ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

joost de lak is na 2 uur aanraak droog ,als het buiten niet vochtig is dan laat ik haar een paar uur liggen na het spuiten en dan naar binnen in de hobby kamer roosters open en deur dicht dan gaat het wel goed,als de temp onder de 10 graden zakt spuit ik niet meer.vgr tonsr.
 
Laatst bewerkt:
vandaag,vrijdag, heb ik de kiel geschuurd , en in de primer gespoten,dit is schuurbaar na 3 uurtjes, dus gedaan, en toen voor de eerste keer in de witte lak gezet,ik denk dat ik de kiel wit houd,dat moet ik nog even bekijken.vgr tonsr
 
de kiel in dit geval niet gespoten maar in de ouderwetse verf gekwast dit doe ik dan een paar keer zodat er een dikkere laag verf op komt wat ik niet kan berijken met spuiten,ik denk er ook nog over na om deze in de kwast poliester te zetten omdat een gedeelte van de kiel ook hout is
maar dan moet dat echt goed dicht zijn ,nadeel is als je de kiel die toch redelijk zwaar is stoot dan kan dat weer breken of scheuren,en als dat nat wordt kan het vocht er niet uit met als gevolg rot.dus wel goed overdenken waard.
 
Laatst bewerkt:
Ton,
Gewoon de kiel lekker gronden en plamuren .Ik heb mijn kiel , met zo'n loden inzet van ca 9 kg gewoon met Hammerite (is er in allerlei kleuren op de bouwmarkt) afgelakt.En na het seizoen worden de butsen weer
bijgewerkt.
Ard
 
Tom ,
Dit is in lijn met dat technische verhaal waar ik naar verwijs. Nu de Marbleheads nog,
Ik geloof er wel in , in die knik.
Ik begreep alleen dat die uitholling voor niet mag. Maar dat zou jij als meter moeten weten?
Gr joostvs
 
Laatst bewerkt:
vandaag een fundatie gemaakt ,2 leggers waar een bak op komt waar de servo,s de ontvanger en de accu pac op komt
de dek doorvoeren, daar heb ik 2 elleboogjes voor gebruikt welke vroeger op de gashendel van een bromfiets zaten dit om knik in de gaskabel te voorkomen.
deze elleboogjes zijn licht gebogen daar over heen heb ik aluminium buis ,binnenmaat net geen 6 mm,overheen geschoven welke hier strak over heen pasten nu kan ik de lijn die van de boom naar binnen komt
tot slechts enkele centimeters voor de trommel van de zeilwinsch brengen, dit doe ik dan met bijde winchen,welke dus bijde op de bak worden gemonteerd met de rest van de electronica.

het geheel kan doormiddel van 2 schroeven uit het schip worden gehaald.
de dek doorvoeren zijn zodanig geplaatst dat het ook niet in de weg staat bij eventueel vaan varen.wat dus de originaliteit van het schip ten goede komt
en dat is wat ik toch erg graag wil.
de roer servo daar moet ik nog even over na denken hoe ik dat nu presies ga doen,heb wel een idee maar of dat het wordt weet ik nog niet.vgr tonsr

ik heb er over na zitten denken om het systheem met een doorlopende lijn te gebruiken,dat zit ook in mijn atlantis,of bij ard in zijn boot , maar het probleem is dat ik 3 pijpen in het hart van het schip heb zitten waar de draadeinden van de kiel in steken ,dus een lange doorloper gaat niet dan had ik met 1 winch kunnen werken,dus moest ik met wat anders gaan werken,nu even wachten op mijn 2de winch was besteld maar nog niet binnen.

ook heb ik zware spanners voor de stagen van de mast besteld,de stagen die ik heb zijn van staaldraad,deze zijn nogal geknikt hier en daar ,deze ga ik vervangen door bowden kabels dat zijn gevlochten draden,lijkt op binnenkabel van handrem voor fietsen dus al met al nog veel werk.vgr tonsr.
 
weer bezich geweest nu aan de bok voor de boomerang deze heb ik gemaakt van een 4 ctm dikke onderplaat, waar op met 3bij4 een frame is gemaakt, waar de kiel in kan staan ,dan wordt het schip op de kiel gezet, en wordt ze gesteund door 6 staande latten deze zijn geisoleerd met waterleiding isolatie om beschadiging tegen te gaan.
nu ligt het geheel op de grond,het schip staat er recht op in, en kan ik haar staande op tuigen.wat ik dan wel prettig vindt.vgr tonsr
 
Ton, Zo te lezen ziet de steun er goed uit. Maar mogenlijk dat je een foto kan toevoegen en dat de anderen daar nog wat suggesties bij hebben. Per slot van rekening moet je zo'n 25 kg ondersteunen. Ik zie overigens ook dat naast het gebruik voor rechtop, men soms de boot scheef erin legt, met de keil steunend op een van de langs scheepse verbindings latten onderin. Op die manier "hangt" het zeil naar 1 kant en kan je goed beoordelen of de zeilen goed getrimd zijn.Bovendien kan je dan ook bij de bovenkant van de 2 m lange mast komen :)
Ik zag ergens anders (vrijevaarders) dat je de naam er mooi opgekregen hebt. Zijn dat plakletters, speciaal laten maken?
 
halo joost ,ik zal weer wat foto,s maken,deze letters in deze stijl heb ik laten maken,ze zitten dan op een soort vet vrij papier en dan haal je de rug er af dan kan je ze zo overnemen op het schip.
ik heb dat op de spuitlak gedaan en daarna 4 lagen blanke lak er over heen gespoten zodat de letters beschermd zijn.
wat de bok betreft het lijkt op een scheepswerf wagen waarmee schepen uit het water worden gelicht.vgr tonsr.
 
joost nog even dit als je over de spuitplamuur acryl wil spuiten ,dan moet je eers primer er over spuiten dat is een extra hecht laag voor de acryl lak,deze spuitbussen lak moet je maar voor de helft gebruiken om te spuiten ,daarna wordt de druk te laag en gaan ze spetteren.vgr tonsr
 
bij deze
20160106_115633.jpg
20160106_115716.jpg
20160106_120013.jpg
20160106_120536.jpg
de foto,s van de bok die ik voor de boomerang heb gemaakt op foto 1 en 2 zie je de kiel in zijn bed liggen aan alle zeiden ondersteund op foto 3 en 4 licht het schip op de kiel links en rechts ondersteund de onder plaat daar komen mogelijk nog wieltjes onder ,dat moet i nog even bezien het schip staat op de manier goed ondersteund en kan zo worden opgebouwd en ook als test opstelling worden gebruikt ook kan ze zonder probleem en schade vervoerd worden in de auto..vgr tonsr
 
Ton, degelijk hoor!
Wieltjes ben ik nog niet zo van overtuigd. Gaat hij bij want wind dat niet aan de haal ? Mogenlijk dat collega's kunnen reageren ?
 
dank je wel joost ,wat die wieltjes betreft ,wil ik kijken voor wieltjes waar een soort rem systheem op zit joost deze zijn er.
ja ik had wel zo iets van het moet hanteerbaar zijn en toch degelijk ik denk dat dat geslaagd is maar om het schip op de kiel te kunnen ver plaatsen dacht ik dus aan wieltjes daar kiel schip en bok samen te zwaar wordt.warom heb ik de bok zo gemaakt ,ik hoef het schip nu niet op haar zij op de grond te leggen waar door er mogelijk door steentjes schade aan de flanken op loopt.vgr tonsr
 
Ieder hoe hij zijn schip gebruikt.
Ik zelf leg de boot vaak en graag op haar zijde neer (kijk wel voor steentjes e.d. uit en evt een doek eronder).
Voor de kleinere boten wil ik dan wel eens een bok of een houder met draaipin gebruiken voor optuigen/trimmen, dit is meer vanwege de lange kiel eigenlijk.
A, K, 6M zet ik meestal op de kiel en houd deze vast bij t trimmen. Kan dan ook zo nodig de boot t.o.v. de wind wat draaien.
Alleen voor transport vind ik een bok zinvol, leg de boot ook vaak genoeg op de kiel (of zonder Kiel) in de auto.

Wanneer je meerdere dagen ergens zeilt en je wilt je boot opgetuigd laten staan is een bok wel handig.
Buiten dat de boot dan tegen omvallen beter beschermd is, kun je (zoals in Gosport) met een as/wieltjes het geheel wat makkelijker verplaatsen.

Tegen omwaaien.... wanneer er genoeg wind staat, waait een A ook over haar eigen kiel heen, heb dat al diverse keren zien gebeuren.
Bij het wisselen van de zeilen moet de boot op haar zijde liggen, of je moet de hele mast eraf halen etc. voor het wisselen.
 
Hoi Ton,
Mooi stuk timmerwerk joh!
Ik zou overwegen 2 van de 4 wieltjes zwenkbaar te maken met zo'n dissel eraan zoals je bij bolderkarren ziet, met rubberbandjes want je komt niet alleen asfalt maar ook grind en hoogpolig gras tegen tussen parkeerplaats en water.Hornbach in Nieuwerkerk heeft een aardig assortiment wielen met en zonder luchtbandjes.
Ard
 
ik moet dat nog even overdenken zit er ook aan te denken om 2 banden die dan links en rechts omhoog komen daar 2 lussen en een stuk rond er door dan kan je met zijn 2 de zaak op tillen en er mee lopen het hangt dan tussen in.vgr tonsr
 
Back
Top