Ocean Wave Tugboat 1:50

Centreerringen voor op de schroefbuis achter de straalbuis? Die heb je zeker nodig Dennis. Schroeven passen mooi in de straalbuizen zo te zien.
Groet
Sjoerd

Sjoerd, De askokers steun je toch af voor de straalbuis. Van achteren kijkend zitten ze wel voorbij de buis natuurlijk. Houd er rekening mee dat het schip in het water altijd iets vervormt en dat daarmee geen spanningen in de aandrijflijn optreden. Daarom is het wenselijk om tussen motor en as een dubbele kruiskoppeling te zetten. Gr. Klaas.

Hallo dennis hoe gaat het met de bouw van je prachtige schip?

Nee collegea, ik ben niet van de wereldzeeen verdwenen en ook niet met Wave en al naar de kabeljauwkelder gezonken:D!

Echter ben ik wat minder in de gelegenheid geweest s'avonds nog wat te doen. Met dank aan alle mede automobilisten op de weg al APPend en helpende de files langer te maken :friends::friends:! Klagen? Nee hoor, ik zit lachend acher het stuur, alleen jammer dat mn avond dan zo kort is.

Stukje voor stukje de schroefassen "droog "in de romp aan het leggen. Inmiddels liggen ze horizontaal in de spanten verzonken. Vandeweek avonden aan het uitzoeken geweest welke maat riemen en tandwielen ik kan gebruiken. Op conr*d eea besteld en komt vandeweek binnen. Dit maakt de aandrijving fysiek compleet en kan ik de staande grondplaat gaan ontwikkelen voor bevestiging van motoren tov de assen.

Vandaag ben ik aan de slag geweest met het dekken van het achterdek. Deze moet waterdicht gaan worden dmv magneetstrips en dun plaatmateriaal onder het demontabel dek.

Fotos volgen een volgende keer.

Groet Dennis

Met die riemen heb je geen cardankoppelingen nodig Dennis. Scheelt weer een stuk lengte op het toch wel korte schip! Gr. Klaas.

Met de complimenten van deze leek!
Ik heb het hele topic in 1 keer doorgelezen. Er zullen nog vele topics volgen ;)
Dit zal een prachtig schip worden.
Misschien een stomme vraag: Geven die magneetstrips geen storingen?

Met de complimenten van deze leek!
Ik heb het hele topic in 1 keer doorgelezen. Er zullen nog vele topics volgen ;)
Dit zal een prachtig schip worden.
Misschien een stomme vraag: Geven die magneetstrips geen storingen?

Dat is een goeie Remco, die vraag speel ik door aan andere lezers.

Voor de duidelijkheid hierbij: magneetstrip is 1mm dik en wordt in het vierkant geplaatst op het achterdek. Zie de witte grondvlakken op de foto.
De ontvanger, regelaars en andere electronica komen in het midden-en boeggedeelte.

IMG_20160417_191345.jpg

Groet Dennis

Ik gok dat de magneetstrips niet voor storingen gaan zorgen, het is een constant veld en nog niet eens erg sterk ook. Wisselende magneetvelden zijn funest voor elektrische signalen, constante velden in veeeeel mindere mate.

t' Werd tijd!

Hallo collegabouwers,
Eindelijk weer een update na een tijdje rustig aan te hebben gedaan. Let wel, stilletjes wel diverse verslagen blijven volgen!

In de afgelopen weken ben ik bezig geweest een proefexemplaar te maken van de ophanging voor de motoren v.s. de aandrijfassen. Ik heb de bestelde onderdelen af moeten wachten eer ik echt kon gaan beginnen met een model van de bracket. Ook kwam ik tot de ontdekking dat het dichtst bijstaande spant een paar mm scheef in de romp stond. Dit kwam erg slecht uit om als versteviging te fungeren, dus eruit met dat deel. Inmiddels heb ik een proefbracket wat weer fungeerd als spant ter versteviging van de romp.

Eerste proefstuk uit karton.

IMG_20160427_203713.jpg

IMG_20160427_203530.jpg

Vanaf het kartonnen deel eea uitgetekend en vervolgens opgebouwd uit kunststofplaat. Dit alles werkt nu naar mijn zin. Dus een goede uitlijning van de assen, de motoren en een keurig netjes in de tandschijf lopende tandriem!

IMG_20160427_203922.jpg

IMG_20160427_204057.jpg

De volgende stap is om de bracket te laten cnc frezen uit 10mm plexieplaat. Ik word daarmee geholpen door de kunstenaar :thumbsup: ;) een stukje verderop, dus dat gaat goed komen.

Een filmje van het geheel in werking staat klaar en komt bij de volgende update.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het filmpje moet nog even op zich laten wachten. Moet ff via youtube ge-uploaded worden.
Inmiddels zijn de maten ingetekend in de tekeningen van de brackets en liggen in de "wacht" om gefreest te worden.
Intussen ben ik begonnen met het inbouwen van de boegschroef. Deze schroefunit komt uit de Union Manta (Sjoerd welbekend) en heb ik netjes weer in nieuwstaat gebracht.

IMG_20160516_201757.jpg

Voor de doorvoer gebruik ik 40mm pvc buis waaruit een mm is uitgedremeld. Op de foto is alles nog droog gemonterd.
Vandeweek alles verlijmen en ga ik de romp aan de binnenkant afdichten met epoxy.
Op 4 juni as staan we met de Mbv Flakkee in Middelharnis. Streven is om de romp zover te hebben, dat ie op het werfje in de kraam kan staan. We zullen zien.

IMG_20160515_210754.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Hallo Dennis,
Gaat lekker. Die kunstenaar bij jou uit de buurt, die ken ik wel natuurlijk, ook de Union Manta die hij bouwt is bij mij bekend. Heb voor hem de hek en boegschroeven gemaakt alsmede de hoofdschroeven. De unit die je nu gaat gebruiken ken ik niet maar heb daar wel een vraagje over. Kun je, als alles is gemonteerd de boegschroef nog demonteren voor eventueel onderhoud? Als ik zo op de foto's kijk lijkt het wel alsof de verticale as ook gesoldeerd zit. Kan het mis hebben natuurlijk.

Hoi Sjoerd,
Ja die aandrijvingen van jou, die heb ik al mogen bewonderen! Ook nu weer mooi werk geweest!

Wat betreft de boegschroef klopt het idd dat deze niet te onderhouden is. Enkel de schroef zelf is nog demontabel. Het aandrijfwerk binnenin is nog goed in tact. Geen vreemde geluiden of voelbare slijtage aan te merken. Ook niet wanneer deze met behulp van de elektromotor draait (max 1300t/m). De schroefas heb ik een nachtje in de olie gezet om de keerring soepel te houden. In ga de gok aan dat ie het 2e leven ook uit zal gaan houden.

Groet Dennis.

Laatst bewerkt:
Hoi Dennis , ziet er fantastisch uit dat wordt weer een mooi model , ik hoop hem te zien in Middelharnis .:thumbsup:
Ik wacht op een operatie dus het is niet 100% zeker dat ik er ben even afwachten.
Gelukkig is er het forum kan ik in ieder geval de bouw volgen.

Hoi Dennis , ziet er fantastisch uit dat wordt weer een mooi model , ik hoop hem te zien in Middelharnis .:thumbsup:
Ik wacht op een operatie dus het is niet 100% zeker dat ik er ben even afwachten.
Gelukkig is er het forum kan ik in ieder geval de bouw volgen.
Das goed Erwin, mee gaat ze in ieder geval! Of ze tzt al drijven kan das nog even afwachten.
Succes cq sterkte en alvast beterschap toegewenst!

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Ohhh, dat ziet er al netjes uit Dennis. Smoelt goed met die schroeven en je aandrijving ziet er ook "rustig" uit. Complimenten.

Boegschroef

Van het weekend heb ik de boegschroef in de boeg ingegoten met epoxy. Vanavond de ruw uitstekende stukken pvc buis met wat dremelwerk gemodelleerd. Voor de motorophanging ga ik vandeweek iets definitiefs maken. De gemonteerde balkjes die worden vastgehouden door de lijmklem zijn net iets te smal om netjes de motorbeugel te kunnen monteren. De motor wordt overigens in een koperen klem geklemd met daartussen een rubber rand om de 1e trillingen op te vangen.

Hier een filmpje

Groet Dennis

Back