Offshore smit lloyd 107

Hoi,

Ik heb zaterdag de romp van een smit lloyd 100 Super klasse opgehaald
Eerst even wat info over deze schepen
onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht hier maar even info van smit lloyd.com
Uitrusting.
Deze 100S klasse, is een schip van 7500 pk, laadvermogen van het schip is 1100 ton. Voor het verankeren van de super booreilanden en het locaal verslepen daarvan is het schip uitgerust met een elektrisch aangedreven winch met drie trommels (eigen gewicht 65 ton) welke bovendien is voorzien van twee kettingschijven. De sleeptrommel zal worden voorzien van 1000 mtr 7 1/2" draad. De breektrommel heeft een max trekkracht van 150 ton. Onder de lier zijn vier kettingbakken met een inhoud van 260 m3 aangebracht voor het opslaan en vervoer van ketting. (2000 voet 3" ketting)
In het achterschip zal een rol worden ingebouwd van 5 mtr lengte en 2 mtr diameter. Evenals alle andere schepen zullen ook deze worden uitgerust met zeer moderne navigatie apparatuur."
Er zijn 13 AHTS schepen van deze klasse in Nederland gebouwd en 2 schepen in Amerika n.l. de Biehl Traveller en de Biehl Trader.
Afmetingen:
De schepen hadden de volgende afmetingen: lengte 63,89 mtr, breedte 13,3 mtr, holte 6,30 mtr en een diepgang van 4,75 mtr. Waterverplaatsing 2560 ton.
Er is accomodatie voor 14 passagiers.

Lading capaciteit:
Gasolie 450 ton (100), drillwater 600 ton(2 x 100), drinkwater 110 ton (60), bulk 6275 ft3 (44 lbs) en 500 ton deklading.
De rig kettingbakken hebben een capaciteit van 7200 ft.

Voortstuwing.
De voortstuwing bestaat uit twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van 3750 pk elk die twee verstelbare schroeven in fixed nozzles aandrijven. De boegschroef is 310 pk sterk en heeft een thrust van 5 ton hij wordt aangedreven door een 12 cilinder MWM diesel. De bollard pull bedraagt 100 ton. De schepen kunnen een maximum snelheid bereiken van 15 knopen en hebben dan een brandstofverbruik van 28 ton/dag. Brandstof verbruik bij economisch varen ca. 13,5 ton per dag, stand-by varen 5 ton/dag.
Biehl.
De Biehl schepen hebben De Lavalle Enterprise hoofdmotoren maar zijn verder zo goed als hetzelfde als de in Nederland gebouwde schepen.
De Biehl Trader en Biehl Traveler, met hun blauw / gele kleuren, zijn gebouwd in San Diego en werden geexploiteerd door Biehl Offshore te Houston. Ze voeren met Amerikaanse bemanning en onder Amerikaanse vlag.
De schepen zijn ontworpen voor een zeer koud klimaat en zijn dus voorzien van een speciaal verwarmingssysteem. Ze werkten vanuit Yukatat in de Golf van Alaska. De eerste grote taak betrof het verslepen van het gigantische booreiland Sedco 706 van Alaska naar Seatle.
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De 100S schepen werden later uitgerust met een Wichita rem om op diep water ankerwerk te kunnen doen. Er werden veel sleepreizen met semi-submersible rigs gemaakt. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]In 1984 werd begonnen met het plaatsen van Karmoy stoppers, op de Smit-Lloyd 106 werden ze in Alblasserdam gemonteerd. De andere 100S schepen volgden al snel. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Smit-Lloyd 109 en 111 werden omgebouwd om op IFO te varen. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De Smit-Lloyd 112 heeft als diving vessel op de Noordzee gewerkt en kreeg een vierpunts ankersysteem met 4 Delta Flipper ankers van 2,5 ton[/FONT].

Hierbij een voorbeeld hoe de aht wordt en de kleuren stelling voor deze boot gaat worden.
SMIT.LLOYD.116.jpg

Nu gaan we aan de bouw beginnen van de 107
dit is de romp hoe ik hem kreeg.
lloyd109-r.jpg

het voordeel is dat de verschansing er op zat:D
Ik heb voor deze boot een raboesch boegschroef van 30mm en een krickeankerlier gekocht om toch wat leuke functies te hebben.
Gister gelijk begonnen aan de ankerkluizen te maken.

dit is de rechter ankerkluis

Dit is de rechter ankerkluis, zoals je ziet is de linker anders want deze is word werkend gemaakt voor de anker te kunnen laten vallen.
Het buisje is nog iets te lang en zal worden ingekort.
Dit was voorlopig de update. foto's goed gejat van het internet;)

Gr,
Tim Elfering

Laatst bewerkt:
Goede middag heren,
De boot komt idd van smb rompen belgie uit het o zo mooie brecht;)
was zeer aardige meneer en komt volgend jaar naar haarlem voor onze open dag. De boot is 1op50 bedankt armando en wordt 128 cm lang.

@armando,

dat is wel dik ja. Maar omdat deze mooi strak moet worden wil ik het er op houden is wel zo makkelijk maar ga een laagje eraf schuren zodat die mooi strak en niet te dik word.

zaterdag als het goed is weer een update.:D

tim

Wauw wat een geweld zo die beelden door die muziek erdoor
Tis hem ook he, bouw je een model en een figurant :p

echt mooi man, zoek wel vaker naar dat soort filmpjes

Mocht je dat gaan doen wel alles goed dicht maken, maar het gaat, je moet maar eens een jachtje tegenkomen als je aan het varen bent.

Heb ik ook al eens gehad. Met 185 cm gaat het ook dus. Plons met water maar had wel alles mooi dicht, woningen sluiten goed op me casco (behalve me ruim), maar daar was enkel spatwater.

Hoi,

Fijn te horen zal nog wel eentje neer zetten om jullie op te warmen:D Vandaag even met kennis over gehad welke assen ik nou ga gebruiken maar ik dacht van rc connect iemand assen maakt en dat beviel me wel voor 17euro per stuk als ik het goed zeg. Deze assen compleet met lagers, ring aan het uit einde en nog de mogelijkheid om de as te demonteren ivm met inkorten van as. Hoop dit weekend de boegschroef te kunnen plaatsen.
een linkje naar joetoeb:
[URL="
- Smit-Lloyd riding high[/URL]
Het is ook toevallig dat het de 104 en 107 is:D Met de mooie woorden van SMIT LLOYD: ANYWHERE,ANYTIME,ANYWAY Mening is mening maar vind dit zeer mooi filmpje. Ps hoe kan ik het in plaats van link hier tussen zetten? Heb ergens gelezen maar weet niet meer hoe:rolleyes:

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
eff proberen maar meen dat het zo moet werken, bij deze

je typt [youtube] en dan de letters die bij de naam staan, recht van het filmpje in het hokje URL. En dan hetgeen wat naar v= komt zo heb ik het zojuist gedaan.

hee stephan,

Bedankt zal volgende keer het proberen als ik filmpje er op wil zetten:D helaas geen update maar volgende weekend wel weer moest zus naar schiphol brengen ivm haar vakantie naar australie;)

tim

Hoi Tim, dat filmpje is al zo vaak omgezt van windows WMF naar Mpeg4 en divx, dat er niets meer van over is.
Ik zal is zoeken in mijn argief of ik nog een betere kwaliteit heb op DVD.

Hier nog een foto van de Smitlloyd 107 hoe ze ge-eindigd is op het strand (geen leuke foto)
GroteFoto-4SJCE3QV.jpg

groeten, Brandaris

hee,
geen leuke gezicht dit te zien. Maar dat omzetten is niet goed voor kwaliteit en ben zeker benieuwd of je de goede kwaliteit nog hebt want ben erg geinterreseerd in:D Kan me niet voorstellen dat de 107 zo heeft gevaren in deze kleur stelling zal denk ik eerder 108 zijn maar het verschil in dezelfde klasse valt gelukkig nog mee.

tim

Een geintje op zijn tijd , brengt een hoop gezelligheid !

alleen denk ik dat er straks weer een bezem doorheen gaat, want we dwalen weer erg af !

groetjes, brandaris

brandaris jammr dat het niet meer kan in het nieuwe forum maar MENSEN HOUD DIT NETJES MAAK ANDERS EEN TOPIC AAN WAAR JE ZELF LOL KAN MAKEN :ontopic:
smitlloyd109qq2.jpg

mooi voorbeeld hoe de boot gaat worden volgens tekening.

tim

Hoi,

Dit maal de boegschroef waarmee de Smit Lloyd 100 S klasse was uitgerust. Hierbij een voorbeeld van een ander schip dat ook is uitgerust met de boegschroef en een schulp.

Foto van wikipedia.

Oké nu het model. Gelukkig heb ik het voordeel van polyester romp dat alle plekken wat eruit moet al aangegeven is zie hieronder.

Dan begint horror. Er moet een gat geboord worden van 32 mm. Dan toch maar begonnen en de dremel gepakt en paar gaatjes geboord en dan heb je een gat.

Maar dit is lang nog niet klaar dus maar de schuurtrommel op het dremel gezet en verder gaan uit schuren totdat het gat naar gewenste grote is.

Vervolgens wil ik zeker weten dat de gaten precies goed zaten dus een lange pvc buis gepakt en door de boeg gaten gedaan en de boot op een tafel gezet en vervolgens de boot ondersteunt met wat karton totdat de boot waterpas staat. Dan de buis precies in het midden van de boot geschoven en aan het uiteinde de ruimte tussen de buis en de tafel gemeten. Dit was na een keer gelijk mooi en kon ik weer verder.

Buis zit niet helemaal in midden maar heb bij uitlijnen wel gedaan hierbij voorbeeldje

Uiteindelijk de boegschroef kan erin:D

Dan kunnen we eindelijk de stabalit express te voor schijn halen

Eindelijk het ergste deel is voorbij.
Maar we zijn nog niet klaar want de uitstekende delen van de boegschroef moet er nog af. Toen even de dremel gepakt en het ergste eraf geslepen en verder mooi glad geschuurd met de schuurmachine.

Dit was voorlopig de update van deze week. Volgende week misschien meer over de ankers en ankerlier

wordt vervolgd...

Tim
Smit Lloyd 107

Laatst bewerkt:
hoi ernst,

in tussen ietsiepietsie verder maar niet egt nodig om update te geven maar omdat je het zo aardig vraagt klein stukje dan maar;)
Het origineel had twee schroeven links en rechts en doorsnee van 60mm op schaal 1:50. deze hadden vier bladen in spoed verstelbaar en de bladen waren afgetopt om maximaal rendement te hebben in plaats van normale schroeven.
sl%20117,%20schroefas,%20ltc%20345%20(Small).jpg

Dit was de aandrijving van de 100S klasse.
Uiteraard ga ik het model zo natuurgetrouw na bouwen dus moesten er ook twee afgetopt schroeven komen met natuurlijk 4 bladen:D
Dus maar naar de zaak gereden om te kijken of we er nog paar hadden hangen. Gelukkig hingen er nog paar 4 blads messing m5 75 links en rechts. Deze door clublid laten aftoppen en na paar dagen terug gekregen met als dit resultaat:
full

Maar boot met schroeven zonder straalbuizen kan natuurlijk niet want dat hoorde op die schepen, dus ook maar opzoek gegaan naar straalbuizen. Gelukkig clublid die de schroeven had afgetopt had nog mal liggen voor gieten van straalbuizen van de typhoon die bijna hetzelfde was. Heb ik ze binnen bleek dat ze 3.5mm te lang waren dus toch maar de draaibank gebruikt om ze op goede omvang te draaien. Na hoop tijd draaien uiteindelijk de goede maat 30mm. Gaan we op de tekening kijken precies goed;)
full

Alleen de plek waar de straalbuis moet komen is natuurlijk nog dicht en moet open gemaakt worden dus toch maar de dremel gepakt.
Heb hier alleen nog maar foto van hoe die dicht was:rolleyes:
full

De plek is in tussen aan beide kanten open en na hoop gerommel en meten zit er nu eindelijk 1 straalbuis onder. De tweede komt deze zaterdag eronder en natuurlijk de eerste test hoeveel het model nu echt gaat wegen in het water. De assen zijn wel besteld maar komen deze of aankomende week binnen:(
ps. de foto's zullen niet altijd 100 procent duidelijk zijn ondanks ik 5 mega pixel camera heb op mijn mobiel:rolleyes:
Hopelijk zaterdag de volgende update.

Tim

@ejb61,

De tekeningen die Tim gebruikt zijn van het Modelwork Holland pakket. De tekeningen lagen gelukkig voor Tim bij ons op de club. Scheelt weer in aanschaf.

Bart

Back