Noob met Esky E500/Big Lama

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en weet niet of ik een nieuwe topic moet aanmaken of niet, ik heb geprobeerd om mijn vragen op te zoeken in het forum maar tot zover nog niet echt gevonden wat ik wilde weten.

Ik heb vorige week een co-axiale Esky E500 gekocht. Het is dezelfde heli als de Big Lama alleen een andere body. Ik heb zelf enigzins wat ervaring met heli's en kan ook rondjes draaien en hoveren zonder te crashen. Nu zie ik veel berichten en filmpjes over dat de Esky Big Lama een goede beginnersheli is maar ook veel comments over dat je beter iets meer kunt investeren omdat dit merk niet zo denderend is. Het is wel een heli waarvan de onderdelen goedkoop zijn en mocht je iets mollen met het crashen dan is het vrij eenvoudig te verhelpen. Ik heb zelf alleen nog maar 2 blades gemold maar dit is iets wat deze heli nog wel kan happen.

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand wat goed advies voor me heeft. Vaak moet ik de trim om het kloksgewijs spinnen tegen te gaan helemaal maar links zetten maar het is een intermittent iets, het hoeft niet altijd. Is dit een elektronisch iets of heeft het met de onderste rotor te maken? Nu weet ik dat RTF niet altijd echt RTF is maar ik had de indruk dat men met deze heli en wat goede batterijen toch een leuke start kon maken.

Mijn vraag was of iemand misschien weet waar dat door komt en of ik misschien beter de Esky kan terugbrengen. Ik zie zoveel filmpjes en sites met helis die er ten eerste beter eruitzien en volgens mij ook een stuk stabieler of voorspelbaarder zijn.

Nogmaals ik ben een noob en hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Alvast bedankt,

FC

Laatst bewerkt:
Godver..

Was net lekker buiten aan het vliegen, niks aan de hand. Krijg ik ineens een bladestrike.

Landings frame gebroken, rotors, gyrobar en weet ik veel wat. Zal ik upgraden naar metal parts of niet? Ik heb een extended shaft van extreme gear, lijkt me slim om die erop te zetten.

Godverdomme, het ging perfect op 3 lipos en ineens knallen de bladen tegen elkaar, halve ding naar de klote.

Manman

Hey gefeli met je aanschaf, jammer dat hij gecrashed is, geef de moed niet op, ik ken dit probleem dit heb ik zelf ook met een grotere coax gehad en is erg vervelend. Onderdelen vervangen zal goedkoper zijn dan een nieuwe en je leert je helikopter ook nog eens goed kennen. Die extended shaft zou ik er sowieso op zetten!

De helikopter is van prima kwaliteit, als beginner heb je echt niet het beste van het beste nodig, en de echte topmerken maken geen coaxiaal helikopters, in principe kan je dit dus ook zien als een topper in zijn soort.

Succes met het repareren!

Hee Stef, bedankt voor je respons.

Ik weet dat de Lama geen slechte heli is alleen had ik niet verwacht dat een bladestrike zo snel voor zou komen. Ik was zo lekker bezig, hoveren ging perfect en ik ging wat rondjes draaien. Allemaal okee dus ik probeerde wat van mijn ervaring met kleinere helis toe te passen. Nog steeds geen probleem, lekker high speed banken en dan wat reverse flights etc. Zelfs al het er vreemd uitzag wist ik gewoon even laten dalen naar wat minder turbulentie en gas open zodat ie weer stabiel werd, je kent het wel.

Maar toen kwam ineens een zuchtje wind dus ik corrigeerde, iets te heftig misschien. Knal, daar gingen mijn blades en ik zag het ding ter aarde storten. Toen ik erheen liep voelde ik de bui al hangen en ja hoor, zo'n beetje alles was naar de klote.

Godverdomme, mijn hart is gebroken lol. Het ging zo lekker maar het wordt overleggen met de shop waar ik hem kochtte want ik ga niet alles betalen. Een bladestrike met dit type is vrij normaal maar dat wist ik pas nadat ik hem kochtte.

Ben ik onredelijk als ik wil onderhandelen met de shop? Ik heb uitvoerig contact met ze gehad voordat ik het ding kocht. Verder heb ik in totaal 370 euro betaald voor een balanced charger, extra lipos, nieuwe body, spares etc.

De heli zelf was 150 maar als ik weer wil vliegen kan ik net zo goed een nieuwe kopen.

Soms denk ik dat ik gek ben....

Laatst bewerkt:
Ik snap dat je baalt, ik heb ditzelfde probleem gehad bij dergelijke figuren, eigenlijk ga je dan verder dan waar de helikopter voor gemaakt is. Je kan het proberen maar de meeste winkels hebben een regeling dat als het echt een fabrieksfout is dat het vergoed word en anders (onderandere met een bladestrike) is het voor eigen rekening. Het word lastig om overal voor te waarschuwen als verkoper zijne. Je adviseert binnen de lijnen waarin het product bedoeld is en coaxiaal helikopters zijn per definitie niet voor wind of snel vliegen.

Wil hier toch iets over zeggen.
Ik heb zelf een Esky KOB (ook co-axiaal) en de blade-strike is bij dit soort helikopters onvermijdbaar. Als hij door een zuchtje wind iets "schuin" wordt geblazen is die kans er al, en ook bij een rechte vlucht die je van richting wilt veranderen. In feite moet je er heel rustig mee vliegen (en dan zeker niet waar het enigszins kan waaien :rolleyes:).

Esky is geen 'supermerk' (heb 2 stuks van de Honey Bee FP V2 gehad) en bijna iedere vlucht eindige wel met "wat" schade. Totaal al meer dan € 350 uitgegeven en ik heb nu 'niets' meer, behalve de KOB dan. Hoort er helaas bij (en ik denk dan ook dat je van de zaak waar gekocht niets vergoed zult krijgen).

Vind alleen het vliegen op zich veel te leuk, en dus opgeven wil ik het eigenlijk niet....:yes:

Groet,
Robbie

ik heb ook een keer gevlogen met een grotere coax, een bladestrike bij de eerste vlucht, gelukkig alleen de blade gebroken, direct nieuwe opgezet en de heli terug aan de eigenaar gegeven.

behalve de extended shaft kan je er ook stijvere blades op zetten die niet zo makkelijk buigen. een combinatie van deze 2 en bladestrikes zijn nog maar heel zeldzaam.

Hier een copy-paste van de uitleg die ik heb gegeven op het beginnertopic over je gain en prop:
de heli die de hele tijd meedraait kan je aanpassen aan de 4in1 unit
waarschijnlijk heb je 2 schroefjes eentje met PROP (proportioneel) en eentje met GAIN.

de prop dient om beide rotoren aan dezelfde snelheid te laten draaien, als 1 rotor sneller draait als de andere zal de heli altijd in de tegenovergestelde richting draaien dan de snelste rotor.

de gain dient om de gevoeligheid van de gyro in te stellen, als deze TE gevoelig is zal de heli zichzelf over corrigeren, hierdoor gaat de staart trillen of kwispelen. Als die niet gevoelig genoeg is zal de staart wegdrijven, soms naar links soms naar rechts

Omdat de heli steeds naar dezelfde zijde opdraait gok ik dat je een beetje aan de prop moet draaien, heel kleine beetjes per keer, een halve kwartslag is al genoeg om verbetering te hebben.

Als je op zoek bent naar een nieuwe heli en je al uit de voeten kan met een coax dan zou ik toch kijken naar een trapje hoger, een FP en mss als de situatie het toestaat een CP. (les, club, sim, ...)

Het probleem was, er stond helemaal geen wind. Alleen toen ik wat hoger ging kwam er ineens een zuchtje wind maar dat moet zo'n ding toch kunnen hebben? Als het ding zo gevoelig daarvoor is dan is het toch eigenlijk geen beginnersheli? Ik bedoel je moet toch kunnen corrigeren zonder dat ie uit de lucht knalt?

Nogmaals, volgens mij ben ik net zoveel kwijt als ik gewoon een nieuwe koop of krijg, alleen de heli met TX. In plaats van alles zelf te gaan zitten vervangen met het gevolg dat ie niet goed afgesteld staat.

Is er toevallig iemand in de regio Elst tussen Arnhem en Nijmegen woont? Misschien dat ik met wat hulp het zelf kan doen maar nogmaals, volgens mij ben ik net zo duur uit met een nieuwe heli.

Ik hoor het wel

FC

Laatst bewerkt:
Het probleem was, er stond helemaal geen wind. Alleen toen ik wat hoger ging kwam er ineens een zuchtje wind maar dat moet zo'n ding toch kunnen hebben? Als het ding zo gevoelig daarvoor is dan is het toch eigenlijk geen beginnersheli? Ik bedoel je moet toch kunnen corrigeren zonder dat ie uit de lucht knalt?

Nogmaals, volgens mij ben ik net zoveel kwijt als ik gewoon een nieuwe koop of krijg, alleen de heli met TX. In plaats van alles zelf te gaan zitten vervangen met het gevolg dat ie niet goed afgesteld staat.

Is er toevallig iemand in de regio Elst tussen Arnhem en Nijmegen woont? Misschien dat ik met wat hulp het zelf kan doen maar nogmaals, volgens mij ben ik net zo duur uit met een nieuwe heli.

Ik hoor het wel

FC

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat beginners of niet zo hoog gaan, of alleen maar binnen vliegen.

Ik zou trouwens anders eens uitkijken naar een 45 graden FP zoals de Walkera CB100, Blade mSR of de Solo Pro. Die zijn wat hoveren betreft net zo makkelijk als een coax, maar geen blade strikes.

een coax is echt rampzalig slecht in wind, een klein zuchtje kan hem al idd wegblazen. een FP is een klein beetje beter, het grote voordeel met FP is da bladestrikes onmogelijk zijn. en als je een lichtgewicht neemt zoals de solo pro kan je makkelijk in de woonkamer en als het windstil is ook buiten, je moet wel denken de solo pro is maar 30 gram dus een zuchtje wind is al een heus gevecht. (een gevecht dat onmogelijk is met een coax want dan heb je een bladestrike)

de CB100 is een klein beetje groter en imo groter als deze in de huiskamer is niet meer leuk dan moet je al echt goed uit je doppen kijken en al zeker goed kunnen hoveren.

Je kan gerust beginnen met een 45° flybar FP heli (aka solo pro, die is gewoon goed) en dan als je het langzaam aan wilt doen een 90° flybar FP en daarna CP. of een simulator en direct een CP na je 45° flybar FP ;)

Over dat buiten vliegen, ik dacht dat het best mogelijk was als het windstil is. Dit staat op de site waar ik hem gekocht heb

""E-Sky E-500 heeft exact dezelfde vliegeigenschappen als de Big-Lama en kan daarom ook prima buiten vliegen. Met deze E-Sky E-500 til je met gemak een HD-vliegcam op; perfect om deze zomer mooie luchtopnames mee te maken! Vliegen met de E-Sky E-500 is een eitje; dit instapmodel kan zonder enige vliegervaring worden bestuurd. Wil je met een Realistische RC-helikopter mooie stunts uithalen, dan is de E-Sky E-500 zeker iets voor jou!""

Het was windstil op een zuchtje na en ik haalde geen stunts uit. Wat ik zie uit de advertentie is dan wel een beetje misleidend. Toen ik deze heli eenmaal had kwam ik erachter dat het ding pas optimaal of veilig loopt als je zo'n beetje alle parts upgrade.

Dan vind ik toch een beetje slecht dat men dan zoiets op de site zet of zit ik ernaast?

Bedankt voor al jullie reacties.

Ha ja Nightflyyer, die filmpjes zijn echt geweldig. Wat een vriendelijke gast ook, komt met veel praktische tips. 30 jaar of meer RC ervaring met alles wat kan vliegen of niet, zulke mensen had ik graag in mijn buurt willen hebben.

Ik zit een beetje in dubio, misschien moet ik toch een wat betere heli aanschaffen. Die Esky honeybee FP 2, ik hoor daar ook gemengde verhalen over. Of zal ik voor iets veel beters gaan, voor alleen de heli met een TX heb ik wel 200 over. Het zou fijn zijn als ik mijn Lipos zou kunnen blijven gebruiken.

Als iemand goede tips heeft, hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
de Blade 120SR is een zeer goede FP heli, naar wat ik gehoord heb, de Blade heli's zijn altijd kwalitatief zeer goed denk ik, daar betaal je wel de prijs voor. 150 euro voor de RTF versie.

De enige FP die beter zou moeten zijn is de hirobo SRB quark, maar deze is dan 400 euro voor een RTF setje.

dat zijn volgens mij de 2 beste FP heli's die op dit moment bestaan.

wel geen hands-on ervaring met deze heli's, alleen maar van horen zeggen...

Blade is wel een goed en bekend merk, ik hoor en zie er veel over op het internet maar ik ben een noob dus wie weet of dat klopt. 150 pleuri is op zich nog wel te doen voor een betere heli waarmee ik kan scheuren in de lucht. Ik heb geen probleem met de heli in de lucht te houden maar wel met eentje die zichzelf niet in de lucht kan houden bij plotselinge wind en/of correcties.

Wat voor een accus heeft die Blade die je noemt nodig?

Laatst bewerkt:
Blade is wel een goed en bekend merk, ik hoor en zie er veel over op het internet maar ik ben een noob dus wie weet of dat klopt. 150 pleuri is op zich nog wel te doen voor een betere heli waarmee ik kan scheuren in de lucht. Ik heb geen probleem met de heli in de lucht te houden maar wel met eentje die zichzelf niet in de lucht kan houden bij plotselinge wind en/of correcties.

Wat voor een accus heeft die Blade die je noemt nodig?

Horizon Hobby: Blade 120 SR RTF by BLADE (BLH3100)

500 mAh 3.7v Lipo

Let er wel op dat die Blade een stuk sneller kan dan je coax.

Bedankt voor de tip. Ik vind hem wel gaaf maar toch iets te klein eigenlijk met zijn 32 cm. Ik wilde juist naar wat groters aangezien ik al een tijdje met zo'n formaat heb gevlogen.

Hij krijgt wel goede reviews wat ik zo zie

Ik zou de Honey Bee FP V2 niet (meer) ;) kopen:
Kwaliteit is niet echt bijster goed (is de prijs ook naar... :eek:), maar grootste issues zijn dat de HB als standaard niet echt lekker vliegt, bij het minste geringste zuchtje wind heb je er dan een hele kluif aan. Upgraden is wel mogelijk (vliegt hij wel leuk !)
maar dan moet je heel veel upgraden :yes::
Bladen, complete rotorkopset, hoofdmotor (en dit kan je je de niet-leverbare 4in1 kosten, is mij gebeurd :() en evt. staartmotor.
Wordt dan zo kostbaar dat je beter een andere kunt kopen.
Ook een punt is de slechte onderdelenvoorziening (sommige onderdelen zijn gewoon NIET leverbaar).

Ik ben ook heel enthousiast aan de HB begonnen (op aanraden!), maar nu de 2e HB terminaal is gecrasht (en een aantal noodzakelijke onderdelen gewoon niet leverbaar zijn ) heb ik de restanten in een doos gedonderd en ben nu aan het rondkijken naar wat anders.

In ieder geval niet weer Esky :mad:

Groet,
Robbie

piccolo v2 van Ikarus...

Geen idee hoe het met die staat, toen ik er mee vloog ging het best goed met onderdelen etc

Back