Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. Joost125

    Joost125

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En aan mij (KOM penningmeester) te betalen (€7,00).
     
  2. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Wim, zoals ik het lees wel, maar jouw engels is beter dan die van mij.

    (enige uitzondering op twee cijfers is dan voor boten die gemeten zijn ten tijden dat het anders geregeld was en dan alleen nog voor wedstrijden anders dan WK of EK(of ander continent)).

    Het gebruik en het voordeel van een persoonlijk zeilnummer boven de laatste twee cijfers van rompnummer bij bezit van meerdere boten moge duidelijk zijn.
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Grappig, het zeil nummer en bootnumer kan bijna een apart topic worden. maar laat maar lekker staan hier.
     
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Is dan ook heel belangrijk...
    Maar nu genoeg erover lijkt me, terug naar Flipper
     
  5. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste Mensen
    We moeten een aantal dingen even apart houden
    1 elke nieuwe romp krijgt een romp registratie no Joost v S heeft Ned 666 met zeil no 506 in het zeil komt te staan 06
    Zijn zeil no staan vast op zijn naam maar als Joost een nieuwe romp aanbied bij mij krijgt hij een ander romp no
    Joost 2 heeft romp no 1 maar ook het zeil no Ned 1 eigenlijk zou hij in het zeil moeten hebben 01
    Dus je kan 5 m klasse boten hebben met je persoonlijk zeil no maar de rompen hebben allemaal hun eigen Reg romp no
    En dan ga ik het nog gekker maken als je in het bezit bet van een M klasse een 10R een A klasse dan kan je allemaal onder het zelfde zeilno varen ( Arjan doet dit al jaren in Nederland )
    Wij moeten kijken voor meting gegevens bij de ISRA 2017-2020 want Arjan aan geeft A 5 maar daar zie ik niets van wel of niet van de zeilno
    Maar de link die wordt gegeven is het World sailing 2017-2020 en dat is net wat anders
    gr Tom
     
  6. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste mensen U heeft een mailtje gehad
    het is c.7.3 naar RRS G1.1 Appendix E.g.1

    Ik ga lekker naar mijn zolder wat bouwen

    gr Tom
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wat ga je bouwen?
    Je maakt ons nieuwsgierig..
    Heb je al foto's?
    Ard
     
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dat is dan helder Tom:thumbsup:
     
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost als je in het zeil een 6 zet hier in Nederland en je zeilt gewoon je wedstrijden wordt er niets gezegd
    en ik ligt er niet waker van want het zeilen is de hoofdzaak
    Als je zeilen maar aan de maat zijn en de boot dan zijn we blij dat er een M klasse bij is gekomen
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    IRSA heeft op haar website een speciaal document over de nieuwe regels voor zeilnummers geplaatst.
    https://www.radiosailing.org/documents/category/150-administration.
    Vanaf 2017 moeten weer 2 cijferige zeilnummers worden gebruikt. Dus 06, 09 etc
    In de laatste versie van de regels was het verplicht om nummers te gebruiken zonder 0 ervoor, dus 6, 9 etc.
    We zijn dus nu terug bij het oude.
     
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Waar kunnen we de volgende keer even over hebben
    Wim ik had het ergens gelezen naar kon het niet terug vinden.
    Dus dit is weer verholpen
     
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Volgende keer? Nou dat is niet zo moeilijk. Nu ik er zo mee bezig ben valt het op dat de informatie niet centraal bij een modelzeil organistie staat. Links recht onder boven overal staat wel iets en je moet echt alles bekijken om te weten wat de eisen zijn . Soms vraag ik me of het een eis is of een aanbeveling ?

    Overigens, zijn jullie er al achter gekomen waar die toelichting bij appendix E op slaat. Dat staat er namenlijk niet in. Het slaat op een document wat in de echte zeilerei van toepassing is. Wat een gedoe.

    Op Banock's website bij downloadable documents staat een toelichting, maar daar staan de letters in het grootzeil loodrecht op het achterlijk terwijl ze horizontaal zouden moeten staan.
    Voor de liefhebbers heb ik alles in een Word file gezet.
    Joost vs
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Geneuzel van bureaucraten (burokraten?)
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    hopenlijk vindt je mij geen burokraat :)
    Ik dacht alleen, als nieuwkomer, laat ik het eens volgens de regels doen. Immers er zijn ook (duidelijke) limieten aan zeil oppervlak, diepgang en lengte. Daar houd ik mij dan toch ook aan.

    maar nu eerst... zeilen (morgen hopenlijk)
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost, jou zie ik niet als burokraat natuurlijk.
    Wel de mannen van World Sailing, IRSA etc met hun eindeloze regelwijzigingen en soms weer terugwijzingen.

    Succesvolle proefvaart morgen.
    We willen een verslag en foto's!!!!!
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ok, we gaan het weer over zeilen hebben.
    Vandaag was het daar mooi weer voor. De Krabbeplas in Vlaardingen is helaas nogal ondiep aan de kanten, dus ik moest was naar het midden lopen in een waad broek. Toen gaan met de zwarte banaan.
    Het tuig staat er nog niet zo netjes bij. Dat was lastig in te stellen in het water omdat de "bowsies" niet zo lekker liepen. Dat is dus reeds verandert. Maar daardoor te weinig spanning op het achterstag. Beide zeilen waaiden ook nog teveel uit. Vroeger had ik voor de fok een ander neerhoud mechanisme. Nu zo'n standaard met een touwtje iets achter het voorstag , zie de foto, waar ik nog moet leren mee om te gaan. Maar ook daarvoor geldt dat de verstelling makkelijk moet zijn.
    Bootje ligt vrij laag op het water en verstopt zijn neus nog wel eens. (overigens mist de bumper nog) Interessant is wel dat daardoor de snelheid niet veel beinvloed wordt. Hij zeilt wel anders dan mijn oude blauwe boot. Is in feite wat lastiger.
    Ergens bij het voorschip lekt er nog wat. (reeds iets gevonden). Ik heb tape uit de vliegerwinkel gebruikt om de luiken te dichten, maar dat laat een laagje (lijm ?) zitten als je het los haalt. Blijkbaar niet het goede spul.
    Een testje laat zien dat het helaas ook niet waterdicht is.
    Wordt vervolgt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost, gefeliciteerd met de proefvaart. Die zijn er om te ontdekken wat nog verbeterd moet worden. Ben benieuwd om Flipper te zien varen.
    Kleinigheidje: staan jouw zeilnummers niet wat laag in het zeil?
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    Het beestje heeft nog geen naam. Flipper wordt het niet.Voorlopig mag je hem/haar wel zo noemen.
    De hoogte van het bovenste nummer is zodanig dat NED er nog onder kan en dat je dan boven 1/4 van de de voorlijk lengte blijft.
    Zou goed moeten zijn.

    Flipper zien varen. Gelukkig zit er een zeil op want zonder dat moet je een beetje zoeken☺
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Als ik foto 3 zie, klopt de naam Flipper wel aardig:D :D
     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Gefeliciteerd!
     

Deel Deze Pagina