Ombouwverslag TwinStar II Brushed -> Brushless

Burp

Forum veteraan
Ik maak het even een verslag over de ombouw van mijn TwinStar II van Brushed naar Brushless.

Na een poosje met de standaard permax motoren gevlogen te hebben op 3S LiPo vind ik het tijd om de machine iets meer power te geven. ;)

Voor de ombouw heb ik het volgende aangeschaft:

2 x Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-30C 1100kv Brushless Outrunner (Eq AXi 2808) $18.20
2 x Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller $16.95

Een stukje berkentriplex van 2mm heb ik nog wel liggen. verder alleen wat epoxy en een Y kabel (maak ik zelf wel even) voor de regelaars.

Ik ben begonnen om de bestaande motoren uit de vleugels te halen (duh)
De zwarte rotzooi aan de binnenkant van de gondel komt uiteraard van het gebruik van de 3S LiPo. De motoren zijn daar niet echt op berekend maar doen het na vele vluchten nog steeds goed.
Foto-NQB8P3FB-G.jpg

Daarbij heb ik twee stukjes triplex gezaagd met een formaat van 5 x 4

Bij de motoren zit een adapter om hem ook aan de voorkant te plaatsen, dit had ik eerst niet gezien maar maakt het wel iets makkelijker om in te bouwen. Hier heb ik de motor even in elkaar gezet.
Foto-ZQCOPGFI-G.jpg

Zo moet het ongeveer in de gondel komen.
Foto-KMOUAA7O-G.jpg

De zijkanten van de gondel ingesneden waar het stukje triplex moet komen. Dit wordt straks met epoxy vastgezet.
Foto-I4RR4VZU-G.jpg

Hier de gehele voormontage gedaan inclusief het gat in het triplex plaatje. Overigens is de 5cm van het plaatje over de breedte gegaan. 4 cm hoog geeft nog net voldoende ruimte om de kabels van de motor onder het plaatje door te laten gaan.
Foto-ZDSSAMNQ-G.jpg

Zo, nu weer even verder knutselen ;)

Laatst bewerkt:
In elk geval genoeg vermogen.
Pas je wel op dat je met die Y kabel niet de beide BEC's aan elkaar hangt ??
En op je foto zie ik niet de collar (weet effe niet de NL benaming ;)) op de as zitten die als het goed is wel in het doosje met toebehoren zat.
Die is er namelijk voor om in het (zeldzame) geval dat het fout gaat de as op z'n plek te houden zodat die er niet samen met de voorkant van de motor vandoor gaat.

Welke prop's komen erop ?

Zeker genoeg vermogen. ;)

Ik haal een van de BEC's los hoewel het lineaire BEC's zijn die je meestal zonder problemen aan elkaar kan hangen.

De collar (stoppertje noem ik ze meestal) zit er bij maar zit er nog niet op. Motor zit nu vast op het plaatje geschroefd en wordt zo in het vliegtuig geplakt. Regelaars de pluggen aan gesoldeerd.

Voor de props ga ik wel even een meting doen wat het meest lekker is. Ik denk iets van 8x4 oid.

Iemand een betere setup?

Laatst bewerkt:
Nou, de tweede ook gedaan en alles is klaar om in te lijmen. Ik zit nog te twijfelen of ik de gondel iets zal verstevigen en hoe?

Hier de motor vast op het plankje
Foto-D4HGI8KW-G.jpg

Hier erin gezet maar nog niet gelijmd
Foto-OCSVVEVJ-G.jpg

En hier de tweede ook helemaal gereed.
Foto-LYTUH48V-G.jpg

Beide zitten mooi gelijk :thumbsup:

Verder een mooi werkkleedje he :rolling: (blijft de tafel heel)

Zo, hij is helemaal klaar en hier zal ik de laatste foto's plaatsen met het gebruikelijke commentaar ;)

Hier de powerkabel van de oude motor rechtstreeks op de ESC gesoldeerd. Ook ruimte in de gondel gemaakt om de ESC in te plaatsen.
Foto-S4MRCYND-G.jpg

Hier motor en ESC in de gondel vastgezet. De ESC zit gewoon met tape vast, de motor met epoxy. De kabel in de vleugel verwerkt en met witte Ducktape afgeplakt.
Foto-4RWNA8RR-G.jpg

Hier beide vleugels klaar. De binnenkanten van de gondels heb ik geheel ingesmeerd met epoxy (30min) om wat extra stevigheid te creeren.
Foto-UNYJG3FZ-G.jpg

Na wat soldeerwerk vwb de Y-kabel en de powerkabel zit alles netjes in elkaar. Het lijkt een beetje een zooitje maar dat komt omdat ik alle kabel uit de body heb gehaald.
Foto-OD8HLDQC-G.jpg

Het aanzicht van de voorkant, iets van onder genomen. Je kan goed zien dat deze motor precies in de gondel past. De regelaar zit mooi in de stroomlijn en doordat hij buiten in de luchtstroom hangt zal hij zeker niet te warm worden.
Foto-XFJOY7YG-G.jpg

Nog een close-up van een van de motoren.
Foto-7COB6RUW-G.jpg

Hier het vooraanzicht van de ombouw van brushed naar brushless.
Foto-8RMJHSNS-G.jpg

Nu alleen nog de props erop en op naar een tweede leven. Ik heb vooraf ook de regelaars nog even gecontrolleerd met het programmeerkaartje (Turnigy) zodat ik zeker wist dat ze gelijk geprogrammeerd zijn.

Was leuk om te doen en misschien worden andere hierdoor ook wel geinspireerd ;)

bij mij zit het iets anders de motors zitten gewoon nog op de orginele houdertjes geschroefd.
hij gaat echt heerlijk als je hem omgebouwd hebt naar brushles.
alleen mijnes is nou weer net vanmiddag de grond in gegaan :(:(

Netjes Burp :thumbsup:

M'n broer heeft 'm ook, is meteen met borstelloze motortjes gaan vliegen. Verslag is hier te vinden, misschien interessant om eens te kijken naar zijn ervaringen met diverse props enzo.

Volgens mij is ie niet helemaal tevreden over originele motorophanging (stabiliteit), dus die moet misschien nog eens aangepast worden. Motorschotjes in epoxy lijkt steviger.

Zitten de kabels nog los bij jou of ook in de epoxy? Kun je motor eruit pakken als je schroefjes los maakt?
Laat je beide props dezelfde kant op draaien of linkse en rechtse prop?

Laatst bewerkt door een moderator:
Motoren laat ik beide dezelfde kant op draaien. Anders zit ik ook weer met verschillende props. Ik weet niet eens of je het verschil echt gaat merken.

De draden zitten niet in de epoxy. De motoren zouden er uit moeten kunnen maar ik zag dat er over de hoekjes van de moertjes een beetje epoxy is gelopen. Met wat pielen zou ik de motoren er dus gewoon uit moeten kunnen krijgen.

TwinstarII going brushless

Na 2 jaar ook mijn Twinstar II omgebouwd naar brushless.
Ik vloog voorheen de standaard motoren met 9,6 V 3700mAh NiMH.
Leuk, maar net te weinig vermogen met opstijgen en klimmen.

Wilde iets meer power, laag stroom verbruik, goede vliegduur, betaalbare motoren en lipo.
Prop max. 8" i.v.m. bodem vrijheid, daarom middelmatig toerental motoren (+/- 1300 KV).

Vlg. Bami-spullen besteld:

2x Brushless Turnigy C28-26 1350 KV
2x ESC Turnigy Plush 25A + programmeerkaart
2x 3S 2200 mAh Rhino
2x V-Kabel servo's
2x Servo verlengkabel
5 Sets props (alles vanaf 6,5*6 t/m 8*4)
1 Spanningspieper
1 Toerenteller

Fietsbel had gekund, maar ik vind de motoren met dichte en geannodiseerde gekleurde behuizing net iets mooier.
http://img11.imageshack.us/img11/1486/p1100873.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/1124/p1100874q.jpg
Motoren bewust op de "moeilijke" manier ingebouwd omwille van de koeling.
180 Graden gedraaid had het direct 1 op 1 gepast.
Zijn nog wel uitneembaar en vervangbaar.

2 Accu's i.p.v. 1 accu omdat ik daarmee het zwaartepunt eenvoudiger kan instellen, en het zwaartepunt zo laag mogelijk is. Passen in de romp ook perfect achter elkaar.
Iets voordeliger dan 1 grote accu, en uitwisselbaar met mijn andere kisten (AcroMaster / EasyGlider Pro / VelocityII).

Uiteraard 1x rode draad van de ESC los gemaakt. Beide ESC's eigen accu.

Maiden gehad met 7*4 prop's.
1100 RPM (statisch)
11 A per motor
Na 10 minuten alles koud (buiten 7 graden).

Meer power dan originele set-up, leuke snelheid maar niet spectaculair.
Stijgt wel direct leuk op na vlak opgooien.
90 graden omhoog hoeft niet, maar een lekkere stijle klim mag altijd.
Gezien het stroomverbruik ga ik nog spelen met andere prop's, het kan alleen maar mooier worden.
Alleen veel kabels om aan te sluiten, ga ik nog vervangen door andere meerpolige connectoren.
http://img269.imageshack.us/img269/1237/p1100875a.jpg

Hij krijgt van mij nu een leuke 8 als cijfer.
(7*5 prop = 14A / 900 RPM, 8*4 prop = 15A / 800 RPM nog niet meegevlogen).

Laatst bewerkt:
Mits, zoals hier, van hetzelfde merk en type.
Dat dacht ik ook altijd.
Vanmiddag startte 1 motor niet, crash (met beperkte schade) als gevolg.
2 Accu's, 2 ESC's, van 1 rode draad los, beide ESC's met V-kabel op 1 kanaal.
1 op de 10-15 keer start een motor niet, geheel willekeurig.
Je ziet ook dat de ESC's elkaar beïnvloeden tijdens het aansluiten,

Vraag:
Ik wilde nu beide ESC's eigen kanaal geven.
Maar dan krijg ik 2x spanning naar de ontvanger.
Ik kan er een 1A diode tussen hangen.

Iemand ervaringen / tips?

Twin Star + landingsstel...

Natuurlijk wordt er hier enkel over TS + brushless gesproken!
Ik heb een andere vraag over de TS en kon het niet vinden op het forum: wie heeft wielen onder de TW geplaatst en hoe??
Moet ik hiervoor een ander draad beginnen?

Jos

Laatst bewerkt:
Dat dacht ik ook altijd.
Vanmiddag startte 1 motor niet, crash (met beperkte schade) als gevolg.
2 Accu's, 2 ESC's, van 1 rode draad los, beide ESC's met V-kabel op 1 kanaal.
1 op de 10-15 keer start een motor niet, geheel willekeurig.
Je ziet ook dat de ESC's elkaar beïnvloeden tijdens het aansluiten,

Vraag:

Heb je de negatieve kant wel aan elkaar geknoopt?

Ik zou eerder een kabel maken om de twee accu's parallel te hangen zodat je dit probleem niet hebt. Je zou daardoor best eens storing zoals beschreven kunnen krijgen.

Natuurlijk wordt er hier enkel over TW + brushless gesproken!
Ik heb een andere vraag over de TW en kon het niet vinden op het forum: wie heeft wielen onder de TW geplaatst en hoe??
Moet ik hiervoor een ander draad beginnen?

Jos

Een landingsgesel is niet al te moeilijk maar je moet wel oppassen dat je props niet op de grond kunnen komen. Verder zorgen dat er wat beweging in zit zodat het niet meteen breekt bij een wat harde landing.

Ik vlieg hem storings vrij al meerdere jaren.;)

1 voedings lipo 3S2000
2 regelaars (hacker) via V-kabel op 1 kanaal in de ontvanger , dus 2x bec spanning op de ontvanger .
Motoren zijn Typhoon 6/3D

Mvg Johan

Een landingsgesel is niet al te moeilijk maar je moet wel oppassen dat je props niet op de grond kunnen komen. Verder zorgen dat er wat beweging in zit zodat het niet meteen breekt bij een wat harde landing.

Ik was van plan om het te doen zoals hier beschreven: TwinStar II Multplex en doorklikken naar "Modifications" en het dan het eerste voorbeeld. De twee wielen staan zeker niet veerbaar.

Jos

Ik vlieg de twinstar al een tijdje zonder problemen met de volgende setup

2X 2700 kv inrunners (kan gewoon de orginele motorbevestiging gebruiken)
2X 25 ampere regelaars
2X 5.5X5.5 props
1x 4s 2200 mah LiPo

Ik stuur de regelaars gewoon parallel aan vanuit de ontvanger (zelf gesoldeerd)

gebruikte regelaar&motoren
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2700kv Brushless Inrunner $19.50

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Basic 25A v3.1 Speed Controller $10.39

Gaat als een raket

Mvg Ferdi

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de negatieve kant wel aan elkaar geknoopt?

Ik zou eerder een kabel maken om de twee accu's parallel te hangen zodat je dit probleem niet hebt. Je zou daardoor best eens storing zoals beschreven kunnen krijgen.

Negatief zit wel aan elkaar, anders werkt het niet.
Accu's parallel kan inderdaad ook (zijn exact dezelfde) maar is iets gevaarlijker op langere termijn (spannings verschil).
Ik heb er een UBEC tussen gezet, en het lijkt nu beter.

Back