Eindelijk tijd gehad om wat aan de frees te doen. Een paar maanden geleden had ik de Pololu drivers gekocht, maar die kreeg ik niet goed aan de gang. Dan nu toch maar de Drivers van Stappenmotor besteld (M415C), uitpakken, aansluiten en werken. Wat een opluchting. Wat ruzie gehad met de software, Mach3 moet iemand mij maar eens uitleggen, want ik zag door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk met Kcam de boel aan de gang gekregen en redelijk weten te kalibreren.
Inmiddels heb ik al een aantal bedieningskastjes voorzien van gaten die ik met Gerberfiles had getekend. Niet de meest voor de handliggende methode, maar het werkt. (De G-code na het importeren aangepast met notepad en freesen maar.)
Nu heb ik de software van Planet CNC gekocht (de DIY print zelf gemaakt). De import functies spreken mij erg aan. En dan heb ik de software officieel.
Om de frees zelf te starten en te stoppen heb ik een Solidstate relay ingebouwd in de MF70. Ik wilde geen extra losse kastjes en inbouwen leek mij de netste oplossing.
Deze staat nu over de standaard schakelaar heen gesoldeerd. Het
relay kost 4,50 en werkt super gewoon rechtstreeks vanaf de LPT1 poort. (poort acht).
Later wil ik de schakelaar nog vervangen door een type met 3 standen ipv 2. Automaat/UIT/Manual aan. Nu gaat hij nog spontaan aan bij het opstarten van de laptop. Dat moet nog iets veiliger.
Ik ben al aardig op weg, alleen bleek dat nadat ik alle draden opnieuw had bevestigd en netjes had gesoldeerd, ik de set weer opnieuw moest instellen. Met testen had ik dunne draadjes gebruikt en nu nette dikkere kabels die ik met krimpkous strak had afgewerkt.
Ik teken nu een lijn van 1cm en laat deze G-code dan uitvoeren en kijk waar die uitkomt. Daarna corrigeer ik de puls instellingen en probeer het dan opnieuw.
Hoe doen jullie dat?
Mijn software instellingen nu: X 732 en Y 742 Steps/mm, en bij de driver 1.50A en 4 Mstep.