Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat schept duidelijkheid.
Wel vreemd dat dit kan. Ervan uitgaande dat de motor verder in orde is, is het wellicht raadzaam de lagering van het anker (nogmaals) te bekijken en voor de zekerheid nieuwe lagers te monteren.
Zit de stator/de spoel wel goed opgesloten?
Kan me voorstellen dat, gezien de leeftijd van de machine, er kunstsof delen zijn die uitgedroogd geraakt zijn, waardoor het spoelpakket niet meer goed op zijn plaats blijft zitten.
Ik had overigens kort geleden de motor van mijn FB2 eraf gehaald, maar bij hermontage niet van dit soort verschijnselen.
De foto's van de tandwielkast laten vlgs mij geen slechte tandwielen zien.
Wel veel smeervet.....
In mijn FB2 moet olie. Dun vloeibaar, bijv. Castrol Hyspin AWS46, Castrol ISO VG46, Shell Tellus 46. Een halve liter vlgs de Betriebsanteitung.
In de machine zit, op de motoras, een vijzelpompje dat de olie omhoog brengt naar het tandwiel op de motoras, dat anders geen smering zou krijgen. Met vet werkt dat natuurlijk niet (mogelijk de reden waarom er bij jou een kunststof tandwiel in is gezet?)
Jouw machine is een vroegere uitgave van de FB2; ze verschillen vlgs mij alleen van uiterlijk.Het lijkt me vrijwel zeker dat jouw machine ook olie gesmeerd moet zijn, ipv vet.
Ik zou, nu je de machine onder handen hebt, de tandwielkast schoonmaken en er olie ipv vet in doen. Mits natuurlijk het vijzelpompje erin zit....
Dat wist ik niet en het verbaast me enigszins.
Als je kijkt naar de Emcomat 7 draaibank en de latere Ecomat 8.4 en de 8.6, zie je dat ze dezelfde tandwielkast etc. hebben. Het draaibankbed is wel geheel anders, vlakbed en prismabed.
Ik ging ervan uit dat de voorloper van de FB2 dezelfde aandrijving had, dus met olie.
Oliesmering luistert relatief nauw. Dwz vooral niet te dikke olie erin doen.
Vetsmering zal ook wel enigszins kritisch zijn en ik kan me voorstellen dat te dik vet onnodig veel motorvermogen vraagt om de zaak übehaupt in beweging te krijgen.
Benieuwd of je het motorprobleem op kan lossen door er nieuwe lagers in te zetten.
Als dat de oplossing is kun je de andere lagers in de tandwielbak eventueel vervangen, maar als het geheel na de motorreparatie goed loopt zou ik dat niet doen.
Wat bedoel je precies met "Wat ik me afvraag zou de FB2 ook passen op de oudere Emcomat qua steek ?".
Als je wilt meet ik wat FB2-maten op.