Ocean Wave Tugboat 1:50

Dennis, ik heb net even lekker je hele verslag zitten lezen.... erg mooi! Vooral het deel van de nieuwe romp vond ik vreselijk interessant.

Mijn complimenten met deze prachtige zelfbouw. Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)
 
Dennis, ik heb net even lekker je hele verslag zitten lezen.... erg mooi! Vooral het deel van de nieuwe romp vond ik vreselijk interessant.

Mijn complimenten met deze prachtige zelfbouw. Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)
Dankjewel Ronald, binnenkort weer meer!
 
De afgelopen week bezig geweest met de mastverlichting. Hiervoor heb ik 3mm Leds gebruikt. Alle bedrading ligt aan de binnenzijde van de mast waarover later een soort dubbele bodem komt. Hiermee is de bedrading straks uit het zicht en behoud de mast haar diepte (optisch). De Leds worden voorzien van behuizing, daarover volgende keer meer want die zijn in de maakt vanavond.

IMG_20191230_211135.jpg


IMG_20191230_211156.jpg


IMG_20200101_203700.jpg


Groet Dennis
 
Hey Dennis, dat met die draden in de mast op deze manier is ideaal natuurlijk. Mooi gedaan. Lukt alleen niet zo goed bij een ronde mast:banana:
 
Hoi Dennis,
De afgelopen paar dagen de tijd genomen heel je verslag te lezen...
Ik moet zeggen dat, ondanks de tegenslag met je houten romp, je er toch een mooie romp uit heb weten te krijgen.
Succes met de verdere werkzaamheden, en uiteindelijk met de vele uren in het ruime sop.
Groet, Marco.
 
De afgelopen weken is er weer lekker wat werk verricht. In afwachting van nog wat Leds heb ik een start gemaakt met het bijhouden van een elektrisch schema. Gezien alle draadkleuren en lichtcombinaties is dat straks wel zo gemakkelijk. Ik heb voor voorlopig , om toch simpel met verlichting te spelen tijdens het varen, een handzendertje besteld. Het zendertje heeft 4 schakelfunkties en dat is genoeg. Later wil ik een zender uitbreiding bouwen waarbij je met 1 kanaal zo'n 12 funkties extra hebt.
Over de Leds heen komen de lampbehuizingen. Deze heb ik gemaakt van kabelconnectoren waarvan de kunststof kappen de behuizing geworden is. Tijdens de afwerking schilder ik de binnenkant zwart om zo het licht te dempen in de behuizing en er niet dwars doorheen schijnt. De buitenkant zal wit worden.

IMG_20200103_205711.jpg

IMG_20200103_205732_1.jpg


Onder de kap van het stuurhuisdek is een leiding gebouwd van een (ik noem het) sprinkersysteem. Deze dient, om tijdens fifi werkzaamheden op zijn minst de stuurhut brandvrij te houden. Door de kap heen zijn de sprinklelkoppen geplaatst. De flenzen in de leiding zijn vervaardigd van een ringetje styreenbuis en die vervolgens geplet.

IMG_20200106_210945.jpg


IMG_20200106_211125.jpg


IMG_20200108_213232.jpg


Toen dat was afgerond heb ik de relingen aan de achterzijde aangebracht.

IMG_20200109_213348.jpg


Nu ben ik bezig met de bouw van de ladders. De eerste staat al los op zijn plaats! Echter de 2 stukjes reling moeten nog worden verwijderd

IMG_20200110_192850.jpg


IMG_20200110_200749.jpg


Groet Dennis
 
Hier weer een update van de laatste werkzaamheden.

De 2e ladder is ook gemaakt en beide zijn nog los op hun plaats gezet.
Op het topdek staan 2 fifi monitoren. De eerste fasen om deze werkend te maken zijn reeds volbracht. Er lopen 2st 4mm messing buis, gelagerd en wel, vanaf het topdek door de schoorstenen, de stuurhut en tot in de accomodateruimte. In deze ruimte zijn beide aan elkaar gekoppeld dmv stuurstangen en een servo. Dus draaien, zo'n 170° kunnen ze al!
De monitoren op zich wil ik nog gaan modificeren. Nu zijn de steun en monitor nog 1 geheel. Deze ga ik in tweeen delen zodat de steun op het dek blijft staan en de monitor erop ronddraaid. Hiervoor moet door de steun een 3mm buisje komen, zodat deze in de steun kan draaien.

In de de mast zijn reeds de vertragingsmotoren gemonteerd voor de radars. Dmv van een stepdownmodule draaien de radars ongeveer 30 toeren per minuut. De radarbehuizing zal ik nog afbouwen op een later tijdstip.

IMG_20200112_162733.jpg

Lagers 10x4mmvoor de fifi waterleiding
IMG_20200119_154124.jpg

Stepdown module voor de radars ingebouwd in de accomodatieruimte.
IMG-20200123-WA0007.jpeg

De verlichting in de mast is voor voorlopig gemonteerd op een relaispaneel met ontvanger. Dmv de handzender zijn nu 4 combinaties mogelijk t.z.: boorden-, sleep-, beperkt manouvreerbaar lichten. De 4e is gereserveerd voor de dekverlichtig. Nogmaals dit relaispaneel is tijdelijk, want later ga ik aan de slag met een uitbreidingsset voor m'n zender. Ook deze module word in de accomodatieruimte geinstalleerd.
IMG-20200120-WA0003.jpeg

Hieronder een foto van de zoeklichten die geplaatst zijn op het dek boven de sturhut. Gemaakt van delen van een balpoint en styreenbuis. De lichten zijn niet werkend, echter de hoogte stelinrichting en voedingskabel is ook naast de scharnierpunten gemonteerd.
IMG_20200118_193556.jpg


IMG_20200118_203502.jpg


Op het topdek is het compas reeds geplaatst
IMG_20200118_203335.jpg

Het totaalbeeld van de bouw
IMG_20200118_203547.jpg

Achterop het stuurhuisdek staan de 2 liferaft rekken. Aan de rekken zijn 2 glijbanen gebouwd. De banen dragen zorg dat dat de liferafts buiten het schip te water komen en niet op het dek eronder..
IMG_20200121_213513.jpg

Hier de opstelling van de liferafts.
IMG_20200121_213304.jpg


Tot zover weer,
Groet Dennis.
 
De afgelopen dage weer flink wat werk verzet!

Op het topdek op de stuurhut zijn de antennes geplaatst, 9stuks in totaal.

IMG_20200126_205820.jpg


IMG_20200126_205820.jpg


Van een bestaand Graupner fifi setje heb ik deze vermaakt tot monitoren zoals zo op het schip zitten. Van origine zouden de steuntjes meedraaien, echter ik heb ze gedeelt. De steunen komen vast op het dek en in de steun draait een 3mm messing buis voor de watertoevoer. De buis steekt, op 2 punten gelagerd, tot in de accomodatieruimte alwaar de slangen en een servo de monitoren bedienen.
IMG_20200126_191919.jpg


IMG_20200130_201358.jpg


De fifi's zijn reeds getest op een losse opstelling. De 12v waterpomp leverd genoeg druk voor 2 stralen van ongeveer 3.5mtr.
Op het dek stan ze nog even los.
IMG_20200202_200807.jpg


Aan de binnenkant in de accomodatie zijn de waterleidingen zichtbaar.
Ook is hier de relaiskast gebouwd om de verlichting en radars aan te sturen. De elektronica word nog afgeschermd.
In de stuurhut ligt een connector. Deze bied me de mogelijkheid eea te lichten voor onderhoud of transport!
IMG_20200202_151503-1.jpg

IMG_20200202_153811.jpg

Tot zover, groet Dennis
 

Bijlagen

  • IMG_20200202_151503.jpg
    IMG_20200202_151503.jpg
    169,7 KB · Weergaven: 159
Back
Top