Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Voor de gewichtsbepaling moet ik mijn boot uitelkaar schroeven.
    Ben nu in buitenland, zal komend weekend eens kijken wat ik kan doen.
    Groet
    Wim
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ter aanvulling op wat Arjan schrijft:
    De mast zo in elkaar zetten dat die krom naar voren loopt. Dus alle buizen met de kromming in dezelfde richting.
    Bij spanning op de achterstag buigt de mast minder achterover.
    Ditzelde effect bereiken de IOM zeilers door hun alu masten expres een buiging naar voren te geven.

    Bij Bantock is dat een standaard montageinstruktie. Alle cf buizen zijn iets krom.
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even wat gegevens van de nieuwe carbon mast:
    onderstuk
    14/12 mm, 0.95 m boven dek, 0.105 m onderdeks: ca 70 gr
    middenstuk
    12/10 lengte 0.6 m +0.05 om in de 14/12 te schuiven: 34 gr
    boven kant
    10/8 mm 0.45 m ca 20 gr
    en dan nog een vulstuk onder in de 14/12
    12/10 , 15 gr
    samen 139 gram

    Met fittingen (giek, neerhouder) en versterkingen bij de overgangen erbij is het 190 gr

    De oude aluminium mast weegt 240 gr, dus 50 gr winst. Maar er is onderdeks ook wat weggehaald. Immers de oude mast stond op het dek, de nieuwe erin.
    Het zwaartepunt van de nieuwe carbon mast ligt ca 20 cm lager dan de oude aluminum mast!

    Stijfheid lijkt niet veel uit te maken. Maar bedenk dat de oude mast een draaipunt had op dek terwijl de nieuwe ingeklemd zit.

    Ik had verwacht dat de carbon mast stijver was, maar nee. Dat zal ook wel komen door de verjonging naar boven.

    Overigens had ik de oude aluminium mast ook verjongd. Dat kon omdat er een geleuf voor het zeil in zit. Dus die gleuf had ik naar boven toe groter gemaakt en dicht gedrukt.
    rest volgt.

    Het einde nadert, behalve het spuiten. Maar nu is het echt te koud daarvoor.
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim, en de anderen,
    Een gewichts indicatie is al mooi genoeg. Ik voel me bezwaard als je je boot uit elkaar zou moeten halen. Ik heb wel zitten zoeken, maar blijkbaar zijn dat soort gegevens geheim. Ik heb wel een getal van 350 gr voor de romp gevonden, maar is dat zonder RC , zonder vin ? Waarschijnlijk wel. Maar hoeveel weegt een vin bv ?
    Het gaat mij erom hoe ik de gewichten van een nieuwe boot verdeel om tot het totaal te komen. Ja de hersentjes kraken behoorlijk :)
    Mede met de vraag hoe extreem je kan gaan.

    Goed te horen dat er meer kromme buizen zijn. Ik heb de kromming al zo uitgelegd dat als je je achterstag aantrekt de mast rechter wordt. Maar, het is alleen de onderste 14/12 mm die een beetje krom is. Ik kan dat nu ook in de romp met zo'n aandruk stuk op dekniveau regelen.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost

    Hierbij de getallen van mijn Marblehead Quark uit 2014 geheel door Sailsetc gebouwd.

    Zeilklaar gewicht, incl alles 4.804 gram
    Dit gewicht valt me wat tegen, is echter wel een heel mooi en solide gebouwd schip.

    Hierin begrepen:
    - RMG 280 lier 140
    - Futaba S9551 servo 43
    - Ontvanger Futaba R603FS 13
    - Accu 1500mAh LiPo 55
    - Boegbumper 16
    - Ontvangerpotje 25
    - Roer met as 33
    - Kielvin, met bouten 280
    - Ballast gewicht 3.400
    - Swing A tuig cpl. 309
    Niet apart gewogen: dekpatches, roerbediening, schoten, dekbeslag

    Ik heb ook nog wat Bantock carbon buizen gewogen die ik heb liggen, buiten diameters:
    - 10mm, 1002mm, 45gram
    - 10, 1004, 46
    - 12, 386, 21
    - 12, 1002, 56
    - 14, 947, 58
    Zijn niet super licht, maar een hele goede balans sttijfheid/ gewicht.
    Ze zijn trouwens ook niet goedkoop, zeker met verzendkosten uit Engeland erbij.

    Let op: alles op een niet geijkte, electronische weegschaal.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.
    Groet
    Wim
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Over extreem
    Een paar jaar geleden had ik met 2 zeilmaten een M klasse project.
    Een Monarch ontwerp van Bantock professioneel laten bouwen, in eigen regie.
    De plug lieten we in Finland CNC frezen. Van de plug maakte een professioneel carbon verwerkend bedrijf (uit de auto race wereld) een super mal, geschikt voor een autoclaaf.
    Eindeloos rompen getrokken met steeds ander carbon materiaal. Zelfs ook glasvezel geprobeerd. Uiteindelijk kwamen we uit op een carbon romp die uit de mal, met gaten in dek 280 gram woog. De materiaal samenstelling was 220 grams prepreg carbon met 90 grams carbon natte buitenlaag. Gebouwd onder vacuum met heel laag hars aandeel.
    Lichter ging wel, maar dan werd de boot te slap en te kwetsbaar.

    Dit waren geen goedkope rompjes, zelfs met in achtneming van de subsidie van de rompenbouwer.

    Ook is het zo dat een lichte romp niet vanzelfsprekend een lichte zeilklare boot oplevert. De uiteindelijke boot weegt zo,n 4,8 kg (zeg) waarvan het rompgewicht maar een klein deel van uitmaakt.
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    Veel dank voor deze zeer bruikbare info, ook aangaande de samenstelling van de romp.
    Het gaat inderdaad niet alleen om de romp, De verstijvingen spelen ook een rol. Idem verbinding kiel-mast-romp-verstaging
    De gewichten van de carbon pijpen zijn eigenlijk gelijk aan wat ik heb gehaald bij carbonwinkel.nl.
    mijn losse gewichten:
    roerservo: 53 gr
    hitec 785 winch 97 gr
    battery 105 gr 2* lipo 18650 (omdat ik die heb,(moet eigenlijk vervangen worden door een kleiner packje)
    (A) zeilen 109gr + aluminium giek en fokke-boomje 86 + mast 190, samen zeg 386 gr
    roer 73 gr (relatief dik, hout, geeft ook drijfvermogen)

    dat tuig kan lichter (alles carbon, lichtere fittings)
    Aan de andere kant, ik heb nu geen onderdekse structuur meer nodig omdat de mast op de kiel staat. Ik heb er geen doosje omheen.

    nogmaals, veel dank,
    Joost vs
     
  8. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    ik vraag mij nog het volgende af. In jouw verhaal over het bouwen van een M in eigen regie is mij niet duidelijk of je eerst een mal maakt zoals de boot eruit ziet, dan een negatief daarvan maken en daar dan met carbon weer een positief. Of heb je een positief mal gemaak en daar direct met carbon een positief gemaakt (die dus ietsie pietsie groter is) ?
    Als je dat laatste hebt gedaan, schuur je dan de buitenkant weer glad? of is die al glad vanwege het vacuum trekken ?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ja Joost

    Eerst wordt een zg plug gemaakt. in ons geval is het spantenplan gedigitaliseerd en in een CNC frees ingevoerd. Na frezen heb je dan een model als de boot, de positief mal. Daar vanaf wordt dan een negatief mal getrokken.
    In de negatief mal wordt dan de uiteindelijke boot geplakt.
    In principe hoef je aan de buitenkant niets meer te doen.
    De eerste laag in de mal, en dus de buitenkant van de romp, kan gelcoat, doorzichtige, of gekleurde lak zjn. Natuurlijk kan je ook de romp, na lossing uit de mal, spuiten.

    Direkt vanaf een positief mal een boot maken heb ik veel gedaan. Dat gaat ook erg goed, maar je hebt meer werk aan het afwerken van de geplakte boot.

    Brad Gibson, vele malen wereldkampioen in de IOM en de M, maakt zijn boten met positief bouwwijze. Hij gebruikt schuim tussen de spanten, dat hij dan strokend schuurt. Of hij rekening houdt met de huiddikte van de carbon romp weet ik niet. Die huiddikte is overigens minimaal.
     
  10. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    Dus toch een negatief mal.
    Voor eenmalige toepassing leek me dat omslachtig. Goed te lezen dat het ook zonder kan. Heel vroeger deed ik het met balsa en dat overtrekken met glasweefsel. Eventueel het balsa hout eruit halen, maar ik liet dat ook wel zitten.
    Ik had dat gezien van Brad Gibson. Ook een mogelijkheid. Maar ik neem aan dat hij het schuim niet laat zitten.
    Dat van die huiddikte was meer om duidelijk te maken wat ik bedoelde. Je kan wel met schuim plaatselijk een sandwich maken voor sterkte of servo ondersteuning.
     
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost
    Ik heb mijn boot ook even na gewogen
    Ik kom op kielplaat met gewicht op 3700 gr waarvan 3600 gr het standaard lood is van Bantock
    De romp van carbon en een laagje kevlar 80 gr
    Compleet met winch servo en ontvanger plus accu 1000 gr
    Swing rig A 220 gr
    Samen is dat 4920 gr
    De winch en servo en ontvanger en accu komen +/- over een met die van Wim
    Deze romp is jaren geleden gemaakt door Bantock
    Het project war Wim het over had zijn er een paar zeilers aan het wegeb geslagen Andre Verschoor met zijn Strad Tom Koornhof met zijn Rok en het project Wim Bakker en Harry Drenth
    het verschil in die rompen was zeer klein er was toen een lijstje gemaakt met de verschillen en ik meen dat er ook de gewichten bij waren van de Starkers Cubend en Starkers Squared
    Bij het nieuwe ontwerp van Bantock zijn er zeilers die met minder gewicht zeilen 3400 gr of zelfs 3200 gr Wim Bakker heeft zo'n romp in zijn bezit
     
  12. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost
    Kijk even op de Site van BG sails
    naar Store - Disign Lines Plan Altenatieve Iom onder aan staat een You Tube film dat is een uitleg wat het plan is als je via You Tube bekijkt krijg het volgende filmpje BG plug constrution for iom m rg65 daar zie je hoe ze deze mal maken

    Gr Tom
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom,
    ook dank je wel voor de info. Het bouw (en vaar) virus begint te kriebelen!

    Groet,
    joost
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Net even gekeken, maar Brian G heeft het over "plug ready for use", dus je moet dan toch weer een negatief maken ?

    En

    Wat is dat "peel ply" (en waar koop je dat dan ?)
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Ik heb altijd positief gebouwd op basis van een balsa romp.
    Daar ging dan glas, later carbon over.
    Bij 1 boot heb ik de balsa laten zitten. Was een groot schip, een 6M.
    Zou het nu volgens systeem Brad Gibson bouwen met schuim.
    Schuim blijft natuurlijk niet in de boot.

    Kijk uit met plaatselijke versterking van de romp. Behalve bij de kielbalk.
    Bij aanvaringen zijn de versterkte plekken in de romp uiterst kwetsbaar.
    De hele binneninrichting wordt los van de romp gehouden maar vastgemaakt aan kielkast, kielbalk, en dek.
    Met kielbalk bedoel ik de plek waar bij een normaal schip de kielbalk zit.
    Bij onze boten ontbreekt die natuurlijk.
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost.
    BG maakt een plug, met schuim..
    Die werkt hij af als een boot. Dus plamuren, spuiten, poetsen.

    Dan lossingswas, losmiddel etc. erop
    Dan koolstof mat met epoxy.

    Wanneer uitgehard, schuren, plamuren, spuiten.
    Dan afnemen en je hebt een romp schaal van koolstof met epoxy.

    Hij gebruikt zeker geen negatief mal.

    Peel ply is te koop waar ze epoxy, polyester en glasmat, kevlar mat en koolstof mat verkopen.
    Bv. Polyservice
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Tom
    Ben erg jaoers op jouw weegschaal:(
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Leuk en ook mooi dat jullie de gegevens beschikbaar stellen.

    1 was
    ik gebruikte vroeger een los miidel op waterbasis. Is dat niet meer het gangbare middel om te vermijden dat polyester of expoxy blijft plakken ? Of wordt dat bedoeld met "was" ?

    2 toch direct van de plug
    Wim, dank voor je toelichting maar kan iemand mij vertellen hoe je dat dan doet met het dek? de zaag erin ? en hoe zet je het weer aan elkaar ?
    Of is het een kwestie van geheel rondom weefsel en epoxy en dan het schuim weg halen. Echter dat kan je maar 1 keer doen terwijl Brad (niet Brian dus) G het suggereert dat de plug meerdere keren gebruuikt wordt.

    3 versterkingen
    zie verhaal Wim, #155, zo had ik nog niet naar gekeken, dank hiervoor. Carbon is inderdaad wat kwetsbaarder dan polyester voor zover ik weet. Even terzijde, de nieuwe "standaard Volvo Ocean Race boten zouden meerdere wedstrijden mee moeten gaan, maar na 1 rondje wereld zijn ze toch wel wat minder stijf is mij door betrouwbare bron verteld.
     
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Was. Bedoelt wordt lossingswas. Voorheen gebruikte ik ook in water oplosbaar oplosmiddel daar over heen. Nu voldoet alleen was bij mij prima.

    Hoe van de plug? Je laat de boeg en de spiegel open. Dan kan de romp eraf.
    De plug blijft dan heel. Later zet je dan de boeg en spiegel erin.
    Als je kiest voor afgeronde dekkanten aan de romp, is dat wel lastig bij het lamineren. Door de zwaartekracht gaat het snel hangen tijdens het uitharden.
    Met een vlak dek is het veel makkelijker. Het dek zet je later ook op de boot.
    Kan je een mal voor maken of van dun berkentriplex maken of van een vlakke plaat carbon die je bv maakt tussen 2 glasplaten.

    Je bedoelt dat carbon kwetsbaarder is dan glas?
    Het zoeken is naar een balans tussen gewicht en sterkte. Zelf neig ik tijdens de bouw altijd naar sterkte. De boot wordt dan vanzelf te sterk en te zwaar.
    Glas is voor wedstrijdboten geheel achterhaald. Behalve bij de IOM, waar carbon niet is toegestaan. Voor gelijke sterkte heb je meer glasgewicht nodig.
    Carbon is heel sterk, maar hard en daardoor kwetsbaar bij puntbelasting. Is wel makkelijk te repareren. Kevlar werd ook wel gebruikt. Is erg sterk, kan goed tegen puntbelasting, maar is te flexibel tenzij in een dik laminaat, of in een mix met carbon. Kevlar is een nachtmerrie om te repareren en lamineert ook beroerd.
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Wim weegschaal gekocht bij de winkel van BL
    Mijn kielplaat heeft niet de volle lengte onder de romp 52 cm dat is denk al 10 cm +/- korter
    Mijn winch weegt met trommel 95 gr is 45 gr lichter dan die van Wim
    Servo 42 gr ontvanger 15 gr accu 60 gr 6 V
    Wat het swing A betreft is dat er een zonder Gizmo en zeil materiaal van H Bohn
    Ik weet wel dat wij jaren geleden de boot van Andre Verschoor op de weegschaal hadden gezet zat er een verschil tussen van +/- 150 gr en de boot van mij
    Denk dat er ook verschil in zit met het carbon ik heb de bon even nagekeken hij is gebouwd van 2 x 125 gr carbon en 60 gr Kevlar
    En ik denk als je alles van elkaar aftrekt dat Wim zijn romp iets lichter is dan die van mij
    Denk ook dat het in het Pre Preg carbon ligt het minste in gewicht is 150 gr M2 en ik weet niet hoeveel lagen er zijn gebruikt
    weet wel dat ze mij aanraden niet alleen carbon te nemen
    Je moet ook gaan kijken naar het totaal gewicht
     

Deel Deze Pagina