Noob met Esky E500/Big Lama

Wat ik zoek is een heli die even groot is als de Big Lama die ik heb. Onderdelensupport moet goed zijn en ook niet extreem duur voor een schroefje bijvoorbeeld.

Als iemand nog meer tips heeft en waar ik hem het beste kan halen dan hoor ik het graag want er is zoveel aanbod, ik weet niet eens waar ik moet beginnen

Nadeel van een groot formaat is dat je alleen buiten kunt oefenen. En eigenlijk is alleen een collective pitch geschikt voor buiten. Ik zou dus gewoon toch eens kijken naar een Solo Pro of een Blade MSR. Kun je zowel binnen als buiten mee stoeien. Buiten weliswaar met weinig tot geen wind maar dat verhaal gaat op voor alle heli's die geen CP zijn.
Voor beide helicopters zijn onderdelen overal te bestellen.

Nadeel van een groot formaat is dat je alleen buiten kunt oefenen. En eigenlijk is alleen een collective pitch geschikt voor buiten. Ik zou dus gewoon toch eens kijken naar een Solo Pro of een Blade MSR. Kun je zowel binnen als buiten mee stoeien. Buiten weliswaar met weinig tot geen wind maar dat verhaal gaat op voor alle heli's die geen CP zijn.
Voor beide helicopters zijn onderdelen overal te bestellen.

Precies, een grote FP of CP binnen is geen goed idee, en voor afstellen en wennen aan de andere besturing is een windstille plek wel fijn. Of je moet een sporthal tot je beschikking hebben, om naar te kunnen uitwijken.

Ik zie net de E-Flite Blade SR RTF op de site van hobbytrade staan voor 189 euri staan. Is dat iets? Het ziet er allemaal goed uit en is ook ietsje groter.

Ik zal er nog wel wat accus bij moeten kopen maar wat ik vreemd vind is dat op de site staat dat een accu 11.1 V is maar 100 Mah?

Hoe kan dat nou?

Dat moet 1000mAH zijn, dat is niet zo moeilijk te vinden.

Dit is een CP, geschikt voor buiten, niet voor binnen. Maar dit is niet echt een beginners helicopter! En daarbij ook niet eens de makkelijkste CP om mee te leren vliegen. Je zou dus echt een stappenplan moeten gaan maken om deze te leren vliegen zonder ongelukken. (bijvoorbeeld simmen of les nemen)

edit: ben aan het slapen, Chow was me al voor ;)

Okee, ik snap het. Dus misschien toch nog voorlopig even wat geld steken in de Big Lama met wat upgrades om de kans op een bladestrike te minimaliseren?

Ik had alleen al heel snel het gevoel dat ik meer kon dan de heli aankon. Zoals ik al zei, ik heb al veel kleinere modellen gevlogen en ook al redelijk wat sim-ervaring. Ik ben redelijk vertrouwd met de controls en heb ook niet echt veel moeite om alle helis waar ik ooit me heb gevlogen onder controle te houden.

Of ga ik een stap te ver als ik zeg dat ik misschien wel toe ben aan een wat professioneler model, ongeacht de grootte die ik zou kiezen? Het klinkt vreemd maar vliegen met zon ding voelt redelijk tot goed vertrouwd aan

Of ga ik een stap te ver als ik zeg dat ik misschien wel toe ben aan een wat professioneler model, ongeacht de grootte die ik zou kiezen? Het klinkt vreemd maar vliegen met zon ding voelt redelijk tot goed vertrouwd aan

Natuurlijk kun je een stapje verder. Maar een coaxiaal heli is echt kinderlijk eenvoudig vliegen vergeleken met een stap hoger.. Als je in een sim een paar modellen makkelijk in hover kunt houden kun je denken aan een 90 graden of flybarless fixed pitch. Lukt dat niet zou je eerst als tussenstap een 45 graden fixed pitch kunnen overwegen. Dat is al een stuk pittiger dan een coaxiaal.

Dit is de link waar ik de Blade die ik noemde zag:

E-Flite Blade SR RTF by: E-Flite - Hobbytrade

Volgens degene die hem demonstreert op het filmpje is deze heli zo afgesteld dat zelfs beginners er mee uit de voeten kunnen en hij niet te heftig reageert zoals andere FPs. Het schijnt dat de heli stabiel blijft zelfs bij onverwachte bewegingen en als ik de piloot zie dan hoeft hij niet veel moeite te doen om het ding onder controle te houden.

Hij staat tijdens het vliegen ook gewoon met de hostess te praten maar goed, dit zeg misschien ook niet zoveel.

Ook geeft hij duidelijk aan dat dit model de ideale overstap is van coax naar FP om bovenstaande redenen.

Laatst bewerkt:
Als je perse de Blade SR wilt hebben zou ik zeggen vooral doen. Ik wens je veel plezier met de 10 seconden vlucht toe. Zoals al eerder aangegeven is een CP geen beginnershelicopter. Ook niet als deze tam staat ingesteld. Als je perse gelijk een CP wilt vliegen dan zul je vlieglessen moeten nemen onder leiding van een instructeur. Een CP vliegen zonder enige training vooraf gaat zeker leiden tot enorme teleurstelling en schade. Je kunt hem niet even laten vallen en weer oppakken. Vallen is gelijk volledig kapot. Daarom kiezen de meesten voor de route coaxiaal, 45 graden fixed pitch en dan echte FP of CP. Aangevuld met simmen..

Dit is de link waar ik de Blade die ik noemde zag:

E-Flite Blade SR RTF by: E-Flite - Hobbytrade

Volgens degene die hem demonstreert op het filmpje is deze heli zo afgesteld dat zelfs beginners er mee uit de voeten kunnen en hij niet te heftig reageert zoals andere FPs. Het schijnt dat de heli stabiel blijft zelfs bij onverwachte bewegingen en als ik de piloot zie dan hoeft hij niet veel moeite te doen om het ding onder controle te houden.

Hij staat tijdens het vliegen ook gewoon met de hostess te praten maar goed, dit zeg misschien ook niet zoveel.

Ook geeft hij duidelijk aan dat dit model de ideale overstap is van coax naar FP om bovenstaande redenen.

Geloof de reclame niet zomaar. Zomaar overstappen naar een CP gaat echt niet, tenzij je een natuurtalent bent. De piloot in het filmpje zal zeker geen beginner zijn. Met je gecrashte coax kon je alle sticks loslaten, en bleef de heli nog steeds stabiel op zijn plek, dat zal bij deze, als hij perfect afgesteld is misschien even lukken, een paar seconden, en dan gaat hij er vandoor, tenzij je weet wat je moet doen om hem weer onder controle te krijgen. Wat ze ook mogen beweren, tenzij je eerst flink gaat simmen, of hulp hebt tijdens de eerste vluchten, zal deze ook snel in stukjes liggen, vrees ik. De stap vanaf een coax is naar mijn idee zeker te groot.

Okee dat doen we dus maar niet dan lol.

Het nadeel is, ik moet een paar weken wachten op wat onderdelen voordat ik weer kan vliegen. Mijn idee was om een 2de heli erbij te nemen zodat ik in ieder geval weer kan oefenen. Het meest ideale zou een heli zijn waarbij ik mijn Lipos (11.1V, 800/850 mAh) gewoon kan gebruiken.

Ik vind het moeilijk, ik wil een goede heli waar ik (buiten)mee vooruitkan maar tegelijkertijd niet te hard van stapel lopen en weer veel geld kwijt zijn voor parts.

Ik ben een beetje aan het zoeken via google maar krijg weer links met reclames dan echt inzicht in wat ik eventueel wil kopen

Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder aangaf en door veel mensen op het forum gebruikt is de Solo Pro. Een 45 graden kleine heli die perfect is om te leren.. Verder tegen een stootje kan en de onderdelen zijn goedkoop en op diverse plekken te bestellen. Neem je de kit met koffer heb je gelijk een lader..
Kun je binnen perfect mee oefenen als het buiten teveel waait en als het windstil is buiten of bijna windstil kan je ermee naar buiten. Verwacht er buiten geen wonderen van maar het kan wel wat hebben.

Back