ombouwen PC voedingen

om alles binnen de grenzen te houden, daar hoef je niet voorzichtig voor te zijn. de lader zal zelf uitspringen als je die overbelast.
Overbelaste voeding lijkt me idd ook niet.
Uiteraart kan je zomaar de 3,3V belasten. Ik denk dat 1A wel genoeg is.
Of je daarmee de voeding stabiel maakt weet ik niet. Dat is een kwestie van uitproberen. Slechter wordt die er zeker niet van.

Ik heb zojuist even de weerstand en stromen berekend, zoals de uitgang nu belast wordt.

Met een 12V 21W lampje.
UxI=P 12xI=21 I = 1,75
R=U/I R = 12/1,75 R=6,80ohm

Als ik deze lamp dan op 5V aansluit.
I=U/R I=5/6,8 I= ~0.73A

En ergens in het begin (bladzijde 4 volgens mij) staat dat de uitgang met minimaal 3A belast moet worden. Dan toch maar eens de auto-lamp gaan vervangen voor een dikke weerstand (1,8ohm 20 watt). En dan nog eens kijken wat hij doet.

groeten Paul

helaas is de weerstand niet zomaar altijd gelijk. Deze is afhankelijk van de stroom die erdoorheen loopt. Meet met de multimeter voor de grap eens de weerstand van de lamp, zonder dat die aangesloten is. Je zal zien dat de weerstand veel kleiner is.
Hoe warmer de draad, hoe hoger de weerstand. Dus bij dezelfde spanning gaat de stroom omlaag.
Allemaal moeilijk te berekenen. Dus meten=weten. :)

Ik denk dat 3A wel erg hoog is, misschien kan je ietswat minder ook wel uitrpoberen.

michiel b zei:
Hoe warmer de draad, hoe hoger de weerstand.

Hoe warmer de draad des te lager wordt de weerstand.

Dus bij dezelfde spanning gaat de stroom omlaag.

Dus een lamp van 100 watt wordt als hij warm wordt, zeg maar, 50 Watt ??
Noemen ze dat nu spaarlampen ?

de 5V uitgang kan 30A hebben (leveren). Dus die 3A is maar 1/10. Dus zoveel kwaad kan het niet.
Maar ik denk dat daar het probleem ligt met mijn voeding (hoop ik tenminste.)

groeten paul

Helaas moet het met BigBoat oneens zijn:
Hoe warmer de gloeidraad van een gloeilamp wordt hoe HOGER de weerstand ervan wordt, dat klopt wel!
De wolframlegering die voor gloeidraden wordt gebruikt heeft namelijk een positive temperatuur coëfficient. Overigens heel veel metalen (ook koper!) hebben een positive temperatuur coëfficient.

Het "bewijs" is makkelijk zelf te meten. Meet maar eens de weerstand van een koude auto lamp. Als je dan 12V door die weerstand deelt zal je zien dat er een grotere stroom zou moeten gaan lopen dan er in werkelijkheid loopt.
Een 55W autolamp is en blijft natuurlijk een 55W autolamp maar ALLEEN bij de opgegeven spanning. Als je in plaats van 12V maar 6V op een autolamp zet zal het vermogen niet zakken naar 27,5W. Het zal eerder 30 of 35W zijn.
En als je er 24V op zet zal het vermogen geen 110W zijn maar waarschijnlijk niet veel meer dan 80W. Als de gloedraaid tenminste niet doorsmelt door de dan veel te hoog oplopende temperatuur.

Kijk HIER eens voor wat tests en proeven die je zelf kunt doen.

Ernst Grundmann zei:
Helaas moet het met BigBoat oneens zijn:
Hoe warmer de gloeidraad van een gloeilamp wordt hoe HOGER de weerstand ervan wordt, dat klopt wel!

Je hebt gelijk, net als Michel, was weer eens iets te snel met mijn conclusie.
Zal de volgende keer twee keer nadenken ipv een half :?

Kan iemand mij misschien helpen.

Ik heb zoals een paar berichten te lezen was, ook een voeding omgebouwd. Toen had ik een auto-lamp aan de 5V spanning hangen. Maar bij het belasten van de 12V spanning, zakte deze helemaal in elkaar.

Daarom heb ik de autolamp vervangen voor 2x 3,9ohm 10W (parallel aan elkaar), en heb ik op de 3,3V uitgang 2x 1ohm 10W (ook parallel) gehangen. En dus weer een test uitgevoerd. Als ik de lader eraan hang, en zeg dat deze de 14cellen pakket met 3A moet laden, dan zakt de ingangsspanning voor de lader terug naar 11,3V. En dit vind de lader te weinig, en gaat daardoor ook de laadstroom aanpassen naar +/-2A
Tevens worden mijn 10W weerstanden gloeiend heet, dat je ze niet 1 seconde aan wilt raken.

Nu heb ik al zitten te kijken, of er een potmetertje opzit, waardoor ik de uitgangsspanning kan verhogen naar maximaal 13.8V Maar dat heeft deze voeding niet.

Heeft iemand nog ideeen? wat ik eruit kan halen, wat op de computervoeding staat, hoef ik de 3,3V en 5V niet met een minimale stroomafname te belasten.

groeten Paul

Paul,

Helaas zijn niet alle PC-voedingen even makkelijk om te bouwen voor lader gebruik.
2x3,9Ohm parallel = 2Ohm op de 5V betekend dat je 2,5Amp uit de 5V trekt. Dat is rijkelijk veel maar de voeding zal dat moeten kunnen leveren.
2x1Ohm = 0,5Ohm op de 3,3V is ook veel . Er loopt zo'n 6Amp en dat is ook wel erg veel.
Dat de 12V bij flike belasting inzakt tot 11,3V is bij dit soort voedingen ook normaal. Daar is helaas niet zo veel aan te doen behalve een flinke ombouw. Dat ombouwen kan je alleen doen als je kennis van de elektronica en de voedingen hebt. Probeer het alsjeblieft niet als je daar niets of weinig van weet want dan kunnen er ongelukken gebeuren. De voeding hangt tenslotte wel aan het lichtnet en daar zit veel energie achter!
Ik denk dus dat je iemand bij je in de buurt moet zoeken die van dit soort dingen af weet en vraag hem of hij de voeding kan en wil aanpassen voor jouw gebruik.

ik denk dat dan een goedkopere, makkelijkere en veiligere oplossing is, dat ik zo'n 20A voeding van graupner koop voor 50 euro.

toch bedankt

@Ernst

Ernst, in de tijd dat ik nog "jong en aantrekkelijk" was (many moons ago) :lol: , leerden wij een vuistregeltje dat de zogenaamde voorbelasting voor een schakeling ca. 10% moest zijn van het maximale amperage op de +5Volt (3v3 was er toen nog niet). Is dit achterhaald ? , als ik de thread hier doorlees lijkt t me namelijk rijkelijk veel.

Persoonlijk ben ik ook niet zo weg van de oplossing om een gloeilamp als belasting te gebruiken. Toegegeven het is een makkelijk verkrijgbare goedkope "hoog vermogen weerstand" echter mechanisch wat minder dan een vermogensweerstand. Bovendien is de levensduur van een gloeilamp aanmerkelijk minder dan die van weerstand. Om te testen niets mis mee lijkt me maar voor "productie" geef ik de voorkeur aan hoog vermogensweerstanden.

Groeten, Bram

Een constante belasting van 10% is een redelijke waarde. Toch zijn er voedingen die het met minder al goed doen maar ook die meer nodig hebben.
Je kunt dus met 10% beginnen en dan steeds minder (of meer) gaan belasten tot de voeding stabiel werkt en blijft werken.
Een gloeilamp is een hele goede en betrouwbare belasting die zelfs in professionele apparatuur wordt (werd) gebruikt. De truc zit hem in het feit dat je hem NIET op z'n maximum spanning moet gebruiken.
Zo kan je heel goed een autolamp van ongeveer 20W gebruiken om de 5V te belasten. Omdat de lamp voor 12V is gemaakt zal hij op 5V maar zwakjes branden en zal hij ongeveer een Watt of 12 á 13 gebruiken. Dus zo'n 2,5A uit de 5V trekken.
Omdat de lamp op zo'n lage spanning brandt zal de levensduur heel veel langer zijn en ook de mechanische sterkte van die koelere gloeidraad is veel groter.
Geen problemen dus en je hebt echt heel veel jaren "plezier" van die ene lamp.

Na 3 voedingen succesvol omgebouwt te hebben, kom ik er nu bij een niet uit.

Een clublid wilde ook wel zo'n goedkope voeding, dus hoopte ik hem blij te kunnen maken....

Het is een FSP235-60GT van Fortron/source
Datasheet:
http://global.aopen.com.tw/products/power/235-60GT.doc

Ik heb de PS-on aan de ground verbonden.
Een 2,7ohm aan de 3,3Vlijn
2 weerstanden parallel van 5,4ohm aan de +5Vlijn
Volgens de specificaties zou ik alles voldoende belast moeten hebben.
Verder heb ik de +5SB gewoon losgeknipt.
De overige draad zal wel de PG signal zijn. Deze heeft aan de 3,3V/5V/12V/GND gehangen. Allen geen verschil

De voeding probeert wel te starten(geeft een enkele piek van 0,5V in het begin)
Daarna zakt alles meteen weer in.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Oja, er zat een apart staande printje met een 3,3V dunne draad. Deze zat ook gewoon met een andere 3,3V in een stekker. Die heb ik dus ook gewoon aan de 3,3V laten hangen. Vreemd?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Misschien moet je PS-on verbinden met de 5Vsb (5V standby) en niet met ground. Dit is zeldzaam maar komt wel voor en proberen kan meestal geen kwaad. Voor de zekerheid zou je een serieweerstand van 1k kunnen gebruiken.

Iemand ervaring met het ombouwen van een Q-tec voeding 350 W ?
Is er een regel wbt het minimaal belasten van de 5V en de 3,3 V ?

Kom er tot heden niet goed aan uit :
5V belast met 1 Ohm = 5 A
3,3 V belast met 1 Ohm en ook geprobeert met 0,68 Ohm .

Henk

Er zijn geen vaste regels wat betreft de minimale belasting. Dat is altijd een kwestie van proberen. Als vuistregel wordt vaak ongeveer 10% van het maximum aangehouden. Als je daar mee begint kan je verder experimenteren.
Denk er ook aan dat je "power on" met de 0V of met de +5V stb moet verbinden om de voeding aan te zetten.
Lees dit hele draadje eens goed door, er staat een hoop info in!

nadat mijn server voeding ineens de geest gaf heb ik iets nieuws moeten maken.
Heb nu een ATX voeding, deze is belast met een auto lamp.
Als ik de multi meter op de 12v lijn hang komt er netjes 12,4 volt overheen.
Zodra de lader aangaat ... zakt alles als een huis in (11,3v) en de lader stopt met werken ?
wat hieraan te doen ?

Back