Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Afgelopen maandag was ik nog even bij het Vogelmeer geweest om die oefenbom te bekijken maar kon hem niet meer vinden.
Vandaag sprak ik een boswachter van PWN en die zei dat ze gezocht hadden met behulp van een stok, maar niets kunnen vinden.
Denk dat ik weet wat er gebeurt is, het waterpeil in het Vogelmeer was in mei hoger dan september.

Deze foto was op 1 mei genomen, een rood pijltje gezet bij een tak die we even als referentiepunt gebruiken. Precies onder de D6 lagen de bom resten.

Deze foto is van maandag, de tak ligt nu hoger boven water en de oever is breder geworden.

Doordat het water zich heeft terug getrokken ligt de oefenbom niet meer 4 meter van de oever, maar nu hooguit 2 meter van de kant.
Met andere woorden, we kijken er overheen.
Op de foto van maandag zijn twee vlekken op de bodem te zien, volgens mij is dat roest van de vinnen die in de bodem is vermengt.

Oefenbom in het Vogelmeer opnieuw gevonden, geen onderwateropnames van gemaakt ivm de windrichting.
Doordat het water zich heeft teruggetrokken van de oever kon ik met de laarzen redelijk dichtbij komen, maar toen ik probeerde om bij het metaal te komen stroomde m'n laars vol met water.
Hij ligt op ongeveer 40cm diepte, ik heb een stok met een stukje rode tape op de locatie geplant zodat hij makkelijker terug te vinden is.

Vervolgens weer koers gezet naar Klein Olmen bij de plas zonder naam, moest deze keer ivm de windrichting aan de westkant gaan staan.
Zonnig weer goede belichting, helder water en veel plantjes, maar geen Baarsjes kunnen vinden.

Op de terugweg naar de fiets weer 2 'shotgun'/jachtgeweer hulzen gevonden,

Op de bodem van de huls staat P131 S* 26 38 , onderstaande kwam ik tegen op het net.
P131 - Deutsche Waffen und Munitionfabrik AG /DWM/ Werk Berlin Borsigwalde

Ik ben voorlopig wel een beetje klaar met de plas zonder naam, zojuist een half uur naar plantjes zitten staren :sleepy:
Wel een nieuwe hotspot ontdekt in het Vogelmeer bij het vogelobservatiehuisje, er zat een Fuut die de ene naar de andere vis bovenwater haalde.

Mooie vogel met knalrode ogen, ze jagen op zicht dus het water moet wel een beetje helder zijn.

Er zit een enorme hoeveelheid kleine zilveren visjes rondom het vogelhuisje, testopname gemaakt met de camera aan een stok maar het was te donker onderwater.
Volgende keer een opname met zonlicht maken, of een lampje aan de camerastatief bevestigen.

Ze zijn begonnen met baggerwerkzaamheden in het Elswout, voorlopig is varen/filmen daar uitgesloten. Ben benieuwd hoe het er onderwater uitziet als ze klaar zijn.

Straks misschien nog een paar testopnames maken achter de vogelhut bij het Vogelmeer, camera met gewicht aan een touw in het water laten zakken.

foto's genomen met een stroep in frankrijk
10550949_810019072383577_9214783165570547883_n.jpg

10678617_810019125716905_7809557125862604957_n.jpg

10616234_810019129050238_6902956903550436961_n.jpg

10613134_810019489050202_5116636699546194728_n.jpg

10689660_810019149050236_8617543189383742702_n.jpg

10690292_810019159050235_3864330496558616848_n.jpg

10342760_810019175716900_2308310376096339502_n.jpg

gr marc en raf

helemaal geen idee waar deze beelden genomen zijn
er is eens troep naar frankrijk gegaan en de eigenaar heeft deze beelden door gestuurd
gr raf

Dag.

Christian,de eigenaar van de nieuwe Stroep,vertelde mij,dat er enkele meertjes en stromen in z'n buurt waren(Milau).
Grtjs,Marc3.

Prachtige beelden, helder water, goede belichting :cool:
Ben benieuwd hoe de bewegende beelden eruit zien.

Vandaag weer bij het Vogelmeer geweest, bij de vogelhut.
Paar opnames achter de hut gemaakt,

Meer dan genoeg visjes voor de lens gehad, maar de belichting is nog niet goed, helderheid van het water is matig.

De meeste opnames zijn geruïneerd door visjes die te dicht op de lens zitten, alsof ze naar hun eigen spiegelbeeld kijken.

Aan de voorkant van de hut was de belichting beter, er zit een luik dat vlak boven het water open kan, camera laten zakken en een paar minuten laten draaien.

Goed licht, leuk visje, maar te dichtbij.

Rondom de hut zaten een aantal Dodaars, een vogel die duikt naar visjes.
Ze leken zich niet te storen door de aanwezigheid van een camera.

Soms kwamen de vogels zo dichtbij dat de school visjes als één geheel naar de bodem schoot.

Op één van de opnames was een schim te zien van de Dodaars onderwater, jammer van de helderheid en het licht.
Volgende keer beter.

Denk dat ik weet wat van visjes er in het Vogelmeer zwemmen Vetje (vis) - Wikipedia

Ik denk dat dit de enige vissoort in het meer is, roofvissen zoals Snoeken zullen daar niet te vinden zijn.
Eigenlijk wel logisch en de naam zegt het al, het Vogelmeer is aangelegd zodat vogels een veilige plek hebben om te broeden en voedsel te vinden.
Vogels zoals Dodaars mijden wateren waar roofvissen in zitten Dodaars - Wikipedia

Vandaag op verkenningstocht geweest rondom het Cremermeer, paar opmerkelijke vondsten gedaan.
Langs het Klein Olmen pad een plas gevonden die ivm de bomen niet zichtbaar is op de beelden van Google Earth, na de herfst de D6 erin sturen om onderwater te kijken.

Noordkant van het Cremermeer is ruim en goed toegankelijk, waterkwaliteit is niet zo best.

Aantal jaar geleden waren alle Graskarpers uit het meer gehaald en overgeplaatst ergens in Velzen.
Althans, ze dachten waarschijnlijk dat alle Graskarpers eruit waren, vanaf de oever zag ik af en toe een vin bovenwater uitsteken.
Deze waterverstoring word veroorzaakt door een grote vis, onderwateropnames moeten aantonen om wat van vis het gaat.

Back