OH 58 Kiowa...in belgië..

Zoals altijd zijn de eenvoudigste ideeën de beste.
Hier was ik zelf nooit opgekomen.
We gaan dit onhouden!

Heligroeten,

Nick

Oliekoeler!

Het grote gapende gat achteraan het doghouse kon nu worden opgevuld. Dit is bij de real one de opening van de oliekoeler.
We gaan dus aan de slag met.... idd... plasticard :-)
Het geheel wordt aan de binnenzijde ondersteund doon enkele blokjes balsahout.

full

Na wat puzzel en meetwerk is het geheel netjes dichtgemaakt

full

Nu rest de afwerking nog, dit wordt combinatie van plamuur en rivetjes, maar da's voor later..

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar weer eens een kleine update hier.. We zijn wel degelijk nog met de heli bezig, zij het op een iets lager pitje door wat andere bezigheden..

Herinneren jullie zich deze verluchtingsgaten nog?

full

Wel, deze moeten nog voorzien worden van gaas aan de binnenzijde. Nu gebruik ik hiervoor meestal muggenzift of iets dergelijks, maar in dit geval kwam dat niet uit omdat de originele kiowa hier een wel heel speciale vorm van gaas voor gebruikt. Ik heb zitten zoeken naar een simpele oplossing, maar die was onvindbaar. Dan ben ik op het idee gekomen deze te laten photo-etsen, een procedure die vaak terug is te vinden in de plastic modelbouw. Na veeeel zoekwerk iemand gevonden die dit wilde ontwerpen voor me, en het resultaat is gewoon machtig :-)

full

Later wordt dit voorzichtig ingelijmd, en we zijn weer een stap verder...

groeten,

Didier

Prachtig Prachtig...
De plastiek modelbouw is idd. de moeder der modelbouw...
en daar moeten we onze mosterd gaan halen.

Heligroeten,

Nick

Amai ,

Das gewoon TOP gedaan .... ;-)

Ik herinner me de foto nog en nu liggen die 2 dingen gewoon op U werktafel ..

Grtz

Ron

Nog wat aan de opening van de oliekoeler kunnen doen:
De omlijsting hiervan is voorzien van een opstaande rand, plaatwerk zeg maar, dus we moeten weer onze plakband en motip plamuurspray bovenhalen..

full

Afplakken duurt langer dan spuiten meestal...
En het resultaat:

full

Volgende stap zijn de rivetten....

groeten,

Didier

Zoals gezegd, de rivetten waren als volgende aan de beurt..

full

Op zich niet zoveel werk, eerder het opzoeken en aftekenen neemt tijd in beslag..

groeten,

Didier

En effe off topic...
Voorbije weken me een beetje bezig gehouden met een F4U Corsair...
Het is een electro toestel met een wingspan van 1700mm... nice ...
Uiteraard kwam het toestel in een saai blauw, dus heb ik me wat verdiept in het weatheren hiervan. Vooral de paint chipping was belangrijk hierbij..
resultaat is een realistisch uitziende warbird, die nog een goed vliegt ook

full

full

Volgende post uiteraard weer kiowa, want we hebben ook daar niet stilgezeten...

Groeten,

Didier

Hei Didier ,

Mooi mooi , zo zie je maar dat alle verftechnieken die we gezien en geleerd hebben in het verleden een mooi resultaat geven aan alles wat rondvliegt .

Deze CORSAIR is hier een mooi voorbeeld van ,

TOP TOP TOP gedaan man ...

Grtz
Ron

Exhaust!!

Een toch wel opvallend onderdeel bij dit toestel, de uitlaat..
Het heeft wat tijd en experimenteren gekost om tot een goed resultaat te komen, maar ook hier bleek dunne plasticard weer het juiste materiaal.
Dit in een houten kadertje om de goede vorm te behouden, en we zijn weer een stap verder..
full

full

Als later het geheel de juiste kleuren krijgt komt dit automatisch weer tot zijn recht..

groeten,

Didier

Ik blijf dit nog altijd in stilte volgen. Echt prachtig.
Volgend jaar zie ik ze weer in het echt vliegen.
Blijft ook een mooie heli.

Graveren!

Het gehele uitlaatgedeelte is bij het origineel bedekt met beplating. Om op deze complexe vorm beplating aan te brengen was geen optie, dus heb ik gekozen om deze in te graveren. Na het rivetteren, en spuiten zal ook hier alles wel goed overkomen denk ik :-)

Dus weer opzoeken, foto's kijken, afplakken, en graveren maar.. tijdsrovend werkje..

full

Dit begint er al aardig op te lijken, nu nog de diverse rivetten...

groeten,

Didier

Hey Nick,

Ik zal kortelings eens een foto posten met wat uitleg over mijn methode..eigenlijk weer simpel hoor...jullie lezen het wel weer!

groeten,

Didier

Zoals beloofd een kleine uitleg over hoe ik te werk ga voor paneellijnen te graveren

Dit gebruik ik:

Dikke plakband van M3
een fijn 3 zijdig vijltje,
een halfrond vijltje,
en een graveerstiftje van 1.5mm ongeveer

full

Zo ga ik te werk:

Plakband op de correcte positie plakken, hierna met de punt van het 3 zijdig vijltje voorzichtig langs de plakband "schuren", dit meermaals tot je voelt dat er wat diepte ontstaat. Plakband verwijderen, en nalopen met halfronde vijl of eventueel graveerstiftje naargelang de breedte die je wil bekomen.. en that's it.... enige oefening op wat scrap materiaal is uiteraard aangewezen..

full

resultaat:

full

Hopelijk is dit wat duidelijk...

groeten,

Didier

Heldere uitleg Didier, hier zijn we weer wat mee zie. Thx om het hier te delen.
Ik gebruik ik een boortje van 1 mm die ik langsheen een metalen lat geleid om zo materiaal weg te frezen. Een andere werkmethode dus. Maar jouw manier van werken wordt één dezer zeker en vast uitgeprobeerd.
Kom je naar JetPower en/of Sanicole?

Heligroeten,

Nick

Hey Nick,

Ik ga dat 1 mm boortje dan ook eens proberen, zo leren we van mekaar hé :-)
Jet power én sanicole staan op de lijst ja,vooral jetpower wordt interessant ;-)

groeten,

Didier

Back