OH 58 Kiowa...in belgië..

Er komt geen einde aan het graveerwerk, de gehele bovenzijde van het doghouse is nu rondom gegraveerd, op deze manier komen de service luiken beter tot hun recht. Later komen hier nog de nodige slotjes aan, zodat het gehele plaatje klopt..

full

full

het zijn kleine stapjes, maar we komen er wel ;-)

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
verzonken rivetten...

Na het graveerwerk maar weer eens met de rivetjes aan de gang gegaan...
De achterbovenzijde bij de uitlaat moest nog worden voorzien, maar hier zaten er enkele "andere" tussen.
Deze rivetjes liggen niet bovenop het model, maar lichtjes verzonken, een apart uitzicht toch wel.
Dus eerst het bekende gaatje boren, en daarna wat groter uitruimen, zodat het kopje erinvalt. Foto's zeggen meer..

full

Hier is het verschil duidelijk te zien

full

En het gehele eindresultaat:

full

Op naar de volgende uitdaging ;-)

groeten,

didier

Weer eens tijd voor een kleine update..

Er moeten nog enkele details aan het doghouse gebeuren, het eerste was een filteropening aan de rechterzijde. Ook hier weer plasticard, wat hout en heel wat geduld om tot een bevredigend resultaat te komen..
full

En dit weer op z'n plaats gelijmd...

full

Ook aan de voorzijde moest nog een in't oog springend detail worden gemaakt...

full

..wat bouwtijd verder...

full

Dat was het weer..als volgende zijn alle sluitingen aan de beurt, dit gaat flink wat tijd kosten...

Groeten,

Didier

't Is telkens opnieuw de moeite om detail na detail te zien verschijnen.
Bij mezelf is momenteel de bouwswung er een beetje uit, maar helemaal stil ligt het niet... je ziet het wel in een volgende posting.

Heligroeten,

Nick

Amai mene frak ,

Woaaw , alweer TOP gemaakt Didier ... ;-)

Ga gewoon verder en tja , DIT IS EEN TOPPER ... TJE ..

Grtz
Ron

Zo,

Het bovenste gedeelte is ongeveer klaar, de nodige slotjes en sluitstrips zitten op hun plaats...

full

En ja, op verschillende plaatsen wordt er met een soort van vleugelmoeren gewerkt, dus dit moesten we ook hebben

full

De volgende stap gaat dus de achterkant van de romp worden, maar hier ben ik op ernstige problemen gestoten die de bouw niet echt zullen doen opschieten... maar dat is voor later..

groeten,

Didier

Die gevleugelde moertjes zijn echt de max.
Als ie af is gaan we er uuuuuuren naar kijken om alle details te (her)ontdekken.
Enne zoals ik hier ooit eerder heb geschreven. Een schaalmodel bouwen is gelijk een bergketen te voet oversteken... volhouden en berg na berg overwinnen...

Heligroeten,

Nick

Hallo Didier,

Ben benieuwd hoe je die vleugelmoeren hebt gemaakt. Kun je een tipje van de sluier optillen?

Het ziet er in ieder geval top uit.

Ga zo door.

Grt Han

Ook ik behoor tot de stille volgers, anders komen we niet verder dan posten van uitroepen van "geweldig" en "schitterend", want dat is uw werk!

Didier: U vraagt, wij draaien.

Uit de mond van een stille volger: Super wat je allemaal doet. Heb enorme bewondering voor al het geduld dat je kan opbrengen!

Hier ook nog een "stille" lezr, maar nu toch met een vraagje:
Moeten al die piepkleine accessoires er terug af voor het schilderen?
(Ik vermoed dat zo'n model wel een likje verf zal krijgen!)

Ik zou zelf geen geduld hebben om zoiets te verwezenlijken, maar chapeau dat jij dat allemaal kan!

Thx voor de reacties,

En neen, er moet niets meer af voor het schilderwerk, dit wordt allemaal in't geheel gespoten, en later eventueel waar nodig bijgeschilderd. Voordeel bij de militaire heli's is dus dat alles eenzelfde kleurtje krijgt...Het is dan de kunst om de details te highlighten zodat ze beter tot hun recht komen.. maar daar zijn we helaas nog lang niet aan.

groeten,

didier

Zoals eerder vermeld zaten er problemen aan te komen... Hier een beetje meer uitleg erover.
De romp is reeds voorzien van een deel ingelegde paneellijnen, mooi zou je denken, maar helaas zijn deze bij controle verre van correct, en daarboven nogal fors van afmetingen. Na wat nadenken toch maar besloten om ze te verwijderen, zeg maar dicht te plamuren...Dit s een werkje waar ik nogal tegenopzie, daar het veel tijd in beslag neemt, en je de bouw niet echt ziet opschieten. Maar.... als ik het niet zou doen krijg ik er gegarandeerd spijt van achteraf...dus...

Dit is een foto van de lijnen zoals ze in de romp liggen:

full

En hier zijn we er dapper ingevlogen:

full

Het zal dus jammer genoeg effe duren eer er echt nog iets wordt gebouwd..

groeten,

Didier

Heb even een off-topic vraagje: De Vario-piloten zijn altijd erg vol lof over hun toestellen. Nu zijn ze niet echt goedkoop en als ik zie hoeveel jullie er aan moeten veranderen om het kloppend te krijgen, begrijp ik het eigenlijk niet zo goed. Paneellijnen, luiken, ... die niet kloppen. Verhoudingen die fout zijn... Stukken die niet goed passen... Lijkt mij dat voor die prijs er nog erg veel fouten aan zitten.

Ik bedoel dit niet als negatieve commentaar maar dat is iets wat ik me al heel lang af vraag. Je zou verwachten dat iets dat als "the best" wordt beschouwd toch minder fouten zou hebben...

Terug on topic. Ik blijf genieten van het mooie werk en ben jaloers op al het geduld.

Klopt wat je zegt..

Voor alle duidelijkheid, dit is een oudere kit van heliclassics, gebaseerd op de vario jet ranger. Met Vario is het idd niet altijd wat het zou moeten zijn... het zijn mooie heli's,maar als je écht op de schaaldetails gaat letten klopt er helaas niet veel van, maar niet iedereen legt de lat zo hoog, dus het is maar net wat je wil. Ik denk ook dat ze er bij Vario niet zo van wakker liggen, want hun toestellen worden toch gretig verkocht...

groeten,

Didier

@ Bronco:

Als Vario's 100% schaal zouden zijn, zou a) de prijs verdrievoudigen (bij Vario werken geen chineesjes voor een kwartje per uur), en b) iedereen in 10 minuten klaar zijn met zijn heli....

De kwaliteit en het vlieggedrag zijn daarentegen boven alle verdenking verheven, en de mechanieken zijn specifiek ontworpen voor schaaltoepassing. Dat is tamelijk uniek, en dáár ontleent Vario zijn reputatie aan.

En daarnaast: juist doordat een Vario romp in feite een losse bak niet supergoed passende onderdelen is, heb je zo'n ding, zelfs als je (zoals ik :oops:) niet voor een top-afwerking gaat, tenminste nog écht zélf gebouwd. Voor veel mensen is dat een heel grote charme

EDIT: en de wat luiere bouwers zoals ik, betalen dus ook niet voor de detaillering waar ik toch niet op zit te wachten.... ;)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Maar even een update van de schuur en plamuurwerken...

De 1e zijde is ver klaar denk ik,

full

Nu zet ik er enkele lagen spuitplamuur op, om deze dan weer voor een groot deel weg te halen, het resultaat zal dan wel ok zijn neem ik aan..
Afplakken en spuiten dus...

full

En nu dapper verder met de rest.. :-)

groeten,

Didier

we wachten vol ongeduld om het eindresultaat in de lucht te zien!

Ik hou alvast mijn fotoapparaat klaar!

Back