Ohio bouwverslag... Nieuwe WTC + nieuwe Techrek.

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 12 jan 2007.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dank je, heb gewoon mijn best gedaan... :wink:


    Dat is goed gezien, dat scheelt een hoop dradenwerk. Die messing stangen zijn over van de vorige WTC, waar ik zo druk mee bezig was om open en dicht te schroeven...

    De overige draden zitten verstopt naast de servo voor het luchtventiel. Verder zit er 1 stekker bovenaan op het Techrek, waarmee ik de voorste techrek weer voorzie van 12V. (jouw idee Lex)...

    Inmiddels heb ik de WTC in elkaar gelijmt en kan ik morgen een lektest doen. Verder was het passen en meten om de WTC in de boot te krijgen, heb hier en daar de Dremel zijn werk laten doen. Als de lektest goed is ga ik van de onderste helft van de romp een stuk afhalen en deze ter hoogte van de baljonet weer vastmaken.

    U wordt op de hoogte gehouden.
     
  2. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Ja Douglas de accu's van vapextech zijn me bekend, een goede accu !!

    Rob
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hier wat foto's van de bajonetsluiting. Overigens ook zelfbouw...


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    Super die bajonet! Heb je daar wat details over? Ik ben al ffies aan het dubben over hoe ik dat zelf moet gaan doen. Ik bouw een U2540 en daarin in plaats van de originele WTC een 125mm PVC buis. Het voorste en achterste stukje moeten verlopen naar nog een stukje originele WTC. Maar ik zit dus met de sluiting. De originele sluiting kan ik niet meer gebruiken. Ook kan ik een dergelijk systeem niet bouwen omdat er geen mogelijkheid over blijft om de ene dop middels het techrek aan de andere dop vast te trekken. Dus dacht ik bajonet te doen. Waar zit bij jou het waterafsluitende deel? Ik neem aan de zwarte ring in de foto, sluit dat goed genoeg tegen de binnenwand van de buis waar je e.e.a. in schuift?
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Phoe, hoe leg ik dit nu uit... Het is een mix van verschillende onderdelen, die erg goed op elkaar passen.

    Als eerste heb je de PVC buis zelf (110), daar gaat een schuifmof overheen. De andere kant van deze schuifmof wordt weer voorzien van de welbekende schroefdop die ik weer in die mof schuif.

    Dan zaag ik het gedeelte waar het schroefdraad zit er af. Wat er dan nog overblijft is alleen het schuifstuk wat dan weer in die mof steekt. Toevallig is DAT binnenwerk PERFECT rond!

    Snappie nog?

    vervolgens neem ik een verloopstuk wat weer IN dat binnenwerk past. In dat verloopstuk zit weer een opening waar weer een buis van 7,5 cm past.

    Aan dat verloopstuk zit weer een rubberen ring, die er af gaat en voorzien gaat worden van een 2 tal ringen van 4mm doorsnede. Onder 1 ring monteer ik een restje van een fietsband, zodat deze mooi afdicht op het binnenwerk.

    Een rubberen ring van 5 mm is net te dicht, en 4 is weer net ietsie te klein, vandaar mijn oplossing met de fietsband.

    Het verloopstuk... Die je overigens niet in de plaatselijke bouwmarkt kan vinden... Heb er wel de rubbers afgehaald. de rubbers zijn ook zelfgemaakt, met behulp van Joop die zo'n setje heeft.

    [​IMG]
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Douglas,

    Het is me gelukt, om een servo te kunnen schakelen.

    Er zijn 2 opties:
    -optie 1 = bedienen met 2 multi-switch kanalen.
    -optie 2 = bedienen met een enkele multi-switch kanaal.

    Bij optie-1 stopt de servo direkt, zodra je de schakelaar weer los laat.
    het 1e kanaal is dan bijv. naar rechts en kanaal 2 naar links.

    Bij optie-2 gaat de servo altijd weer terug naar zijn beginstand, zodra je de schakelaar los laat.

    Tevens kan ik ook een soort servo-slow eraan toevoegen !
    Ik probeer deze nog instelbaar te maken via een instelpot.

    Edit: Inmiddels is het gelukt, om die servo-snelheid instelbaar te maken.

    Het wordt wel een enkele PIC per servo !
    Zodat ze elkaar niet kunnen beinvloeden.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    @Marten,

    Das goed nieuws! Optie 2 geniet de voorkeur.. 3a4 seconden is prima.

    je krijgt een Pbtje...

    De lektest is prima verlopen, de WTC is 100% waterdicht en de bajonet gaf geen krimp! Had wel een grote storing op het duiksysteem, er begonnen allemaal relais te flikkeren die dat niet hoorde te doen. Na het schoonmaken van de stekkers, en de voelers gereinigd te hebben lijkt ook dit probleem verholpen te zijn.

    Vanmiddag eens kijken of het nu wel storings vrij blijft.

    Naast dit overweeg ik om de toren opnieuw te gaan bouwen. Dit omdat ik wat meer periscopen werkend wil maken, en de roeren op de torens ook beweegbaar wil maken. Daarbij is de originele toren van resin, en die is nogal dik gegoten wat erg zwaar is, en veel ruimte in beslag neemt zodat ik weinig ruimte over houd voor de extra dingen.

    Van de week maar eens wat kopietjes ''lenen'' van Lex... Waarschijnlijk gaat het luchtsysteem er uit, ben er nog niet zeker van. Of het wordt een combi lucht/servo's... Krijg binnenkort toch kanalen zat...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Weer even een update. de WTC heeft zijn definitieve plaats in de romp gekregen. De achterkant met zijn roeren en aandrijving werken weer zoals het hoort. In principe is ie vaarklaar. De periscopen gaan gewoon werken met lucht, 2 cilinders heb ik ervoor nodig.

    Zie foto's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Dat ziet er allemaal weer sjiek uit hoor!
    Als je gaat proefvaren, laat het me dan weten; mss dat ik wel meega.
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Voor zover het nog interessant is voor jullie...

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    He Douglas,

    Wel zeer gewaardeerde onderwater schipper,

    Leuk he die periscopen en dat waarschijnlijk allemaal op je eigen PFFFFFF methode, heb je ook nog meer foto's van onder het dek, ik wil namelijk even bij je in de keuken kijken.

    En het werkt waarschijnlijk zo eenvoudig dat je er zelf niet opkomt, en ik kom oorspronkelijk uit de Pneumatiek en Hydrauliek wereld :) zou het toch zelf hebben moeten kunnen bedenken....toch.

    Maar in mijn Gato werkt het ondertussen als een beer, Jos en Lex willen het nu ook gaan doen, en als dat geen compliment naar uw adres is...

    Groeten,

    PS wat lees ik :confused: Lafajette gaat weg :eek: je doet je gooi en smijt Sub toch niet weg.

    Jan
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi douglas,

    Gewoon lekker blijven knutselen, kan ik er ook nog wat van leren.
    Ik blijf het nog steeds leuk vinden hoe andere mensen bepaalde dingen oplossen, kan mezelf voor mijn kop slaan dat ik er zelf niet op gekomen ben met sommige oplossingen.
    Is het misschien een idee om de werking op youtube te zetten, kan ik eens op mijn gemak bekijken hoe je dat allemaal gefikst hebt.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dat is idd een groot compliment...

    Nog niet, ik schreef ook waarschijnlijk...

    Gaat gebeuren, maar ik moet eerst nog een cilinder binnen krijgen en een 2e Robart ventiel...

    Dan nog een 12 schakelkanaal module binnenkrijgen van Cheeta en dan de boel afbouwen..

    Dus, filmpje komt nog...
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Het vervolg..... En of het goed werkt....


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Douglas,

    Kijk dat ziet er fraai uit, heb even het filmpje op youtube zitten kijken, het blijft een mooi gezicht.
    Zelf blijf ik dat soort mechanica altijd nog leuk vinden, hoe kom je aan de lucht voor de cilinders, gaat dat net zoals bij Jan, met een luchtpompje?
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Manfred,

    Bij Jan gaat het net zo als bij mij...;)

    Zelfde pomp en klep...
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Zelfs het geluid van de pomp en ventielen zijn hetzelfde.:)

    Gr,

    Jan.

    Zie ik net dat je dat al zegt:(:eek:
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Verkeerde plek!
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Dat werkt weer prachtig, mooi gedaan!
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Komtie....

    [​IMG]


    De enige aansluitingen op de WTC...
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina