Ombouw Marblehead naar RC

Carbon pijp
Arjan en Wim, dank voor de goede raad. Inderdaad, gepultreerde pijp is erg stijf, maar daar alle vezels in lengte richting liggen splijt ze ook erg makkelijk. Daar had ik al ervaring mee vanuit een ander projectje. Vandaar mijn vraag. De pijp met die schuinliggende banen heeft meer dwars sterkte. Echter, als je de stijfheid van zo'n pijp vergelijkt met gepultreerd dan heeft hij maar ca 60% van de stijfheid van de gepultreerde variant.Helaas!

Wim, ik heb bij Sailsetc.com gekeken, maar welk "giek oog" bedoel je ? heb je de goede link ? Ik heb overigens al messing bandjes gemaakt, zie een van de foto;s hierboven

Nog een vraag

Ik zie dat jullie epoxy gebruiken om de verstijving vast te zetten. Nou heb ik dat helaas niet, maar wel genoeg epoxylijm. Ik las dat je dat kan verdunnen met alcohol. Hebben jullie daar ervaring mee ?

Alcohol in de epoxy gaat goed, gebruik dit om lichte glasmat op schuim te lamineren, alcohol lost het schuim niet op.
Testen 5 à 10 % alcohol

Ik gebruik aceton om epoxy te verdunnen. Nagellak remover kan ook.
Dat hebben we altijd wel in huis.

Laatst bewerkt:
Joost
Boomfittings # 104. In vele maten van rvs. Voor dit doel geen plastic nemen.
Ook te gebruiken als schootoog aan de ronde giek. Voor dit doel werkt plastic ook volgens GB.

Weet niet hoe ik een link kan kopieren op mijn iPad. Lukt het je niet, dan ga ik wel even naar mijn PC.

Wim (en anderen),
ik heb voor het vastzetten van de zijstagen inmiddels een messing bandje gemaak. Dat bandje zit net boven de overgang van 12 naar 10 mm pijp en rust dus op de 12 mm pijp. Verder dacht andere bandjes met epoxy vast te zetten.
GB heeft met mooi spul, laser gesneden !
Nummer 104 is niet zozeer voor een schuine belasting dacht ik. Meer voor loodrecht op de pijp.
joost vs

Laatst bewerkt:
Joost
Messingband kan natuurlijk ook, mits handig met soldeerbout.
Is ook op goede plek, die gebruik ik ook altijd.

Over nummer 104: ik zeg GB maar even na: heb ik geen probleem mee;)
Zit bij mij op vele masten.
Je kan ook het carbon oog nemen # 055. Werkt ook prima weet ik uit ervaring.

Joost
Hoe hoog is je mast boven dek en welke hoogte komt je 80% te zitten
Ik zeil met mijn M A zeil 208 cm boven dek zonder verstaging en gebruikt 14 mm 12 mm en bij de 80% zit ik op 8 mm als je genoeg kracht op de achter en voor stag zet buigt dat niet veel
Heb zelf nooit mee gemaakt dat er een mast breekt maar waar ik een gaatje boort moet wel een verdubbeling zitten
Waar de giek komt te zitten wel een pijpje in de mast doen dan heb je veel meer houvast met de schroefjes
Als je carbon pijp tekort komt bij de vliegerwinkel in Schiedam hebben ze korte stukken
Voor de schoten hebben ze Dyneema 30kg tot 75 kg
Wat het verdunnen van de lijm betreft daar ben ik niet kapot van je heb de kans als je het te dun maakt het niet goed plakt of met spanning gat kraken
Gr Tom

Over verdunnen van epoxy.
Doe ik alleen als ik nieuw hout wil verzegelen en dan bij de eerste laag. Naar mijn idee trekt de epoxy dan beter in het hout.
Verder geheel eens met Tom. Epoxy niet verdunnen.

Epoxy
Over Epoxy: de originele vraag ging over epoxy lijm of je dat kon verdunnen om het als impregneer hars te gebruiken, zie no 121 van dit draadje.

Toch nog een vraag: Zou ik voor de versterking ook glasweefsel (of wat kevlar wat ik nog heb) kunnen gebruiken met polyester hars ? Of hecht polyster niet echt goed aan carbon pijp (wat ook niet echt nodig is)?

Mast
Ja dan de mast. Waneer komt de goede pijp? Weet ik niet. Jammer is dat in Schiedam alleen 15-12 mm is. Wel de goede soort. Maar voorlopig mik ik nog op 14-12 mm , mede omdat ik me daarop voorbereid heb (bandjes etc)

De lengtes heb ik van Graham's site. Beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen ? Maar dat is mede omdat hij mijn zeilen heeft gemaakt uitgaande van een vrij staande mast conform zijn ideeen.

Het topje van het grootzeil zit 195 cm boven dek. De fork grijpt aan op 155 cm boven dek, dus 79.4%

De 14 mm buis eindigt op 95 cm, de 12 mm op 155, en dan de 10 mm pijp. Het schema van Graham geeft aan 10-8 mm als bovenste en niet de door Tom gesuggereerde 8-6(?) mm. Alles met 40 mm overlap Ik zag ook dat in het gebied waar de dekdoorvoering is en waar de giek aangrijpt er een 12-10 in de 14-12 gestoken is ter versteviging. Dat is wel logisch want daar zit het grootste moment als je zonder zijstagen werkt.

En toen

Voorlopig even wachten op mooi weer (verf spuiten) en de goede pijp.
Ik kan natuurlijk wel gaan werken aan het zelf maken van een B tuig. Weer wat te doen. Heeft een van jullie daar ervaring mee (zelf zeilen maken met bolling middels een mal) ?

Polyester niet gebruiken, om Carbon te lijmen, als je een goede raad wil doe dan geen reparties met polyester maar gebruik epoxy , maar zorg wel dat de te lijmen oppervlakken vrij zijn van vet, verf, enz... altijd op het blanke opgeschuurde materiaal lijmen.
Al mijn schepen hout en composiet, ook een 7 m zeilboot zijn met epoxy gelijmd, en binnen en buiten met epoxy geimpregneert , gewoon onverwoestbaar .

Ik kon het niet laten om eens met Delftship te spelen. Hierbij het resultaat
Joost vs

Bijlagen

• santen.jpg
    santen.jpg
    21,3 KB · Weergaven: 255
  • Like
Reactions: Ard
Leergeld ??
inmiddels alle carbon pijpen binnen en daarvan wou ik wat wederwaardigheden melden en om commentaar vragen.
Er is zgn gepultreerd en en pullwinded. Bij gepultreerd zijn alle vezels in langsrichting. Bij pullwinded krijg je zo'n mooi patroon van schuine vezels.
Gepultreerd zou stijver moeten zijn.

Ik heb de 14/12 mm vergeleken:
de gepultreerde pijp heeft bij eenzelfde testgewicht in het midden een uitbuiging van 16 mm daar waar de pullwinded 25 mm heeft. Ok dat klopt, maar kijk dan eens naar de gewichten:
2 m 14/12 gepultreerd: 133 g
2 m 14/12 pullwinded 118 gr.
De gepultreerde is dus stijver, maar weegt ook meer! Nog niet in verhouding maar toch...

Wat mij verder tegenviel is dat de gepultrerrde pijp die ik kreeg niet 100% recht is. Er zit een lichte kromming in (helaas).

Verder andere gepultreerde pijpen binnen gekregen:

2m 10/8 mm 91 gr
2 m 12/10 mm 104 gr

Jammer is dat het niet makkelijk in elkaar schuift. De 12/10 moet ik ca 0.25 mm in diameter verminderen voordat het past in de 14/12 gepultreerd pijp.
De 12/10 gepultreerd past wel makkelijk in zijn geheel in de 14/12 pullwinded. Mischien dat ik dat voor de onderste helft van de mast maar doe om toch een stijve mast te krijgen.

De winkel heeft wel maten die wel netjes passen zoals ik inmiddels uit ervaring weet, dat zijn dan maten als bijvoorbeeld 5.9/4 die netjes in een 7.9/6 past. (merk DPP).

Wat is jullie ervaring ?. Zo'n pijp die een beetje krom is is dat vaker voorkomend ?
En wat van het feit dat de pijpen niet zomaar in elkaar passen ?

Ik heb liever dat ik er 0, 0iets af moet schuren om het passend te krijgen dan andersom...
Voordeel van opgeruwd zijn is dat het ook beter lijmt.

Kromme pijp, komt wel eens vaker voor, kun je voorspanning mee maken,
vergelijk mastbuigen bij de IOM.

Ahcling,
ok, ik zit nu op zo'n 0.12 mm eraf (dus diameter vermindering ca 0,25 mm)

Wim,
kan jij me helpen aan de uitsplitsing van het gewicht van een moderne carbon M klasser ? Met name het rompgewicht zonder RC equipment en zonder mast zonder kiel, zonder roer.
En dan roer gewicht, vin gewicht ?

Laatst bewerkt:
Back