Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Bij de aanleg van Jurassic Park krijgt ze een grotere vijver, maar dat project staat op een heel laag pitje :-)

Gisteren zag ik toevallig een kleine Geelwang in een sloot langs het Groenendaalse bos in Heemstede, was echt een klein exemplaar van hooguit 1 a 2 jaar oud.
Het beestje lag te zonnen op een blad van een Waterlelie.
Snap niet dat mensen een Schildpad nemen en vervolgens de dieren na korte tijd dumpen in een sloot, aan de andere kant hebben ze waarschijnlijk een beter leven in vrijheid dan in gevangenschap.

Tot nu toe weet ik 3 locaties waar verwilderde Schildpadden leven.
- RK begraafplaats in Heemstede.
- Amsterdamse waterleidingduinen.
- Sloot langs Groenendaal.

Vandaag weer een aantal testopnames gemaakt van mijn eigen Schildpad Yoda, maar dat wil niet echt lukken.
Vanmiddag toen de zon scheen lag ze langs de oever en ze wou het water niet in, ik had haar wel in het water gelegd maar binnen 10 seconden klom ze er weer uit.

Vanmorgen bij de locatie geweest waar ik een tijdje terug een Schildpad zag liggen in de zon, in de AWD.
Helaas, het beestje zat niet op zijn plek.
Er liep toevallig een oudere man die bezig was met het inventariseren van Vlinders, oude boswachter die met de vut is.
Praatje mee gemaakt, hij had de Schildpad ook eens een keer zien liggen op de plek, volgens hem ging het om een Roodwangschildpad.
Nog aan hem gevraagd of hij weet welke vissoorten in de AWD zwemmen, Karpers, Voorn, Snoek, Baars en Snoekbaars volgens hem.

Op de terugweg naar de fiets 1 opname gemaakt van de Graskarpers, die zaten weer op hun vertrouwde plek.

Ben nog een aantal Snoeken tegengekomen maar aangezien ik al zoveel Snoekopnames heb, ben ik er niet achteraan gegaan.
Ik snap niet waarom het niet wil lukken om grote Baarzen en/of Snoekbaarzen te vinden...

Zo, een dag bezig geweest om alle pagina's door te lezen. Super mooie foto's en geweldig hobbywerk aan de verschillende duck's.

Met het vissen heb ik de snoekbaarsen die ik ooit heb gevangen vooral op groot en diep water gevangen. Ze houden nogal van het donker. Ik heb ze zelden in klein water gevangen. In de ochtend zijn ze overigens het meest actief.

Succes en ik kijk uit naar de volgende foto's

Dank je wel Youri :-D

Afgelopen dagen niet gefilmd ivm de wind.
Vanmiddag nog wel even langs het Elswout geweest, de Baarsjes worden steeds groter, sommige exemplaren zijn al 15cm in lengte.
Maar het gebied waar ze zitten kan ik de D6 praktisch niet te water laten, de oever is daar veel te hoog.

Eerdaags weer een aantal nieuwe locaties zoeken, er zijn een paar plassen bij het Circuit van Zandvoort die verkend kunnen worden.

Misschien een oogje erop lijmen en een bezemsteel met haakje meenemen of iets dergelijks. Geeft je toch weer een paar meter reikwijdte.

Het weer werkt de laatste tijd niet echt mee.
De helderheid van de verschillende wateren gaat ook rap achteruit, ik denk dat dat komt door waterplantjes die stuifmeel verspreiden en vervolgens uitgebloeid zijn waardoor ze dood gaan en wegrotten.
De draadalg rukt steeds verder op, hier is geen doorkomen meer aan, volgens mij kan er zelfs geen vis doorheen zwemmen.
Begroeiing langs de oevers word ook een groot probleem om de D6 te water te laten.

Prachtige plaatjes,

schitterend om op zo een manier een mooi stukje natuur te kunnen zien !!!!!

bedankt !!

Dank je wel :thumbsup:

Vandaag een nieuwe groep Graskarpers ontdekt in de AWD, 5 exemplaren.
Maar de plek waar ze zitten vind ik te gevaarlijk voor de D6, ze zitten in het Noordoosterkanaal vlakbij een zuiveringsinstallatie.
Het is eigenlijk het eindpunt van het kanaal, vanaf hier gaat het water naar de Oranjekom waar het verder gezuiverd word voordat het in Amsterdam uit de kraan komt.

Op deze foto is 1 Graskarper te zien, het kanaal is vrij breed en de opening waar het water in stroomt vrij smal, de stroming zal daar flink zijn.
Als de D6 in die opening terecht komt is het einde oefening.

Verder nog een paar Snoeken gezien die bij het uiteinde van buizen zaten te wachten op potentiële prooien die door de buizen komen.

Sommige visjes waren wel nieuwsgierig, toen ik de camera (met de hand zonder D6) in het water deed kwamen ze een kijkje nemen.

2 opnames gemaakt met de D6 in een smal kanaal waar veel stroming staat, bijna continu gas gegeven waardoor het vaartuig rap door het kanaal vaart.

Ook nog een overblijfsel van de oorlog gevonden langs het Noordoosterkanaal.

Flits aan, camera in de opening en schieten maar.

Dag Robbie,

zondag hebben we met de Stroep de 6m diepte bereikt en dit leverde deze beelden op.
Grtjs,Marc 3.

2v8scir.png

2zg70av.png

211pk0j.png

15r050m.png

2cgg10z.png

29xc3rn.png

2815t8k.png

6xw7xc.png

e6ygyh.png

Hello Robbie,
opnieuw mooie foto's,

Zeker geen risico's nemen, als je de D6 verliest, dan verliezen wij de foto's,
dat zou spijtig zijn,

trumpener,
ook mooi werk en tof vaartuig

Dag Robbie,

vandaag de camera bij Raf gehaald en deze gaat nu gereed gemaakt worden voor op de Stroep.Zo hebben we dan live beelden van beneden en de tweede camera neemt dan op wat we op de monitor zien.
Hier nog enkele opnamen van de Stroep.
Grtjs,Marc 3.

15mdx8j.png

15q22ci.png

2i70qck.png

sg272h.png

2mrs2s3.png

i29fll.png

b55kkz.png

Vandaag niet gefilmd, weersomstandigheden waren niet zo best.
Ik kwam zojuist een filmpje tegen op Youtube met een aantal interessante opnames van vissen die ik nog niet voor de lens heb gekregen, oa een Snoekbaars en Paling :!:
Voor een filmpje van 7 jaar oud ziet het er niet slecht uit, alleen die voice-over klinkt niet goed.
Het is alsof ze in een holle ruimte de tekst inspreekt.

Ik heb nu inmiddels ruim 100GB aan beeldmateriaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een aantal opnames gemaakt op dit eindpunt,

Zonder D6 met de camera aan een stok,

Er zwemmen verschillende vissoorten waaronder volwassen Baarzen, alleen de volgende keer moet ik een langere stok nemen omdat de Baarzen in het midden op de bodem liggen.

Gisteren weer een aantal opnames gemaakt met de camera op een stok, dat heeft weer een paar mooie beelden opgeleverd.
Voordeel van de stok is dat de camera 150cm diep het water in kan, onder de D6 hangt de camera 15cm onder het wateroppervlak.

Er zat een flinke Snoek achter de tralies,

Mooi exemplaar die vaak te vinden is tussen twee kanalen, die worden verbonden met een ondergrondse buis van ongeveer 50 meter

Ik heb de camera diverse keren in de buizen gericht maar dan word het beeld zwart, er is geen licht aan het einde van deze tunnel.

Alweer prachtige beelden Robbie,
Het water is echt helder zo te zien. Het beeld met de tralies is echt schitterend!
en die snoek mag er inderdaad zijn!!

Dank je wel OVL :-)

Moet zeggen dat het wel vrij lastig is om stabiele beelden te krijgen met de camera op een stok.
De hartslag, ademhaling en ongemakkelijke lichaamshouding zorgen soms voor trillende/schokkende opnames.
De waterstroming bij de eindpunten zorgen ook voor onstabiliteit, ik voel dan het water als het ware trekken aan de stok.

Eerdaags weer eens een video in elkaar plakken.

Back