Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja Wim,
    Belofte van verleden jaar("volgend jaar zeil ik je eruit bij de Tour de Fossa" :) ) maakt schuld. Desondanks ben ik natuurlijk nog maar een "beginner" en moet ik nog veel leren. Voordat ik lichtere loodjes, ander kielen etc overweeg moest ik eerst maar eens gaan zeilen.

    Ik worstel nog met langere vin en lichter lood. Verlenging van de vin zorgt voor meer hellend moment vanwege de dwarskracht die lager aangrijpt. Dat wordt dan weer (gedeeltelijk) opgeheft doordat het lood dieper komt. Maar dan ga je het lood weer lichter maken ..... ???? Overigens voeg je ook wat nat oppervlak toe (helaas) . Eigenlijk zou de vin dus weer wat smaller kunnen, maar dan neemt de wrijvingscoefficient toe doordat het Reynolds getal kleiner wordt. Kortom, leuke puzzel. Mogenlijk dat een praktijk proef helderheid geeft.

    Vandaag mocht de kleine aan het water snuffelen, kortom een tewaterlating, maar nog zonder motor, zie de foto's.

    Voor de zelfbouwers doe ik er ook 3 plaatjes bij met een onderverdeling van het gewicht. Daarin zie je ook dat ik voor de roer servo een klein model heb, wel met metalen tandwielen. Het ding voelt goed aan.
    En nu weer snel verder, want ik moet ook nog oefenen en sparren met Ard en zijn nieuwe Spetter. Overigens interessant om de verschillen in bouwwijze te zien.

    O ja,
    bij de proeftocht bleek dat er bij de voorkant nog een lekje zat. Dat kwam niet tevoorschijn bij het van binnen vullen met water. Nogmaals delen schoongeschuurd en polyurethaan laan er op gesmeerd of eigenelijk ingesmeerd. Nu is hij echt dicht.
    Joost vs
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi dat ze nat geworden is! Een belangrijke stap is gezet.

    Als ik de eerste foto zie, doet ze me erg denken aan mijn eerste M. De H96 die ik in 1979 kocht. Het ontwerp was Flipper genaamd.
    Flipper was een hele slimme dolfijn die de hoofdrol speelde in een televisie serie in die tijd.
    Wie weet dat nog?...
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ha Ha
    Daar heb je Flipper Flipper
    flipperdeflapper
    wat een dolfijn
    om trots op te zijn!

    Hoe deed jouw flipper het ?
    en heb je daar nog een foto van ?

    Maar hoe ga ik hem/haar nu noemen ?

    Enne ik heb zeil no 06 reeds gekregen (eigenlijk gereserveerd)
     
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Even inhoudelijk op langere kielvin en lichter lood.
    De aanleiding is de zoektocht naar een snellere boot. Lichter is niet altijd sneller, maar toch...

    De Quark is een Bantock ontwerp uit Engeland. Daar waait het doorgaans harder dan bij ons. Bantock begon met 3,6 kg lood. Toen ik mijn nieuwe boot ophaalde, zei hij dat 3,4 kg beter ging en dat dat zijn standaard was geworden.

    Een ervaren Quark zeiler in NL zei me dat hij met 3,2kg vaart met een 3 cm langere kiel. In zijn ervaring gaat dat, zeker in ons land met weinig wind, zeer goed.

    Nmm is het extra nat oppervlak toename van 3 cm bij 3?cm maal 2 = 18 cm2 nogal beperkt als % van het totale natte oppervlak. Joost kan dat zeker uitrekenen:)
    Behalve het extra nat oppervlak, zou ik me meer zorgen maken over de (torsie) stijfheid van de vin. Langer is slapper?

    Het leuke van denken dat het sneller, of langzamer, gaat is dat het misschien vooral tussen de oren zit.
     
  5. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Wim,
    De originele film 1963 of serie 1965 heb ik niet in gezien, maar een herhaling op een later jaartal wel. De remake in 1996 heb ik ook gezien, dus waarschijnlijk zijn er wel meer Flipper, Buddy en Sandy kijkers.

    Joost neem je je aanwinst (zonder zeilen) op 3 maart mee?
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Inderdaad, het is die Flipper.

    Mijn Flipper deed het prima. Ik kocht de boot 2e hands, zaagde de ouderwetse dikke kiel eraf en monteerde een, voor die tijd, moderne.
    Bantock zeilen erop met een aluminium groovy mast van Bantock.
    Werd direkt NL kampioen. Op de betreffende dag was het Bft 0-1!

    Foto. In die tijd niks digitaal, zal eens kijken in foto albums.

    Ik vind Flipper (de flapper) ook wel een mooie naam voor jouw boot.

    Btw. Mooi nummer 6. Check het even, maar ik dacht dat de regels veranderd waren, waar je vroeger 06 in je zeil moest zetten is het nu gewoon 6.
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Sorry dat ik je topic vervuil, maar als je "flipper marblehead" googled, zie je youtube filmpjes en info.
     
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Joost vD: 3maart, dat ben ik wel van plan.
    Wim: het is lastig rekenen. Extra weerstand Ok, maar wijzigingen in helling en verandering weerstand door helling is te complex. Daarvoor zou je een VPP(velocity prediction program) moeten gebruiken. Graham heeft dat blijkbaar in aangepaste vorm. Maar daar valt wel wat op af te dingen, zeker als je met kleine wijzigingen bezig bent. Keuning heeft een hele serie jachten getest en is met een mooie formule gekomen. De wrijvingsweerstand geld voor "full size" jachten en moet je dus corrigeren. Helaas vallen de huidige M's qua verhoudingen buiten het gemeten gebied. Ik heb de formules wel gebruikt om inzicht te krijgen over vragen aangaande de breedte (nat oppervlak), prismatische coefficient etc.
    Verder zou ik meer vertrouwen op intuitie en op ervaring van anderen (zoals bij de vin lengte).
    De theorie zal je nooit iets zeggen over bovenwaterschip (windvang!)
    Overigens, was het niet Graham die zij dat je niet voor de maximale vin lengte moest gaan ?
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Maar welke is nou een Flipper ?
     
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    die oranje en gele, met het tuig dat meer naar voren staat dan tegenwoordig ?

    Tja volgens Tom moet het 06 worden.
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mogelijk moet Tom het ook even nakijken, of is het weer terug veranderd?

    Flipper. Het artikel van Schiffsmodel.net toont een restauratieprojekt met vele foto's. Het is onderhanden werk en nog steeds bezig.

    Het klopt dat het tuig verder naar voren staat dan nu. Flipper was een Deens ontwerp dat om. ook Nationaal kampioen in Frankrijk werd. Er werden trouwens ook vele illegale kopien gebouwd, of iets wat erop leek. Niets nieuws onder de zon dus.
     
  12. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Joost, NED6 is prima.
    Ik heb het uitgezocht en vaar nu officieel met NED1 in het zeil.
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Joost vD,
    Ik was gisteren wat snel. Ik neem 3 maart ook de zeilen mee. Maar op dit moment ben ik met A bezig. Dus niet geveel wind svp.
    Ik ga wel proberen om ook alvast een C tuig klaar te maken.
     
  14. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Flipper op schiffmodel.net lijkt er inderdaad op. Grappig, ook een middennaad maar dan geen carbon.
     
  16. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Wim
    Dan zitten de Quarks haast op de max lengte van de kielplaat wat mogelijk is
    Ik weet dat een groot aantal Quarks op de 3400 gr zitten
    En A en B zeil met swing rig wordt gezeild
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Tom
    Ja, ik weet het. Mijn setup met lange kiel en 3200 gram is extra. De 3400 kiel heb ik ook nog.
    Trouwens ook nog een korte vin voor ondiep water. In NL nooit nodig gehad..
    Wel eens onder de boot gehad met 3400 gram en heel licht weer. Ging niet echt goed voor mijn gevoel.
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost vS.
    Gefeliciteerd dus met Flipper:)
    In 1979 bestond carbon nog niet in het radiozeilen.
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Arjen
    Dus jouw conclusie is dat er altijd 2 cijfers in het zeil moeten?
    Dus 06 ipv 6?
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste Heren
    Bij het Radio Zeilen neem je de laatste 2 cijfers van je zeil no
    Als je net als Joost Ned 1 in je bezit heb komt er in je zeil te staan 01
    Dit is jaren geleden gedaan toen de cijfers en letters groter werden toen kwam het probleem ze konden niet allemaal in het zeil geplaatst worden want in andere landen kwamen de 4 cijfers aan de beurt en toen is besloten
    En sla mij niet dood wanneer dat precies was de laatste 2 cijfers van het zeil no
    Later zijn wij begonnen met een persoonlijk zeil no te geven zo als de laden om ons heen zo als Wim 11 Tom 07 Joost vS 06
    Andere Joost 01 Arjan 67
    Arjan heeft meerdere schepen waar onder een A klasse ook Ned 67
    Dus Joost van Ned 1 je boot is gemeten in 2016 daar staat op de meetbrief komt er gewoon een 0 voor
    De romp heeft een reg no deze moet duidelijk op de romp te lezen zijn Joost v S had Ned 666 hij vroeg een zeil no in die richting en daar kwam 06 uit en een cijfer er voor
    De nieuwe meetbrief staat alleen de Romp no
    Het is dan mogelijk om met je M klasse om te toveren naar een 10 R klasse je heb dan alleen een ander A tuig nodig
    Zeil no en romp no zijn bij mij aan te vragen via KOM ( NeMoZo)
     

Deel Deze Pagina