nog een lizard extreme in aanbouw

1e testrun op 6S: 99kmh, valt niet tegen

http://youtu.be/le164lU4ZvQ?list=UUyA4Ppo1mGdqZo8nFQsx3Cw

IMG_4868.JPG

Heel mooi resultaat , veel meer snelheid zal er niet uit te halen zijn zonder de stabiliteit te verliezen wees dus tevreden en houd alles heel .

Veel plezier met je super lizard.

Staat goed he dat raam!,,

Meeeeer dan hard zat, nou nog wat stabieler, want t zal meestal wat ruiger water open water zijn waar ik op vaar

Denk toch die trimtabs te plaatsen, want dr zal aardig wat gesprongen gaan worden op open water, of doet die trimtabs daar weinig aan

Dat gaat goed vooruit hoor Rob! Proficiat, heel netjes. Wat is de
vaartijd en temperaturen van je lipo's/regelaar/motor na de vaart?

Ik weet niet of ik die trimtabs zou plaatsen. Je lizard vaart heel netjes
zonder. Ik zou eerst nog een beetje varen. Als je daarna het gevoel hebt
dat je wat stabiliteit mist kan je ze alsnog plaatsen maar voor mij vaart hij
prima in het filmpje!

Gr,
Roy

Op 6s heb ik ca 5 - 6 min gevaren.
Zat nog ca 3.87v per cel in, waarbij de 5 e cel bij beide accus 4v aangeeft?!

( vreemd, maar dit was 2e x dat ik er mee voer en de eerste x echt volgas. Dit gaat toch echt te snel bij mij in de sloot)

Temperaturen motor ca 35
Regelaar ca 38
Lipo 35
Low cutoff kan op zn hoogst 3,3v.
Tot hoever kan je de lipos eigenlijk ontladen? Wat is verstandig?
De proboat stopt er bij 3,6v mee
Bij mn auto's kan ik het instellen van 2,6 tot 3,4

6s opladen duurt wel een eeuwigheid.
Hype x7 met 80w. Zijn het te veel cellen en blijft er van de 5Ampere maar weinig over voor 6 cellen?

3.87V/ cel over, dan kan je nog zeker 2min extra varen. Ik stop meestal bij 3.75V/cel in mijn Buster. Daarna beginnen de cellen te hard op te warmen, ik hou ze graag onder 40°C.
Dat er cellen op 4V staan is niet meteen zo'n goed teken. Eens gebalanceerd laden en volgende keer eens kijken of het opnieuw gebeurt. Als het trager moet voor bij jou op de sloot kan je misschien eens wat kleiner proppen? Een x442 of x440 zal de snelheid aanzienlijk doen dalen maar je hebt dan wel wat extra vaartijd.

6s laden met een 80W lader duurt redelijk lang... Je lader kan maximaal 80W hebben, op 6s wilt dat zeggen 80W/25V= 3,2A maximaal. Een 5000mAh 6s lipo laad je dan in een 1u30-1u45min schat ik zo? Als het sneller moet, moet je een zwaardere lader hebben en bijpassende voeding. Een hyperion 1000W duo lader met bijpassende voeding kost je 350-500 euro maar je kan dan wel 2 lipo's volladen in minder dan een uurtje.

Gr,
Roy

Dat wordt weer sparen

Hoe weet je dat je op dat voltage zit. Je lvc slaat toch bij een veel lager voltage aan??

Of laat je de timer lopen

Laatst bewerkt:
Dat wordt weer sparen

Hoe weet je dat je op dat voltage zit. Je lvc slaat toch bij een veel lager voltage aan??

Of laat je de timer lopen

kan beide , maar meten is weten ,met bv een cel checker , bv :

linkie met tig soorten en maten

Wat je kan doen is beide , dus gaan varen voor 2 minuten , boot na de kant en de celspanning meten en zodoende er achter komen wanneer het gewenste voltage is bereikt , dan wel telkens met varen de timer laten meelopen , en voor de zekerheid de LVC van de ESC zo hoog mogelijk .

Met 3,75 volt in de cellen en een andere cel 4V is geen goed teken, kan door verkeerde belasting komen, geen goede balanceer/lader , of gewoon slechte accu .

Laadt altijd de lipo's gebalanceerd op , en laadt nooit meer dan 1C , gebruik bij langere opslag een celvoltage van 3,8V per cell (storage mode) .Nieuwe lipo's laad en ontlaad ik een 3x tal keer voordat ik ze echt ga belasten.
Zoals eerder zou ik een lader kopen die meer vermogen heeft , iig dat hij 5A op 6S ook daadwerkelijk kan laden , ga altijd met een laadvermogen aan de ruime kant zitten , ivm "laadverliezen" . bv een lader met 300Watt of hoger .

suc6

Een lvc op een esc is nooit 100% correct , ik heb al zo vaak gezegd dat deze de totaal spanning meet en deelt door het aantal cellen.

Als je een slechte cel er tussen hebt zitten kan deze makkelijk onder de ingesteld lvc komen terwijl de rest er nog ruim boven zit.

Gewoon varen tot je merkt dat je boot minder snel wordt en dan binnenhalen.

Op al mijn boten die ik ooit gehad heb en nu nog heb zit geen lvc ingesteld op de esc en vaar op tijd en zichtbaar inzakken van de snelheid.

Op marktplaats staat nog wel een setje wat goed genoeg is voor 6s laden .

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr

Laatst bewerkt:
Ik heb zo 1: BM-6 Cell Voltage Monitor 2-6S Lipo (New Version)
Zoiets kan ook perfect: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10952__Cell_Log_8M_Cell_Voltage_Monitor_2S_8S_Lipo.html
HK heeft er nog veel meer hoor, gewoon even zoeken op de website :)

De mijne kan je hoger instellen dan de LVC van je regelaar. Tot 4V zelfs geloof ik. De eerste keer vaar ik 2min en kijken ik hoeveel er uit de lipo's is. Daarna eerst met dat metertje op een lipo. Alarm zet ik op 3.8V. Eens je dan weet hoelang je kan varen kun je de timer van je zender opzetten als je begint te varen en hem binnen halen na bijvoorbeeld x aantal minuten. Ik hou die data bij in een boekje zodat ik weet hoelang ik met welke prop en met welke cellen kan varen met welke boot.

Zoals Michiel hierboven aangeeft kan je ook heel goed zien wanneer de cellen bijna leeg zijn aan de snelheid van je boot. De lader uit het linkje heb je voor minder dan de helft van wat je voor een nieuwe geeft. Misschien het bekijken waard.

deze kan ook: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Gr,
Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Zon lipo alarm gebruik ik ook op het bootje van mn zoon. Die gaat af bij 3,6 v

Daar zit geen lvc op de regelaar.
Hij vaart met een 3s 3000mah
Echter op een geg moment begint ie te piepen, maar zodra je stopt houd ie weer op. Bij controle zit er dan toch nog gemiddeld 3,9v per cel in

Ik denk dat hij dan nog 2 min door kan varen. Moeten we gewoon gaan testen.
Op zijn zender zit ook een timer, die gaan we maar gebruiken!

Zoiets moet ik dus gewoon ook gaan doen. Ik heb er twee, dus hang die gewoon in mijn boot
Lipos waren splinternieuw en 1x ff kort gebruikt.
Hangen nu aan de lader, eens kijken hoe lang het duurt vannavond. Voor zon zware moet ik eerst serieus sparen, dan maar wat langer laden

Toch vreemd dat die lvc op zon ontzettend laag voltage pas afslaat

Wederom dank voor de coaching

Ik neem aan dat dat komt omdat de spanning inzakt als je vaart/stroom vraagt.
Wanneer je stil ligt word er geen stroom meer gevraagd, en gaat de spanning weer wat omhoog.

v

Daar zit geen lvc op de regelaar.
Hij vaart met een 3s 3000mah
Echter op een geg moment begint ie te piepen, maar zodra je stopt houd ie weer op. Bij controle zit er dan toch nog gemiddeld 3,9v per cel in

Ik neem aan dat dat komt omdat de spanning inzakt als je vaart/stroom vraagt.
Wanneer je stil ligt word er geen stroom meer gevraagd, en gaat de spanning weer wat omhoog.

zolang die spanning bij stilstand boven de 3,6v blijft mag ie nog even doorvaren dus. (die 3000Mah lipo begint al snel te piepen, nog een minuutje doorvaren mag nog wel ff)

Ik neem aan van wel, omdat als hij stil ligt het om een onbelast voltage gaat.
Maar omdat hij belast word zakt de spanning bij 3,8V bijvoorbeeld al onder de 3,6V, en daardoor gaat de pieper piepen.

Maar wacht even op een bevestiging van iemand die het zeker weet, ik gebruik ze niet..

Zo zou het moeten werken. Een LVC van een regelaar werkt echter niet zo. Zoals Michiel hiervoor al heeft aangegeven trouwens. Die meet het totale voltage en deelt het door het aantal cellen. Een slechte cel valt dus minder op voor een LVC dan voor zo'n apparaatje dat je aansluit op je balanceerkabel.

Klopt, maar ik dacht dat er een losse cel checker gebruikt werd?
Als het om de LVC in een ESC gaat, dan is het inderdaad niet zo!

Discussie ging over de lvc, oplossing is meten

Ga nu op beide lipos een lipochecker zetten, die meet per cel en gaat af bij de laagste cel

Heb er nog maar 3 besteld op MP

Die kan ik dan op 3,6v zetten.

Ook op mn lifepo4 voor de ontvanger ga ik er eentje zetten die afgaat bij 2,8v

Dan maar eens timen hoe lang ik er echt mee kan varen

maar even een kleurtje er op
wat een k*& werk, afplakken niet goed gedaan, verf liep zo onder de tape door,

met waterproef schuurpapier kon het er gelukkig weer af, ga denk ik over de rest maar blanke lak doen

nu gaat ie zeker over de 100kmh!!!!

IMG_4941.JPG

IMG_4943.JPG

Laatst bewerkt:
ik heb een carbon kevlar uitvoering, mooi natuurlijk, alleen mn gps heeft natuurlijk geen ontvangst

nu zag ik op een duits forum iemand die dit had gedaan:
IMG_0137.JPG

ik kon er niet uit opmaken of hij nu de laag carbonKevlar later heeft aangebracht of dat hij het op een of andere manier heeft weggehaald

een extra kap bestellen bij MHZ kost 49 + 14 verzendkosten.

je zou er bijna nog een romp voor kopen en een 'reserveboot' gaan opbouwen!!!

zou het er uit te dremelen zijn of moet ik daar maar niet aan beginnen?

of zijn er mogelijkheden om de gps ontvanger te verlengen met een klein extern ontvangertje??

iemand ervaringen???

Back