Off-Road Buggy

:yes:

HPI is mooi voor een beginner, maar als je wedstrijd gaat rijden dan kom je daar nog wel van terug. daarbij is HPI heel erg duur in onderdelen!!!

Na even wat googelen weinig resultaat voor de brandstof. Het zal wel een eigen (?) merk zijn. Ze geven er in hun online winkel in ieder geval erg weinig info over.

Nitro, sidewinder en Tornado zijn beide goed.

Zelf gemengde brandstof door een deskundige kan heel erg goed zijn, maar ik zou de gok niet nemen. Weet dat bv Moeland in Geleen ook zelf mengt, die schijnt heel erg goed te zijn. Maar als hobby rijder ga je dat verschil echt niet merken. Tis eerder vervelend dat de samenstelling iets anders zou kunnen zijn en je weer opnieuw mag gaan afstellen.

Persoonlijk zou ik Tornado doen, niet omdat die veel beter is dan andere, maar wel overal verkrijgbaar !

:yes:

HPI is mooi voor een beginner, maar als je wedstrijd gaat rijden dan kom je daar nog wel van terug. daarbij is HPI heel erg duur in onderdelen!!!

Na even wat googelen weinig resultaat voor de brandstof. Het zal wel een eigen (?) merk zijn. Ze geven er in hun online winkel in ieder geval erg weinig info over.

Topspeed is inderdaad eigen merk ja.

Pff.. zoek maar eens in dit forum op Tornado.. dat is al tig keer besproken, ik rij al jaren met Tornado, super brandstof en geen last van 'roest'.

Dit is iets wat misschien ooit zeer lang geleden zo was, maar echt niet meer !

Dat word dus de Hobao met Tornado Fuel...
Weet iemand toevallig of ze bij Shamrock ook gloeiplug starters hebben?
En als ik een hump-pack koop welke lader moet daar bij? Dan gaat het om deze accu: Shamrock-Maastricht.nl). of kan ik beter een platte accu nemen?

Tuurlijk hebben ze die gloeiplug starters, kijk naar eentje met een metertje, weet je meteen of accu nog goed is en als de gloeiplug een draadbreukje heeft (gebeurd best vaak) zie je dat meteen.
Humppack is een 5 cell pakketje. meestal 1400 of 1600mAh.
Deze kun je niet goed snel laden, dus iedere simpele lader voldoet. Kijk wel naar een lader die automatisch afslaat. Eentje die ook meteen je zender doet is wel fijn.
Vergeet geen laadkabels mee te kopen :-)

Wanneer ga je hem halen ?

Dat word dus de Hobao met Tornado Fuel...
Weet iemand toevallig of ze bij Shamrock ook gloeiplug starters hebben?
En als ik een hump-pack koop welke lader moet daar bij? Dan gaat het om deze accu: Shamrock-Maastricht.nl). of kan ik beter een platte accu nemen?

Volgens mij heeft hobao er een extra bakje bij dan kun je stickpack of humpack plaatsen. Het fijnste is een snellader om dat je e humpack dan in een uurtje bijlaad. Kijk eens naar een ultramat 14 die zijn relatief goedkoop en je kunt hem ook meenemen, hij is aan tesluiten op een 12v accu en natuurlijk netspanning. Ik gebruik hem zelf ook, zeer handig te bedienen.
Wat de gloeiplug stekker betreft kan je een losse stekker nemen met een losse 2v accu. Nadeel van dit is dat je weer loodaccu lader nodig hebt;)

Volgens mij heeft hobao er een extra bakje bij dan kun je stickpack of humpack plaatsen. Het fijnste is een snellader om dat je e humpack dan in een uurtje bijlaad. Kijk eens naar een ultramat 14 die zijn relatief goedkoop en je kunt hem ook meenemen, hij is aan tesluiten op een 12v accu en natuurlijk netspanning. Ik gebruik hem zelf ook, zeer handig te bedienen.
Wat de gloeiplug stekker betreft kan je een losse stekker nemen met een losse 2v accu. Nadeel van dit is dat je weer loodaccu lader nodig hebt;)

Ok bedankt! maar als ik zo die losse stekker koopt he dan heb ik dadelijk meer laders dan geld in huis;)... Volgende week eindelijk uitslag van het Examen...:D. een Ultramat 6 is zeker niet genoeg? vind ultramat 14 (rond de 100 euro) best veel... ultramat 6/10 kan ik krijgen voor 33.95/39.95. Wat moet ik eigenlijk in mijn zender doen? of gewoon batterijen?

Laatst bewerkt:
Zozo mensen daar ben ik weer...
Ik heb een beetje wat dingetjes bij elkaar gescharreld..
hier het lijstje met dingen die ik wil hebben aan jullie de vraag of er iets ontbreekt:

Ultramat 10 €40
Humppack voor de ontvanger €23
Afterrun/airfilter olie €6.95(x2)
Nitro(Tornado)2.5l €22.50
Hobao Hyper 8.5 €400
gloeiplugstarter+oplader etc € +/- 25
TOTAAL €524.40

Alleen wat raden jullie aan om in de zender te doen? gewoon oplaadbare batterijen?

oplaadbare, in de regel kan je er langer mee rijden en je hoeft niet steeds nieuwe te kopen.

Laadkabeltje voor zender en ontvanger pack toevoegen. Wat standaard gereedschap is ookwel een aaanrader. Zo'n kruisje waar je ook de gloeiplug mee losdraait bv.

Eventueel bedrag verhoogd tot 480 voor alleen auto(RTR) liefst van PK racing dus online bestellen...
in gedachte nitro:
HongNor x1 CRT €499,,- (extreme uitzondering)
HongNor x1 multilator pro
(of electro: Traxxas Rustler VXL)

Mijn vader vroeg zich af hoeveel technisch inzicht je moet hebben voor nitro misschien dat iemand me dat kan vertellen?

technisch inzicht is niet echt een vereiste, dan krijg je vanzelf gaander weg het modelbouwen, vind ik;) net zo goed als dat je het afstellen ook gewoon moet proberen en proberen je word er vanzelf beter in

Waarom nou opeens geen Hobao meer ?

Mag wel zeggen dat je vaak veranderd van gedachten.

Technisch inzicht voor nitro, naja meer dan je nodig hebt voor een electro. Beetje gevoel voor techniek is wel nodig met afstellen. Maar idd, dat leer je vanzelf als je er vaak genoeg mee bezig bent. Mechanisch maakt het allemaal niet zoveel ..
Maar als je bang bent om te gaan sleutelen moet je niet aan de hobby beginnen, tis spul wat vaker kapot gaat en wat regelmatig uit elkaar moet om schoon te maken en te onderhouden.

Gezien het nivo van je vragen en als echte beginner, misschien toch serieus overwegen om te kijken naar een electro. Denk dat veel zal afhangen waar je wilt rijden en of je daar hulp kan krijgen van andere meer ervaren rijders. Natuurlijk kun je veel lezen (ook hier op dit forum) maar alles zelf leren is toch altijd moeilijker.

Kan uit ervaring spreken dat de electro's zeker net zo snel zijn als de nitro :-)

Waarom nou opeens geen Hobao meer ?

Mag wel zeggen dat je vaak veranderd van gedachten.

Technisch inzicht voor nitro, naja meer dan je nodig hebt voor een electro. Beetje gevoel voor techniek is wel nodig met afstellen. Maar idd, dat leer je vanzelf als je er vaak genoeg mee bezig bent. Mechanisch maakt het allemaal niet zoveel ..
Maar als je bang bent om te gaan sleutelen moet je niet aan de hobby beginnen, tis spul wat vaker kapot gaat en wat regelmatig uit elkaar moet om schoon te maken en te onderhouden.

Gezien het nivo van je vragen en als echte beginner, misschien toch serieus overwegen om te kijken naar een electro. Denk dat veel zal afhangen waar je wilt rijden en of je daar hulp kan krijgen van andere meer ervaren rijders. Natuurlijk kun je veel lezen (ook hier op dit forum) maar alles zelf leren is toch altijd moeilijker.

Kan uit ervaring spreken dat de electro's zeker net zo snel zijn als de nitro :-)

Hobao staat zeker hoog genoteerd op mijn lijstje en ik denk ook dat het hbao gaat worden... De bovengenoemde modellen zouden eventueel een andere optie kunnen zijn...

en zoals gewoonlijk bij mij word het heel wat anders dan ik in gedachte had (als het goed is). Komende woensdag met mijn vader naar Krefeld kijken voor een FG alleen ben nog niet uit welke het word, FG Marder HT of FG Baja HT. HT is dat er extra upgrades in alu bijzitten (ander diff andere diff behuizing andere lagers andere motorsteunen etc.)

Reden hiervoor is dat bij de club in principe offroad alleen maar met bigscales gereden word... En ik heb zondag met eigen ogen gezien hoe een bigscale een 1:8 van 4wd naar 1wd hielp, dat zag er niet gezond uit... En naar mijn idee is het onderhoud en afstellen aan een bigscale minder.

Laatst bewerkt:
Proficiat met de aanschaf van de FG Baja HT editie ! (via de chat vernomen van de TS)

@ Moderator, denk dat je dit topic het beste kunt verplaatsen naar Big Scale :-)

Nu maar gaan sparen voor een mooie uitlaat, betere pluggen voor accupack/ontvanger, betere accupack, paar betere penlights voor de zender en echte lader.

Maar vooral, heel veel plezier met de aankoop !!!! Welkom in de wereld van RC !

Ik heb inmiddels de FG Baja aangeschaft en ook al 2x iets eraf gereden maar 20 minuutjes sleutelen en het zit weer er op...
Net klaar met inrijden alleen loopt hij nog iets te rijk, bij het wegtrekken een rookwolk en als ik de rem iets te lang inhoud slaat het zaakje af. Iemand tips? Behalve de LSN en HSN verdraaien.

EDIT: sorry Snoebel je was me voor....
is inderdaad een idee om over te plaatsen naar het Bigscale subforum

Laatst bewerkt:
Back