Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Hoi Berto en dappere Onno :schrik: ,
Dit is echt wat je noemt een "first class baaldag" :hammer: . Maar, je motoren liepen goed en hij heeft gevlogen :thumbsup: , hoe dan ook. Op naar de volgende maiden zou ik zeggen. :D

Groeten Huib

Hee Arvid en Huib,

dat trekken was een "bewuste" aktie.
Tussen onze kisten en het frequentie bord stond een sleper met 140cc en zwever, daar wilde ik hem niet in boren dus dan maar een wegduikende Onno :wink: en een "veilige" landing voor onze kisten.

dat is echt jammer :cry:

maar wel een vete video moest eerlijk gezgt wel een beetje lachen hoe je dat zag hoe Onno wegdook :lol:

suc6 met het repareren.

groeten

Nu we toch die gedetailleerde informatie hebben. Even het volgende voorleggen. Is het niet zo dat je een zware kist net na het opstijgen alleen "moet" corrigeren met het richtingsroer om de snelheid er niet uit te halen?

Dat doe je goed! Zonde van je Nomad zeg. Et klonk wel lekker iig, die twinmotor. Brokken rapen en overnieuw doen. Behalve et laatste stuk dan he!

wat jammer :( :( :(
ik volgde dit topic al van bij het begin :o
maar hij is gelukkig nog te repareren :)

Ik volgde dit draadje ook al een hele poos.

Net het filmpje wel 10 keer bekeken, met ctrl-P op het eind. Wat een @$#&^@#-gevoel krijg je daarvan.

Ik ben jaloers op jullie nuchterheid..

Dirk

Berto ik heb het nog eens goed doorgelezen ,ene zit met een vraagje warom kijk je voor het vliegen dan eigenlijk niet of de roeren het alleemaal GOED doen of kwam dit duidelijk omdat je zo gehaast was?

ik vind het echt supper zonde van de kist... hij kan dan wel weer gemaakt worden maar word er uiteindelijk niet egt mooier op.

maargoed we wachten wel weer op wat foto's :wink:

vriedelijke groet wesley

Ik check eigenlijk bij iedere vlucht of alles goed werkt. :P (Voor et geval dr iets fout zit met et zender programma)

Maarja, dit is denk ik een klassiek geval van Sh!t happens. :P

owh owh owh erg zonde en tja zo zie je maar haastige spoed :wink: maar ja je wilt toch graag vliegen succes maar weer met de wederopouw en hopelijk zie ik hem snel een keer vliegen :wink:

groetjes Dennis

hoi een ieder

Ik zal de volgende keer een helmpie op zetten zodat ik door kan filmen.
Het toestel kwam neer op de plek waar ik stond drie stappen bij mij vandaan.
Ik zal er ook meer op gaan oefenen rennen en filmen tegelijk.
Het is jammer dat het zo is verlopen en stom dat geen van ons bijde het is opgevallen dat die roeren verkeerd om gingen.
Maar hij zal vast wel een keer weer gaan vliegen.

Groeten Onno

Het gebeurd bij iedereen wel een keer.......................maar het is wel ontzettend stom :lol:

Succes met repareren :P

Grt.

tja... het is errug jammer van die kist :cry:
toen ik mn rolroeren verkeerd om had, was ik errug blij dat het op een trainertje was... die sturen ook prima met een richtingsroer...
anyway, suc6 met de restauratie...

Als ik had geweten dat de roeren eventueel verkeerd om zouden kunnen hebben gestaan dan was ik nog wel in staat geweest om "tegengesteld" te sturen en de kist veilig te landen (is wel eens eerder gelukt).
Maar ik was er heilig van overtuigd dat de roeren goed functioneerden en dat het wegdraaien door de wind kwam en een mogelijke bouwfout.
Wij hadden ook het idee dat de rolroeren te klein waren en daarom het wegdraaien niet konden tegen gaan.

Tot ik de video seconde voor seconde zag, toen werd het echt duidelijk dat het om een stomme fout ging en niet om de wind of bouwfout.

Maar alla het is gebeurd en we gaan weer opbouwen.
Ik ga m`n best doen om hem voor de Modelbouwforum Schaalmeeting weer "presenteer" klaar te maken maar of het lukt :roll:

Hier de foto`s van de schades met komentaar:

De Romp:
nomad95.jpg

Het kielvlak is van de romp gebroken maar is weer eenvoudig vast te zetten.

nomad96.jpg

Een diepe kras in de rompzijde maar deze is niet door en door (waarschijnlijk veroorzaakt door de vleugel).

nomad98.jpg

Nog een "vieze" deuk veroorzaakt door de vleugel.

nomad99.jpg

Boven de ruit is het balsa wel gescheurd maar weer eenvoudig van binnen te verlijmen.

nomad100.jpg

Ondanks de harde klap op de neus is dit alleen maar "schaaf"schade.

Het kielvlak:
nomad101.jpg

Het kielvlak neusje moet licht gerepareerd worden.

Het stabilo en hoogteroer:
nomad102.jpg

Hoogteroer volledig overmidden en door het uitbreken van de scharnieren het stabilo ook op 2 plaatsen gescheurd.

De buitenvleugels:
nomad103.jpg

De linkervleugel is op het gebroken rolroer na onbeschadigd (wel wat kromme bevestigingsstaven maar die maken we wel weer recht).

nomad104.jpg

De rechtervleugeltip is licht beschadigd.

Het vleugelmiddendeel:
nomad105.jpg

De achterzijde van de linkerbuitenvleugel is hier naar binnen geduwd.

nomad106.jpg

Scheurschade langs de door miij uitgevoerde reparaties en een gat in de vleugel, de scheur op de motorgondel is alleen een verf scheur.

nomad107.jpg

1 van de voorste vleugelpennen is eruit gebroken.

Al met al allemaal redelijk goed een eenvoudig repareerbaar dus we gaan binnenkort maar weer eens aan de slag :D

Laatst bewerkt:
Zonde na al dat harde werk om nu alweer met deze klus geconfronteerd te worden ...het zag er anders wel prachtig uit, zelfs van het taxiën heb ik echt gemeend genoten ...

Maar met Berto's onovertroffen positivo-attitude zal dit prachtige toestel ongetwijfeld snel weer the clear blue skies tegemoetvliegen ...

Hulde ... !

@Berto

Nou dit overkomt je dus niet meer, voortaan altijd voor iedere vlucht de roeren controleren.
Jammer joh, heb je er nog zin in dan om hem te repareren? :?

Groet Ger Kovacs.

Vaak checken modelvliegers de roeren op hun toestel op werking maar kijken enkel of ze bewegen maar vaak niet of ze de juiste richting op gaan.

BERTO:
gecondoleert, met dit (tijdelijk) verlies. Je hebt zolang moeten wachten op de kombinatie vrije-tijd en goed weer, en dan gaat het mis op iets wat je in 2 seconde zou kunnen zien, HEEEEEEEEEEeeeeeel Jammer :cry:
Maar ik hoop dat je voldoende tijd hebt om de kist voor 20 mei weer vliegend te krijgen. :wink:

Ach puur een kwestie van "even snel" en dan gaat het een keer mis.

maar niet getreurt, ik ben maar iets vroeger opgestaan om al wat reparatie werk te verrichten.

nomad108.jpg

Het kielvlak krijgt een stukkie een nieuwe voorlijst.

nomad109.jpg

nomad110.jpg

En de reparatie aan het vleugelmiddenstuk is ook al weer voorzichtig begonnen.

20 mei presenteerbaar staat nog steeds in de planning (vliegend zal wel niet lukken :( ).

Laatst bewerkt:
Berto zei:
20 mei presenteerbaar staat nog steeds in de planning (vliegend zal wel niet lukken :( ).

Tuurlijk gaat dat lukken, gewoon ieder dag wat eerder opstaan tot 20 mei, hij moet wel vliegen hoor :) Anders help ik je 20 mei in Oss wel met de laatste puntjes :lol:

Grt.

Back