Ohio bouwverslag... Nieuwe WTC + nieuwe Techrek.

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 12 jan 2007.

  1. Hé, daar vond ik er ook nog 1 van in mijn oude project-doos, samen met een geknutseld schroefje. De bak is 1:3 en ook van Robbe. Het span is al 20 jaar oud en op 6 Volt al blaartrekkend, dus ik kan me voorstellen dat ie op 12 Volt niet te houden is :)

    [​IMG]
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Tja , moet toch mijn toren eraf....

    Groeten,

    Jan
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @martijn,

    Jaaaaaaaaaa die ken ik nog wel, heb hier ook nog een "oude" liggen. Gisteren de nieuwe 67 EF gehaald en gemonteerd. En ja de 67 EF word nog steed geleverd.

    Tuuuurlijk... De toren van de Ohio is ook demontabel :schrik: hahahaha.

    Maare, deze Ohio is al sneller dan de lafayette:mad: :D :cool:

    Vanavond maar eens ff varen, zal er wel een foto van maken.....

    Douglas
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo, even een kort berichtje. Vandaag wezen testen. 3 minuten varen, 3 uur schroeven. Rubbertje vergeten, 1,5 liter water in de boot.

    Echt een k*t dag..... Zo zie je maar weer, heb je haast dan gaat het fout!

    Douglas
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    even diep ademhalen,
    en de volgende dag droog beginnen...

    hou vol !
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Tja, dat haasten.... :nooo: Zo is er bij mij ook bijna eens een boot verzopen omdat ik de centrale bevestiging vergeten was aan te draaien.

    Sterkte en succes met de reparaties, als er maar geen blijvende schade is opgetreden. En met anderhalve liter water in de boot had je haar ook nog eens kwijt kunnen zijn, dus dat is in ieder geval nog goed afgelopen!
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2008
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Speciaal tegen vergeten rubbertjes en niet aangetrokken centrale sluitingen (of andere lekkende 'oeps'-acties) kan ik Graupner Online-Shop adviseren.

    De PT15 is zo zonder enige schade van z'n koprol herstelt. Alle componenten werkten nog zonder probleem. Motortjes doorblazen met WD-40, de binnenzijde van de romp een paar dagen laten drogen en klaar.

    Maar dat spul van Graupner is serieus goed. Wel prijzig maar toch...

    Jos
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik ga de tip van Jos maar even opvolgen en het busje kopen. Gisteren even gekeken of de boel nog werkte, maar kreeg echt de vreemste storingen. Vooral als er wat servo's belast werden. zelfs het duiksyteem vertoonde kuren, en kon het niet echt plaatsen. Had de boel opengeschroeft en met een fohn droog gemaakt.

    Tot mijn vrouw over de schouder meekeek. Die wees met haar vingertje naar een in krimpkous gebundelde draadboom. ''daar zit water in". En dat was dus de storingsveroorzaker........

    Vandaag maar eens de boel monteren en testen. Hopend dat het nu beter gaat............

    Douglas
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik meende dat als je krimpkous goed krimp als dat het dan water dicht moest zijn nee dus:confused:
    mvg
    Frederik:D
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er bestaat wel water dichte krimpkous
    deze is iets dikker en er zit een soort lijm aan de binnen kant
    kan je vergelijken met van die lijm uit een warmlijm pistool
    bij het verwarmen krimpt de kous en wordt de lijm vloeibaar en kruipt dan in alle kieren en naden en vormd zo een water dichte dichting
    maar of ze die ook in kleine maten hebben ??????

    groetjes raf
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ja Raf,die heb je in kleinere maten want wij gebruiken dat ook in koel installatie's en dan moet alles ook waterdicht zijn.

    Het gewone krimkous spuit ik een beetje siliconenkit in en dan vewarmen,vooral als je meerdere draden tegelijk hebt.

    Gr.Joop
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zo, nu weer een update.

    Inmiddels een accu kunnen leegvaren, moest er toch 1,5 uur over doen. Verder nog even bezig geweest met het duiken. Het trimwerk is verre van perfect, ben nog bezig geweest met schuim. Dat moet nog onder de waterlijn gebracht worden, op een of andere manier word ie er stabieler van:confused:

    Mijn duiktank is véél te groot, maar dat compenseer ik wel met schuim boven de waterlijn. Duiken duurt wel langer, maar hij is onder water wel stabieler...... Duiktijd boven de 1 minuut8O Ach, ik doe het er maar mee.

    Tja, hier nog wat foto's. bedenk wel dat ik 1 zender in de hand had, en in de andere het fototoestel. En sorry, nog geen pics van stokkies, die zijn nog in de maak......

    Hier de testbassin, 5 min rijden van mijn huis.
    [​IMG]

    Halve kracht.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier heb ik haast....
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Zooooo, halve kracht ziet er echt mooi uit :worship:. Die boeggolf, precies zoals de echte die ook heeft. Dat is één van de redenen geweest dat ik ooit was begonnen met een Ohio. Het duiken lijkt bijna bijzaak ;)

    Zaterdag ben ik in Mol en hoop hem in het echt te kunnen zien varen :zon:
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Fantastisch mooi vaarbeeld zeg! Onderwater ook stabiel, of heb je dat nog niet getest?
     
  15. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    mooi ruim water Douglas, is dat bij 1 van je sluizen in de buurt?

    ;-)
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ja he, met zo'n vaarbeeld wel....

    Yep, ook onder water stabiel.....

    @Jan, het vaarwater is in een nieuwbouwwijk in een ander dorp.

    Zo, weer even een update. Zondag avond weer wezen varen. En ik begin er een beetje slapeloze nachten van die boot te krijgen. Storingen niet leuk meer, nu pas na 3 kwartier. daarna valt er niet meer mee te varen, terwijl mijn accu nog lang niet leeg is. Bij het bedienen van 2 servo's of meer stopt de BEC van de vaartregelaar ermee zodat de hele sub niet goed meer werkt.

    Misschien dat de motor toch te heet word tijdens het varen, want na die 3 kwartier is het 1min varen. 30 sec wachten om weer even te kunnen varen.... Ga vandaag de orginele motor weer monteren, heb eigenlijk nog nooit met deze motor gevaren:oops: Bij thuiskomst straalde de warmte door de WTC heen.

    de servo wat de waterslang afsluit heb ik vervangen door een RVS magneetklep, wat een duiktijd geeft van 1,5 minuut. Komt door de kleine doorvoer van deze klep. De reden dat ik deze vervangen heb is dat ik op deze servo al een storing had.

    @Lex, wat vind jij van het idee om de klep op de ontluchting van de tank te plaatsen? Volgens mij zou dat ook moeten werken toch? Tenminste dat hoop ik......

    Ik zit er aan te denken om de ontvanger aan te sluiten op een apparte ontvanger accu..

    Douglas (die een beetje begint te balen van deze Ohio....)
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2008
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Waarom balen? Ze vaart prima, en de rest zijn oplosbare problemen. Het heeft bij m'n Walrus ook meer dan een jaar geduurt voordat ik helemaal tevreden was, en nu is het alleen nog maar accu's laden en varen met dat ding.

    Lijkt mij eerlijk gezegd geen vraag, maar een feit. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van je BEC probleem. De regelaar word ook warm door de hoge motorstroom, kan z'n warmte niet kwijt door de hoge binnentemperatuur en slaat in de thermische beveiliging. Had je in de vorige setup ook last van BEC problemen? Zo ja vraag je mischien teveel stroom van dat ding. Maar ik denk eerder aan het temperatuursprobleem.

    Gaat ook lukken. Alleen heb je dan toch iets 'lekkage' via de pomp als er nog een luchtbel(letje) in de tank zit. Dat wordt op diepte samengedrukt waardoor er meer water in je tank kan lopen. Maar ik denk niet dat dat voor serieuze problemen gaat zorgen, dus ga ervoor zou ik zeggen.

    Een aparte accu is altijd beter dan een BEC in een sub, althans dat is mijn ervaring. Zeker via de BEC in de vaarregelaar, die zijn vaak net iets te krap bemeten voor in een sub.

    Wat misschien ook een mooie optie is is die brushless motor die Robbe in de U 31 zet. Power zat, neem dat maar van mij aan. 1200 toeren bij 12 volt, een koppel van hier naar Tokio, en maar 4 ampere stroom bij vollast.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2008
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo douglas

    ik vaar zo al jaren met het ventiel tussen de lucht leiding
    zonder problemen
    maar ik heb geen lucht bel in mijn tank maar ik denk dat het geen probleem zou mogen geven
    de lucht hoeveelheid is toch niet zo groot


    groetjes raf
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Kun je de motor niet omwikkelen met koperen pijp en daar je water doorheen voeren van je duiktank zodat tegelijk je motor (water) gekoelt wordt,
    Alle componenten heb je op deze manier gebruikt die je toch al in je Sub hebt.

    Anders je eigen en Lex zijn raad opvolgen, andere motor er in.

    Wijsheid toegewenst, maar aan je Ohio ligt het niet, dit is allemaal op te lossen....

    Opbeurende groeten,

    Jan.
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Weet je, soms is het eenvoudig terwijl je het niet ziet. Dan zit je zo diep in de stof en loop je een beetje vast. In iedergeval bedankt voor de opbeurende woorden. had ik net even nodig.....

    Vandaag weer bezig geweest met de nodige veranderingen. De oude motor (speed 500) terug geschroeft. En daar zit meer dan genoeg power in. Met de vorige motor was er maar 40% bruikbaar, de rest was echt overpower.
    En dan het verbruik, onder de 2 Ampere bij vollast. Das weer kicken toch?
    Kan ik wel langer varen dan anderhalf uur.

    Ook nog even gekeken naar het RVS klep, die heb ik nu aangesloten op de ontluchting van de tank. (Zoals Raf dat ook doet) daar heb ik nu zelf een beter gevoel bij.....

    Morgen op mij gemak de WTC weer in elkaar schroeven, en dan weer even testen......

    Zeg nou zelf, het is toch 2 druppels water......... (niet naar het nummer kijken, is gespiegeld)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze vond ik ook mooi.....
    [​IMG]

    Douglas
     

Deel Deze Pagina