zichtbare zeide van dat rechthoekje of allebei, zoals je wil. Vervolgens lijm je die 2 kleine latjes op de onderkant van dat rechthoekje. Zo bekom je een verhoogd 'plateau'. Dat lijm je dan met ''verdikte epoxy'' (epoxy met katoenvezel in gemengd eventueel samen met wat grafiet) in de romp op de plaats waar je je regelaar wilt hebben. Een klein stukje klittenband op dat plaatje plakken en op je regelaar (knip het zo dat je niet ziet dat er klittenband onder de regelaar zit) en vervolgens een strap onder dat plaatje doortrekken en alles zit muurvast en het oogt veel mooier dan simpelweg een stuk klittenband in je boot te plakken. De plaats van regelaar kan je vrij kiezen. Het beste is zo kort mogelijk bij de ingang van je koelslangen, zo beperkt je de lengte van de koelslangen en zo ook de weerstand die het water ondervindt.

2. Lipo montage

Heel simpel, neem gewoon weer een houten triplex plaat. Zaag een rechthoek uit, zorg dat je lipo's er natuurlijk op passen en lamineer die aan beide zijden of alleen aan de zichtbare zijde. Vervolgens sleufjes aan de zijkant uitzagen, ongeveer 2-3cm diep langs beide kanten. Die plaats dan vervolgens met verdikte epoxy in de romp verlijmen. Straps onder de plaat door trekken via de sleuven die je gemaakt hebt en nog een rubbertje op de plaat zelf kleven (te koop bij hobbyking) en je lipo's gaan nergens meer naartoe.

3. Roer / messing buis / stinger

Messing buis niet verlijmen in je stinger! Ik zou je hele aandrijflijn ook 2-4mm uit het midden zetten om propwalk tegen te gaan. Ik heb ooit een Pursuit gehad, daarbij stond alles eerst in het midden. Toen had ik flink last van propwalk eens je wat grotere props begon te draaien. Dan maar alles uitgebroken en de hele aandrijftrein 3mm uit het midden naar rechts gezet (vanaf de spiegel bekeken) en het probleem was opgelost.

Je boort een gat in de spiegel ter grote van je messing buis. Daarna de gaatjes om de trim te monteren. Ik doe dan in 1 keer ook alle andere nodige gaatjes (roer, turnfins,trimtabs). Daarna in elk gaat een beetje siliconen doen en op de rand van je trim die tegen de spiegel komt te staan (een beetje maar!!!). Dan zet je alle hardware vast. Op die manier zijn alle gaatjes waterdicht en kan er geen water tussen de stinger en de spiegel kruipen. Daarom zijn die MTC stingers ook zo handig vind ik.

Je roer is wel aan de grote kant. Ik heb hetzelfde roer op mijn Buster staan en dat is een romp van 1.15m lang. Dat roer is 160mm lang, wel erg lang voor je lizard extreme. Je kan proberen maar als je dat roer wilt gebruiken is het misschien geen slecht idee om het rond 130mm af te slijpen. Zo ergens net onder de waterinlaats. Plaats je roer zo op de romp dat het bij een maximale uitslag (30° bijvoorbeeld) en bij de grootste prop die je wilt draaien de prop niet raakt (halve centimeter tussen laten als veiligheidsmarge bijvoorbeeld).

4. Motorpositie / helling

Ik vind dat bijna elke motormount die je kant en klaar koop te hoog komt. Ik zie niet goed welke variant jij hebt? Je kan ofwel de huidige zijspanten verlagen als dat mogelijk is ofwel nieuwe spanten maken uit 3mm triplex hout dat je dan weer lamineert aan de 2 zijden. Probeer in elk geval de helling van de motor minimaal te houden. Belangrijk voor je stroomverbruik en slijtage van de flexas! Plaats de motor ook zover mogelijk naar achter maar zorg dat je je koppeling voor de flexas nog kan aandraaien natuurlijk! De kromming van je messing buis moet simpelweg minimaal zijn. Dat is het geval als je motor net boven de bodem van de romp zit. Je zou eigenlijk niets meer tussen de koelmantel en de onderzijde van je romp meer mogen kunnen steken. Je messing buis komt recht op de spiegel en laat je een heel klein stukje uit de spiegel steken. Plaats eerst je messing buis en vervolgens je stinger. Zorg dat dat netjes uitgelijnd is zodat er minimale wrijving is!

5. Montagevolgorde

Hier is niet echt een volgorde voor. Ik doe het meestal zo denk ik:

1. Opening voor de messing buis boren.
2. Messing buis inkorten
3. Flexas in de messing buis steken en door de stinger. De stinger dan zo plaatsen dan de wrijving echt minimaal is en de nodige gaatjes boren.
4. De gaatjes voor alle andere hardware boren
5. Siliconen in de gaatjes en op achterzijde van de stinger
6. Alle hardware plaatsen.

De rest kan vrij willekeurig, ik zou de motor eerst proberen plaatsen, daarna de servo en als laatste pas een plaats voor je regelaar zoeken.

Zorg wel dat voor je alles gaat monteren alle lamineerwerken aan de romp reeds gebeurd zijn. Als je de spiegel met hout wilt verstevigen, goed, maar dat is dan het eerste wat moet gebeuren. Je kan ook simpelweg nog 3-4 extra laagjes weefsel op die spiegel leggen, dat is even stevig maar wat minder dik.

Begin maar te bouwen en plaats een regelmatig een update dan kan je op de moment dat je het nodig hebt het juiste advies vragen :)

Veel bouwplezier!

Gr,
Roy
 
mooie boot hoor, nog veel werk te doen, maar je krijgt veel advies lees ik, dus best wel handig zo'n forum, succes met bouwen.

gr arjan.
 
Moeten de extra caps die je op de regelaar hebt gezet niet veel meer naar de regelaar toe ?
Verder gave boot , succes met de afbouw
 
Ja so is t geen gezicht
uiteindelijk natuurlijk wel. Maar wil ook ff testen of alles draait

Moet nog passen en meten waar regelaar kan komen met voldoende om ook mn lipos parallel aan te kunnen sluiten

Alles in lijn wordt waarschijnlijk erg krap, wellicht regelaar naast de motor
Wil eerst de goede plekken vinden voordat ik alle kabels ga inkorten
 
staat bij de speedboot setup topic ook zo'n boot die jij heb, met foto's van de binnenkant misschien wat voor je, i.v.m. je indeling van je motor ed.

gr arjan.
 
Die ga ik ook grotendeels nabouwen. Hij heeft er zo al een aantal gebouwd en die varen goed.

Alleen bij mij komt het roer naast de propeller en ik twijfel nog over de trimtabs
 
Alle spullen zijn eindelijk binnen, tussendoor nog een traxxas slash 4x4 gebruikt gekocht voor mn dochtert. Die wilde toch graag meedoen met dr broers. Dus daar druk mee geweest. Mag pa af en toe ook meespelen
Nu nog een vrije knutseldag organiseren om rustig ad slag te kunnen
 
zo, eindelijk weer eens wat gedaan

laagje keperweefsel er in geplakt met epoxi tegen het geleiden (als ik loop te klungelen met al die lipo kabels om 5s parallel aan te sluiten :-),

3mm watervast multiplex er in
IMG_4619.JPG


en nog een laagje carbon kevlar in hetzelfde patroon als de rest van het bootje over het multiplex geplakt. (ziet niemand haha0

t lijkt wel een bak met bijen al dat geelzwart

IMG_4622.jpg


ik ga er ook maar een lipohouder mee maken. (plaatje 3mm multiplex met zo'n mooi laagje carbonkevlar er op. ik heb toch een hele rol

dit was het makkelijke werk vrees ik. vh weekend maar eens een gat boren voor de as
 
Laatst bewerkt:
Op de site van mhz staat
Wir empfehlen die Lackierung des Innenraums mit Klarlack um möglichen Verfärbungen durch Wassereinweirkungen vor

En ergens anders gelezen dat dat spul geleid, dus 1+1 =2
Kan geen kwaad
 
Alleen de de zwarte weefsel geleiden stroom en wbt de verkleuring dat kan voorkomen bij bepaalde gebruikte epoxy. Het slaat dan wit of dof uit.

Als je nog epoxy over hebt nog even na het plakken vd spiegel er rijkelijk in laten vloeien zodat alle naden worden opgevuld en de plaat 1 wordt met de spiegel.

Akkuschiene 20x5cm, RC-Raceboats-Shop voorbeeld lipo houder , ik heb deze gekocht er 2 ingelijmd.

Motorsteun Carbon/Alu Motorträger für LBP40xx, RC-Raceboats-Shop staat oranje lagerschild houder op maar ik kreeg deze in het zwart .
 
weer wat verder (kids op bed, vrouw naar 'vrienden van amstel" )

flexas ingekort, in prophouder(weet nederlandse term niet) gelijmd met UHU 300 endfest. 5 min in de oven op 180 graden.

carbon motorsteun wat gemodificeerd, heb er 5 mm aan de onderzijde vanaf 'gedreveld' zodat motor wat lager in de boot komt. (moet wel een inbussleutel inkorten, anders krijg ik de motor er nooit meer uit

messing buis ingekort en met verhitting een beetje moeten buigen
ging makkelijker dan ik had gedacht

IMG_4642.jpg


hele spul door romp (altijd spannend zo'n grote boor op zo'n klein bootje

IMG_4638.jpg


roerhouder ook maar meteen geboord. (mn grootste prop er opgezet en bij max uitslag raakt roer de prop net niet

IMG_4640.jpg



motorsteun nu even vastgezet met wat UHU endfest. Morgen maar eens echt vast'kleben.

tijd voor een biertje :-)
 
wat denk je focussed, nog dat wat extra epoxy er in laten lopen als alle beslag definitief geïnstalleerd is? heb genoeg expoxy liggen. zitten ook alle moertjes mooi vast en is messing buis gefixeerd, of kan ik die beter met mn liquimolly polymer kraftkleber schwartz van een klodder voorzien??

nog even een vraag over het aansluiten van de 2 x 5 s lipos parallel

eerst sluit je 2x de min aan

kan je daarna eerst de condensors opladen (dr zit zo'n antispark punt op de regelaar: 3 seconden de + pool op dit punt houden en dan de + aansluiten.

kan ik dat rustig met 1x de + pool doen en daarna rustig de 2e + pool van de accu aansluiten, of moet dat tegelijkertijd (dus eerst de + polen aansluiten op de 8mm bullet) en die dan op de regelaar.

reden dat ik het vraag, tis een beetje krap met die grote regelaar in dit kleine bootje....
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat je de 2e accu direct na de eerste kan aansluiten aangezien er dan al spanning op de regelaar staat en er geen spanningsverschil is en dus geen stroom loopt of een vonk over slaat.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik snap de vraag niet helemaal?
Ik denk dat u 4 stekkers heeft?
2x een plus en 2x een min?
Zoja, dan zou ik eerst de 2x min stekkers aansluiten, en dan de 2x plus.
Maar 1x min en dan 1x plus, en dan dat nog eens kan ook.
Alleen goed uitkijken voor ompolen!
 
zo, weer een stuk opgeschoten
roer ingekort;
waterslangen gemonteerd: hier komen nog alu verloopstukken tussen:
IMG_4735.JPG



verloopjes geplaatst
IMG_4752.jpg


servohoudertje vastgeplakt
IMG_4754.jpg


liposteuntjes
IMG_4753.jpg


antenne
IMG_4755.JPG


te doen:
(schrijf het maar hier op als checklist voor mezelf)

harmonicarubber voor stuurstang monteren

op zoek naar klein moertje voor dat armpje van de servoarm. (zit wat speling in)

passend boutje/schroefje voor op klem stuurstang

houdertje maken voor regelaar. (dat klittenband werkt niet, dus maar een plaatje maken)
houdertje maken voor lifepo accuutje

nooduit maken

naad tussen deksel en romp dichtplamuren, en bootje spuiten

de trimflaps die ik heb gekocht zijn lelijk en onhandig, die monteer ik niet, nog op zoek naar mooie, maar eerst maar eens kijken hoe die vaart zonder...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top