Ocean Wave Tugboat 1:50

Na inmiddels een jaartje of 5 bouwen aan verschillende 1:100 schepen, ga ik mijn volgende schip bouwen op schaal 1:50!
De keuze van het schip is niet makkelijk geweest. Ik ben er toch wel achter gekomen dat mijn voorkeur steeds weer valt op de modernere schepen van tegenwoordig. Ook is mijn keuze gebaseerd op mijn beschikbare hobbyruimte die niet groter is dan een werkbankje in mijn schuur en een bureau in een "verlaten" slaapkamer van een van de kinderen. Natuurlijk, ik weet wel dat dat ook weer luxe is t.o.v. heel veel andere collegabouwers, echter is de opslagruimte zeer beperkt.
Dus....op zoek naar een kleiner schip die op schaal niet groter mocht zijn dan een meter.

Mag ik u voorstellen: de Ocean Wave, een zeewaardige sleper varend onder de vlag van Crowley Maritime corp. en gebouwd omstreeks 2012 Bollinger shipyarts in Amelia in Los Angeles.
De Ocean Wave is een van 2 schepen van hetzelfde type die toegevoegd zijn aan de vloot. 2 andere schepen van het zelfde type, enkel met een paar meter langer achterdek vullen het totaal aan van 4 stuks genaamd, de Wave, Sky, Sun en de Wind.

Hieronder een linkje naar haar en in het volgende topics meer info m.b.t. technische data en mijn plan van aanpak.
http://www.crowley.com/News-and-Med...h-Bollard-Pull-Ocean-Class-Tugboat-Ocean-Wave


Alvast veel leesplezier,
groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Ik ga weer volgen iig. Is je andere al klaar dan? Of maak je ook meerdere projecten door elkaar?
 
Ziet er goed uit. Ik ga weer volgen iig. Is je andere al klaar dan? Of maak je ook meerdere projecten door elkaar?

Nee naamgenoot, aan de World Diamond zitten nog wel wat bouwuurtjes! Langzaam een beetje warmdraaien met verzamelen van gegevens, bouwplannen bedenken etc.

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Dennis,

Volgens mij kun je dit aanpassen bij "topic tools" .
Staat bij mij in de header van het topic.
Daar kun je in een keuzemenu " bewerk topic" je tekst aanpassen .

Succes met dit nieuwe project. Ik ga je ook volgen.
Jan
 
Wat meer info over de Ocean Wave:



"Deze Oceaan-klasse schepen zijn voorzien van 2 schroefassen met CPP schroeven (verstelbare schroefbladen die om hun lengte-as kunnen draaien). Elk schip is uitgerust voor lange en korte afstand sleepwerkzaamheden en brandbestrijding . Deze schepen zijn niet alleen gebouwd voor een gegarandeerde betrouwbaarheid, maar ook ontworpen met het milieu in het achterhoofd. Met allerhande opslagtanks en zelfs is de romp dubbelwandig gebouwd ter voorkoming van weglekken van vloeistoffen bij lekkages of andere calamiteiten."

upload_2015-7-23_21-19-52.png


upload_2015-7-23_21-24-58.png


Mijn voornemen voor de bouw van dit schip is de romp te bouwen van polyester. Voor mij een nieuwe manier van bouwen omdat ik mijn vorige schepen compleet van hout heb opgebouwd. Ik ga me dus goed laten informeren over de juiste werkwijze en materialen.
Hoe de opbouw gebouwd gaat worden weet ik nog niet. In ieder geval van lichtgewicht materiaal wat eenvoudig te bewerken is.
Zoieso is het uitgangspunt dat de romp t.o.v. het dek 100% waterdicht moet zijn. Ik wil de uitdaging aan om ook bij minder mooie weersomstandigheden toch te kunnen varen.


Hier voor de knappe koppen de gedetailleerde specificaties.

Specifications

FLAG United States
PORT OF REGISTRY Lake Charles, LA
BUILDER Bollinger Shipyards Amelia, LA

OVERALL DIMENSIONS
Length: 146’ (44.4 m)
Breadth: 46' (14.03 m)
Depth: 25' (7.62 m)
Design Draft: 21’ (6.4 m)

TONNAGE <1600 GRT
CONSTRUCTION Steel
OPEN DECK SPACE 47' x 45' 2115 SQ2
13.71m x 14.32m 196.48 sq m2
FUEL CAPACITY 234,738 gallons (888.58 m3)
FUEL OIL OVERFLOW 2,118 gallons (8.02 m3)
DIRTY OIL 1,153 gallons (4.36 m3)
OILY WATER 1,225 gallons (4.64 m3)
HYDRAULIC OIL 570 gallons (2.16 m3)
FRESH WATER 19,060 gallons (72.15 m3)
GRAY WATER 6,474 gallons (24.51 m3)
SEWAGE HOLDING 5,582 gallons (21.13 m3)
FOAM STORAGE 1,436 gallons (5.44 m3)
LUBE OIL 2,900 gallons (10.98 m3)
MAIN ENGINES (2) Caterpillar C-280-12 Tier II*
Developing 10,880 (8,113kW) Total BHP

HARBOR GENERATOR (1) 340kW Caterpillar C-18 Tier II*
EMERGENCY GENERATOR (1) 125kW Caterpillar C-6.6 Tier II*
SHAFT GENERATORS (2) 1,475 KVA
PROPELLERS (2) 4-Blade Cu-Ni-Al CPP 153.5” (3.9 m) Diameter
NOZZLES High Efficiency
REDUCTION GEARS (2) Reintjes LAF 5666
SPEED 16 Knots
BOW THRUSTER (1) Berg (Electric) VFD 850HP
CRANES Aft Deck 25T Capacity
Foc’s’le Deck Crane 5T Capacity
BOLLARD PULL ~ 150 MT ~ 165 ST
TOWING WINCH Intercon - DW275 Hydraulic
Min. Holding Power 350 S.T. (317.51 MT) 500,000 lbs (226.80 MT) @ 20 Ft/Min (6.1m/Min)
WIRE GUIDE PINS 200 MT Triplex
INDEPENDENT AUXILIARY WIRE DRUM 300' of 1" Wire rated @ 40,000 lbs
(18.14 MT) @ 100 Ft/Min (30.48 m/Min)
Independent Capstan
Rated @ 23,000 Lbs (10.43 MT) Line Pull @ 150 ft/Min (45.72m/Min)
BOW WINCH Intercon - VMS Winch
Electric Windless Mooring 1.25" chain
Independent Capstan
Line Drum 600' of 1.25" Jacketed Plasma Line
TOWING WIRES 3,000' (914 m) - 2.5" (63.5 mm) Wire (Upper)
4,200'' (1,219 m) - 2.75" (69.85 mm) Wire (Lower)
SHARK JAWS 350 MT Triplex Quick Release
STERN ROLLER 6' (1.83 m) Diameter
ACCOMMODATIONS 13 total available

Navigation / Communications Equipment
Radar (2) Furuno FAR2117BB
GPS (2) Northstar 952XD DGPS
GMDSS Furuno RC1815 GMDSS
Autopilot Robertson
Gyrocompass Robertson
Depth Sounder SOLAS Approved
Radios (5) Furuno FM 3000
World Phone Sailor (Thrane & Thrane)
EPIRB (2) COSPAS-SARSAT 406MHz
Dynamic Positioning Kongsberg

Classification
A-1, Towing Service
AMS
ABS: Firefighting Vessel Class 1
DP-1
USCG Certificate of Inspection
Green Passport
SOLAS
International Load Line Certificate

(Bron: Crowley Maritime Corporation)


Tot slot:
Om een goede start te kunnen maken zoek ik goede tekeningen van de romp die hier is toegepast. Ik ben (nog) geen "Tug-specialist" en hoop daarbij op hulp van mijn collega's
:).

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Dennis,

Volgens mij kun je dit aanpassen bij "topic tools" .
Staat bij mij in de header van het topic.
Daar kun je in een keuzemenu " bewerk topic" je tekst aanpassen .

Succes met dit nieuwe project. Ik ga je ook volgen.
Jan

Dat had ik idd ook gevonden. Ik kan wijzigen maar word niet opgeslagen.
 
Collega's
- - - ----- ----- ----- - - - sos - - - ----- ----- ----- - - -
Ik ben op zoek geweest op internet naar een geschikt bouwplan van de romp maar nog zonder resultaat.
Ik heb een beetje input nodig waar ik deze romp kan vinden. Kan iemand mij helpen?

Crowley-announces-launch-of-new-tugs.jpg


1.jpg


0.jpg


Alvast bedankt,
Dennis
 
Als je de romp goed bekijkt op de foto en het bovenste gedeelte er af haalt (purpere stuk) lijkt me dat hard op een romp van een Smit Nederland .
Groetjes
Ronny
 
Beste bewonderaars,

Vanavond heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail met wat "slijm slijm" inhoud naar de President & CEO van Bollinger Shipyarts verstuurd met de vraag of ik zijn Nederlandse "ambassadeur" mag zijn;);):):):D. Staat natuurlijk wel iets tegenover....tekeningen en details!

Ik ben me al dagen suf aan het zoeken naar een geschikt spantenplan welke ik kan toepassen voor de romp. Het enige plan wat een heel eind in de goede richting zit is de onderstaande. Ik heb hem zo vergroot naar de buitenmaat (lees breedte) dat de 14.03 mtr. op schaal 1:50, 28.06 cm wordt!

Over de hoogte van de romp, die 15.2 cm moet zijn, twijfel ik nog even of dit de voor- of het achtersteven moet zijn.

Wellicht kan iemand mij hierop antwoord geven?


OVERALL DIMENSIONS
Length: 146’ (44.4 m)
Breadth: 46' (14.03 m)
Depth: 25' (7.62 m)
Design Draft: 21’ (6.4 m)



IMG_20150728_211257.jpg


Thanks voor het meedenken alvast,
groet, Dennis
 
Dat vind ik een mooie sleper. Ik heb daar ook eens naar gekeken om in LEGO te bouwen. Maar net als jij heb ik geen tekening kunnen vinden. Maar wat je op papier hebt staan ziet er aardig uit. Zelf gemaakt?
 
Dat vind ik een mooie sleper. Ik heb daar ook eens naar gekeken om in LEGO te bouwen. Maar net als jij heb ik geen tekening kunnen vinden. Maar wat je op papier hebt staan ziet er aardig uit. Zelf gemaakt?

Nee, niet zelf gemaakt. Het was een afbeelding die niet groter was dan een zorgpas! Heb hem in paint geknipt en door in Excel geschoven en uitvergroot tot die rompmaat. Echter de lijndikte is zo breed geworden dat zelfs een Eddingstift dunner schrijft :confused:!
Maargoed, de hoeken in de onderbouw zijn aanwezig en kan dan in Excel het lijnenspel verder gaan verfijnen tot een net spantenplan.
 
Laatst bewerkt:
Hulp gevraagd aub!!

Ik ben inmiddels een paar uur verder aan het stoeien in Excel om een goede schaal te krijgen. Met een rasterformat van 1cm x 1cm heb ik de Ocean Wave uitvergroot tot een lengte van 88,8cm. Dit is immers de schaalmaat zoals die op 1:50 zou moeten zijn. Anders gezegd: 1cm op de tekening = 50cm in werkelijkheid!

Hieronder een print screen uit Excel. In totaal zijn het 12 stuks A4 formaat bladen die nu nog even d.m.v. de blauwe balken worden gedeeld.
upload_2015-8-18_22-38-41.png


Wel heb ik de volgende vraag alwaar ik niet uit kom:
In onderstaande afmetingen worden de "Depth" en "Design Draft" aangegeven.
Wat wordt er met deze maten bedoeld?????

OVERALL DIMENSIONS
Length: 146’ (44.4 m)
Breadth: 46' (14.03 m)
Depth: 25' (7.62 m)
Design Draft: 21’ (6.4 m)


In de tekening kan ik deze maten totaal niet plaatsen. Wanneer ik bijvoorbeeld de "Depth 7,62m" = 15,24cm in schaal uitmeet, kom ik ter hoogte van de zwarte lijn uit die van links naar rechts boven de waterlijn ligt, ter hoogte van de stootbanden.
Ook wanneer ik beide maten, "Depth en Design Draft" bij elkaar optel, kom ik nog steeds niet tot een aanknopingspunt :-((.

Twijfel over de staat van de afbeelding vanuit de technische sheet van Bollinger heb ik eigenlijk niet. Immers bij het vergroten van de afbeelding zijn de ronde vormen zoals banden, boegschroef en afvoeropeningen keurig rond gebleven!


Zie ik iets over het hoofd, of doe ik iets fout?
Als iemand zou willen helpen, heel graag!
Thanks, Dennis
 
design draft zou dus wel op de getekende waterlijn moeten liggen. Is de tekening niet beetje uitgerekt? Op de foto's lijkt het schip ook wel een beetje hoger.
 
Is er een reden voor trouwens dat je aan het hannessen bent in Excell? Toen ik nog op school zat gebruikten we dat voor spreadsheets, niet voor bouwtekeningen ;) Adobe Acrobat is hier prima geschikt voor (desktop publishing), dan wordt het ook uitgeprint zoals het bedoeld is en kan je het tot op de mm nauwkeurig schalen. Dat is met andere software altijd een ***werkje.

Heb je een foto van het schip als het op het droge ligt? Die kan je dan (half doorschijnend) over jouw tekening heen leggen en je tekening net zolang aanpassen totdat je dezelfde vorm hebt. Hoe groter je de foto maakt, hoe nauwkeuriger de "overtrek" op je bouwtekening.
Kan je makkelijk doen met een fotobewerkingsprogamma (photoshop o.i.d, als het maar lagen ondersteund). En dat schalen doe je dan weer in Adobe Acrobat. Ik zit erover te denken om een X-Bow op dezelfde manier na te maken, maar dat komt nog wel eens later.
 
Klopt de holte wel?
Dan zou ik daar vanuit gaan. Dat is namelijk iets wat vast is. Er zijn verschillende diepgangen namelijk. En de waterlijn die op de romp geverfd wordt hoeft niet de ontwerpdiepgang te zijn. De ontwerpdiepgang dient vooral voor berekeningen qua stabiliteit ed. en daarmee klassegoedkeuring.

Op onderstaande foto lijkt hij wel tot de zwarte rand in het water te liggen.

succes!
OceanWave1-fc7c7602.jpeg
 
Back
Top