Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Paar opnames kunnen maken in het Elswout, camera weer naar de bodem gericht opzoek naar een Baars.... :nooo:

Op deze opname wel iets gevonden, het lijkt op een ring oid, het ligt vlak langs de oever.
Kan ook gezichtsbedrog zijn,

Het Elswout stamt uit de 16de eeuw, het is best mogelijk dat er persoonlijke eigendommen in het water liggen.
Vissen zoals Graskarpers wroeten in de grond waardoor oude spullen naar boven kunnen komen.

Nog een Snoek over het hoofd gezien,

Laatst bewerkt:
Ik kwam vandaag in het Elswout weer die Karper tegen met rode vlekken, zijn staart is helemaal rood. Volgens mij zit er iets van een Koi in deze Graskarper, foto op afstand vanaf een bruggetje genomen.
Ik stond niet zo gunstig om de D6 te water te laten, anders had ik wat onderwateropnames gemaakt van de vis.

Nog een opname gemaakt in de grote plas van het Elswout, een nieuwsgierige Graskarper kwam een kijkje nemen. Weer geen Baars gevonden :-(

Geprobeerd om een goede opname te maken van die kleine visjes in het Vogelmeer, ben er nog niet uit wat van vissoort dit is.

Alle opnames van vandaag zijn te wiebelig voor de 'final cut', alles gedelete.
Morgen schijnt het beter weer te worden.

Wou vandaag eigenlijk naar de Amsterdamse Waterleidingduinen maar ik kwam bij het Vogelmeer erachter dat de accu van de camera bijna leeg was, vergeten op te laden :hammer:

Paar opnames gemaakt in het Vogelmeer en Middenduin, voor de Oosterplas stond de wind niet zo gunstig.
Weer die kleine visjes in beeld gekregen, beter dat dit krijg ik ze er niet op,

Middenduin is nu het domein van de Kikkervisjes, heel veel Kikkervisjes.

Straks nog een rondje Elswout doen.

Vandaag naar de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest, jammer dat er veel wind stond.
Meeste opnames zijn onbruikbaar door het gewiebel van de camera, maar ze zeggen wel wat over de kwaliteit/helderheid van het water.

Eerste opnameplek, absoluut niet voor herhaling vatbaar.

Sterke stroming,

De D6 werd vrijwel direct na de tewaterlating richting de afvoerbuis gezogen, het koste veel energie om het vaartuig aan de kant te krijgen. De opname duurt maar 30 seconde.

Stukje verder gaan staan waar er geen stroming meer is.

Op deze locatie is de waterkwaliteit uitmuntend, maar geen vissen gevonden.

Eind gelopen langs het water totdat ik een aantal Graskarpers tegenkwam, een stuk of 6 exemplaren.
Probleem was wel dat er veel golfslag was door de wind, dat in combinatie van de stroming moest de D6 hard vechten om stabiel te blijven.

Als de waterkwaliteit vergeleken kan worden met een beeldscherm, dan is dit Ultra HD.

Weer een eind gelopen, een dikke vette Snoek gevonden.
Alleen tijdens het zoeken naar een plek om de D6 in het water te doen was de Snoek alweer verdwenen. Jammer, we weten in ieder geval dat er Snoeken zitten in deze wateren.

Na 10 kilometer lopen op rubberen laarzen dacht ik dat ik begon te ijlen, een Schildpad ?
Een echte Schildpad :yes:
De foto is helemaal ingezoomd, toen ik dichterbij kwam gleed het beestje het water in.

En toen was de accu van de D6 leeg, midden op het water waar de Schildpad lag.
Was wel een spannend moment want er kwam een mannetjes Zwaan met een blaffend geluid richting de D6. Houston we have a probleem...
Gas geven kon steeds 1 seconde met tussenpauzen van 5 seconde, uiteindelijk lukte het om het vaartuig naar de kant te krijgen.

De Amsterdamse Waterleidingduinen zijn zonder enige twijfel voor herhaling vatbaar, maar dan moet er geen wind staan

Mag je in een waterleiding gebied met met je bootje in het (drink)water varen. Gezien die ook in niet drinkwatergebieden vaart?

Geen idee, er staat nergens dat het niet mag.
Ze zullen het waarschijnlijk niet waarderen als je met modelbouwspeedboten gaat racen door de kanalen.
De elektrische D6 maakt geen herrie en laat zover ik weet geen afvalstoffen achter in het water, denk dat poepende watervogels meer troep achterlaten.

Het gebied word gebruikt om het water biologisch te zuiveren van o.a. zware metalen en virussen, het water is dan nog niet drinkbaar.
Voordat het uit de kraan (in Amsterdam komt) word het nog een keer gezuiverd.
Hier een interessante reportage over de weg van het water RTV N-H - Uitzending gemist

Leuk Robbie dat je daar aan de slag bent geweest! Verderop richting Langevelderslag zit een zweefvliegveld waar absoluut niet met brandstof (model)gevlogen mag worden vanwege de kans op vervuiling van de duinen. De D6 op electra zal geen problemen opleveren lijkt me, alleen of iedereen daar begrip voor heeft?

Ben benieuwd naar meer opnames! Volgens mij wel voor herhaling vatbaar!

De D6 op electra zal geen problemen opleveren lijkt me, alleen of iedereen daar begrip voor heeft?

Dat is inderdaad een goede vraag, tot nu toe ben ik in het park nog nergens weggestuurd omdat ik ergens niet mag varen/filmen.

Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland word beheerd door 3 instanties.
PWN beheerd het gebied Kennemerduinen vanaf het Kraansvlak (Zandvoort) tot aan IJmuiden, ze zijn op de hoogte dat ik vaar/film in hun gebied.
Staatsbosbeheer houd toezicht in het Elswout, Brouwerskolkje en Kraantjelek als ik me niet vergis, ik ben nog niet in contact gekomen met boswachters van Staatsbosbeheer.
De Amsterdamse Waterleidingduinen valt onder de vleugels van Waternet.

Waternet vanmorgen een mailtje met foto gestuurd ivm de Schildpad, met de vraag of ze op de hoogte zijn van de aanwezigheid van het beestje. (Die op zich weinig kwaad kan doen in het gebied)

Komende tijd de weersverwachtingen in de gaten houden, van die Graskarpers in de Waterleidingduinen wil ik zeker nog een goede opname van kunnen maken.
Hoop wel dat de karpers een beetje op dezelfde locatie blijven, want zoeken naar die vissen in kilometers van waterwegen is onbegonnen werk.

Thanks Brecht.
Ik denk dat er wel mooie onderwateropnames te maken zijn in de Ardennen en misschien 't Zwin (Knokke-Heist).
Maar ja, dat zijn geen locaties bij jullie in de buurt.

Zojuist weer terug geweest naar de locatie waar gisteren de Graskarpers zaten, ze zaten vandaag weer op dezelfde plek dus dat is goed nieuws :thumbsup:
Een groep van 6 stuks.
Nadeel was wel weer die ellendige wind uit het noorden, het kanaal waar de vissen in zitten loopt van noord naar zuid waardoor de golfslag flink kan opbouwen.

Twee opnames gemaakt zodat de vissen kunnen wennen aan de D6,

In het zelfde kanaal zag ik ook nog een kleine Snoek of Snoekbaars zwemmen, het visje ging zo snel dat ik niet de kans had om een opname te maken.
Maakt niet uit, we weten nu in ieder geval dat er nog een vissoort in dat kanaal zwemt.

Reactie gehad van Waternet, ze wisten niet dat er een Schildpad in hun gebied rondzwemt.
Ik heb de locatie van het beestje doorgegeven zodat ze het kunnen registreren.

Ik had ook nog gemeld dat er Graskarpers rondzwemmen in een kanaal, ze hebben die vissen 25 jaar geleden uitgezet om de hoeveelheid waterplantjes in toom te houden.
Graskarpers kunnen zich echter niet voortplanten in Nederland omdat de watertemperatuur daar niet geschikt voor is.
Goed dat ik dat weet, want dan hoef ik niet meer te zoeken naar jonge Graskarpers.

Vanmorgen een aantal strakke opnames kunnen maken in de AWD, geen wind, het wateroppervlak was als een glasplaat.

Whahahahahahahaha wat een zever, elke vis die hier kan overleven plant zich voort... Maar als er snoeken opzitten is er geen enkel probleem die houdt het water op een natuurlijk evenwicht

Dat is niet helemaal waar Brecht, Waternet heeft gezegd dat de watertemperatuur te koud is in Nederland voor de Graskarpers om zich voort te planten.
Staat ook op wiki Graskarper - Wikipedia

Zelfde geldt voor de Schildpad die rondzwemt in de wateren van de AWD, hij kan prima overleven als er voldoende voedsel te vinden is.
Maar voortplanten gaat niet omdat Schildpadden hun eitjes in het zand langs de oever moeten kunnen deponeren, dat zand moet rond de 30 graden zijn om de eitjes te laten uitkomen.
De temperatuur van het zand bepaald of het allemaal mannetjes of vrouwtjes gaan worden, bv bij 30 graden worden het mannetjes en bij 35 graden worden het allemaal vrouwtjes.

:yes: Door het heldere water en smalle kanaal zijn ze heel makkelijk te zien vanaf de oever en te volgen.
De stroming van het water is ook een enorm voordeel als ze met de stroom mee zwemmen, ik hoef alleen maar een beetje gas te geven als er stuurcorrecties gedaan moeten worden.
Verder laat ik de D6 gewoon meevoeren met de stroom, maar als de Karpers tegen de stroom in zwemmen dan heeft het vaartuig het wel zwaar om ze bij te houden.

Prachtig gebied de AWD, het enige nadeel is dat je in het gebied niet mag fietsen.
De loopafstanden zijn haast niet te doen op rubberen laarzen, vanaf de ingang (Zandvoortselaan) is het ongeveer twee kilometer lopen naar de Karpers, daarna is het ook weer twee kilometer terug :-(

Hier nog een mooie reportage van RTV NH, ik zie ook dat er in het heldere water scholen Baarsjes zwemmen.

Het helderste water is volgens mij te vinden in het infiltratiegebied, de AWD heeft 3 infiltratiegebieden waarvan 1 toegankelijk is voor het publiek.
Op de kaart zie ik dat dat gebied bereikbaar is via een ingang langs de kust, misschien vandaag eens een kijkje nemen daar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back