ombouwen PC voedingen

ik ga een lader kopen die 25 cellen met 5a kan laden, ik denk niet dat ik dit binnenkort doe.
Maar ik vrees dat dit wel meer dan 16A trekt.....

eigenlijk wil ik ook van die 4 stekkergaten voor die banenstekkers maken(zoals Niek dat ook had gedaan) Miscchien is het dan handig om daar een Amperemeter bij de aarde zetten, kan je precies zien hoeveel amp je in totaal gebruikt(- de standaard weerstand aan de 5v)

Rekensommetje voor je:
1 cel heeft een eindlaadspanning van zo'n 1.5V
25cellen*1.5V= Laadspanning van zo'n 37.5V
Vermogen=spanning * stroom=37.5V * 5A=187.5W

Nu nog wat verlies in de lader heb je zon 200W aan laadvermogen nodig.
Stroom = Vermogen / spanning= 200W / 12V= 16.7A

Zo te zien gaat je voeding het net niet trekken.

Groeten,
Gerben

ai, en ik zie net dat het maar 15 A is.

nog iets minder, maarja waarschijnlijk kom ik toch niet boven de 20 cellen en is dit dan niet zo'n probleem. ik vind trouwens 12,5 W verlies in je lader wel erg weinig, nouja maar goed ook.

Als nou blijkt dat de 12,1 volt niet genoeg is, kan dat dan nog iets omhoog?(ik heb wel dit hele draadje doorgelezen, maar is voor mij niet echt duidelijk)

de lader die ik wil gaan kopen slaat namelijk af bij 11v en max is15v heb ik even opgezocht in de technische gegevens.

onbelast geeft de 12v 12, 1V
belast met 5A geeft die nog maar 11,73V

Als je dit linear doortrekt, krijg je je bij 15A nog maar 12.1-11.73 =0.37V per 5A belasting
max belasting = 15 A
0,37*3=1.11
12.1-1.11= 10.99V p)

maar normale ('echte') laders voedingen geven 13,8V misschien is het dan toch handig om dit nog een beetje op te schroeven.
nou krijg ik mischien een idee wat niet zo slim is:
in mijn voeding zitten 2 potmeters, eentje op het aparte printplaatje voor de fan.
de andere mischien uitproberen? of zou die zijn om te wisselen tussen 110v-230v want daar zit verder geen schakelaar voor op, terwijl dit wel gebruikelijk is.
wat denken jullie

Mohammed,
Kijk maar even op pagina 2 en 3 van dit draadje. Daar wordt het verhogen van de uitgangsspanning behandeld.

Groeten,
Gerben

ik heb geprobeerd de uitgangsspanning te verhogen, met een potmeter, en het werkte nog ook, alleen sloeg de voeding af voordat ik met de 5v uitgang, de 6v bereikte. Ik hoop dat ie 5,5v langdurig kan geven(een paar uur achter elkaar). de twwlf volt is dan ruim 13v, en als ie belast is, kan die blijft die nog mooi boven de 12v blijven :P :lol: :wink:

toch maar goed dat al die beveiligingen eropzitten, anders hadden me dit een hoop voedingen gekost :wink:

Als je trouwens de spanning verhoogt kan de voeding dan minder beslast worden? of blijft dit? (maar dan zou ie ineens meer vermogen leveren) weten jullie hoe het zit?

Het antwoord is nee. Schakelende voedingen zijn bergrenst op vermogen. Hoe zit dat, de spanning is afhankelijk van 2 factoren te weten de schakel frequentie en de pulsbreedte. Een afgenomen vermogen aan de secundaire kant wordt geleverd door een transformator die weer geschakeld wordt door een transistor of een mosfet. Loopt er secundair een stroom, dan loopt er primair ook een stroom. De transistor is zo geschakeld dat er in de emitter leiding naar de negative pool van de elco een weerstand is opgenomen van een paar tienden ohm. De stroom door de primaire winding is de zelfde als door de transistor gaat. Dit zijn blokgolf stromen en deze staan dan ook over de bedoelde weerstand. De amplitude van de blokgolf is afhankelijk van de geleverde stroom en wordt naar het oscillator ic terug gestuurd waarop deze wordt bijgeregeld. Zodoende is de uitgangsspanning altijd constant. Wordt de voeding over belast dan zal bij een te grote stroom ook de amplitide sterk vergroot worden waarop de oscillator afschakelt. Op deze manier wordt deze dus kortsluit proof. Welke spanning er geleverd wordt maakt dus niet uit, de stroom is de bepalende factor. Deze voedingen worden SOPS genoemd (self oscillating power supply) en er is nog een andere variant, maar die zit alleen in monitoren, SMPS (swiched mode power supply) en die wordt extern aangestuurd met een signaal uit de PC vandaar mijn opmerking in een van de vorige postings. Dit signaal wordt meestal aangeduid met: sync.

Groetjes Hans.

en als ik het goed begrijp is het ook niet schadelijk voor de voeding, als ik die VOORDUREND op 5,5v afregel ipv. 5V?

Waar kan je trouwens handig die gekleurde externe stekkers kopen waarin je die (banaan?)stekkers in kan steken? op internet? en anders ergens in de buurt van Tilburg?
En losse pc-fan's? eentje van 7cm2?

trouwens, bedankt voor de uitleg :D

Bij iedere electronica winkel of anders www.conrad.nl

Voor mijn project probeer ik een blok koper of aluminium te regelen waar ik een reeks 4mm gaten in boor voor massal bananenstekkers.

@Hans,
Het spijt me maat wat je schrijft is niet helemaal juist. Ik kom daar zo op terug.

@Michiel,
Behalve dat er een overbelastings beveiliging in zit zit er in computervoedingen ook een overspanningsbeveiliging. Dit is om te voorkomen dat de 5V te hoog wordt. 5V is van ouds de belangrijkste spanning in een computer. Hoewel tegenwoordig de 3,3V steeds belangrijker wordt. Er zit enorm veel electronica in een computer die op 5V werkt. Deze electronica gaat definitief kapot als die 5V hoger wordt dan 5,7V tot 6V. Met andere woorden als er ook maar iets fout gaat met de voeding en de 5V dreigt te hoog te worden dan kan (bijna) de hele computer opblazen. Om deze reden zit er dus die overspanningsbeveiliging in die direct ingrijpt als de 5V te hoog wordt. Wanneer je weet hoe zo'n voeding werkt kan je die beveiliging misschien wel vinden en aanpassen zodat hij wat later ingrijpt. Helemaal uitschakelen zou ik nooit doen want als er dan iets fout gaat.

@Hans,
Wat je schrijft over de vermogens regeling klopt niet helemaal. De stroom door de schakel transistor wordt inderdaat gemeten maar dat is een overstroom beveiliging! Het maximum vermogen wordt op een heel andere manier gemeten. Het is te ingewikkeld om dit voor iedereen duidelijk uit te leggen.
Een SOPS voeding is een schakeling die helemaal uit zichzelf oscilleerd, dat klopt. Het vermogen wordt hier geregeld doordat de frequentie omhoog en naar beneden gaat met de belasting. De Trafo is bij deze voedingen ook een frequentie bepalend onderdeel. Dit zijn relatief simpele voedingen voor relatief lage belastingen. Omdat ze simpel zijn kosten ze ook weinig. SOPS voedingen worden vrijwel NIET gebruikt in computers omdat ze niet voldoende nauwkeurig regelen. Je ziet ze veel in TV's en goedkope monitoren.
SMPS voedingen zijn de schakelende voedingen die je in computers en de betere monitoren vindt. Hier zit meestal een IC in dat het hart van de voeding vormt. Er betaat een enorme keus wat deze Ic's aangaat. Dit Ic bepaald de schakelfrequentie en regelt (meestal via pulsbreedte) de voeding. Ook de vermogens en spanningsregelening worden door dit IC afgehandeld. Het voordeel is een veel stabielere voeding en grotere vermogens.
Voor monitoren hebben veel van deze IC's de mogelijkheid om de voeding te synchroniseren met de horizontale frequentie. Er komt echt geen signaal van de computer of zo. Het synchronisatie signaal wordt meestal via een enkele wikkeling rond de hoogspanningstrafo gerealiseerd. Soms doet men het ingewikkelder en gebruikt men een trafo'tje of een optocoupler om het siganaal van de horizontale oscillator naar het schakel IC van de voeding door te geven.
Voedingen en monitoren zijn jaren lang mijn belangrijkste werk geweest dus ik weet er heel veel vanaf. Ik heb er zelfs cursussen over gegeven aan o.a. technicie van IBM en andere grote merken.

Hallo Ernst.
De principes van de div voedingen zijn mij uiteraard ook bekend en dat de voeding wordt geregeld via een zg. referentie punt weet ik dus ook. Zelf heb ik ook dealer en Uneto cursussen gedaan, maar om het voor een leek, en dat zijn de meeste, iets begrijpelijk te maken heb ik het dus iets (te) simpel weer gegeven. Ik heb honderden van die apparaten gerepareerd dus heb er dus ook wel ervaring in. Maar een aanvulling van een eveneens deskundige is uiteraard zeer welkom en ook de bedoeling van dit forum. Laten allen die een dergelijke voeding willen oppeppen er wel rekening mee houden dat de elco's dicht tegen de werkspanning aanzitten en daar beslist miet bovenuit moeten gaan, anders gaan ze als een raket omhoog! Is wel aardig met oudjaar, maar beslist niet de bedoeling.
Allen een prettige jaar wisseling en een goed 2005 toegewenst.

Groetjes Hans.

ook een fijne jaar wisseling voor jullie :!:

Maar als ik het goed begrijp is er een beveiliging die ervoor zorgt dat de spanning niet te groot wordt. maar het is dus niet SCHADELIJK als je daar net onder zit en je voeding een lange levensduur wenst?

Zoef de Haas. zei:
Laten allen die een dergelijke voeding willen oppeppen er wel rekening mee houden dat de elco's dicht tegen de werkspanning aanzitten en daar beslist miet bovenuit moeten gaan, anders gaan ze als een raket omhoog! Is wel aardig met oudjaar, maar beslist niet de bedoeling.
Allen een prettige jaar wisseling en een goed 2005 toegewenst.
Groetjes Hans.
Ergens heb ik een uitleg gegeven over hou je een computervoeding iets kunt opdraaien. Ik kan het alleen nu even niet terug vinden. In die uitleg heb ik ook al gewaarschuwd om de voeding niet te hoog op te draaien! De 5V hoger opdraaien dan een volt of 6 raad ik sterk af om de door jou genoemde redenen. Vuurwerk hoort buiten en ver van lijf en leden verwijderd. Een ploffende elco wil je in je huis niet hebben. Het rookt, stinkt en geeft een enorme rotzooi.

Ik sluit me aan bij Hans, Allen de beste wensen voor 2005. Prettige jaarwisseling en hou het veilig. 8)

mohammed zei:
Maar als ik het goed begrijp is er een beveiliging die ervoor zorgt dat de spanning niet te groot wordt. maar het is dus niet SCHADELIJK als je daar net onder zit en je voeding een lange levensduur wenst?

En dan nog een vraagje: weet iemand waar je losse pc voedingen kan kopen? (bij mij moet de afstand tussen de schroeven 7cm zijn)

mohammed zei:
mohammed zei:

En dan nog een vraagje: weet iemand waar je losse pc voedingen kan kopen? (bij mij moet de afstand tussen de schroeven 7cm zijn)

Klopt, als de spanning niet te hoog wordt zal er niets kapot gaan in de voeding.
Een computer voeding kan je kopen bij ..... een computer winkel!
Er bestaan ook tweedehands computer winkels waar je een gebruikte voeding kunt kopen. Veel zal dat niet uitmaken want ook nieuwe voedingen kosten niet veel.

oh ik had per ongeluk het verkeerde getypt, ik bedoelde pc-fan ipv pc-voeding. De maat moet 7cm zijn(redelijk lastige maat volgesn mij)

Ook voor ventilators kan je in een computerwinkel terecht maar ook in een electronica winkel. Conrad is een goed voorbeeld.

ik had voordat ik dat poste al bij conrad gezocht, en kon toen niks vinden, nu wel gelukkig.
Als ik een weerstand ipv. een lamp wil gebruiken
moet ik een 11w weerstand pakken(5,5v*2A)
en dan 2,7 ohm (5,5v/2A)?
of is dit niet goed?

andere zie ik 3 weerstanden gebruiken, eentje is toch wel goed genoeg? of wordt die te warm?

Michiel,
Je berekeningen kloppen, alleen bestaan er geen 11W weerstanden. Je zult voor 20W moeten kiezen maar waarom zou je 2A uit de 5V trekken? Hoogst waarschijnlijk is 1A al voldoende. In dat geval heb je een 4,7Ohm 5Watt weerstand nodig. Voor de veiligheid kan je beter een 4,7Ohm 10Watt weerstand nemen, die wordt wat minder heet en kan z'n warmte makkelijker kwijt omdat hij groter is.

Back