ombouwen PC voedingen

Niek zei:
afb1886.JPG

Bij een ATX voeding (PIII/P4) moet het 4e (vaak) groene (power on) draadje worden verbonden met een zwarte (ground) draadje.
Steker los knippen, en deze 2 draden met een soldering en krimpkousje met elkaar verbinden.

Op div fora hebben ze het ook nog over een "power good" signaal...
Deze zou aan de +5 geknoopt moeten worden.
Alleen in div docu over voedingen lees je steeds dat dit een output signaal is, ter kennisgeving. Niet nodig dus.

Hoi allemaal,

ik heb besloten er ook 1 te maken i.p.v. een dure kopen :D
dit staat erop:
afb14416.jpg

kunnen jullie me vertellen wat ik moet doen? (zal wel de zoveelste keer zijn...)

bedankt alvast!!!

mzzls.........Daniel.............. 8)

ik zal je alvast op weg helpen.
- spekker eruit halen, en na 5 min de voeding pas openschroeven.
- Als eerst alle kabels even bij elkaar binden(op kleurcode)
die witte en blauwe kan je afklippen en isoleren.
- Zorg dat je een autolamp tussen 2 rode en 2 zwarte draden verbind. (solderen), je kan ook een draadweerstand gebruiken, zorg voor een belasting van tenminste 1A.
- verbind de pc-on (waarschijnlijk de groene, maar eerst even uitzoeken wat er bij deze kabel staat op de printplaat) kabel aan een zwarte draad
- test of je voeding aanspringt.

zoja, je kan je lader tussen de gele en de zwarte draad hangen.(meerdere draden pakken ivm. grotere stromen)
zonee, maak de oranje kabel vast aan de zwarte kabel. Let op: dit is niet zeker, het kan ook zijn dat je die aan een andere moet knopen, of juist helemaal niet.

probeer maar eens zover te komen. Let erop dat je alle kabels goed isoleerd. en zorg voor goede stekkers, tussen je lader en de voeding, geen losse draden.

in blz. 2 van dit draadje staan ook nog eens foto's ed.

succes ermee, en pas op he, 230V kan hard aankomen.

ps. je voeding kan maar 8A leveren, ik weet niet of dit genoeg is voor je lader.

een standaard autolamp, bij elke autozaak te halen. Gewoon een 12v 55/60 watt ofzo, komt niet zo precies. Deze lamp moet je op de 5v aansluiten, niet de 12v. Let ook op dat je het glas niet mag aanraken.

hoi, bedankt voor de info, ik ben al aardig op weg

ik heb even een paar vraagjes:

hoe moet ik deze stekker aansluiten?
afb14669.jpg

en is dit de pc on kabel? (i.p.v. de groene?)
afb14670.jpg

en zo ziet het er nu uit: (alle kabeltjes zijn gesorteerd)
afb14671.jpg

al je meer informatie nodig hebt om antwoord te geven zeg het maar!
alvast bedankt!!!

mzzls..................Daniel...................... 8)

ik geloof dat je aardig opweg bent, maar je hoeft/mag niet aan de voeding kabel komen. Deze heeft er niks mee te maken. Ik heb inderdaad de groene kabel geschreven. maar jij bedoeld de aarde. De aarde is groen/geel en heeft er niks mee te maken... Dus de ingangstekkers kan je laten zoals ze waren, en waar ze binnen in de voeding komen ook. Maak de aarde kabel dus vast aan de kast van de voeding.

Ik weet niet wat de pc-on kabel bij jou was, bij mij was die groen. Die rode kabel die jij bedoeld, zou het kunnen zijn, maar je kan dit controleren door op de printplaat(op foto) te kijken wat erbij deze kabel zit.

Let aub goed op met wat je doet en bij twijfel iemand er naar laten kijken die er verstand van weet.

het probleem is juist: de stekker is los en de kabel is los, dus moet de aarde op de goede plek zitten ( + en - maakt niet uit want het is wisselstroom)
en bij dat oranje draadje staat op de print: PC

daarom vroeg ik ff hoe of de stekker aangesloten moest worden :D

mzzls.................Daniel.................. 8)

dat begrijp ik niet helemaal, je moet die standaard kabel(hoe heet zo'n kabel eigenlijk?) en de bus. gewoon laten zoals die hoort, en was...

Die aranje kabel moet je aan een zwarte maken en dan maar eens uitproberen(als de rest goed is)

Oké, ik heb m'n 486 voeding in de kast gelegd, 7A is te weinig.

Eerst was ik van plan om een Sweex 650W te kopen à 45 euri, die max. 25A zou kunnen leveren op de 12V.
Ik heb het nóg goedkoper gedaan, afgelopen zondag op de PC Discount in jaarbeurs Utrecht een nieuwe ATX voeding gekocht,
400W en volgens specificaties kan hij 18A leveren op de 12V.
Merk: CWT, nooit eerder van gehoord, maar voor 20 euri :!: is het best het proberen waard.
Er zat geen schakelaar op, dus moest ff vogelen om hem aan de praat te krijgen.
En het is gelukt. Simpele lampenschakelaar tussen de groene en de zwarte kabel (Kabels uit de motherboardstekker v. 10x2), om hem aan en uit te schakelen, en een 55W autolamp aan de 5V lijn.
De multimeter geeft 12,3V aan op de 12V lijn.

Alleen nog ff de gele en zwarte lijntjes (ook de rode en oranje later, kan mss nuttig zijn) samenbinden, banaanbussen kopen en de handel vast zetten.

Leuke budgetvoeding voor 26 euri, niet :D (20+6 voor bussen/lamp/stekker)

Zal binnekort posten of het laden enz. goed gaat, en tot hoeveel A hij écht levert 8)

Groetjes Geoffrey 8)

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een PC voeding om gebouwd en in de eerste instantie deed hij het goed had iets van 12, 75 volt uitgaans spanning.
Maar ik wilde hem weer gaan gebruiken en nu gaat hij weer uit zodra ik de lader er op aan sluit dat was de eerste keer niet het geval.

Wat kan hier van de oorzaak zijn dat hij nu wel uitgaat???? iemand een :idea:

Heb ik ook last van, je moet gewoon eerst de lader aansluiten, dan de voeding aanzetten,
dat levert geen problemen op in mijn geval.
Oorzaak? Zal wel zo'n ingebouwde beveiliging zijn, klopt het dat het een ATX voeding is?

Groetjes, Geoffrey 8)

Yep dan doet hij het wel :lol:

Maar weet iemand toch wat het probleem van dat kan zijn: zodra ik de lader aansluit dat de PC-Voeding uitvalt... Ben toch wel benieuwd wat dat kan zijn.

Het lijkt me dat het een soort beveiliging is,
ff opzoeken ergens, mss staat het op dat GoT forum, link vorige pagina.

Je lader zal wel een flinke condensator hebben die een grote piek stroom trekt. De voeding schakelt dan meteen uit. Je zal wel pech hebben en een erg gevoelige voeding hebben.

Maar opzich ook wel logisch,
je zet ook niet eerst de voeding aan, en daarna sluit je het moederbord en randapparatuur van de PC aan :lol:

Back