Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Onderwater in Nederland aflevering 1, De Baarsjes van het Elswout.

Het streven is om een aflevering ongeveer 5 minuten te laten duren, kan iets langer zijn maar ook korter zoals deze eerste aflevering.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel Marc
Muziek is belangrijk omdat er geen geluid is onderwater, behalve de motor en servo van de D6.

Aflevering 3 Loek de Snoek.

Dat klopt, op sommige momenten is er geen vis te zien.
Ik probeer er wel op te letten dat er iets te zien is, al zijn het maar de blaadjes op de bodem.
In afl.2 komen ook Baarsjes voor, door hun camouflage zijn ze net als de Snoek amper te zien.
Vaak is er meer te zien dan men denkt.

In aflevering 4 gaan Graskarpers de hoofdrol spelen :cool:

Best wel bijzondere beelden. Zo zie je de vissen maar heel zelden, helemaal in hun natuurlijke element en feitelijk in hun huis.
Het is wel verbluffend hoe weinig ze zich aantrekken van dat vaartuig. Vooral die laatste snoek vond het eigenlijk allemaal wel best. Maar ook de baarsjes waren niet zo heel erg bang. Oke, als je echt dichtbij kwam gingen ze weg maar niet als een angsthaas weg sprinten, gewoon een klap met de staart en er is weer voldoende afstand. Overigens blijven baarzen niet lang op de zelfde plaats. In tegenstelling tot de snoek zwemmen ze altijd rond.
Ga hier mee door, ik kijk er graag naar. Wie weet zal dit ooit uit kunnen groeien tot een mooie film van langere tijd. Kost alleen wel heel veel opnames maar dat lijkt me geen probleem.

Voor de Snoek in de Lelievijver was het de eerste ontmoeting met het vaartuig, in de eerste instantie schiet hij als een raket weg maar komt later weer terug om te kijken wat er in zijn territorium vaart.
Vissen zijn best wel nieuwsgierig, het zijn net mensen :-)
Als de vissen doorhebben dat het vaartuig niet gevaarlijk is gaan ze weer door met waar ze mee bezig waren.
Loek de Snoek kende de D6 al, vandaar dat hij rustig bleef en geen probleem had toen ik achter of naast hem vaarde.

Gisteren een paar goede opnames van Graskarpers bij elkaar gezocht, en passende muziek gevonden.
Vanmiddag de aflevering in elkaar zetten en uploaden.

Dat is wat marc en ik reeds jaren zeggen tegen de vissers
vis ziet inderdaad onze boten niet als een dreiging en gaan wel uit de weg maar slaan niet op de vlucht
behalve voor de orka daar hebben ze wel schrik van
kan zijn dat de zwart wit tekening van dat beest toch ergens diep van binnen angst op wekt
streepjes doen hun niets(zebra) dus de kleur kunnen we uitschakelen maar ik denk dus wel dat het de vlekken zijn die in het typische patroon op de boot staan hun wel angst inboezemen
robby prachtige beelden en je komt zelfs vis tegen die er eigenlijk niet meer zou moeten in zitten maar toch aanwezig blijkt

gr raf

Dank jullie wel Heren :worship:

Vers van de pers, aflevering 4 - Graskarpers van Klompenpan.

Dag Robbie,

die opnamen van de graskarpers,zijn wel echt heel mooi.
Goed werk van jou geleverd.
zou daar graag eens een dagje,met de Stroep opnamen gaan maken,want in Belgenland,hebben wij niet zo mooie waters.
Grtjs,Marc3.

Dank je wel Marc.
Ik weet niet of de Stroep geschikt zou zijn voor de Amsterdamse Waterleidingduinen, in duinmeren zoals 't Wed heb je meer bewegingsvrijheid.
De waterkwaliteit (helderheid) is het best in de periode januari en mei.
Denk dat je in de Ardennen hele mooie onderwateropnames kan maken, er zijn daar genoeg waterwegen.
Lijst van rivieren in de Ardennen - Wikipedia
Onderwater in België :-D

Ben nu bezig met beelden aan het uitzoeken van de Snoek achter de tralies in de AWD, deze opnames zijn niet gemaakt met de D6, maar met een stok.
Morgen de aflevering in elkaar plakken en online zetten.

Aflevering 5 - Onderwater gevangenis
behind_bars.gif

Ja, het stromende water zorgt in de laatste aflevering voor wat beweging in beeld, aangezien de camera standen vrij statisch zijn.
Nog zo'n soort aflevering op de plank liggen, die opnames zijn gemaakt met de camera aan een touw.

In de volgende aflevering komen de kikkervisjes aan bod.

Afgelopen dagen bezig geweest met het uitzoeken van videobeelden, ook een aantal vissoorten geïdentificeerd.

De Boerenkarper, heeft iets weg van een Graskarper maar deze karpersoort is zwaarder gebouwd.
Grote/lange rugvin, een brede kop met uitpuilende ogen.

De elegantere Graskarper,

De Tiendoornige Stekelbaars of Driedoornige Stekelbaars, de beelden zijn te slecht om te zien welke soort het is.

Ben nog niet helemaal zeker maar volgens mij zijn dit kleine Snoekbaarzen,

Via RAVON heb ik mij (met D6) aangemeld als vrijwilliger voor onderzoek naar reptielen amfibieën en vissen in het water.
Ik heb eerst aan ze uitgelegd wat de D6 is, wat hij kan, wat hij (nog) niet kan, en wat de voor en nadelen zijn.
Grootste voordeel is dat de D6 op plekken kan komen die voor mensen met een net langs de oever onbereikbaar zijn, het vaartuig zorgt ook voor minder verstoring, de vissen hoeven niet uit hun omgeving (het water) gehaald te worden om ze te zien.

Alles werd goed ontvangen, de D6 kan ingezet worden als observatie en inventarisatie platform :thumbsup:

Back