Old logging truck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 22 sep 2020.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Ik ga naast mijn lopend lijntje een nieuw lijntje opzetten. (Anders een beetje rommelig.)
    We hebben al heel wat rondje gereden samen met onze trucks. Maar ja... kijk ik er kritisch na dan mis ik toch het een en ander. Zoals hij nu is, daar is mijn kleinzoon al apetrots op. Ik zie dat die van mij toch heel wat meer kracht heeft. En ja (het zal wel niet zovaak gebeuren) maar op de straat doet hij het leuk met de Wetronicmotor maar in het bos gaat het hij het niet trekken. Orgineel heeft hij 7 assen (nu drie) ik heb nog een motor van scaleclub leggen nu nog wat assen besteld. (Gedeeltelijk al binnen) Deze zijn dit keer van Lesu Het wordt een aluminium frame in het zwart. Nog even aan messing gedacht maar dan wordt het weer een schuur project. Weer genoeg om een draadje mee te vullen.
    De lowboy is een project wat ik in de schuur maak.De logging truck doe ik s'avonds op zolder.
    Zo hebben we weereen mooie winteravond vulling. 20200723_145147.jpeg With-pup.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    huenenbedden, ozy, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    mooi project.
    en ik blijf me verbazen over de as configuraties van die amerikanen. al die assen achter de cabine 6 zijn niet gestuurd. 4 hefbaar. nu schijnen die bij een bepaalde stuuruitslag ontlast worden. maar dan nog.
    Ik zal het projectje volgen
     
  3. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Hoi Peter
    De as achter de cabine wordt bestuurbaar. Anders gaat dit problemen opleveren met het bochtenwerk. De assen om die te heffen daar ben ik nog niet uit, denk dat dit met de aandrijving nog een puntje wordt (hier heb ik me nog niet echt in verdiept)
    Komt tijd komt raad.
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Interessant project en een leuke uitdaging die aangedreven assen die ook hefbaar moeten zijn.
    Idee, een aantal modelbouwers van brandweervoertuigen gebruiken een 3D geprintte kopie van een Robbe achteras waarbij in elke zijde twee electromotoren zitten. Dat levert heel veel kracht, goede tractie in terrein en je kunt de aandrijving in jouw geval per as makkelijk in/uitschakelen. De cardanassen kun je dan wel maken tussen de assen maar hebben geen functie.
    Gewoon een out of the box idee.
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Het lijkt mij dat het iets anders zit: er zijn 5 assen met dubbel lucht, maar dat wil niet zeggen dat die allemaal zijn aangedreven; en de enkel lucht achter de cabine is 'natuuurlijk' bestuurbaar. Ik vermoed dat er slechts 2 assen aangedreven zijn, maar foto's van de zijkant van de wagen zullen daar meer duidelijkheid in scheppen?
     
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de 2 velgen die zwart van de blubber zijn, zijn aangedreven. de dubbellucht zijn hefbaar, de enkellucht achter de cabine is erg waarschijnlijk bij het origineel een starre as. maar met een lager tonnage en daarom enkellucht.
    ooit voor een amerikaanse kieper dat uitgezocht. alleen dat waren allemaal enkellucht meelopers. en het systeem werkte op aslastweging. werd de last te hoog werd er door een computer een as bijgezet. de chauffeur had geen directe invloed op het aantal wielen op de grond. door dezelfde computer werden dan ook de assen ontlast. dat is dan niet opgetilt maar de luchtbalg van de druk af. als de stuuruitslag dat nodig vond.
    overigens wordt het aantal assen vereis door de desbetreffende staat en de aslastenregeling daar. waarschijnlijk zouden we in nederland een 3 assige truck en een 2 a 3 assige aanhanger voor deze hoeveelheid lading gebruiken

    in het model zou je de niet aangedreven assen onbelast laten meelopen. dan zijn ze niet zo van invloed op het stuurgedrag. je zou zelfs kunnen denken aan een kabel aan die assen en een servo dat ze gelift worden bij een bepaalde stuuruitslag.

    maar goed, een beetje achtergrond info over die overdaad aan assen.
    en dit verhaal mag je ook helemaal naast je neerleggen. het is jouw model uiteindelijk :-D


    *** kleine aanvulling, de enkel lucht as zou "gedwongen gestuurd" kunnen zijn, verklaard waarom die al op de grond is en de as erachter nog gelift. ***
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
  7. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Deze as configuraties kom je alleen maar tegen bij de zogenaamde Michigan Specials. De staat Michigan heeft afwijkende regels voor het weg transport.
    Deze regels zijn in het leven geroepen voor de vele autofabrieken die er toen waren. Deze fabrieken hadden heel veel rollen staal nodig dus werd er een wet aangenomen die het mogelijk maakte om veel grotere treingewichten te verkrijgen. Toentertijd waren deze gewichten alleen toegelaten op truck combinaties met 13 assen. Tegenwoordig is dit op 11 assen. Daarom zie je hier dus ook drie-assige trekkers met trailers met 8 STARRE assen. Dat wringt natuurlijk als een gek maar sommige assen worden in een bocht gelift. Het zijn niet alleen trekkers met opleggers, je komt vele verschillende combinaties tegen.
    De volgende filmpjes kwam ik op YT tegen:







    Vooral het laatste filmpje is voor jou misschien wel het meest belangrijk.

    Mvg.Opa Wil

    P.S. Nu komt het leuke,met al deze assen eronder is het maximum treingewicht van deze combinaties maar 74 ton.

    https://www.house.mi.gov/hfa/PDF/Transportation/DOT_Subcmte_Testimony_TruckWeights_MI_10-3-17.pdf
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    luchard en Catwoman vinden dit leuk.
  8. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Wat een informatie mannen leuk! Zeker de filmpjes vooral die van Opa Wil.Ik ga er vanavond nog effe op het gemak voor zitten.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Dat waren dus allemaal standaard "prime movers", trekkers dus, met 2 aangedreven assen, en trailers met ontelbaar veel assen. (Edit: + in de eerste twee filmpjes)
    Alleen in het 2e filmpje dacht ik 1 truck met meer dan 3 assen te hebben gezien.

    Dat waren dus allemaal andere voertuigen dan die gekke logging trucks die hier in dit onderwerp spelen.

    Maar het was wel weer vermakelijk Wil!
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
  10. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Cor

    Bekijk het 3e filmpje dan nog eens goed.
    De truck met 1 stuuras en vijf achterassen, niet gestuurd plus een aanhanger met 5 assen tezamen 11 assen. De andere filmpjes waren alleen ter illustratie hoe men aan die elf assen komt.
    Zie ook het afdakje boven de cabine waar de klem van de kraan op ligt.

    Mvg.Opa Wil
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Jij hebt natuurlijk helemaal gelijk, want ik verwoordde het niet goed, deels omdat ik mijn tekst wat had ingekort, en een essentieel deel is weggevallen.
    Ik bedoelde te zeggen dat in de eerste 2 filmpjes uitsluitend trekkers voorkwamen, met trailers en eventueel een tweede trailer of aanhanger.
    Die derde film is natuurlijk die logger die alleen maar rechtuit wil .:hammer:
    Sorry voor dit misverstand.
    Cor
     
  12. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    No hard feelings :friends:
     
    Helicor vindt dit leuk.
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Nog effe wat vorderingen. Nu is de wacht op de rest van de spulletjes die ik besteld heb. De opstelling is nu 2x aangedreven stuuras en 2x tandem wielophanging met aangedreven assen. Alle assen met diff lock. Wellicht dat ik 1 getilde as als achterste as maak voor het idee. 20200926_222758.jpeg 20200926_223113.jpeg 20200926_222932.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
    huenenbedden, bvdh, trialrolf en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Dit wordt mooi !
    SMILEY DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

    Scale Parts Scania V 8 motorblok met tussen verdeelbak.
     
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Vandaag nog messing gezaagd voor de bumper van de Michigan truck Hij wordt zoals de Chrome bumper alleen is de vraag: Spuit ik hem rood of of aluminium kleur, of eventueel van een chrome laag laten voorzien. Ik heb daar geen ervaring mee. Nu eerst nog het rek op de bumper en de verlichtingsbalk maken.

    20200929_201005.jpeg 20200930_115616.jpeg 20201001_153958.jpeg
     
    ozy, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stoomertje,

    Tip :
    Je had de bumper ook kunnen maken/frezen uit een aluminium blok(je).
    Relatief een goedkope oplossing.
    Daarna mooi glad schuren met heel fijn waterproef schuurpapier en daarna polijsten Belgom voor aluminium.
    Als je dit zo bewerkt, geeft dit een chroom uitstraling, alsof de bumper is verchroomd.
    Eventueel daarna met blanke lak overspuiten, maar dit vind ik persoonlijk niet mooi, want de blanke lak vergeeld op den duur op het aluminium.
    Als het lelijk wordt, weer even polijsten met Belgom.

    Ik maak zelf het glas voor de buitenspiegels ook van aluminium dunne plaat en polijst deze met Belgom.
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  17. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Bedankt voor je tip . Ik heb nu geen aluminium liggende. Deze ga ik nu zwart spuiten. Maar kom ik in de metaalwinkel, dan zal ik een stuk meenemen om het uit te proberen.
     
  18. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hallo Stoomertje

    Als oud chauffeur kijk ik regelmatig naar de verschillende bouwprojecten van mede modelbouwers, en wel met veel plezier.
    De diverse oplossingen die men vind en gebruikt zijn altijd een genot om te zien.
    Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid om zelf te verchromen of vernikkelen.
    Bij Hobby klok is materiaal hiervoor te koop. https://www.hobbyklok.nl/nl/alle-categorien/kunstige-handen/galvaniseren/de-aanvullende-set-331320
    Ik heb hier zelf gebruik van gemaakt en met mooie resultaten.

    Grt John
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    De bumper is klaar alleen de oranje led verlichting aan de onderkant. Gisteren het rek gemaakt, maar vergeten foto's te maken deze is natuurlijk ook van messing gemaakt 20201003_093237.jpeg
     
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Nog effe plaatje met de spatlapen er op. Ook stickers besteld van Western star. 20201003_104336.jpeg Screenshot_20201003-104705_Chrome.jpeg
     
    ozy en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina