Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het grote gapende gat achteraan het doghouse kon nu worden opgevuld. Dit is bij de real one de opening van de oliekoeler.
We gaan dus aan de slag met.... idd... plasticard
Het geheel wordt aan de binnenzijde ondersteund doon enkele blokjes balsahout.
Na wat puzzel en meetwerk is het geheel netjes dichtgemaakt
Nu rest de afwerking nog, dit wordt combinatie van plamuur en rivetjes, maar da's voor later..
Maar weer eens een kleine update hier.. We zijn wel degelijk nog met de heli bezig, zij het op een iets lager pitje door wat andere bezigheden..
Herinneren jullie zich deze verluchtingsgaten nog?
Wel, deze moeten nog voorzien worden van gaas aan de binnenzijde. Nu gebruik ik hiervoor meestal muggenzift of iets dergelijks, maar in dit geval kwam dat niet uit omdat de originele kiowa hier een wel heel speciale vorm van gaas voor gebruikt. Ik heb zitten zoeken naar een simpele oplossing, maar die was onvindbaar. Dan ben ik op het idee gekomen deze te laten photo-etsen, een procedure die vaak terug is te vinden in de plastic modelbouw. Na veeeel zoekwerk iemand gevonden die dit wilde ontwerpen voor me, en het resultaat is gewoon machtig
Later wordt dit voorzichtig ingelijmd, en we zijn weer een stap verder...
Nog wat aan de opening van de oliekoeler kunnen doen:
De omlijsting hiervan is voorzien van een opstaande rand, plaatwerk zeg maar, dus we moeten weer onze plakband en motip plamuurspray bovenhalen..
Afplakken duurt langer dan spuiten meestal...
En het resultaat:
En effe off topic...
Voorbije weken me een beetje bezig gehouden met een F4U Corsair...
Het is een electro toestel met een wingspan van 1700mm... nice ...
Uiteraard kwam het toestel in een saai blauw, dus heb ik me wat verdiept in het weatheren hiervan. Vooral de paint chipping was belangrijk hierbij..
resultaat is een realistisch uitziende warbird, die nog een goed vliegt ook
Volgende post uiteraard weer kiowa, want we hebben ook daar niet stilgezeten...
Een toch wel opvallend onderdeel bij dit toestel, de uitlaat..
Het heeft wat tijd en experimenteren gekost om tot een goed resultaat te komen, maar ook hier bleek dunne plasticard weer het juiste materiaal.
Dit in een houten kadertje om de goede vorm te behouden, en we zijn weer een stap verder..
Als later het geheel de juiste kleuren krijgt komt dit automatisch weer tot zijn recht..
Het gehele uitlaatgedeelte is bij het origineel bedekt met beplating. Om op deze complexe vorm beplating aan te brengen was geen optie, dus heb ik gekozen om deze in te graveren. Na het rivetteren, en spuiten zal ook hier alles wel goed overkomen denk ik
Dus weer opzoeken, foto's kijken, afplakken, en graveren maar.. tijdsrovend werkje..
Dit begint er al aardig op te lijken, nu nog de diverse rivetten...
Zoals beloofd een kleine uitleg over hoe ik te werk ga voor paneellijnen te graveren
Dit gebruik ik:
Dikke plakband van M3
een fijn 3 zijdig vijltje,
een halfrond vijltje,
en een graveerstiftje van 1.5mm ongeveer
Zo ga ik te werk:
Plakband op de correcte positie plakken, hierna met de punt van het 3 zijdig vijltje voorzichtig langs de plakband "schuren", dit meermaals tot je voelt dat er wat diepte ontstaat. Plakband verwijderen, en nalopen met halfronde vijl of eventueel graveerstiftje naargelang de breedte die je wil bekomen.. en that's it.... enige oefening op wat scrap materiaal is uiteraard aangewezen..
Heldere uitleg Didier, hier zijn we weer wat mee zie. Thx om het hier te delen.
Ik gebruik ik een boortje van 1 mm die ik langsheen een metalen lat geleid om zo materiaal weg te frezen. Een andere werkmethode dus. Maar jouw manier van werken wordt één dezer zeker en vast uitgeprobeerd.
Kom je naar JetPower en/of Sanicole?
Ik ga dat 1 mm boortje dan ook eens proberen, zo leren we van mekaar hé
Jet power én sanicole staan op de lijst ja,vooral jetpower wordt interessant ;-)