Ombouw Graupner Mini Discus

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door konyn, 4 apr 2008.

  1. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Hoi,

    Zelf heb ik nog geen ervaring met de discus ombouwen, maar wat ik allemaal lees op buitenlandse forums kan jouw setup prima. De ontvanger, maar ook de andere componenten moeten zo licht mogelijk, dus 13 gram is zwaar, maar als het past moet het kunnen.
    Een 2s lipo accu van 250 tot 350 wordt veel gebruikt.
    Zwaardere spullen zorgen voor een hoge vleugelbelasting enz. enz.
    Succes, en maak een paar foto's! Dat is altijd leuk!

    Groet,

    Freek
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    houd hem idd zo licht mogelijk. het zal wel vliegen, zoals ik zei, heb hem zelfs met die motor op 3S360mah gevlogen, maar dat wordt het echt een baggerende pylonracer... zweeft voor geen meter meer.

    in dat opzicht is je ontvanger dus te zwaar, accu zou ik ook niet groter dan 2s300 doen, das echt max...
    die corona 4 kanaals ontvangertjes zijn een goedkoop licht alternatief voor bv een mzk Penta.
     
  3. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Ik zit aan Spektrum apparatuur vast ivm mijn DX7. Denk dat het de AR6100 wordt.
     
  4. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Zojuist alles besteld met nog iets lichtere servos, 8 losse 250mah lipo cellen, 4x2.5 en 4x4 props, bij Hobby City. Ben benieuwd. Heb ook een AR6100 ontvanger (3.5 gram) besteld bij rcmart.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dacht het wel. Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt met de kleine Discus zwever op de Wasserkuppe:



    Zo rond windkracht 3-4 is het leuk vliegen op de helling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Sweet ;)
    Die loopings? Gaat dat goed? Bij mijn Easystar zijn een keer mijn vleugels aan het einde van de carbonbuis omgebogen na een superstrakke loop, waardoor mijn zelfgebouwde rolroeren vast zaten. Daarna alles verstevigd met carbonstroken ingesneden in de vleugel.
    Hoef ik daar bij de Discus niet bang voor te zijn? Is natuurlijk wel een flink stuk lichter dan een Easystar. Ik weet ook nog niet of hij rolroeren krijgt. Denk het niet.
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Als het een hellingzwevertje wordt, raad ik rolroeren aan. Was ook eigenlijk best simpel en licht te maken.
     
  8. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Nee, dat wordt het niet perse. Maar wat vlot op en neer kunnen gooien van het machientje is ook wel leuk. Zal er eens over nadenken. Wat voor spul is dat, waar jij je draad door laat lopen in de vleugels? De draad is gewoon 0.3 mm staaldraad?
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2008
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  10. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Top! Bedankt voor de hints. Zal eens langs de hengelsport winkel wandelen.
     
  11. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hi,
    Ik ben een beetje laat, maar toch interessant genoeg (denk ik) om te laten zien:

    Stabilo vervangen door licht balsa 2,5 mm met apart hoogteroer. Richtingsroer flink gekortwiekt en van 1mm balsa een nieuw richtingsroer gebouwd.
    In totaal 8 gram schuim weg, stabilo+richtingsroer en oralight was 5 gram... belangrijke winst!

    Aansturing dunne binnenkabel met 0,4mm staal, kan lichter maar gevoelsmatig leek me dit de elegante manier... BA-doublehead 6 grams servo helemaal voorin, 250 mAh lipo en een Penta ontvanger. Om netjes op de 45 mm te komen heb ik voor de servo nog 2 gram lood in de neus geplakt.

    Vliegklaar gewicht is nu 83 gram, lijkt me netjes toch?

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    heb je een filmpje???
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zijn er al mensen die meer filmpjes hebben? Liefst van vliegende C2-tjes met motor.. Ik heb er hier drie liggen en twijfel nog steeds wat ermee te doen.. Met de Fox heb ik wat foutjes gemaakt die ik liever niet herhaal ondanks dat de toestellen drie keer niets kosten. Toch zonde.

    Ik zat zelf te denken aan dat opklap systeem maar heb al vernomen dat het niet lekker werkte (verplaatsen zwaartepunt) dus dat weet ik weer ff niet.. En in de neus vind ik niet echt geweldig zeg maar.

    Mijn Fox is precies 77.5 gram en vliegt leuk op een 5 grams buitenloper op 2S 100mAh (zelf gemaakt van losse celletjes zonder balancer voor minder gewicht) maar dat zal bij dit toestel natuurlijk niet haalbaar zijn, al was het alleen maar door de grotere afmetingen. Wel ga ik in ieder geval de single-pull aansturing gebruiken. Ik twijfel alleen nog of dat ailerons-hoogte wordt of richting-hoogte. Wordt sowieso buiten gevlogen dus iets ruimere bochten maakt niet uit.

    Ik heb ook een 9-grams motortje besteld en zit er nu aan te denken om er dan maar een hotlinertje van te maken ;) dan kan ik ook een zwaarder accu pakje nemen.

    Die kapjes van doorzichtig blauw die je wel ziet, heeft iemand een idee van wat voor materiaal dat gemaakt is? Dat ziet er eigenlijk nog het beste uit :)
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    petfles en verwarmen om in vorm te krijgen denk ik
     
  15. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Mede Discus bouwers

    Had wat vraagjes,

    Ik lees her en der dat het zwaartepunt 10 mm van de achterlijst ligt en dan weer 45 mm van de voorlijst weet iemand dit, scheelt me een hoop gklt.

    ten tweede, zijn er ook mensen die een malletje hebben gemaakt van de cockpit en deze tegen een vergoeding mooi kunnen maken voor mij.

    Nou ik hoor het wel

    Laterz
     
  16. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. sawash

    sawash Guest

    mini discus Graupner

    Hoi daar,

    Ik heb geprobeerd de mini-discus te motoriseren. Ik ben er echter niet in geslaagd zijn balans echt goed te krijgen. Verschillende schroeven en roergroottes geprobeerd, gewichtjes in gestoken, ... maar altijd hetzelfde probleem: koppel van de motor deed vlieger tollen en crashen. Ailerons zijn volgens mij de enige optie?

    Meer info op RC planes Leuven

    Groeten,

    Vincent
     
  18. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    De afgelopen twee weekjes met de Discus gevlogen in Duitsland op een hellend veldje.
    Echt zweven deed hij niet. Maar lekker raggen ging er perfect mee. Lekker klimmen ook. Kunnen stijgen totdat ik hem niet meer zag.
    Mijn Discus weegt ca 120 gram. Niet super licht dus.
    5 gram motor, 4 gram regelaar, 4 gram spektrum ontvanger, 2 x 3 gram servo (hoogte+richting) en een 2s 250mAh accu.
    Misschien had ik hem helemaal moeten uithollen. Maar ik vind het zeker een succes zo.
    Ongelooflijk hoe hij op het richtingsroer reageert. Heel direct.
     
  19. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Een lesje nemen


    Weet niet of jij een van de wilde broers bent, maar zat jullie website te bekijken en vroeg me toch sterk af of jullie uberhaupt weleens een vliegtuig in de lucht hebben gekregen.

    Meeste filmpjes waren de toestellen staartlastig en storten neer en als je al geen easystar in de lucht kan houden weet ik het ook niet meer.

    Zou jullie dan toch sterk aanraden om eens een les te nemen van een profesional en de toestellen goed te laten afstellen.

    Scheelt een hoop tijd en ergenis.

    Nou kijk maar ff
     
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Pffff ja helemaal gelijk heb je.
    In die paar filmpjes ben je nog vaker neer gegaan dan ik in 12 jaar modelvliegen.
    En idd die cardinal is echt staart lastig of iemand trekt vol up zonder motor.
    Keertje lessen en de vliegtuigaerodynamica induiken zou geen kwaad kunnen.

    Heb je uiteindelijk wel meer plezier van je modellen.
    MaCgyver gebruikt nog minder ductape. :D
     

Deel Deze Pagina