Ocean Wave Tugboat 1:50

Is er een reden voor trouwens dat je aan het hannessen bent in Excell? Toen ik nog op school zat gebruikten we dat voor spreadsheets, niet voor bouwtekeningen ;) Adobe Acrobat is hier prima geschikt voor (desktop publishing), dan wordt het ook uitgeprint zoals het bedoeld is en kan je het tot op de mm nauwkeurig schalen. Dat is met andere software altijd een ***werkje.

Heb je een foto van het schip als het op het droge ligt? Die kan je dan (half doorschijnend) over jouw tekening heen leggen en je tekening net zolang aanpassen totdat je dezelfde vorm hebt. Hoe groter je de foto maakt, hoe nauwkeuriger de "overtrek" op je bouwtekening.
Kan je makkelijk doen met een fotobewerkingsprogamma (photoshop o.i.d, als het maar lagen ondersteund). En dat schalen doe je dan weer in Adobe Acrobat. Ik zit erover te denken om een X-Bow op dezelfde manier na te maken, maar dat komt nog wel eens later.

Hee Mike,
  • Hannessen in Excel, dat is het zeker. Ik heb geen reden voor het gebruik van het programma. Wellicht is Adobe een goed idee en zal er eens naar kijken.
  • Er zijn van de Ocean Wave nog niet zo gek veel foto's op internet te vinden. Ook de werf laat niets van zich horen, dus moet het doen met eerder getoond materiaal.
Groet Dennis

Klopt de holte wel?
Dan zou ik daar vanuit gaan. Dat is namelijk iets wat vast is. Er zijn verschillende diepgangen namelijk. En de waterlijn die op de romp geverfd wordt hoeft niet de ontwerpdiepgang te zijn. De ontwerpdiepgang dient vooral voor berekeningen qua stabiliteit ed. en daarmee klassegoedkeuring.

Op onderstaande foto lijkt hij wel tot de zwarte rand in het water te liggen.
succes!

Hoi Bram,
Is idd op de foto een diepgang boven de waterlijn. Ik zal de boel eens wat verder in hoogte uitrekken zonder al te veel te letten op de ronde vormen en meer naar de maatvoering.
Groet Dennis

Inmiddels de diepgang uitgemeten op 15,25 cm. de romp lijkt mij nu een betere vorm te hebben gekregen. De rode lijn ligt nu net zo als op de afbeelding van Bram hierboven.

upload_2015-8-19_22-22-56.png

1-jpg.178741

Weer een stapje. Goed bezig.
Ik zie nu dat details als het rooster van de boegschroef en de schoorstenen ook niet overeenkomen tussen tekening en foto.
Dus ik denk dat je je niet te veel druk moet maken over het ovaal trekken van die ronde stootbanden.

Allemachtig, er klopt idd geen hout van! Blij toe dat er een paar extra ogen mee kijken, was mij nog niet opgevallen.
Ik geloof dat ik me eerst ga focussen op de romp. Zal verder een schip worden die voornamelijk met gokwerk gebouwd zal worden geloof ik.

Wel heb ik het idee dat de hoogte van de romp nu aardig in de richting komt. Vandeweek zal ik het spantenplan er eens naast leggen.

Groet Dennis

Collega's
- - - ----- ----- ----- - - - sos - - - ----- ----- ----- - - -
Ik ben op zoek geweest op internet naar een geschikt bouwplan van de romp maar nog zonder resultaat.
Ik heb een beetje input nodig waar ik deze romp kan vinden. Kan iemand mij helpen?

Bekijk bijlage 178739

Bekijk bijlage 178741

Bekijk bijlage 178742

Alvast bedankt,
Dennis
Dennis .
Ik bezit een spantenplan van de laatste slepers die gebouwd zijn in Rupelmonde ( België )
deze waren voor saudi arabian oil company .ze hadden een lengte van 41.07m en een breedte
van 12.07m depth 6.35m en diepgang van 4.85m als ik naar de romp kijk van de Ocean Wave
komt die dichtbij deze , als ik het spantenplan nu van 1/50 vergroot x 108 kom ik bij de volgende
afmetingen : lengte 88.7 cm breedte 26.07 cm depth 13.7 cm en diepgang 10.47 cm deze komen
dichtbij uw nodige afmetingen . Indien je er iets inziet hoor ik het wel je kunt het plan steeds
in een copy center laten vergroten .
P.S. op het net heb ik van deze tugs geen foto's gevonden .
Mvg.
Arthur

Hallo Arthur,
Zoals eerder gezegd in mijn bouwverslag is orienteren en verzamelen van de benodigde info waar ik me mee bezig houdt.
Perfect dus, dat je een spantenplan hebt en dat je me eraan kunt en wilt helpen. Ik stuur je een pb.
Groet Dennis.

Spantenplan

Even stilletjes geweest met het verslaan van de voortgang van het spantenplan, maar nu is er na een paar uurtjes bezig zijn ook een beetje resultaat!

Onlangs een vergelijkbaar spantenplan van een collegabouwer Arthur gekregen. E.e.a. moet nog op schaalmaat worden gemaakt en ik denk dat ik een aardig eindje op weg ben.
Mijn voornemen is om straks de spanten van karton uit te snijden en op te zetten op een werf. Op deze manier kom ik tot een stukje tastbare hardware waaraan de laatste wijzigingen nog gemaakt kunnen worden. Als dan de romp goed "smoelt" gaan we voor het eggie!

Uitgegaan van het basismodel spantenplan. De voor-en achterspanten in Paint losgesneden en per gedeelte weer uitgezet in Excel.
IMG_20150826_220724.jpg

Copy gemaakt, gespiegeld en geplakt aan de originele helft. Het voorsteven moet worden aangepast omdat deze aan de bovenzijde een evenwijdig lopende band heeft van sb naar bb.
IMG_20150826_220741.jpg

Hier een proefstukje waarbij het bovendeel van de boeg evenwijdig moet gaan worden. Let wel, is echt nog een (eerste) proef.
IMG_20150826_220751.jpg

Hetzelfde knip en plakwerk voor de achterspanten
IMG_20150826_220804.jpg

Wel supergaaf om bezig te zijn met modificeren van een originele tekening naar een eigen gebouwd "maatpak" voor de Ocean Wave!
Wel een gepuzzel maar veel leuker dan een kruiswoordje :):D:eek:

Word vervolgd,
Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Ik snap op zich denk ik de tekeningen wel. (heb nog nooit vanaf spantenplan gebouwd maar denk dat ik dat snap) Alleen dat kopieren en spiegelen in paint en om de tekeningen te veranderen in zo'n programma dat gaat me echt niet lukken.

Ik ben vorig jaar al lang bezig geweest om de tekeningen van de wiesel fatsoenlijk te vergroten vanaf a4 naar de maat die het moet worden. (iets met poster printen enz. voordat het klopte was ik bijna een pak papier verder) Ik ben niet zo'n ster met computers. Bijvoorbeeld om de trema's op de e te krijgen. De ipad doet dit zelf op de pc zonder spellingcheck weet ik die codes niet.:confused:

Maar door het volgen van deze topics leer je wel veel. Allemaal ideen voor een volgende boot.
(duurt nog wel ff want ik moet van mijn vrouw eerst de lopende projecten afronden voor ik een nieuwe mag starten, anders wordt het huis te vol met halve boten en multicopters)

Als ik je gepresteerde werk aanschouw, krijg ik het gevoel, dat je zeker in de juiste richting bezig bent.
Ik weet uit ondervinding dat het even volhouden is tot op het moment dat je tekeningen er plots gaat uitzien zoals je verlangt.
Het zit soms in 1 lijntje of knikje, en dat moet je vinden. Daarna gaat het veel sneller met de laatste details.
Alvast succes met het verdere ontwerp.
vgr Marc

IMG_20150831_213356.jpg

Dat klopt idd Marc!

Stukje bij beetje komt er meer lijn in het plan. Veel naar een foto kijken en proberen de werkelijke lijnen in het plan in te tekenen. Inmiddels na weer een uurtje turen vanavond in er weer een beetje vorm in gekomen. Let wel....nog steedsniet definitief!
Zo moeten bijvoorbeeld de holle boeglijnen nog ingetekend worden.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 182356

Dat klopt idd Marc!

Stukje bij beetje komt er meer lijn in het plan. Veel naar een foto kijken en proberen de werkelijke lijnen in het plan in te tekenen. Inmiddels na weer een uurtje turen vanavond in er weer een beetje vorm in gekomen. Let wel....nog steedsniet definitief!
Zo moeten bijvoorbeeld de holle boeglijnen nog ingetekend worden.

Groet Dennis
Dennis .
goed bezig zou ik zeggen , dat komt goed .
groetjes
Arthur

Op internet heb ik een animatie van het schip gevonden. Deze film heeft me weer een stukje verder geholpen met de driehoekige vorm van het voorsteven onder de waterlijn. Is echt een gepuzzel geweest om van 3d naar 2d te visualiseren en er een goed beeld in te krijgen. Binnenkort komt het lijnenspel in het plan weer een beetje dichterbij.

Groet Denis

Ik las dat je de werf had aangeschreven. Heb je dat al bij crowley geprobeerd?

Nee Crowley zelf nog niet, is nog wel een idee!
Ik kwam op youtube ook een film tegen van een tour over het schip waarbij de kapitein ook nog even in beeld kwam met zijn naam erbij. Ook hem ga ik proberen te contacten en kijken wat ik voor beeldmateriaal te pakken kan krijgen.

Dennis

Laatst bewerkt:
Dennis,

De spanten in de boeg hebben meer deze vorm:

upload_2015-9-5_22-7-12.png

upload_2015-9-5_22-7-55.png

Gr.
Pim

Bijlagen

• upload_2015-9-5_18-4-18.png
    upload_2015-9-5_18-4-18.png
    198,6 KB · Weergaven: 423
  • upload_2015-9-5_18-4-51.png
    upload_2015-9-5_18-4-51.png
    198,6 KB · Weergaven: 417
  • upload_2015-9-5_18-6-37.png
    upload_2015-9-5_18-6-37.png
    32,8 KB · Weergaven: 396
  • upload_2015-9-5_18-10-12.png
    upload_2015-9-5_18-10-12.png
    58,7 KB · Weergaven: 395
  • upload_2015-9-5_22-4-15.png
    upload_2015-9-5_22-4-15.png
    38,5 KB · Weergaven: 395
Laatst bewerkt:
Pim,
What the f**k, aaaaaaaaaaah!!!!!!!!!!
Ken je dat gevoel als of je jarig bent, er komt niemand, en ineens komt de visite overal vandaan en roept......Verrassing en je krijgt dan zo'n kado!

Fantasisch gewoon en ontzettend bedankt dat je dit voor me hebt willen maken. Ik denk dat ik, zelfs over een jaar, met mijn know how en tools nooit tot zo'n resultaat was gekomen!
Ik vervolg ff met een pb.

Groet Dennis

Het blijkt wel, als je laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in het bouwen van een schip komen de adviezen en hulp je tegemoet!
Bij deze bedankt allemaal!

Zo ben ik in contact met Pim gekomen en zo heb je een spantenplan die op maat gemaakt is voor de Ocean Wave. Op de foto is het plan uitgeprint op 4stuks a4 velletjes. De geprinte schaal is willekeurig. Mijn plan is om de spanten op karton te plakken en vervolgens uit te knippen. Ben namelijk reuze benieuwd hoe dit er in 3D uit komt te zien.

Later word het spantenplan op schaal geprint en dan...... gaan we los!

IMG_20150908_215516.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Back