ombouwen PC voedingen

G zei:
Heb je daar bewijzen van?

Als ik een kwartiertje zou zoeken kan ik dat best onderbouwen, daar heb ik alleen geen zin in...

Het feit dat Sweex 650W voedingen kan leveren voor <40Eur (jouw computerboer is nog aan de dure kant) terwijl je daar nog niet eens een goede 300W voeding voor hebt zegt me al genoeg.

Ik bedoel uit eigen ervaring, of uit je naaste omgeving.
Mijn 400 Watt Sweex heeft me ook maar 20 euri gekost. Die 300W van Q-tec kosten maar 15 euri. Ik heb NOOIT spontane crashes gehad, terwijl ik m'n processor en grafische kaart gevoltmod heb, en al ruim op de 300 Watt aa verbruik zit.

BTW: Ik heb meerdere computerboeren, 6 internetshops, 2 gewone computershops én ik ga regelmatig naar PC beursen(PC dumpdagen, HCC beurs, PC Discount :D )

die is onder de gordel :wink:

1 ding is is wel zeker, een hobby pc-voeding (waar wij hem voor gebruiken) hoeft geen a-merk te zijn. het enige waar wij op kicken is een hoge belasting op de 12 volt. Dit is trouwens vooral bij de wat oudere voedingen(nieuwere geven meer 5v)

Als je toch een nieuwe voeding koopt, kijk dan naar de technische gegevens van de 12v, het totale vermogen(waar het bij computer-nerds :wink: om gaat) is voor ons niet zo belangrijk

Dat is het leuke, ik ben nu fan van heli-/vliegmodelbouw maarrrrr ook van computers. Computerfreak klinkt beter, nerds zijn ook nog dol op huiswerk en studeren, dat ik weer net niet.

We hebben het hier, in deze draad, over ombouwen van pc-voedingen.
Tips, tekst, uitleg, foto's, vragen en antwoorden.

Geen gerommel tussen de lijnen door. Lijkt wel
afb13351.gif

of
afb13352.gif
...

Als je niet volwassen bent, kan je nog steeds doen alsof je volwassen bent. Niemand niks mee te maken.

Hou het netjes. Dank. :proost:

Dat probeerde ik ook al te melden in een eerdere post, maar ik vind het gewoon stom als je dan door gaat met afkraken, ZEKER als je zelf dat product niet heb, dus geef ik daar een reactie op.

Iemand nog tips voor een goede, goedkope voeding die op 12V meer dan 20A kan leveren?

Groetjes Geoffrey

Koop een Sweex, volgens jou zijn die toch zo goed?
Wil ik zien of ze continue 20A leveren en mag jij dat hier vertellen. Lijkt me een goede deal?

Als ik binnen 2 weken geen andere 'gratis' van m'n vaders werk krijg, koop ik die Sweex 650W. Ik heb em gezien voor 34,95+7,50 Verzendkosten.
Ik wil best testen of ie tot 20A te belasten valt, alleen ik heb niks waarmee ik hem zo zwaar kan belasten;
ik heb alleen kleine accupacks om te snelladen. En ik was natuurlijk ook niet van plan om m'n lader te riskeren, die volgende week binnenkomt, om iets te kunnen bewijzen.
Iemand iets van 12V 15~25A? Dat betekent dus ook dat ik alle kabeltjes moet samenbinden, want die zijn vast niet berekent op 25A door één kabel.

Groetjes Geoffrey

Wie helpt de test sponsoren? Als ie WEL 20~25A levert op 12V, iedereen geld terug :lol:

lijkt me een goede deal, ik denk dat die in ieder geval goed genoeg is.

ps. stond er in de specificaties dat hij op de 12v uitgang 20 A kon leveren?(omdat dit een nieuwe voeding is)

even nog over mijn eigen projectje:

had ik maar iets meer geduld, nou heb ik toch een 11w weerstand gekocht(besteld vlak voor dat Ernst mij had gewaarschuwd) en idd deze wordt bloedheet, na een halve minuut kan je hem niet meer vasthouden, daarna begint ie een brandlucht te krijgen, dus maar snel opgehouden.
is hier nog iets aan te doen(zonder iets nieuws te moeten bestellen(hoge bestelkosten))
of ergens in de buurt dezelfde weerstand nog een keer halen, en die dan in serie schakelen?

en nog iets, mijn voeding heeft een apart mini-printplaatje (als regelaar :wink: )voor de fan. het probleem is, dat als ik de voeding aanzet maar 7 volt meet. Er gaan 3 kabels naar dat plaatje, en er gaan er 2 weg.
Ik ga ervan uit dat de fan temperatuur gestuurd is, maar het is toch veel makkelijker als die altijd volle kracht aanstaat?
Waar zou die temperatuursensor verstopt kunnen zitten?(ik geloof namelijk niet op dat mini-printplaatje?)

De weerstand kan je wel gebruiken maar hij wordt erg heet. Als er iets tegen of op komt, stof bijvoorbeeld, kan dat verbranden en dus gaan stinken. Je kan een tweede weerstand in serie schakelen maar dan wordt de waarde ook dubbel. Hoogstwaarschijnlijk zal de voeding dan nog wel goed werken dus je kunt het best proberen. (Is er geen winkel bij jou in de buurt?).
Wat de regeling van de ventilator betreft, de sensor zit meestal op de koelplaat waar de schakeltransistor op zit. Allemaal lekker laten zitten en de draden van de ventilator opzoeken. Die maak je los en sluit je dan rechtstreeks op de 12V aan. Op die manier draait de ventilator altijd op maximum "kracht".

ik had ook al gedacht om de fan aan de gewone 12v uitgang te laten hangen, maar die is ondertussen 13,5v en ik vrees dat de levensduur dat niet ten goede komt. of maakt dit niet zoveel uit.

Ik ben eigenlijk pas net begonnen met elektronica dingen en vindt dit erg cool. Ben ook al op zoek(internet) geweest naar een elektronica zaak, maar kan er geen vinden. Weet iemand er een in Tilburg?

13,5V op de fan kan geen kwaad. Ik heb ze wel eens op 18V laten draaien en dat hielden ze weken lang vol.
Helaas ben ik niet bekend ik Tilburg dus ken daar ook geen winkels. Misschien eens in de gouden gids kijken? ( www.goudengids.nl )

dan hang ik de fan wel aan de 13,5 v
kan ik het mini-plaatje van de regelaar van de fan dan weghalen(en de 3 draadjes ernaartoe isoleren)???

nou ik denk dat je me niet helemaal begrijpt, mijn schuld. Het plaatje zit helemaabovenaan de voeding, hangt aan een koellichaam en hangt een beetje in de weg. Is het erg dat ik die eraf haal?
Die weerstand wordt me echt iets TE heet. moet ik nog even oplossen

Zit het tussen de voeding en de fan in? Als dat zo is dan gewoon weg halen. De derde draad die van dat printje naar de fan gaat zal je waarschijnlijk op de plus moeten aansluiten anders draait de fan niet. Let op de zwarte draad is de min. Als je de boel verkeerd aansluit kan je de elektronica in de fan opblazen. Het is namelijk een brushless motor met een paar stuurtransistors erin. Bij verkeerd aansluiten blaas je die op.

ik kan dus idd. dat kleine plaatje voor de fan gewoon weghalen. er lopen 3 draden van de voeding naar dat kleine plaatje en dan 2 draadjes naar de fan. op de fan kan je wel 3 draden aansluiten, maar de 3e draad was voor de snelheid te regelen van de fan. als ik het goed begrijp is dat bij mijn voeding dus anders opgelost. Gewoon de totale spannig verlagen over de fan.

Maar ik ga dus gewoon de fan aansluiten op 13,5v rechtstreeks en laat ik het hele printplaatje weg van de regeling van de fan. (dan draait de fan contineu met max snelheid)

Back