Hoi,
Ik heb zaterdag de romp van een smit lloyd 100 Super klasse opgehaald
Eerst even wat info over deze schepen
onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht hier maar even info van smit lloyd.com
Uitrusting.
Deze 100S klasse, is een schip van 7500 pk, laadvermogen van het schip is 1100 ton. Voor het verankeren van de super booreilanden en het locaal verslepen daarvan is het schip uitgerust met een elektrisch aangedreven winch met drie trommels (eigen gewicht 65 ton) welke bovendien is voorzien van twee kettingschijven. De sleeptrommel zal worden voorzien van 1000 mtr 7 1/2" draad. De breektrommel heeft een max trekkracht van 150 ton. Onder de lier zijn vier kettingbakken met een inhoud van 260 m3 aangebracht voor het opslaan en vervoer van ketting. (2000 voet 3" ketting)
In het achterschip zal een rol worden ingebouwd van 5 mtr lengte en 2 mtr diameter. Evenals alle andere schepen zullen ook deze worden uitgerust met zeer moderne navigatie apparatuur."
Er zijn 13 AHTS schepen van deze klasse in Nederland gebouwd en 2 schepen in Amerika n.l. de Biehl Traveller en de Biehl Trader.
Afmetingen:
De schepen hadden de volgende afmetingen: lengte 63,89 mtr, breedte 13,3 mtr, holte 6,30 mtr en een diepgang van 4,75 mtr. Waterverplaatsing 2560 ton.
Er is accomodatie voor 14 passagiers.
Lading capaciteit:
Gasolie 450 ton (100), drillwater 600 ton(2 x 100), drinkwater 110 ton (60), bulk 6275 ft3 (44 lbs) en 500 ton deklading.
De rig kettingbakken hebben een capaciteit van 7200 ft.
Voortstuwing.
De voortstuwing bestaat uit twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van 3750 pk elk die twee verstelbare schroeven in fixed nozzles aandrijven. De boegschroef is 310 pk sterk en heeft een thrust van 5 ton hij wordt aangedreven door een 12 cilinder MWM diesel. De bollard pull bedraagt 100 ton. De schepen kunnen een maximum snelheid bereiken van 15 knopen en hebben dan een brandstofverbruik van 28 ton/dag. Brandstof verbruik bij economisch varen ca. 13,5 ton per dag, stand-by varen 5 ton/dag.
Biehl.
De Biehl schepen hebben De Lavalle Enterprise hoofdmotoren maar zijn verder zo goed als hetzelfde als de in Nederland gebouwde schepen.
De Biehl Trader en Biehl Traveler, met hun blauw / gele kleuren, zijn gebouwd in San Diego en werden geexploiteerd door Biehl Offshore te Houston. Ze voeren met Amerikaanse bemanning en onder Amerikaanse vlag.
De schepen zijn ontworpen voor een zeer koud klimaat en zijn dus voorzien van een speciaal verwarmingssysteem. Ze werkten vanuit Yukatat in de Golf van Alaska. De eerste grote taak betrof het verslepen van het gigantische booreiland Sedco 706 van Alaska naar Seatle.
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De 100S schepen werden later uitgerust met een Wichita rem om op diep water ankerwerk te kunnen doen. Er werden veel sleepreizen met semi-submersible rigs gemaakt. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]In 1984 werd begonnen met het plaatsen van Karmoy stoppers, op de Smit-Lloyd 106 werden ze in Alblasserdam gemonteerd. De andere 100S schepen volgden al snel. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Smit-Lloyd 109 en 111 werden omgebouwd om op IFO te varen. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De Smit-Lloyd 112 heeft als diving vessel op de Noordzee gewerkt en kreeg een vierpunts ankersysteem met 4 Delta Flipper ankers van 2,5 ton[/FONT].
Hierbij een voorbeeld hoe de aht wordt en de kleuren stelling voor deze boot gaat worden.
Nu gaan we aan de bouw beginnen van de 107
dit is de romp hoe ik hem kreeg.
het voordeel is dat de verschansing er op zat
Ik heb voor deze boot een raboesch boegschroef van 30mm en een krickeankerlier gekocht om toch wat leuke functies te hebben.
Gister gelijk begonnen aan de ankerkluizen te maken.

dit is de rechter ankerkluis


Dit is de rechter ankerkluis, zoals je ziet is de linker anders want deze is word werkend gemaakt voor de anker te kunnen laten vallen.
Het buisje is nog iets te lang en zal worden ingekort.
Dit was voorlopig de update. foto's goed gejat van het internet
Gr,
Tim Elfering
Ik heb zaterdag de romp van een smit lloyd 100 Super klasse opgehaald
Eerst even wat info over deze schepen
onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht hier maar even info van smit lloyd.com
Uitrusting.
Deze 100S klasse, is een schip van 7500 pk, laadvermogen van het schip is 1100 ton. Voor het verankeren van de super booreilanden en het locaal verslepen daarvan is het schip uitgerust met een elektrisch aangedreven winch met drie trommels (eigen gewicht 65 ton) welke bovendien is voorzien van twee kettingschijven. De sleeptrommel zal worden voorzien van 1000 mtr 7 1/2" draad. De breektrommel heeft een max trekkracht van 150 ton. Onder de lier zijn vier kettingbakken met een inhoud van 260 m3 aangebracht voor het opslaan en vervoer van ketting. (2000 voet 3" ketting)
In het achterschip zal een rol worden ingebouwd van 5 mtr lengte en 2 mtr diameter. Evenals alle andere schepen zullen ook deze worden uitgerust met zeer moderne navigatie apparatuur."
Er zijn 13 AHTS schepen van deze klasse in Nederland gebouwd en 2 schepen in Amerika n.l. de Biehl Traveller en de Biehl Trader.
Afmetingen:
De schepen hadden de volgende afmetingen: lengte 63,89 mtr, breedte 13,3 mtr, holte 6,30 mtr en een diepgang van 4,75 mtr. Waterverplaatsing 2560 ton.
Er is accomodatie voor 14 passagiers.
Lading capaciteit:
Gasolie 450 ton (100), drillwater 600 ton(2 x 100), drinkwater 110 ton (60), bulk 6275 ft3 (44 lbs) en 500 ton deklading.
De rig kettingbakken hebben een capaciteit van 7200 ft.
Voortstuwing.
De voortstuwing bestaat uit twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van 3750 pk elk die twee verstelbare schroeven in fixed nozzles aandrijven. De boegschroef is 310 pk sterk en heeft een thrust van 5 ton hij wordt aangedreven door een 12 cilinder MWM diesel. De bollard pull bedraagt 100 ton. De schepen kunnen een maximum snelheid bereiken van 15 knopen en hebben dan een brandstofverbruik van 28 ton/dag. Brandstof verbruik bij economisch varen ca. 13,5 ton per dag, stand-by varen 5 ton/dag.
Biehl.
De Biehl schepen hebben De Lavalle Enterprise hoofdmotoren maar zijn verder zo goed als hetzelfde als de in Nederland gebouwde schepen.
De Biehl Trader en Biehl Traveler, met hun blauw / gele kleuren, zijn gebouwd in San Diego en werden geexploiteerd door Biehl Offshore te Houston. Ze voeren met Amerikaanse bemanning en onder Amerikaanse vlag.
De schepen zijn ontworpen voor een zeer koud klimaat en zijn dus voorzien van een speciaal verwarmingssysteem. Ze werkten vanuit Yukatat in de Golf van Alaska. De eerste grote taak betrof het verslepen van het gigantische booreiland Sedco 706 van Alaska naar Seatle.
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De 100S schepen werden later uitgerust met een Wichita rem om op diep water ankerwerk te kunnen doen. Er werden veel sleepreizen met semi-submersible rigs gemaakt. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]In 1984 werd begonnen met het plaatsen van Karmoy stoppers, op de Smit-Lloyd 106 werden ze in Alblasserdam gemonteerd. De andere 100S schepen volgden al snel. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Smit-Lloyd 109 en 111 werden omgebouwd om op IFO te varen. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De Smit-Lloyd 112 heeft als diving vessel op de Noordzee gewerkt en kreeg een vierpunts ankersysteem met 4 Delta Flipper ankers van 2,5 ton[/FONT].
Hierbij een voorbeeld hoe de aht wordt en de kleuren stelling voor deze boot gaat worden.

Nu gaan we aan de bouw beginnen van de 107
dit is de romp hoe ik hem kreeg.

het voordeel is dat de verschansing er op zat

Ik heb voor deze boot een raboesch boegschroef van 30mm en een krickeankerlier gekocht om toch wat leuke functies te hebben.
Gister gelijk begonnen aan de ankerkluizen te maken.

dit is de rechter ankerkluis


Dit is de rechter ankerkluis, zoals je ziet is de linker anders want deze is word werkend gemaakt voor de anker te kunnen laten vallen.
Het buisje is nog iets te lang en zal worden ingekort.
Dit was voorlopig de update. foto's goed gejat van het internet

Gr,
Tim Elfering
Laatst bewerkt: