ombouwen PC voedingen

ik heb dus eindelijk een elektro zaak gevonden en 2 9watt 5,6 ohm (parallel)weerstanden gekocht. deze worden toch nog zo enigzins warm dat je ze niet kan vasthouden. Moet ik een klein koelblokje kopen, nog meer weerstanden kopen(met andere weerstand), of gewoon zo laten hangen?????

misschien de vantilator omdraaien(zodat die naar binnen blaast)

of, wat mij erg makkelijk lijkt, gewoon deze weerstand aan een koelblok maken, of aan de kast van de voeding. Maar welke lijm moet ik dan gebruiken?

hoepelijk weten jullie een goede oplossing.

Het is een beetje afhankelijk van het merk maar de meeste van die grote weerstanden kunnen zonder problemen 80°C of 90°C worden. Die hou je niet meer vast maar ze gaan echt niet kapot.
Wanneer je de weerstanden tegen de kast van de voeding aan monteert worden ze wat minder warm maar de kast wordt dan wel warm!

Gewoon proberen wat je al voorgesteld hebt. Houd de weerstanden een poosje in de gaten. Je zult merken dat de weerstanden best warm worden maar er tegen kunnen.

hallo

als je nu die weerstanden op een alu plaat monteerd
ik weet het model niet maar soms zijn het van die kleine aluminium blokjes waar je twee schroeven kan door draaien of van die grote witte blokken
die schroef je vast met een klemmetje
dan in die alu blok boor je gaten door het blok heen
daar steek je klemmend alu buis doorheen en die sluit je aan op een wate rpompje dat je weer aansluit op de 12 volt
nu water er in plastiek tonnetje pompje aan zetten en je weerstanden worden winter en zomer gekoeld en zullen nooit meer warm worden

zo doen wij dat om de camera te koelen die in een telescoop staat
we gebruiken wel zout water en ijsblokken maar het porincipe blijft zelfde

groeten raf

mohammed zei:
of, wat mij erg makkelijk lijkt, gewoon deze weerstand aan een koelblok maken, of aan de kast van de voeding. Maar welke lijm moet ik dan gebruiken?

Deze : http://www.tweakers.net/pricewatch/21649
Zalman Adhesive is 2 componenten warmtegeleidende lijm wat gebruikt wordt om koellichamen op CPU's e.d. te plakken.

Maar evt. kan een klein druppeltje secondenlijm ook wel. Daar heb ik ook ooit eens een koelblok mee op een CPU geplakt 8O

Na het lezen van dit draadje wou ik ook een voeding maken. Ik heb een voeding met de volgende specs.
afb13964.jpg

vervolgens de lader opengemaakt en de ventilator rechtstreeks op de 12 v aangesloten.
afb13965.jpg

vervolgens de groene draad een aan de zwarte draad (ground) gelegd (anders start er niets op)
afb13966.jpg

vervolgens 2 van deze weerstanden parallel over de 5v gesoldeerd (4 aders gebundeld)
afb13968.jpg

Toen was het tijd om mijn duo plus lader te testen.
afb13975.jpg

Als ik de voeding aanzet zonder lader aan te sluiten gaat de ventilator draaien. De spanning tussen de 2 draden is 12.2 v (volgens mij is dit goed).

Als ik de lader aansluit en de voeding staat aan, hoor ik een tikje en de voeding slaat af. Ik haal de lader eraf, wacht 3 minuten, zet de lader weer aan en de ventilator draait weer.

Sluit ik de lader aan de voeding en zet dan de voeding aan gaat het wat langer goed. Uiteindelijk slaat de voeding toch weer af ( dit duurt alleen veel langer).

Sluit ik de lader aan de voeding en zet dan de voeding gaat het weer goed. ALs ik dan de klem los haal en weer aansluit hoor ik weer een tik en de voeding slaat af.

Kan er iemand mij vertellen wat ik niet goed heb gedaan. ( ben maar een simpele mechanicus)

vind ik wel apart. wat ook nog handig is om te doen is de spannig te verhogen. Want als je op 12,2 volt laad, dan zakt de spanning behoorlijk, misschien wel iets te veel. Je kan heel simpel een potmeter aandraaien zodat de spanning verhoogt.

ik denk dat het deze potmeter is:
afb13987.jpg

ik weet niet waarom de voeding afslaat, je zou zeggen dat je niet genoeg bealsting hebt. Maar zo te zien aan je weerstanden is dat ook niet het geval.

ik denk dat Ernst hier wel raad mee weet(hopelijk)

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik ben er een paar dagen tussenuit geweest. 8)
Als ik de foto's goed bekijk krijg ik wel een idee wat de oorzaak kan zijn.
Voeding aan en dan de lader aansluiten, voeding valt uit.
De oorzaak lijkt mij vrij simpel. In de lader zitten een aantal flinke condensatoren die opgeladen moeten worden. Wanneer de voeding al aanstaat zal door dat opladen een hele hoge stroompiek ontstaan. Die piek is veel hoger dan de maximum stroom van die voeding. Dit soort voedingen hebben heel vaak een beveiliging die de hele voeding uitschakeld als er te veel stroom gaat lopen. De enige manier om hem weer aan te krijgen is de voeding even uitschakelen en weer aanschakelen.
Wanneer de lader al op de voeding aangesloten is voordat die aangeschakeld wordt treedt dit probleem niet op omdat de spanning langzaam naar 12V oploopt. Daardoor kunnen de condensatoren langzaam opladen waardoor de stroom laag blijft en de voeding dus niet uitschakeld.
Waarom schakelt de voeding dan toch na verloop van tijd uit?
Ik denk dat de oorzaak hier de montage van de twee DALE weerstanden is. Je hebt twee 3,3Ohm weerstanden gebruikt en die op de koelplaten die al in de voeding zitten geschroeft. Ik denk overigens dat één weerstand al voldoende is. In elke weerstand wordt nu ongeveer 7,5W "opgestookt". Deze energie wordt omgezet in warmte en die warmte moet ergens heen. Naar de buitenlucht is het idee en dat gaat beter als de weerstand op een koelplaat wordt gemonteerd. Alleen kleeft daar nu net een probleem aan. Die koelplaat wordt al gebruikt om de warmte van de schakeltransistor en de gelijkrichter diodes af te voeren. Vaak ziet er nog een spanningsregelaar op die zijn warmte kwijt moet. Wanneer er dan ook nog de warmte van die weerstanden bij komt kan dat wel eens te veel worden.
Wanneer de koelplaat te warm wordt betekend dat meestal dat de voeding overbelast wordt dus zit er meestal ook een sensor op de koelplaat die dat moet detecteren en zie daar de oorzaak! De weerstand stookt de koelplaat te warm en de sensor die er op zit schakeld de voeding uit.
Mijn advies is dus neem maar één weerstand en schroef deze tegen de metalen behuizing van de voeding en NIET op de koelplaten. Sluit eerst de lader aan op de voeding en schakel daarna het geheel in. Ik denk dat dan alles goed zal gaan.
O ja, die koelplaten, althans degene waar de schakeltransistor op zit, kan met het lichtnet verbonden zijn dus wel eerst de stekker uit het stopkontakt halen voordat je die weerstanden los gaat schroeven!!!!! :onweer:

• Like
Reactions: Cnn
Ernst,

De voeding schakelt binnen een minuut uit. Dan is alles nog niet warm.
of zie ik dat verkeerd? Ik ga het overigens wel proberen !!!!!!

omdat ik wachte op Ernst zijn antwoord ;-) heb ik nog een andere voeding uit een pc gesloopt. Dit is een Dell PS5201 200W zonder schakelaar.
Als berucht mechanicus kreeg ik die ook niet aan de praat om dat het aan / uitzetten via het moederboard gaat. Ik heb dit hele draadje weer doorgelezen maar voor mij niet met het gewenste resultaat.

Ik heb in de aanbieding :

een orange draad (staat PG bij, power good ???)

dan zitten bij elkaar :

Grijze draad (staat PS on bij, power standby??)
Paarse draad ( staat +5vs bij)
zwarte draad (staat Grd bij ground ?)

nu heb ik geprobeerd paars en zwart te verbinden. de ventilator loopt even en stopt.
Ik heb geprobeerd paars en zwart te verbinden en daarna de stekker erin, gevolg hetzelfde resultaat.
wat doe ik bij deze fout? ik durf niet zomaar iets te verbinden ivm misschien rondvliegende onderdelen.

De paarse en zwarte draad moet je nooit met elkaar verbinden want dan sluit je de +5V Standby kort. Deze +5V is altijd aanwezig wanneer de stekker in het stopkontakt wordt gestoken en de netschakelaar (als de aanwezig is) aan staat.
De oranje draad zal Power good zijn en moet je gewoon los laten (wel even isoleren).
De grijze draad zal de draad zijn die de voeding inschakeld. Deze draad zal je waarschijnlijk met de +5V S moeten verbinden om de voeding aan te schakelen. Het is ook mogelijk dat je de grijze draad met de - (min) moet verbinden om de voeding aan te schakelen. Het probleem is dat hier geen standaard voor is.
Succes.

ernst schreef :
De paarse en zwarte draad moet je nooit met elkaar verbinden want dan sluit je de +5V Standby kort. Deze +5V is altijd aanwezig wanneer de stekker in het stopkontakt wordt gestoken en de netschakelaar (als de aanwezig is) aan staat.
De oranje draad zal Power good zijn en moet je gewoon los laten (wel even isoleren).
De grijze draad zal de draad zijn die de voeding inschakeld. Deze draad zal je waarschijnlijk met de +5V S moeten verbinden om de voeding aan te schakelen. Het is ook mogelijk dat je de grijze draad met de - (min) moet verbinden om de voeding aan te schakelen. Het probleem is dat hier geen standaard voor is.
Succes.

dus wat heb ik gedaan :

grijze draad (voeding inschakelen ?) aan paarse draad (+5Vs ??) vast gemaakt en geen resultaat ( ventilator draait niet).

grijze draad (voeding inschakelen ? ) aan zwarte draad (min ??) vast gemaakt. ventilator draait eventjes...

De zekering is goed.

Kunnen de electronica goeroes hier een antwoord opgeven? (Ernst?)

een wazig kijkje in de voeding
afb14302.jpg

de specs op de deksel
afb14303.jpg

Helaas kan ik nu verder niet veel meer verzinnen. :oops: Ik zal de voeding in m'n handen moeten hebben en goed moeten bestuderen om verder te komen. Het grote probleem is dat er geen standaard voor bestaat en merken zoals Dell, Compaq, IBM en nog wel meer vaak hun eigen "standaard" hebben. Alleen met een schema of door de voeding na te pluizen kan je nu verder komen.

Er is (uiteraard) wel een standaard, nl. ATX, BTX e.d.
Probleem is dat "a-merken" daar vaak een eigen draai aan geven. Dat zal wel goed zijn voor de omzet of zo.

Als ventilater oven "aantikt" dan wil de voeding gaan starten.
De 5V (en mischien 3.3V ook) belast met autolamp(en)?

Ernst, het hebben van een hoorapparaat is bij dit voeding geknutsel erg handig ;)

Hallo allemaal

Ik heb dit forum eens door gelezen maar ik snap er nis van hoe ik nu een PC voeding om moet bouwen, ik lees allemaal verschillende dingen en ik zou niet weten wat ik nu presiec zou moeten veranderen aan de voeding die ik tot mijn beschikking heb, en dat is de volgende voeding.
Wat ik wel ondekt heb is dat er ook een klein potmetertje in zit, en die zit helemaal links boven in de hoek naast de blauwe draad (nuldraad van 230V)
Hier en paar gegevens (foto"s)

afb14350.jpg

afb14351.jpg

afb14352.jpg

Wie kan mij uit leggen wat ik zou moeten doen aan deze voeding?

Alvast bedankt.

alle zwarte bij elkaar, de gele zijn je 'plus 12V' de rode 5V
de rode belasten met een autolamp (dus rood en zwart )
en op de gele en zwarte kan je je lader aansluiten. Je moet wel omdat het ATX is ergens enkele draden doorverbinden, dmaar dat staat hier wel ergens.
als er ergens een potentiometer is, kan je aan draaien en op je multimeter de klemspanning aflezen, een ga best zo hoog mogelijk 13 a 14V (als je lader dat aankan tenmlinste).
zit er geen pot dan wordt het moeilijker voor een 'niet electronicus' .
Voor meer specifieke dingen zal je de "pro's" moeten aanspreken, ik ben nog maar een student :wink: (ik ben net elektriciteit aan't studeren trouwens :roll: )

Good Luck !
en let op voor stroomstoten, mijn haar heeft al eens mooi recht gestaan :D (verdorie, op die koelplaten staat ook spanning...)

Back