Olie in tandwielkast FB2

Vandaag de freeskolom getest met een accuboormachine, naar mijn idee loopt hij soepel en hoor zeker geen ratelende geluiden.

Link toegevoegd:

Filmpje

Ik hoor alleen de batterij boormachine.
Verder ziet dit er niet verkeerd uit.
De aansluiting accuboor, anker is een beetje wrang.
Ik ga er van uit dat het anker 100 % recht is.

Alle toerentallen op deze manier getest?

En nu?
Motor omwikkelen naar 230 volt met condensator?
Zonder condensator loopt de motor niet aan
en niet lekker verder.

Ik heb het motor schema eens bekeken,

De metingen die je deed:
U-V
V-W
U-W
Zouden zomaar kunnen kloppen.

Alles voor modelbouw,
Willum

Vandaag motor weer ingebouwd en getest wat me opvalt is bij alle versnellingen er nog steeds ratelend geluid optreedt, als ik bij de lage snelheid wat weerstand biedt klinkt hij zoals ik zou verwachten. Kan het niet plaatsen maar lijkt uit de motor te komen

Laatst bewerkt:
Dat klinkt niet gezond.....
Gezien het eerdere geluid dat uit de tandwielkast komt bij aandrijving met een boormachine zou je zeggen dat het in de motor gezocht moet worden.
Hoe klinkt de motor als deze, los van de machine, draait?

Het kan misschien ook een tandwiel zijn, dat over een getande as kan schuiven. Als die passing op de asvertanding veel speling heeft verklaart dat het geluid welicht.

De spindel bovenaan blijft draaien terwijl je de spankop tegenhoud , dat doet me vermoeden dat er toch iets in de tandwielkast mis is ?

Groeten Jef

Volgens het wereldwijde web ; The only Achilles heel with the FB2 from what I have read about is the Tufnol Gear (Gear 47 in the parts List), which some people have had some teeth stripped off.

sold-emco-fb2-milling-machine-parts.jpg

Vanavond de bak weer demonteren , tandwielen zien er netjes uit , tandwiel aan de as van de motor is vervangen voor een nylon / delrin met zelfde afmetingen en loopt soepel. Ik zou toch vermoeden dat het geluid van de motor afkomt

Ik ben er vrij zeker van dat het uit de motor komt , wanneer de belasting van de vier bevestigingsbouten niet gelijk verdeeld is , loopt het anker tegen de spoel aan en door meer of minder belasting van de hoofdspindel beweegt de spoel enigzins draai ik de motor strakker aan vanaf de bovenzijde wordt de motor vrij snel warm, motor loopt dan een stuk zwaarder maar klinkt veel beter. Uitzoeken hoe de motor af te stellen. Anker loopt tegen de spoel aan

Bijlagen

• 20230217_220515.jpg
    20230217_220515.jpg
    475,6 KB · Weergaven: 109
  • 20230217_213913.jpg
    20230217_213913.jpg
    352 KB · Weergaven: 98
  • 20230217_212125.jpg
    20230217_212125.jpg
    218,7 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
Dat schept duidelijkheid.
Wel vreemd dat dit kan. Ervan uitgaande dat de motor verder in orde is, is het wellicht raadzaam de lagering van het anker (nogmaals) te bekijken en voor de zekerheid nieuwe lagers te monteren.
Zit de stator/de spoel wel goed opgesloten?
Kan me voorstellen dat, gezien de leeftijd van de machine, er kunstsof delen zijn die uitgedroogd geraakt zijn, waardoor het spoelpakket niet meer goed op zijn plaats blijft zitten.
Ik had overigens kort geleden de motor van mijn FB2 eraf gehaald, maar bij hermontage niet van dit soort verschijnselen.

De foto's van de tandwielkast laten vlgs mij geen slechte tandwielen zien.
Wel veel smeervet.....
In mijn FB2 moet olie. Dun vloeibaar, bijv. Castrol Hyspin AWS46, Castrol ISO VG46, Shell Tellus 46. Een halve liter vlgs de Betriebsanteitung.
In de machine zit, op de motoras, een vijzelpompje dat de olie omhoog brengt naar het tandwiel op de motoras, dat anders geen smering zou krijgen. Met vet werkt dat natuurlijk niet (mogelijk de reden waarom er bij jou een kunststof tandwiel in is gezet?)
Jouw machine is een vroegere uitgave van de FB2; ze verschillen vlgs mij alleen van uiterlijk.Het lijkt me vrijwel zeker dat jouw machine ook olie gesmeerd moet zijn, ipv vet.
Ik zou, nu je de machine onder handen hebt, de tandwielkast schoonmaken en er olie ipv vet in doen. Mits natuurlijk het vijzelpompje erin zit....

Dat schept duidelijkheid.
Wel vreemd dat dit kan. Ervan uitgaande dat de motor verder in orde is, is het wellicht raadzaam de lagering van het anker (nogmaals) te bekijken en voor de zekerheid nieuwe lagers te monteren.
Zit de stator/de spoel wel goed opgesloten?
Kan me voorstellen dat, gezien de leeftijd van de machine, er kunstsof delen zijn die uitgedroogd geraakt zijn, waardoor het spoelpakket niet meer goed op zijn plaats blijft zitten.
Ik had overigens kort geleden de motor van mijn FB2 eraf gehaald, maar bij hermontage niet van dit soort verschijnselen.

De foto's van de tandwielkast laten vlgs mij geen slechte tandwielen zien.
Wel veel smeervet.....
In mijn FB2 moet olie. Dun vloeibaar, bijv. Castrol Hyspin AWS46, Castrol ISO VG46, Shell Tellus 46. Een halve liter vlgs de Betriebsanteitung.
In de machine zit, op de motoras, een vijzelpompje dat de olie omhoog brengt naar het tandwiel op de motoras, dat anders geen smering zou krijgen. Met vet werkt dat natuurlijk niet (mogelijk de reden waarom er bij jou een kunststof tandwiel in is gezet?)
Jouw machine is een vroegere uitgave van de FB2; ze verschillen vlgs mij alleen van uiterlijk.Het lijkt me vrijwel zeker dat jouw machine ook olie gesmeerd moet zijn, ipv vet.
Ik zou, nu je de machine onder handen hebt, de tandwielkast schoonmaken en er olie ipv vet in doen. Mits natuurlijk het vijzelpompje erin zit....

Beste Mallegat ,

De eerste versie van Emco heeft geen oliebad er is geenvijzelpompje aanwezig maar heeft ook geen oliekeringen . FB2 is verder door ontwikkeld met een betere schakelbak, sterkere motor en hoger toerental 2000 rpm , hopelijk kom ik deze FB2 nog is tegen :) Wat ik me afvraag zou de FB2 ook passen op de oudere Emcomat qua steek ?

Vanwege de test heb heb ik de gearbox met extra dik lagervet gevuld om te testen of dit verschil zou maken maar dit was nauwelijks merkbaar

Zal zeker nog is de lagers nakijken / vernieuwen van de motor , tevens nog een tweetal naaldlagers in het middelste tandwiel.

Groet,
Arjan

succes met de verdere aanpassing, als ik alles lees zou ik vermoeden dat de motor lagers versleten zijn of toch teveel speling hebben.

Dat wist ik niet en het verbaast me enigszins.
Als je kijkt naar de Emcomat 7 draaibank en de latere Ecomat 8.4 en de 8.6, zie je dat ze dezelfde tandwielkast etc. hebben. Het draaibankbed is wel geheel anders, vlakbed en prismabed.
Ik ging ervan uit dat de voorloper van de FB2 dezelfde aandrijving had, dus met olie.

Oliesmering luistert relatief nauw. Dwz vooral niet te dikke olie erin doen.
Vetsmering zal ook wel enigszins kritisch zijn en ik kan me voorstellen dat te dik vet onnodig veel motorvermogen vraagt om de zaak übehaupt in beweging te krijgen.

Benieuwd of je het motorprobleem op kan lossen door er nieuwe lagers in te zetten.
Als dat de oplossing is kun je de andere lagers in de tandwielbak eventueel vervangen, maar als het geheel na de motorreparatie goed loopt zou ik dat niet doen.

Wat bedoel je precies met "Wat ik me afvraag zou de FB2 ook passen op de oudere Emcomat qua steek ?".
Als je wilt meet ik wat FB2-maten op.

Dat wist ik niet en het verbaast me enigszins.
Als je kijkt naar de Emcomat 7 draaibank en de latere Ecomat 8.4 en de 8.6, zie je dat ze dezelfde tandwielkast etc. hebben. Het draaibankbed is wel geheel anders, vlakbed en prismabed.
Ik ging ervan uit dat de voorloper van de FB2 dezelfde aandrijving had, dus met olie.

Oliesmering luistert relatief nauw. Dwz vooral niet te dikke olie erin doen.
Vetsmering zal ook wel enigszins kritisch zijn en ik kan me voorstellen dat te dik vet onnodig veel motorvermogen vraagt om de zaak übehaupt in beweging te krijgen.

Benieuwd of je het motorprobleem op kan lossen door er nieuwe lagers in te zetten.
Als dat de oplossing is kun je de andere lagers in de tandwielbak eventueel vervangen, maar als het geheel na de motorreparatie goed loopt zou ik dat niet doen.

Wat bedoel je precies met "Wat ik me afvraag zou de FB2 ook passen op de oudere Emcomat qua steek ?".
Als je wilt meet ik wat FB2-maten op.

Beste Malle , ik bedoelde met de vraag of de FB2 past op de oudere Emcomat qua aansluiting.

Probleem met de freeskolom gevonden , had het geluk om tijdelijk voor de test een 220V motor over te zetten en wat klonk hij prachtig :)
Ik bestel zeker een paar nieuwe lagers maar ik heb toch het vermoeden dat de motor niet lekker loopt, zou het te maken kunnen hebben dat de motor op 50Hz niet lekker loopt of toch onregelmatige aansturing van de spoelen. Zou toch is een frequentie regelaar willen testen , 220V - 115V 60Hz

Met deze motor klinkt het heel wat beter.
In mijn bericht #15 had ik reeds de motor aangegeven, met een verwijzing naar punt 4 De condensator dient ook gewisseld te worden, bij 50Hz is de wisselstroomdoorlaat kleiner, de 3e fase.
In bericht 44 laat je de oude motor draaien en houd deze met de hand tegen, waarop het geluid minder wordt, ratelen.
Over een driefasen motor;
De fasen staan onderling op 120°, dus elke fasewikkeling van de motor krijgt over 120° de sinusvormige spanning.
Om bij een twee fase net een derde fase te maken gebruikt men een condensator, welke in serie met de derde motorwikkeling wordt aangesloten.
Een condensator geeft een fase verschuiving van 90° tussen spanning- en stroomdoorlaat.
Hierdoor staat er over de derde wikkeling niet over 120°, maar over 90° spanning, ergo je mist 30°spanningstoevoer.
Deze wikkeling geeft min of meer een stotende verdraaiing.
Daarnaast is de stroomdoorlaat van een condensator frequentie afhankelijk. bij 60Hz laat een condensator 20% meer stroom door, dan bij 50Hz.
Dus je hebt nu twee nadelen, een beperkte stroomtoevoer, minus over 30°, en ook nog eens 16,7% lager.
Deze wikkeling werkt dus eigenlijk niet volledig mee en laat de motor onregelmatig op twee wikkelingen draaien.
Door dit versnellen en afremmen krijg je een ratelend geluid.
Bij het afremmen met de hand remde je het onregelmatig draaien, vandaar dat het stotende geluid afnam.
Denk aan een 4 cilinder motor op 3 cilinders, stationair is een ramp.

Indien je met een frequentie regelaar wilt gaan werken, dan moet deze de 50Hz verhogen naar 60Hz.

Succes met je project.
Henk

Laatst bewerkt:
Dan sta je nu voor de keuze:

Motor als 230 volt 50 Hz laten wikkelen?
Frequentieregelaar 115 volt max uit bij 60 Hz
Zoek de voordelen bij beide mogelijkheden.
Beide oplossingen kosten zo wie zo centen.
Heb je wel weer een top machine.

Succes Arjan
Willum

Back