Vervolg motorbracket.
Ook de afgelopen dagen heb ik zeker niet stilgezeten, echter was er nog niet veel te melden omdat de meeste tijd is opgegaan aan denkwerk! Maar inmiddels.........
Te beginnen met de vraag van Erwin over de dikte van de steun. De grondplaat welke zal worden ingelijmd in de romp is 8mm dik. De motorstelplaat met de sleufgaten is 4mm dik. De lagersteun is ook 8mm dik waarin beide lagers zijn geperst.
Na een hoop tijd gestoken te hebben in maatvoering en uitlijning liep ik steeds tegen het probleem aan dat bij het aanstoten van een gedeelte, een ander deel in de aandrijving verschoot van de uitlijning. Daarom ben ik begonnen om eerst de schroefassen in te gieten in de romp. Tijdens de bouw heb ik sleufgaten in de spanten heb gemaakt voor doorvoer van de assen. Dmv de plaatjes die je langs de spanten ziet zitten, heb ik de sleufgaten af kunnen gieten met epoxy. Op deze manier heb ik de assen voorlopig even als vaste punten en de spanten zijn ook gelijk weer een beetje netjes. Twee vliegen in een klap!
Overigens....de weggelopen epoxy haal ik bij de afwerking nog weg met een dremeltje.
Doordat de assen nu vaste punten zijn geworden werd het uitlijnen en stuk gemakkelijker. Zoals op de foto zichtbaar is, heb ik de 4mm stelplaat nu gebout en verlijmd op de 8mm motorplaat.
De lagerplaat heb ik moeten delen door 2 omdat de lagergaten net een halve mm afwijkte van de maat tussen de assen. De beide platen zijn nog niet vastgemaakt aan de afstandstukjes en hangen nu nov even te bungelen aan de assen. Ik ben er nog niet over uit of ik ze ook verlijm of dat ik de platen demontabel hou voor onderhoudswerkzaamheden. In de verlijmde afstandstukjes ga ik schroefdraad tappen zodat deze ook nog geborgd worden dmv een boutje.
Tapjes zijn besteld en moet ik nog ff op wachten.
Affijn, het lijkt misschien niet zoveel voortgang. Dit is een delicaat klusje wat in 1 keer goed gebouwd moet worden. Als de uitlijning niet klopt, zullen de aandrijfriemen invreten in de tandschijven, het lagerwerk extra te verduren krijgen, en niet te vergeten.....de eigenaar veel meer onderhoud moeten uitvoeren na de te waterlating

.
Tot later,
Dennis