Ocean Wave Tugboat 1:50

Weer een mooie dag!

Gisteravond even gaan kijken naar hoe mijn ontwerp van het motorbracket tot leven kwam op de de freesbank...............geweldig!!

Vanavond werden de delen afgeleverd. Snijrandjes even verwijderd en de scherpe kantjes even afgeschuint. De aankomende dagen ga ik de laatste kantjes modelleren en dan assembleren!

IMG_20160628_213912.jpg

Groet en wordt vervolgt!
Dennis

Bewijst maar weer dat een goede buurman beter is dan een verre vriend:) Ziet er weer professioneel uit.

Bewijst maar weer dat een goede buurman beter is dan een verre vriend:) Ziet er weer professioneel uit.
Daar heb je idd helemaal gelijk in Sjoerd! Het is verdraaid handig en makkelijk ff kennis te delen met elkaar.

Vanavond ben ik bezig geweest de 2delige motorsteun te modelleren naar de romp. Hier en daar een aanpassinkje en het begint al aardig op zijn plek te vallen.

IMG_20160629_214358.jpg

Het bewijs van de goede voorbereiding met karton en een tekening gevolgd met een vandaar af gemaakt proefsteun, staat nu op zijn plaats!
Morgenavond verder met de assteun met daarin de aslagers.

Groet Dennis

Stoere constructie zo en genoeg opspanruimte. Ik zou midscheeps nog wel een extra steun in de lengterichting van het schip maken. Komen best wel wat krachten op het motorspant.

Dank voor de reacties en complimenten!

@sjoerd, er komt nog het lagersteun voor te staan. Deze wordt dmv afstandstukken verbonden met de motorsteun. Dit maakt de stevigheid tesamen met het vastgieten in de romp later. Als ie dan nog niet stevig staat kan ik hem in zijn totaal nog verstevigen op de kielbalk. Dank in ieder geval voor de tip.

@erwin, 8mm dikte motorsteun en 8mm dikte is de lagersteun. De stelplaat vor de motoren is 4mm

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Dit is weeral een professionele oplossing, prachtig om te mogen aanschouwen.

Dankje Mark, langzaam.......maar stukje bij beetje gaat het wat moois worden. Wel merk ik groot verschil in bouwen tussen mijn vorige 1:100 schepen en deze op 1:50! Met name dat de gehele aandrijving zwaarder moet worden uitgedacht. Dat heeft meer tijd en geduld nodig om een goede constructie te verzinnen. Wel zeer leuk om te doen!

Groet Dennnis

Vervolg motorbracket.

Ook de afgelopen dagen heb ik zeker niet stilgezeten, echter was er nog niet veel te melden omdat de meeste tijd is opgegaan aan denkwerk! Maar inmiddels.........

Te beginnen met de vraag van Erwin over de dikte van de steun. De grondplaat welke zal worden ingelijmd in de romp is 8mm dik. De motorstelplaat met de sleufgaten is 4mm dik. De lagersteun is ook 8mm dik waarin beide lagers zijn geperst.

Na een hoop tijd gestoken te hebben in maatvoering en uitlijning liep ik steeds tegen het probleem aan dat bij het aanstoten van een gedeelte, een ander deel in de aandrijving verschoot van de uitlijning. Daarom ben ik begonnen om eerst de schroefassen in te gieten in de romp. Tijdens de bouw heb ik sleufgaten in de spanten heb gemaakt voor doorvoer van de assen. Dmv de plaatjes die je langs de spanten ziet zitten, heb ik de sleufgaten af kunnen gieten met epoxy. Op deze manier heb ik de assen voorlopig even als vaste punten en de spanten zijn ook gelijk weer een beetje netjes. Twee vliegen in een klap!
Overigens....de weggelopen epoxy haal ik bij de afwerking nog weg met een dremeltje.

IMG_20160705_220726.jpg

Doordat de assen nu vaste punten zijn geworden werd het uitlijnen en stuk gemakkelijker. Zoals op de foto zichtbaar is, heb ik de 4mm stelplaat nu gebout en verlijmd op de 8mm motorplaat.
De lagerplaat heb ik moeten delen door 2 omdat de lagergaten net een halve mm afwijkte van de maat tussen de assen. De beide platen zijn nog niet vastgemaakt aan de afstandstukjes en hangen nu nov even te bungelen aan de assen. Ik ben er nog niet over uit of ik ze ook verlijm of dat ik de platen demontabel hou voor onderhoudswerkzaamheden. In de verlijmde afstandstukjes ga ik schroefdraad tappen zodat deze ook nog geborgd worden dmv een boutje.
Tapjes zijn besteld en moet ik nog ff op wachten.
IMG_20160706_211708.jpg

Affijn, het lijkt misschien niet zoveel voortgang. Dit is een delicaat klusje wat in 1 keer goed gebouwd moet worden. Als de uitlijning niet klopt, zullen de aandrijfriemen invreten in de tandschijven, het lagerwerk extra te verduren krijgen, en niet te vergeten.....de eigenaar veel meer onderhoud moeten uitvoeren na de te waterlating:D.

Tot later,
Dennis

Netjes Dennis , ook een voordeel van dat plexiglas dat je door de gehele romp kunt kijken !!
lijm je de kokers toevallig ook met Pattex stabilit ?

Erwin, als je de kokers bedoeld die door de romp heen gaan. Die zijn per ongeluk automatisch vol gelopen met het afgieten van de assen in de spanten. Ik heb met een lamp eens goed gekeken en de assen zijn beiden rondom gevloeid met de epoxy. Dus ach, zo erg is het niet en wel meteen waterdicht :rolleyes:.

Inmiddels zit ik wel met een ander uitdaging.
Ik moet van de 12v accuspanning naar 7,2V ESC ingang. Mjn eerder getoonde spanningsregelaartjes hebben een max belasting van 3A. Die stroomsterkte is te weinig om tussen accu en ESC te plaatsen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Vandaag bij Qwartel geinformeerd. Daar begonnen ze me een set 12V motoren aan te smeren want nix was goed. Ook kon ik daar een kind in een rubberboot (100kg) mee voorttrekken. Na herhaaldelijke malen gezegd te hebben dat dat mijn intensie niet is, ben ik zonder normaal antwoord en gedesillusioneerd maar weer huiswaarts gegaan. Jammer.

Groet Dennis

Gewoon een StepDown module aanschaffen met voldoende vermogen. Hiermee kun je de spanning traploos verlagen. Conrad heeft ze maar onze Oosterse vrienden hebben ze ook. Hobbyking, Aliexpress, E-Bay enz.

Gewoon een StepDown module aanschaffen met voldoende vermogen. Hiermee kun je de spanning traploos verlagen. Conrad heeft ze maar onze Oosterse vrienden hebben ze ook. Hobbyking, Aliexpress, E-Bay enz.

Heb net in china gekeken met jouw zoekbenaming en idd is er wat voor te koop. Morgen ga ik de belasting meten en dan weer verder zoeken.

Thanks alvast,
groet Dennis

Vandaag de hele dag eens lekker op de werf kunnen rommelen.

Ik ben vanochtend vroeg begonnen om de doorvoer van beide assen af te gieten met epoxy en een glasmatje. Tijdens de droogtijd mooi de gelegenheid om de werf weer eens op te ruimen.
Ook de bouwplak die bij de start van de rompbouw is gebruikt, heb ik gedemonteerd en van een nieuwe opbouw voorzien. Anders gezegd, de voorbereidingen voor het gladtrekken van de buitenzijde van de romp is al in volle gang!

Toen de epoxy voldoende was uitgehard, heb ik mijn zinnen gezet op de laatste ontwikkelingen van de motorplaat. De 2 lagersteunen op de kopse kanten van de assen heb ik demontabel gemaakt. Was ff een gepuzzel omdat de ruimte steeds meer wordt opgevuld.

IMG_20160709_154906.jpg

Ik had gehoopt de lagersteunen te bevestigen met inbusboutjes, net als de rest van de onderdelen. Echter in de wierkasten heb ik in bb en stb al doorvoeren gemaakt om later de waterslangen te kinnen plaatsen voor de bluskanonnen. Daardoor heb ik geen ruimte om een sleuteltje op het inbusje te krijgen. Ik heb het opgelost door tapeintjes in de steuntjes te draaien en moertjes met een borgring houden de lagersteun nu op hun plaats. Wanneer onderhoud of vervanging van eea moet worden gedaan, kan ik er in ieder geval nog makkelijk bij!

Daarna heb ik de hele aandrijving rc aangesloten om de riempjes zo goed als mogelijk uitgelijnd tov de tandwielen te krijgen. Ziet er tot nog toe niet verkeerd uit. Misschien morgen een filmpje maken.

Groet Dennis

Van het filmpje is vandaag niets gekomen maak die houden we tegoed!

De motorsteun heb ik vandaag even in de wachtstand gezet. Vandeweek een nieuwe bus epoxy halen en dan ga ik hem afmonteren, dwz verlijmen in de romp.
Daarom vandaag begonnen met de vokgende fase: het dek, lopende van boeg tot voorbij midscheeps.
Een tot geleden ben ik met de pizzadozen in de weer geweest en de verschansing gemaakt van de boeg. Van messing 0.5mm heb ik de sikkelvormige delen uit gesneden. Vandaag deze delen op het voorste dek gesoldeert en ook het dek doorgelegt tot midscheeps. De veschansing aan stb en bb ga ik vandeweek afmaken.
Het werkluik wat nu nog vierkant is, zal verder open gemaakt worden naar het voordek. Eerst de verschansing netjes gebogen langs het dek, daarna trek ik de opening evenwijdig door naar voren.

Op de foto is mooi te zien dat de zeeg en bolling van het dek goed vorm krijgt.

IMG_20160710_194916.jpg

IMG_20160710_212748.jpg

IMG_20160710_212850.jpg

Tot zover weer,
groet Dennis

Hallo trouwe lezers,

De afgelopen bouwtijd besteedt aan de laatste aanpassingen en het inlijmen van de motorbracket. Na de definitieve plaatsting bleek ik niet meer bij de inbusjes van de lagerdoppen te komen. Dit is de dop op de kop van de as waar overheen het bracket is geplaatst. In de dop zit het vervangbaar aslagertje en moet dus toegangkelijk blijven voor eventuele vervanging van. Het bracket staat nu zo dichtbij het inbusje, dat ik deze niet meer uit kon draaien. Om dit op te lossen heb ik sleuven gefreest met de dremel, vanaf de doorvoer van de asdop een cm of 3 omhoog. Nu kan ik een inbussleuteltje verdraaien en de inbus uit de dop draaien. Probleem opgelost, echter mijn gemeten afstand naar het steunlager aan het begin van de as, lag nu veel verder weg. Ook dit opgelost door een extra blokje te verlijmen op de plaat van het steunlager en daarin het lager geperst.
Eindelijk alles op zijn plaats, uitgelijnd en werkend gecontroleerd met de riempjes keurig rollend over de drijfwielen.
Na dit alles, waar ik echt veel tijd in heb gestoken om het goed en mooi draaiend te maken, heb ik de bracket ingelijmd met polyester. Resultaat als een huis zo vast!!!
IMG_20160722_230357.jpg

Daarna aan de slag met de buitenzijde van de romp. Begonnen met de romp in haar geheel in de epoxy gezet. Deze 1e laag heeft ervoor gezorgd dat alle naden en kiertjes afgedicht zijn. Nu de romp t.h.v. de huidlijnen voorzien van 1mm dikke latten die dienst gaan doen om de dikte van het polyesterplamuur overal gelijk te houden en de lijnen mooi strak te krijgen. Vandeweek is dit afgerond en breng ik nog een laag epoxy aan om de latten goed te hechten aan de romp en deze watervast te maken.

IMG_20160724_211543.jpg

IMG_20160724_211531.jpg

Ook zijn m'n Stepdown modules overgekomen uit China. Zo kunnen we toch nog genieten en verder met de bestaande spullen! Gelijk ook een paar metertjes siliconen kabel mee besteld. Ideaal vanwege zijn flexibiliteit!
Met dank aan de tip van Sjoerd :friends:!
IMG_20160724_212002.jpg

Tot zover weer,
Groet Dennis

Back