Ocean Wave Tugboat 1:50

Bij deze ben ik geabonneerd, graag veel foto's van de romp bouw. ;) Ik heb die namelijk ook te doen in de nabije toekomst. En wat extra tips kan zeker geen kwaad.

Spantjeswerk
De afgelopen week ben ik van start gegaan om de spanten uit te zagen. Eerst met de decoupeerzaag grof de spanten uitgezaagd, daarna met de figuurzaag voor de fijnere afwerking. Ook de kielplank heeft haar vorm gekregen.
Voor de stevigheid en tegen kromtrekken heb ik 2 triplexplaten 4mm op elkaar gelijmd met bruislijm en een paar dagen goed laten drogen. Daarna de kiel uitgezaagd en netjes afgewerkt m.b.v. de schuurplank.
De eerste stappen zijn dus gezet! De aankomende 2 weken lekker vrij dus JoHo Joho..............dat word meters maken :yes::bier::banana:!

IMG_20151209_194522.jpg
IMG_20151209_194549.jpg
IMG_20151217_204545.jpg

Groet Dennis

Gisteravond de start gemaakt om de kielbalk te modelleren. Eerst de maten afgetekend waar de spanten geplaatst gaan worden. Daarna d.m.v. gleufverbindingen in spant en kielbalk de montagepunten gemaakt voor een goede stevige verbinding. De laatse delen, de 2 voorste boegspanten zaag ik door midden en kort ik in. Beide halve sets spanten verlijm ik daarna m.b.v. een versteviging haaks op de kielbalk.
Het achtersteven word nog een aardige uitdaging. De rol waarover de lier geleid word is een draaiend rol in een waterdichte "bak" die in het achtersteven ligt. De rol wil ik uiteraard ook draaibaar maken. Echter met plaatsing van het "0" spant krijg ik dit later in de bouw nooit meer in orde. Mijn idee is een achtersteven te bouwen uit een balkje en dit d.m.v. het nodige houtsnijwerk te maken en deze dan uiteindelijk in de kielbalk monteren.

Straks naar de bouwmarkt, materiaal halen voor de werf. Vanavond weer aan de slag en ga ik de werf bouwen.
Op de foto hieronder krijgt ze al een beetje de werkelijke vorm. De binnenkant van alle spanten moeten nog worden uitgezaagd. Dit doe ik pas wanneer de werf klaar is. In de spanten maak ik gelijk doorvoergaten voor alle electra. Ligt het er strakjes netjes bij.

Nog een paar weekjes en in kan gaan proefvaren:D:D!
Groet Dennis

Bekijk bijlage 192849
IMG_20151220_195102.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Dennis, De contouren worden al zichtbaar! Bouw je niet omgekeerd op een stevige plank? Dat kost wel wat meer triplex voor de spanten, maar je hebt dan een veel steviger basis en minder kans op kromtrekken. En een scheluw schip is wel het laatste wat je wilt hebben. meters maken is mooi, maar het uiteindelijke resultaat telt! Maar misschien heb je wel iets anders bedacht om dat te voorkomen en zit ik veel te vast in mijn eigen denkpatroon. Heb je bij die ouwe mensen. Roest alles een beetje vast. Succes verder en we volgen het graag. Gr. Klaas.

Hallo Dennis, De contouren worden al zichtbaar! Bouw je niet omgekeerd op een stevige plank? Dat kost wel wat meer triplex voor de spanten, maar je hebt dan een veel steviger basis en minder kans op kromtrekken. En een scheluw schip is wel het laatste wat je wilt hebben. meters maken is mooi, maar het uiteindelijke resultaat telt! Maar misschien heb je wel iets anders bedacht om dat te voorkomen en zit ik veel te vast in mijn eigen denkpatroon. Heb je bij die ouwe mensen. Roest alles een beetje vast. Succes verder en we volgen het graag. Gr. Klaas.

Tot nu toe is alles alleen uitgezaagd en los ingepast op de kielbalk. Dadelijk ga ik beginnen met de bouw van omgekeerde werf. Op de eerder getoonde spantentekening heb ik de omgekeerde werf al uitgetekend, met maatvoering erbij.
Nee voor mij is er nog geen bouwmethode 2.0! Ik werk zoals de oude rotten me hebben geleerd :D!

Groet Dennis

De omgekeerde wereld,
Zoals hierboven al genoemd ben in gisteravond aan de slag gegaan met de bouw van de onderste boven" werf. Met behulp van vierkanthout 18mm heb ik dwarsbalken gelegd om zo elke spant in lijn te kunnen plaatsen. Voor het achtersteven was dat niet zo heel erg bewerkelijk, het mid- en voorsteven echter wel. Dat heeft alles te maken met de zeeg ofwel de holle vorm, van voor- naar midscheeps in het voordek
Nadat de bouw van de werf was afgerond heb ik de binnenromp of anders gezegd, het "ruim" uit de spanten gezaagd. Deze uitgezaagde ruimte geeft me later plaats om van alles in te bouwen. Ook heb ik een en ander verder gemodelleerd aan de kielbalk. Schuine kanten aan het boegdeel en het achterstukje van het achtersteven heb ik verwijderd. Dit laatste om een massief achterdeel te kunnen plaatsen waarin de beweegbare rol is gemonteerd.

IMG_20151222_134027.jpg

IMG_20151222_134044.jpg

Zo'n beeld geeft altijd weer een voldaan gevoel wanneer het ruim tot leven komt!
De gaten in de spanten ter hoogte van de kielbalk zijn voorbereid voor de aandrijfassen. De gaten aan de langszijden zijn om kabels in te leggen voor later.

IMG_20151222_134130.jpg

Met de beweegbare rol ben ik aan het einde van de middag nog even bezig geweest. De rol bestaat uit een 40mm PVC buis die ik heb afgedraaid tot 37mm. Hiervoor heb ik mijn boormachine gebruikt als draaibank en door middel van een rasp, vuil, schuurplank en fijn schuurlinnen de rol op maat gemaakt. De binnendiameter van de rol kwam overeen met een der 7-gatenboor diameters. Dat kwam nou eens even mooi uit. 2 bussen met daarin een gecentreerd gat. Hierdoor komt een as die uiteindelijk word opgesloten in het nog te vervaardigen achtersteven. Gaat helemaal goed komen!

IMG_20151222_162258.jpg

IMG_20151222_162400.jpg

Tot zover na een dagje handarbeid!
Groet Dennis

Bijlagen

• IMG_20151222_134027.jpg
    IMG_20151222_134027.jpg
    113 KB · Weergaven: 257
  • IMG_20151222_134044.jpg
    IMG_20151222_134044.jpg
    112 KB · Weergaven: 251
  • IMG_20151222_134130.jpg
    IMG_20151222_134130.jpg
    87 KB · Weergaven: 239
  • IMG_20151222_162258.jpg
    IMG_20151222_162258.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 236
  • IMG_20151222_162400.jpg
    IMG_20151222_162400.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 239
Laatst bewerkt:
Die spanten kunnen geen kant meer op Dennis. Strookt het allemaal een beetje? Moet straks een mooie romp opleveren. Succes verder! Gr. Klaas.

Die spanten kunnen geen kant meer op Dennis. Strookt het allemaal een beetje? Moet straks een mooie romp opleveren. Succes verder! Gr. Klaas.

Jaja, de spanten staan er netjes bij!
Ik ben weer een stuk secuurder aan het werk gegaan t.o.v. de World Diamont. Daar liep ik na het zagen tegen te smal en te brede spanten aan. Nu, bij de Ocean Wave heb ik de spanten na ze ruim uit te zagen allemaal in een blok aan elkaar op breedte gebracht. Met de kielbalk in een rechte lijn staan ook de spanten er strak uitgelijnd erbij. De kielbalk is nog niet verlijmd aan de spanten. Ik wil het voorschip nog goed vastzetten op de bouwplank om te zorgen dat de kielbalk recht in het schip komt.

Groet Dennis

Dennis, mooie vooruitgang man.
ik zie en lees dat je reeds rekening hebt gehouden met de assen, maar heb je dat ook voor de motoren?
Passen deze tussen de 2 spanten of moet er niet nog een stukje spant weggenomen worden?
alvast succes met de vorderingen.
vgr Marc

@Marc: Het is idd dat ik rekening gehouden hebt met de aandrijving. Dit is een van de punten waar ik ,voordat ik de spanten ga verlijmen aan de kielbalk, nog over ga buigen. Het gaat dan over aandachtspunten zoals:
- Hoe lang worden de aandrijfassen, ofwel waar plaats ik de motoren
- Hoe diep moeten de motoren in de spanten verzonken worden om in lijn met de aandrijfassen te komen.

Echter, een andere optie is het setje variabele motorsteunen als op de foto. Deze steunen zijn van Krick en kunnen in de motoren in hoogte en helling stellen. Afhankelijk van de helling die de assen ten opzichte van de hoogte van de spanten hebben zal ik dat dus later gaan bezien! Uitgangspunt is sowieso zo goed mogelijk in lijn te komen.

Overigens zijn de motoren vrij eenvoudig: 12V / 7000tm en hoop dat dit voldoende is om haar te verplaatsen en wat trekkracht te hebben.

IMG_20151223_152734.jpg

Vervolg achtersteven en geïntegreerde sternrol.

Ik was nog niet helemaal tevreden over de dikte van de rol. De afgedraaide maat was nog 2mm te dik en heb die er vanochtend nog even afgedraaid in de draaibank :)).
Daarna aan de slag gegaan met de "cassette" van de sternrol. Met wat triplex 4mm heb ik tussen de spanten 1 en 0 een bekisting gemaakt die straks nadat de huid in gemonteerd er geheel binnen valt. Je ziet er straks dus niets meer van. Ook dat betekent dat ik er later niet meer bij kan. Ik zou me niet zo goed voor kunnen stellen waarom dat nodig zou zijn.

Op de foto ligt de cassette op zijn rug met spant 1 op het papier en spant 0 naar boven.
De opstaande schotten links en rechts in het rolhuis zitten nog los. In deze schotten komen twee gaten om de binnen-as in door te geleiden. De buiten-as word aan de uiteinden afgezaagd en waarin de lagertjes zitten. De uiteinden verlijm ik in de rol aan beide kanten. Zo word de rol dus gelagerd.

IMG_20151223_141350.jpg

Nu kijken we tegen het achtersteven aan. De rol steekt iets boven het dek uit en komt doordat de echte dekbeplating nog op de cassette komt. Daarmee ligt hij dus gelijk als het originele dek.
Ook steekt de rol iets uit het achtersteven. Om precies te zijn 2 mm. Genoeg om nog een huidplaatje te plaatsten en dan steekt de rol nog een mm uit.

IMG_20151223_144010.jpg

De volgende stappen zijn:
De kielbalk zo in te korten dat ze passen in de cassette en het rolhuis afwerken.
Voordat de rol op zijn plaats word gebracht zal het huis ook waterdicht gemaakt worden en afgewerkt. Je kunt er immers later nooit meer bij!!

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Hey Dennis,

Als tekenaar van de lijnen ben ik uiteraard erg benieuwd naar dit bootje. Misschien ooit een zusterschip bouwen :)

Ik vind wel je bouwwijze nogal grof en veel plek in de romp in beslag nemen maar dat is jouw keus.
Ik zou eerder ervoor kiezen om alle spanten na het aanbrengen van de huid te verwijderen.
Is een vrij volle boot dus je gaat nogal wat ballast (accu's!) nodig hebben. Daar moet wel plek voor zijn.
Let er bij je motoren op dat ze wel bijna 8 cm schroeven aandrijven. Een motor van 7000 tpm en direct drive gaat dat volgens mij niet zo heel erg leuk vinden. Misschien kun je er een mooie planetaire vertraging tussen zetten?

Gr.
Pim

Hey Dennis,

Als tekenaar van de lijnen ben ik uiteraard erg benieuwd naar dit bootje. Misschien ooit een zusterschip bouwen :)

Ik vind wel je bouwwijze nogal grof en veel plek in de romp in beslag nemen maar dat is jouw keus.
Ik zou eerder ervoor kiezen om alle spanten na het aanbrengen van de huid te verwijderen.
Is een vrij volle boot dus je gaat nogal wat ballast (accu's!) nodig hebben. Daar moet wel plek voor zijn.
Let er bij je motoren op dat ze wel bijna 8 cm schroeven aandrijven. Een motor van 7000 tpm en direct drive gaat dat volgens mij niet zo heel erg leuk vinden. Misschien kun je er een mooie planetaire vertraging tussen zetten?

Gr.
Pim

Hoi Pim,

Ik ben van plan de spanten te laten zitten. Wel zal ik op de advies kijken om de spanten aan de binnenzijde in de romp te versmallen. Er kan totaal nog wel een millimeter of 16 vanaf en kan dat nu nog gemakkelijk aanpassen.
Onlangs kwam ik op het MBF de berekening tegen om het totaalgewicht in schaal uit te rekenen. Ook hier ga ik mee aan de slag. Zoieso heb ik totaal 4x 12V accus staan. 3 zijn defect en kunnen als ballast mee en 4e, de "werk"accu kunnen met gemak qua ruimte in de romp worden geplaatst.
Wat betreft de aandrijving liggen de aandrijfassen best laag ik de romp. Ik vind het bij nader inzien toch een beetje misstaan straks als de romp insparingen krijgt waar de motorframes in verzonken liggen. Afgelopen weekend ben ik tandriemaandrijvingen tegen gekomen bij C*nrad. Te beginnen met een 30T op de motor naar 15T op de as, dus een overbrengingsverhouding van 1:2. Dit zou betekenen dat de motor half zoveel belast word. Lijkt me, met gereedschappen en middelen die ik heb, de simpelste oplossing en toch functioneel.

Al met al, thanks voor je suggestie's
Groet Dennis

Dennis, Met de tandriemoverbrenging maak je een denkfoutje, of je hebt het verkeerd opgeschreven. Zoals het er staat lopen de assen 2x zoveel toeren als de motoren. In dat geval belast je de motoren dubbel! Gr. Klaas.

Dennis, Met de tandriemoverbrenging maak je een denkfoutje, of je hebt het verkeerd opgeschreven. Zoals het er staat lopen de assen 2x zoveel toeren als de motoren. In dat geval belast je de motoren dubbel! Gr. Klaas.

Klaas,
Dus m.a.w.: de motoren kunnen zonder probleem die 7000rpm draaien, echter de schroefassen draaien dan de helft zo snel.
Dus D1-motor = 15T en D2-as = 30T
Overbrengingsverhouding 2:1
Conclusie: minder belasting / meer stuw-sleepkracht / minder vaarsnelheid.
Ik geloof dat je gelijk hebt!:rolleyes:

Dennis

Als je "levende" balast zoek, ik heb nog wel 4 accus's voor je van 12 volt, ex ups , 9 bij 7 en 10 cm hoog

Groeten,
Arie

Als je "levende" balast zoek, ik heb nog wel 4 accus's voor je van 12 volt, ex ups , 9 bij 7 en 10 cm hoog
Groeten, Arie

Hallo Arie,
Dankje wel voor het aanbod en daar maak ik graag gebruik van.
Ik heb naar berekeningen een geschat totaal gewicht van 12,5kg wanneer ze straks drijft (1600t : 50 tot mach3). Daar veelal uit hout gebouwd word zal ze een paar extra kilotjes kunnen hebben! Stuur je een pb.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Dagje op de werf,

Vanochtend lekker op tijd de schuur in gedoken en weer een paar vorderingen gemaakt.
Om te beginnen heb ik de cassette met de sternrol afgemaakt. In de bovenzijde (dekkant) heb ik naast de rol l+r twee openingen gemaakt om later nog in die ruimten te kunnen komen. De onderzijde heb ik geheel dicht gemaakt om een lekker breed grondvlak te hebben om de huid tegen te verlijmen.

Vervolgens heb ik de binnenbreedte van de romp met 1.6cm weten te verruimen door alle spanten nog wat te vezagen. De kielbalk moest daarvoor nog even worden losgenomen en bracht me ook in de gelegenheid het achterstuk van de skeg netjes af te werken door schuine kanten aan te brengen. Toen kwam het moment om het "huwelijk" te sluiten tussen kielbalk en en spanten en deze dus aan elkaar verlijmd.
Na een uurtje droogtijd ben ik aan de slag gegaan met het maken van de huid. Ik heb gekozen om een mal te maken van schilderstape. Strook voor strook heb ik half over elkaar geplakt totaan de eerste merktekens die ik eerder had uitgemeten op de spanten.
IMG_20151228_134839.jpg

Na het gehele vlak beplakt, de mal voorzichtig van de romp gehaald en op 1.2mm triplex geplakt. Uittekenen, ruim uitsnijden, passen en meten en afwerken met de schuurplank.
IMG_20151228_134903.jpg

De beide huiddelen voor de onderkant romp zijn klaar en ik moet zeggen dat het werken met deze tapemallen best goed werkt!
Nadat de huiddelen een uurtje of 2 hebben geweekt in heet water, heb ik ze nat opgespannen Tegen de romp. Nachtje laten drogen en morgen ga ik ze verlijmen.
Op de foto's lopen 2 latten naar voren toe tot voorbij de boeg. Dit zijn steunlatten voor de spanten dus laat je niet misleiden a.j.b.
IMG_20151228_201722.jpg

Al met al een drukke dag op de werf achter de rug,
Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Back