Ik ben geen ervaren machinebankwerker, maar weet wel IETS van hoe tandwielkasten en dergelijke gebouwd worden, en om eerlijk te zijn, dat lijkt me eigenlijk helemaal niet zo moeilijk?Ergo de afsluitflens moet heel zorgvuldig op het huis aangesloten worden.
De minst geringe afwijking geeft wringen van assen en tandwielen.
Maar misschien kan een kundig modelbouwer dit realiseren.
Neem een massief stuk staf en draai dat met wat overlengte (de breedtte van je afsteekbeitel) rond en haaks af, en boor daar in lengterichting de vijf gaten voor de assen in. Ik denk dat dat met een freeskolom als boor, en een verdeeltafel om de gaten voor de satelliet-assen mooi 180 graden tegenover elkaar te krijgen, vrij eenvoudig te doen is. Met een kruistafel zal het wat lastiger zijn, denk ik. Als de boor nieuw en recht is, de machine goed, en alles goed uitgemeten, heb je nu 5 parallelle boringen.
Boor vervolgens ook op de omtrek rondom twee gaatjes voor paspennen en 3 of 4 gaten waar later de draad in komt om het deksel vast te kunnen bouten. Bij boordiepte rekening houden met de breedte van je afsteekbeitel. Voor deze gaten is de exacte locatie uitsluitend voor het uiterlijk belangrijk, als ze er eenmaal zitten is er nog maar één positie mogelijk voor de afsluitflens.
Span de cylinder in de draaibank en draai de lagerstomp aan wat de afsluitflens moet worden. Steek deze daarna af. In dezelfde opspanning draai je met een binnendraaibeitel het huis van binnen uit, dan heb je verder weinig met nauwkeurigheid te maken, en heb je lekker veel ruimte voor olie.
Tik de paspennen er in, en het deksel met asgaten ligt met ruim voldoende nauwkeurigheid op het huis met de tegenoverliggende pasgaten, want het is nu ook weer niet zo dat tandflankspeling een perspassing is. Tap de schroefdraad in de andere gaten, en je hebt een diff-huis.
Ik weet het, het is lang niet zo makkelijk gedaan als gezegd en je hebt er absoluut fatsoenlijke machines voor nodig; Spul wat ik niet heb en ALS ik het had zou ik er eerst nog mee om moeten leren gaan. Maar volgens mij absoluut geen onmogelijkheid of overdreven moeilijk.
Alternatief kun je ook éérst het huis met deksel en paspennen maken, en daarna de vijf lagergaten boren, dan is de kans dat er tijdens het boren iets uit lijn loopt volgens mij kleiner. Het asgat voor in en uitgaande as kun je dan in de draaibank doen met de centerkop, en de andere vier gaten op de verdeelplaat.
Hoe dan ook, het lijkt me redelijk doenlijk.
Laatst bewerkt: