Ohio bouwverslag... Nieuwe WTC + nieuwe Techrek.

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 12 jan 2007.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Welke foto's zijn nu van de echte??

    Superrrr

    groeten,

    Jan.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hoi douglas

    het tweede voordeel van het ventiel in de lucht leiding is dat je makkelijker lucht door dat ventiel kunt persen dan water
    en dat scheelt dan weer aan duiksnelheid
    maar prachtig vaarbeeld heb je met deze boot
    echt dit is zeeeeeeeeeeer mooi
    en een verbruik van 2 amp is toch echt niet veel
    de 47 en de u2540 gebruiken ongeveer evenveel nadat de u2540 de schroeven van de u47 heeft gekregen
    hij vaart niet meer zo snel maar wel lekker lang

    groetjes raf
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Zo, weer even een update. Inmiddels ligt de Ohio weer helemaal uit elkaar. Ik was niet tevreden met de oude WTC, en ben bezig met een nieuwe. Het duurde namelijk 50 minuten om de oude WTC open en dicht te krijgen, en dat was echt iets teveel van het goed....

    Ik ben begonnen met een tekening, en vanuit die tekening ben ik gaan bouwen. Deze WTC bouw ik samen met de WTC van de Akula. Dan hoef ik de dingen 2 keer aan te halen.

    De opzet van de techtrek is in 3 lagen. In de onderste laag komen de accu's. De 2e laag is voor de ontvanger bedrading en andere stuurapparaten. de 3e laag laat ik even vrij, maar de 2e laag ga ik afdekken met laag 3, zodat het een mooi geheel gaat worden.

    Het techrek op de foto is het achterste deel, daarvoor komt de duiktank. Het 2e deel van het Techrek komt weer voor de duiktank, met de duiktank electronica....


    [​IMG]

    Techrek met bajonetsluiting en accu's.




    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kan genoeg accu's kwijt.

    [​IMG]

    Techrek in de WTC.


    Douglas
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Zo,weer even een update.

    Het techrek maak ik 2 uit delen. In het voorste gedeelte kom het duiksysteem met aansturing.
    Dit gedeelte komt los te staan van het achterste gedeelte, en blijft voor in de WTC zitten.

    In het achterste gedeelte komt de rest, inclusief bajonet sluiting. Het duiksysteem heb ik iets aangepast, met een pomp vul ik de tank en de luchtdruk zorgt er weer voor dat de tank weer leeg komt. De spuit ga ik gebruiken als trimtank en om de Ohio op de bodem te kunnen leggen.

    De spuit heb ik bewust voorin gebouwd. Dit de neus omhoog te laten tijdens boven water varen ivm de boeggolf. Daarnaast kan ik het drijfvermogen compenseren van de kleine torpedo WTC die voor in de boot zit.

    Tijdens accu laden kan ik gewoon de WTC open maken met de bajonetsluiting. Het achterste gedeelte van de techrek blijft aan de bajonet zitten. Het voorste duikgedeelte blijft voor in de WTC zitten, wat ik dan weer ga overbruggen met stekkers.



    [​IMG]

    Het losse voorste duikgedeelte.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Alles zo kort mogelijk houden zodat er minder lucht in de spuit komt. De zuiger heb ik voorzien van een microswitch op de achterkant.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2008
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Ziet er goed uit! Stukken steviger als de oude uitvoering zo te zien. Je ziet ook nu pas dat het best een flinke spuit is. Mooi werk!
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hoi douglas

    hoe heb je dat deksel vast gemaakt op de duiktank
    voor de kula moet ik een kleine nog wel aan de wtc vast stuk doorzahen en een deksel er op plaatsen
    dit om de voorste duikroeren te kunnen bedienen
    het plaatsen van een kopse spant is geen probleem maar zo een deksel heb ik nog nooit zo gedaan
    ik dacht van een kader te maken die netjes in de buis past en deze buis eerst op te ruwen en dan met endfest de kader vast te lijmen en dan eventueel schroefjes door de buis heen in de kader te schroeven om meer stevigte te verkrijgen
    de geeltjes hebben ook zo een deksel maar daar komt geen binnen druk op te staan(daar kunnen ze helemaal niet tegen)
    bij de wtc van de kula komt er heel veel druk op te staan daar ik met een grote duiktank zit in een toch wel kleine boot

    groetjes raf
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Heel simpel. Die bruine blokjes en PVC laten zich erg goed verlijmen met CA lijm. Het witte (techrek) gedeelte zit weer op die bruine blokjes geschroefd.

    Dat gaat niet meer los hoor.....

    @ Lex,

    Ik was die oude WTC echt beu aan het worden. Dan wil je echt wel graag een nieuwe constructie maken hoor...

    Douglas
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik bedoel dat platte stuk op de DUIKTANK daar waar je de sensoren hebt zitten
    CA lijm lijkt me niet de beste oplossing daar die met water nogal eens terug wil los laten
    en om dan daar de wtc mee te verlijmen lijkt me niet zo een goed idee

    en wat materiaal zijn dan die blokjes ??????

    groetjes raf
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    @Raf,

    Met epoxylijm... Enfest werkt ook...


    heb echt geen flauw idee.....

    Douglas
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Even een vraag over ontvangers. Ik wil de Ohio uitrusten met 2 ontvangers beide werken op hetzelfde kanaal. De reden is om heel veel draden en stekkers te vermijden. Heb ik maar 2 draden nodig voor de voeding voor het voorste deel. Wat ik dan weer met sleepcontacten wil realiseren. Daarbij heb ik 1 ontvanger met ingebouwde failsafe, en de andere niet. Kan dit problemen opleveren?

    Ik gebruik kanalen 1, 2, 3 en 4 voor het achterste deel. En de overige 5, 6, 7, en 8 voor het voorste deel. Kanaal 4 gaat gesplitst worden...

    Komt er ook nog eens bij dat ik 1 kanaal te kort kom. kan ik dit mooi oplossen door een kanaal te delen. Hoe ik dat ga doen kom ik nog op terug, het wordt zoals gewoonlijk eenvoudig.....
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2008
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Twee ontvangers moet gewoon lukken. Allebei 8 kanaals dan, twee maal vier en dan de kanalen 'verschuiven' kan weer niet. Eén met fail-safe maakt niet uit, je moet het dan zien als twee onafhankelijke ontvangstsystemen.

    Dat sleepcontacten verhaal zet ik echter mijn vraagtekens bij. Als die maar een klein beetje gaan verschuiven of met oxidatie kun je knakpulsen en/of 'ruis' op de voedingspanning van de ontvanger krijgen. Lijkt mij ongezond.

    Om de dradenspaghetti te verminderen is er nog een andere methode. Je trekt een plus-min kabel naar achteren (of voor) voor die 4 kanalen als voeding. Daar knoop je dan alle servo's aan. (of wat dan ook) Als je dan alleen de puls draden ook naar achteren (of voor) voert en op de desbetreffende servo aansluit werkt het weer als vanouds. Scheelt je 2 maal 4 is 8 draden.

    Voor het tekort aan kanalen, is zo'n 12 kanaals multiswitch voor de F14 niet iets voor je? goedkope-multiswitch-voor-f14-fx-18-fc-16-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Mijn bedoeling is om een 2 tal sleepcontacten te gebruiken voor de 12V voeding. Heb een Rocraft in het voorste deel zitten die weer de ontvanger van Bec power gaat voorzien.

    Heb ik ook maar 2 draden nodig toch? 12V lijkt mij minder storings gevoelig. Kan anders ook gewoon 2 draden trekken en elke keer een stekker los en in pluggen, maar dat vindt ik weer niet zo sjiek....

    Zie het al voor me, bajonet sluiting open , ff stekker los maken. Bajonet weer dicht, stekker vergeten. Bajonet weer open enz enz enz....

    Naar de multiswitch had ik al naar gekeken. Kan er alleen geen servo's mee aansturen.
     
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik was dit topic helemaal aan het doorlezen.
    En daar kwam ik het gedeelte tegen van onze werkplaats.

    Er waren verschillende foto's geplaatst waaronder ook van Douglas zijn werkplaats.
    Maar nou wil het toeval dat ik ergens tussen de periscoop en de snuiver heb opgevangen dat Douglas wel wat van ons geleerd heeft.

    Zijn werkplaats is geen operatie kamer meer!
    Het is er nu ook rommelig of te wel knus!

    Hoe zou dat komen?
    Wordt Douglas ook "lui?"
    Is hij nu "Dokter Douglas" af?

    Hein
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Oh jee, hoe l*l ik mij hier nou weer uit.... En NEE ik ga GEEN foto plaatsen...

    Goeie snuiver heb jij....:rolleyes:
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Heb je gelijk in, in deze setup blijft de ontvangerstroom 'schoon'. Rijst de volgende vraag, hoeveel stroom trekt dan jou motor? Kunnen die contacten dat aan, ook op de langere termijn als ze wat gaan vervuilen en/of oxideren? Het blijft een potentiële storingsbron ben ik bang.

    Maar waarom die 'angst' voor een stekkerverbinding? In de Walrus heb ik die al jaren, de U 2540 heeft er één, en de U 31 gaat er ook één krijgen. Vergeten vast te zetten doe je 'm echt niet, er hangt dan namelijk een draad-bundeltje uit de WTC waardoor je een bajoinetsluiting niet eens in elkaar kunt schuiven, laat staan vastdraaien. En als je het stekkertje zo monteert dat die automatisch aan de draad losgetrokken wordt als je hem vergeet bij het uit de WTC trekken van het techrek is er ook niets aan de hand. Ik zou voor een stekkerverbinding gaan, maar ja, wie ben ik?
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Antwoord: Lex, die met een heel goed idee aankwam waar de ander ik (ik zelf) niet aan gedacht had...

    Dat ik er niet opgekomen ben..:sleepy::hammer:

    Bedankt!
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Simpel allemaal, t'is net een website .... :rolleyes: :D :D hahahaha
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Even wat foto's laten spreken...

    WTC compleet...

    [​IMG]


    Duik Techrek.

    [​IMG]


    Techrek dicht.

    [​IMG]


    Techrek open.

    [​IMG]


    Accu houder.

    [​IMG]


    Motor + servo's houder.
    [​IMG]


    Motor voor de Ohio & Akula.[​IMG]


    De Ohio krijgt toch de 76 EF motor met nieuwe vertraging. De oude motor komt in de Akula, voor deze kleinere boot power zat.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2008
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Douglas,

    Wat heb je dit mooi en profesioneel gedaan, echt mooi.

    Gr,

    Jan.
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    Ziet er prachtig mooi uit man! Lekker stevig en ruim, en inderdaad 'familietrekjes' met de Robbe techrekken. Zie ik het nou goed dat je die twee messing stangen als 'hoofdstroomleidingen' gebruikt, met waar nodig aftakkingen? Handig! En waar heb je alle overige bedrading gelaten, het ziet er zo opgeruimd uit! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina